Een Britse man (73), is overleden na een hevige turbulentie tijdens een vlucht van Londen naar Singapore. Het incident, waarbij twintig passagiers op de intensive care belandden, veroorzaakte een enorme schok. 

De Boeing 777-300ER van Singapore Airlines maakte een noodlanding in Bangkok om 15.45 uur lokale tijd na de ‘extreme turbulentie’ op een hoogte van 11.277 meter boven de Irrawaddy-delta in Myanmar. De luchtvaartmaatschappij bood later excuses aan voor de traumatische ervaring, terwijl vliegtuigbouwer Boeing de nabestaanden condoleerde.

Ooggetuigen meldden dat het dodelijke slachtoffer zijn veiligheidsgordel niet droeg en door de turbulentie tegen het plafond van het vliegtuig werd geslingerd. Zijn vrouw Linda ligt nog in het ziekenhuis met onbekende verwondingen. De precieze doodsoorzaak van de man zal worden vastgesteld door een autopsie.

Aan boord van het vliegtuig waren 211 passagiers en 18 bemanningsleden, met onder andere reizigers uit Australië, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Nieuw-Zeeland en Maleisië. Twintig van hen liggen zwaargewond op de intensive care in Bangkok. Er waren geen Nederlanders aan boord.

Statistieken tonen aan dat zulke incidenten zeldzaam zijn. Tussen 2014 en 2018 werden slechts 240 gevallen van ernstige turbulentie gemeld bij Airbus, waarvan slechts 30 procent leidde tot verwondingen bij langeafstandsvluchten. Passagiers maken vaak hun gordel los tijdens lange vluchten, wat het risico op verwondingen verhoogt.

Deze tragische gebeurtenis herinnert aan het belang van veiligheidsgordels en de onvoorspelbaarheid van luchtvaartincidenten.

6 reacties op “Man (73) overlijdt na hevige turbulentie: tientallen passagiers zwaargewond en vliegtuig maakt noodlanding in Bangkok”

  1. Erik Kuijpers zegt op

    Ik heb hem altijd om; wel iets losser na de start maar wel om. Maar ja, je kunt niet 11 uur je plas ophouden dus er komt toch een moment dat je gaat lopen…

  2. Cornelis zegt op

    Voor vere info en beelden van de ravage in het vliegtuig zie https://avherald.com/h?article=518e5d47&opt=0

  3. Bart zegt op

    ‘a “dramatic drop” of 6,000ft (1,800 metres) in about three minutes, which launched those not wearing a seatbelt into the cabin ceiling’

    2,000 feet per minute descent rate launches nobody against the ceiling. Normal descent rate after they diverted.

    Dat had ik eigenlijk ook al gedacht. Verzwijgt men iets aan dit verhaal?

  4. RobV2 zegt op

    Het valt mij op, dat turbulentie vaak rond de golf van Bengalen plaats vind. Soms zit je op de heenweg met ontbijt voor je, zodat je heel voorzichtig moet zijn met je koffie of thee.
    Doe denk ik uit voorzorg zeker in dat gebied maar de veiligheidsriem aan.

  5. Frank B zegt op

    Dit was meer een luchtzak, dan turbulentie. Dat gebeurd plotseling en voor zover ik begrijp, kunnen de piloten daar ook niet veel tegen doen.
    Inderdaad ervaar ik ook het vaakst turbulentie tussen Delhi en de Himalaya en ook boven de Golf van Bengalen, zoals RobV2 aangeeft.

    Na ook een heftige turbulentie te hebben ervaren boven de Alpen, heb ik vrijwel altijd mijn riem om. Wel vrij losjes, zodat je toch nog een beetje kunt bewegen.

  6. Arno zegt op

    Door de jaren heen vele keren de reis EU-Thailand gemaakt, en gelukkig slechts een paar keer turbulentie gehad en inderdaad boven de Himalaya en een stukje boven zee Golf van Bengalen, voor de veiligheid uiteraard bij opstijgen en landen de veiligheidsgordel strak en de rest van de reis wat losser. Deze gebeurtenis beschrijving is meer het verschijnsel luchtzak, nog een wonder dat het vliegtuig heel blijft met de krachten die op het toestel uitgeoefend worden.
    Als je de buienradar ziet de laatste dagen dan spookt het erg boven de golf van Bengalen en Andamanzee, geen pretje.

    Gr.Arno


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website