Een Britse man (73), is overleden na een hevige turbulentie tijdens een vlucht van Londen naar Singapore. Het incident, waarbij twintig passagiers op de intensive care belandden, veroorzaakte een enorme schok.
De Boeing 777-300ER van Singapore Airlines maakte een noodlanding in Bangkok om 15.45 uur lokale tijd na de ‘extreme turbulentie’ op een hoogte van 11.277 meter boven de Irrawaddy-delta in Myanmar. De luchtvaartmaatschappij bood later excuses aan voor de traumatische ervaring, terwijl vliegtuigbouwer Boeing de nabestaanden condoleerde.
Ooggetuigen meldden dat het dodelijke slachtoffer zijn veiligheidsgordel niet droeg en door de turbulentie tegen het plafond van het vliegtuig werd geslingerd. Zijn vrouw Linda ligt nog in het ziekenhuis met onbekende verwondingen. De precieze doodsoorzaak van de man zal worden vastgesteld door een autopsie.
Aan boord van het vliegtuig waren 211 passagiers en 18 bemanningsleden, met onder andere reizigers uit Australië, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Nieuw-Zeeland en Maleisië. Twintig van hen liggen zwaargewond op de intensive care in Bangkok. Er waren geen Nederlanders aan boord.
Statistieken tonen aan dat zulke incidenten zeldzaam zijn. Tussen 2014 en 2018 werden slechts 240 gevallen van ernstige turbulentie gemeld bij Airbus, waarvan slechts 30 procent leidde tot verwondingen bij langeafstandsvluchten. Passagiers maken vaak hun gordel los tijdens lange vluchten, wat het risico op verwondingen verhoogt.
Deze tragische gebeurtenis herinnert aan het belang van veiligheidsgordels en de onvoorspelbaarheid van luchtvaartincidenten.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand19 mei 2025Verontwaardiging in Pattaya: Buitenlander laat pitbulls los op hond van buurvrouw – met poll
Nieuws uit Thailand19 mei 2025Thailand herziet belastingregels voor buitenlandse inkomsten: geld overmaken naar Thailand wordt aantrekkelijker
Pattaya19 mei 2025De fijnproeversgids voor culinair genieten in Pattaya: 10 uitstekende restaurants
Opinie19 mei 2025Opinie: De onzichtbare hand: hoe oud-militairen het provinciaal bestuur in Thailand domineren
Ik heb hem altijd om; wel iets losser na de start maar wel om. Maar ja, je kunt niet 11 uur je plas ophouden dus er komt toch een moment dat je gaat lopen…
Voor vere info en beelden van de ravage in het vliegtuig zie https://avherald.com/h?article=518e5d47&opt=0
‘a “dramatic drop” of 6,000ft (1,800 metres) in about three minutes, which launched those not wearing a seatbelt into the cabin ceiling’
2,000 feet per minute descent rate launches nobody against the ceiling. Normal descent rate after they diverted.
Dat had ik eigenlijk ook al gedacht. Verzwijgt men iets aan dit verhaal?
Het valt mij op, dat turbulentie vaak rond de golf van Bengalen plaats vind. Soms zit je op de heenweg met ontbijt voor je, zodat je heel voorzichtig moet zijn met je koffie of thee.
Doe denk ik uit voorzorg zeker in dat gebied maar de veiligheidsriem aan.
Dit was meer een luchtzak, dan turbulentie. Dat gebeurd plotseling en voor zover ik begrijp, kunnen de piloten daar ook niet veel tegen doen.
Inderdaad ervaar ik ook het vaakst turbulentie tussen Delhi en de Himalaya en ook boven de Golf van Bengalen, zoals RobV2 aangeeft.
Na ook een heftige turbulentie te hebben ervaren boven de Alpen, heb ik vrijwel altijd mijn riem om. Wel vrij losjes, zodat je toch nog een beetje kunt bewegen.
Door de jaren heen vele keren de reis EU-Thailand gemaakt, en gelukkig slechts een paar keer turbulentie gehad en inderdaad boven de Himalaya en een stukje boven zee Golf van Bengalen, voor de veiligheid uiteraard bij opstijgen en landen de veiligheidsgordel strak en de rest van de reis wat losser. Deze gebeurtenis beschrijving is meer het verschijnsel luchtzak, nog een wonder dat het vliegtuig heel blijft met de krachten die op het toestel uitgeoefend worden.
Als je de buienradar ziet de laatste dagen dan spookt het erg boven de golf van Bengalen en Andamanzee, geen pretje.
Gr.Arno