Niet alleen Schiphol kampt met grote drukte maar ook luchthaven Suvarnabhumi groeit uit zijn jasje. Luchthavendirecteur Sirote laat weten dat in februari de airport zelfs 195.000 passagiers op één dag verwerkte. Het gemiddeld aantal dagelijkse vluchten ging die maand omhoog naar 1.300.
Sirote verwacht dat het totaal aantal reizigers dit jaar naar 59 miljoen stijgt, 5 procent meer dan de 55,9 miljoen vorig jaar. En dat is aanzienlijk meer dan de huidige capaciteit van Suvarnabhumi die 45 miljoen passagiers per jaar kan verwerken. De IATA heeft er dan ook al bij de Thaise luchtvaartautoriteiten op aangedrongen snelheid te maken met de geplande uitbreiding van de luchthaven.
Er is een nieuwe terminal gepland maar de realisatie verloopt erg langzaam. Verder zijn er plannen voor een parkeergarage en diverse kantoorgebouwen. Ook moet er een ‘Automatic People Mover’ komen tussen de oude en nieuwe terminal. De nieuwe terminal brengt de capaciteit van Suvarnabhumi op 60 miljoen passagiers.
Om de drukte bij Immigration wat te verminderen gaat de luchthaven Thai stimuleren om meer gebruik te maken van de automatische paspoortcontrole, slechts 60 procent maakt daar nu gebruik van. Sirote zegt dat er spoedig ook een zelfde systeem voor buitenlandse toeristen zal volgen.
Uitbreiding Don Mueang
De AoT wil ook de capaciteit van Don Muang uitbreiden zodat de airport 40 miljoen passagiers per jaar kan verwerken. In november wordt het masterplan voor de uitbreiding voorgelegd aan het bestuur van Airports of Thailand. Naar verwachting moet de uitbreiding in 2022 gereed zijn.
Van juni tot augustus worden elf oude gebouwen gesloopt om ruimte te maken voor de bouw van een terminal en een ‘Automatic People Mover’. Verder worden ten noorden van de luchthaven twaalf parkeerplaatsen voor vliegtuigen aangelegd.
De nieuwe terminal heeft ook 100.000 vierkante meter met commerciële ruimte om de niet-luchtvaart inkomsten te verhogen van 40 naar 50 procent.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand28 april 2025Verplichte registratie via Thailand Digital Arrival Card (TDAC) vanaf 1 mei
Vliegtickets28 april 2025Thai Lion Air breidt routenetwerk uit: Bangkok – Nakhon Phanom en Udon Thani – Utapao
Bezienswaardigheden28 april 202510 toeristische hotspots in Bangkok die niet de moeite zijn
Achtergrond28 april 2025‘One night in Bangkok and the world’s your oyster’
Ik hoorde een gerucht, dat er vage plannen zijn om Savarnabhumi zelfs op te heffen.
Uitbreiding van stationsgebouwen is alleen niet voldoende, er moeten ook landingsbanen bij en de grond van deze luchthaven is daar niet geschikt voor.
.
Hoop dat het niet waar is Gringo, woon nu lekker dicht bij Suvarnabhumi, half uurtje met de auto.
Makkelijker kan bijna niet
Kapaciteit uitbreiden naar 60miljoen passagiers, terwijl dat er nu al 59 miljoen zijn????
Ze zullen zelfs nu al de geplande werken moeten uitbreiden!
Maar waar ligt de grens? Waar gaat dat eindigen?
Het zal nog erger worden denk ik…Want de verre toekomst zegt een
uitbreiding naar 90 miljoen
Ja Europa kan niet bieden tegen over Thailand en de meeste komen hier nog weleens terug