Foto credit: Tops Daily Facebook

In Thailand kende men tientallen lang twee buurtwinkels, de 7-Eleven en de FamilyMart. Later kwam er hier en daar wel een Mini Big C of een Tops Daily bij, maar de twee eerstgenoemde bleven toch de iconische gemakswinkels door heel het land.

Het verval van de FamilyMart werd de laatste jaren pijnlijk zichtbaar, ook hier in Pattaya. De een na de ander legde het loodje en kon de concurrentie van de 7-Eleven niet aan. In 2017 waren er nog 1.135 FamilyMart winkels, een getal dat in 2023 drastisch is gedaald tot nog maar 409 vestigingen. Intussen breidde de 7-Eleven voortdurend uit en beschikt momenteel over meer dan 13.000 winkels in Thailand.

De eigenaar van FamilyMart heeft nu besloten om het over een andere boeg te gooien en gaat alle FamilyMart winkels, die nog operationeel zijn, transformeren in Tops Daily winkels. Een paar van die veranderingen zijn al te zien, maar de hele operatie moet eind van dit jaar voltooid zijn.

Bron: Pattaya News

5 reacties op “Naam Family Mart wordt veranderd in Tops Daily”

  1. fred zegt op

    Ik heb die Family markt winkels nooit op het niveau geweten van de 7/11 winkels. Niet hetzelfde aanbod niet zo netjes en een pak wanordelijker. Ik laat ze zeker links liggen wanneer ik kan kiezen voor een 7/11.

    • FrankyR zegt op

      Beste,

      Zonder een discussie op te starten … Maar het lijkt mij wel gebruikelijk of zelfs verstandig om juist niet hetzelfde aan te bieden als je grootste concurrent?

      Toegegeven, ik stap vrij makkelijker een 7/11 binnen. Maar Family Mart heeft het eerder op het gebeid van exposure laten liggen.

  2. bob zegt op

    De reden dat ik daar niet kwam was dezelfde als van Fred maar ook het assortiment was minder, het personeel wist van niets zelfs niet hoe de kassa te bedienen of de elektra nota te scannen. Hopelijk wordt dat nu allemaal verbeterd en niet te vergeten de verkoopprijzen verlaagd. Want de huidige Tops winkels zijn al veel duurder dan de 7/11 winkels.

    • Rob V. zegt op

      Ik las dat tot recent de keten voor de helft in Japanse handen was, nu dus volledig Thais. Een versobering, verkleining, van het aantal bedrijven is minder concurrentie. Dat doet de prijzen meestal geen goed. Thailand is op veel fronten al een oligopolie, en zo wordt het er niet beter op. Uit de politiek valt ook weinig te verwachten (zie hoe de powers that be een partij als MFP aanpakken). Al met al geen verbetering als je het mij vraagt.

      • Ger-Korat zegt op

        Er zijn genoeg andere ketens over. Zie vaak de mini BigC naast de Lotus Expres naast de 7eleven. En dan heb je nog de CJ, de Lawson, Wish & Co en nog een riedel streekgebonden minimarts waarbij hoe minder winkels hoe goedkoper de produkten zijn. En dan kan je shoppen op aanbiedingen, scheelt soms de helft bij 2 halen I betalen en als je zoals hier in Korat er veel hebt is het allemaal niet te duur. Maar voor de buitenlander zou het niet mogen uitmaken met een inkomen van vaak 10x zoveel als miljoenen Thais hoef je je toch niet echt druk te maken om de prijzen. De zuinige Thai shopt wel op de vele markten of koopt zijn maaltijden en snacks bij de vele eetstalletjes.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website