Vakantiegangers zijn vaak een gewillige prooi voor buitenlandse zorgverleners die weten dat de meeste toeristen goed verzekerd zijn. Door onnodige onderzoeken te doen wordt een ziekenhuisnota verhoogt, vooral privéklinieken proberen zo extra inkomsten te genereren.

Deze waarschuwing komt van Allianz Global Assistance. Allianz Global Assistance de is grootste reisverzekeraar te wereld en verzorgt de medische hulpverlening voor meer dan 1,5 miljoen Nederlanders.

Veelal zijn Nederlandse reizigers zich er ook van bewust dat privéklinieken uitgebreid onderzoek doen bij patiënten en soms zelfs uitgebreider dan nodig. Ook kan het voorkomen dat er meerdere bezoeken of onnodige onderzoeken plaatsvinden.

Allianz Global Assistance noemt het opmerkelijk dat er dit jaar meldingen kwamen van reizigers die zelfs in een privékliniek werden opgenomen voor een ongevaarlijke oorontsteking. De privékliniek gaf als reden dat de patiënt, door de uitgebreide behandeling, sneller geneest en daardoor een grotere kans heeft om zijn terugreis te halen. Mensen met een oorontsteking mogen namelijk niet vliegen.

De reisverzekeraar adviseert om altijd eerst de alarmcentrale te bellen bij doktersbezoek of een opname in een ziekenhuis in het buitenland.

De Alarmcentrale van Allianz Global Assistance heeft deze zomer per week gemiddeld 18.500 telefoontjes van vakantiegangers in nood beantwoord.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

16 reacties op “Nederlandse reiziger vaak onnodig opgenomen in privékliniek”

  1. Matthieu Hua Hin zegt op

    Dit zijn inderdaad praktijken die in Thailand ook regelmatig voorkomen, zeker op de echte toeristenlocatie’s als Koh Samui en Phuket. Veel Europeanen zijn geneigd om altijd alles klakkeloos aan te nemen van een arts, dus als die zegt dat het beter is tot opname over te gaan, wordt dit advies haast altijd opgevolgd. De arts zal het immers wel weten. In tegenstelling tot wat we vanuit Nederland gewend zijn, hebben de artsen in prive ziekenhuizen in Thailand een keihard commercieel belang.

  2. Tino Kuis zegt op

    Er is maar één manier om er voor te zorgen dat artsen geen overbodige en onwenselijke onderzoeken en behandelingen voorschrijven. Artsen moeten niet betaald worden voor het aantal verrichtingen dat zij doen maar zij moeten allemaal gewoon een min of meer vast salaris krijgen, in de artsenwereld een ‘honorarium’ genoemd. Ook ziekenhuizen mogen geen financieel belang hebben bij het aantal verrichtingen. Daar heb ik altijd voor gepleit, wat mij destijds in Nederland de eretitel ‘rode dokter’ opleverde. Verpleegkundigen worden toch ook niet betaald voor elke wasbeurt en een metselaar voor elke baksteen?
    In Nederland is dat nu voor een groot deel gerealiseerd voor huisartsen en specialisten. Specialisten en ziekenhuizen krijgen per ‘karwei’ betaald: zoveel voor alles rond een hartinfarct en zoveel voor een blinde darm. Dat heeft er toe geleid dat Nederland nu één van de beste en één van de goedkoopste gezondheidsstelsels heeft ter wereld, waar landen als de Verenigde Staten jaloers naar kijken. Dat betekent ook dat er nauwelijks een verschillende behandeling (misschien wel in diensverlening) bestaat tussen verschillende mensen wat financiële draagkracht betreft. Patiënten zelf en verzekeringsartsen kunnen daar slechts heel weinig invloed op uitoefenen.
    Ook de gezondheidszorg in Thailand zou er sterk op vooruit gaan als het onderscheid tussen privé-en staatszorg wordt opgeheven. Ook hier ligt een nobele taak voor premier en generaal Prayuth. Hij zou kunnen bevelen alle militairen naar staatsziekenhuizen te sturen. (Hoewel. de militairen hebben hun eigen ziekenhuizen, 61 in totaal).

    • Kees zegt op

      Ik prefereer zelf een prive ziekenhuis om de simpele reden dat ik als klant/patient beter en vooral sneller geholpen word. Tino laat voor het gemak de wachtlijsten in Nederland maar achterwege, alsmede het feit dat de meeste innovaties op gezondheidsgebied toch echt uit die verwenselijke USA komen. Ook worden innovaties daar veel sneller en op bredere schaal ingezet, wat ook deels gerelateerd is aan privatisering en de financiele prikkel die dat met zich meebrengt. Maar terug naar mijn eigen beperkte omgeving: als ik in Thailand iets heb kan ik vandaag nog terecht. Moet je in Nederland proberen.

      Het is met name aan de betaler (de verzekering) te voorkomen dat onnodig onderzoek wordt gepleegd (zoals bijvoorbeeld de door Khun Peter aangehaalde lijst). En dan nog…bij menig prive ziekenhuis in Thailand is de maatschappij stukken goedkoper uit dan bij soortgelijke behandeling in Nederland. Terwijl de premies voor expat verzekeringen juist veel en veel hoger zijn.

    • Kees zegt op

      Moderator: uw reactie is off-topic.

    • Thailand John zegt op

      Tino,
      Je heb gelijk, maar de goede zorgverzekering wordt wel steeds verder uitgekleed en de premie gaat steeds verder omhoog. Maar ook in Nederland wordt op een gruwelijke manier misbruik gemaakt door ziekenhuizen, Artsen,Tandartsen etc.Ik heb vroeger op een ambulance werkt er daar werden de ziekenfondsen al aardig opgelicht met het ambulance vervoer door vaak liggend tarief teberekenen terwijl de patient gewoon zittend vervoerd werd.Als er echt goed gecontroleerd zou worden dan zouden de premies niet behoeven te stijgen.Waarom krijg een patient veel al, geen kopie van de rekening om te kunnen controleren wat er gedeclareerd wordt aan de verzekering.Dat zou de fraude al aardig beperken.

  3. Khun Peter zegt op

    Beste Hans, je veronderstellingen zijn niet juist. Allianz Global Assistance heeft vrijwel alle ziekenhuizen ter wereld in kaart gebracht en er en kwalificatie aan gehangen. Daar is veel tijd en geld ingestoken, dus deze lijst gaan ze niet publiceren omdat concurrenten daar dan ook van kunnen profiteren. De boodschap is duidelijk; je moet voor je naar een ziekenhuis gaat eerst de alarmcentrale bellen die kunnen dan beoordelen of het ziekenhuis/privekliniek als goed of slecht te boek staat. Daarnaast werken er artsen en verpleegkundigen op de alarmcentrale die jou ook kunnen adviseren over mogelijke onderzoeken en behandelingen. Daar hebben zowel de patiënt als de verzekeraar belang bij.

    • Khun Peter zegt op

      De Nederlandse overheid heeft ons zorgstelsel geliberaliseerd. Dit om de als maar stijgende kosten een halt toe te roepen (vergrijzing). Zo moeten zorginstellingen en verzekeraars concurreren om de prijzen te drukken: marktwerking. Dat kan je moeilijk de verzekeraars kwalijk nemen, het is vooral een politieke en maatschappelijke keuze.

    • RichardJ zegt op

      Het kan geen kwaad om mensen hiervoor te waarschuwen.

      Maar het gaat nogal ver om te adviseren om ook bij doktersbezoek met de alarmcentrale van de verzekeraar te bellen.

      Verder, kun je in principe van verpleegkundigen en artsen die in dienst zijn van een verzekeraar geen onpartijdig advies verwachten.

      Een volgende stap is dat je verplicht wordt om te bellen en het advies bindend wordt.

      • Khun Peter zegt op

        Misschien moet je de polisvoorwaarden van je reis- of zorgverzekering eens doorlezen? Je reis- en je zorgverzekering dekt alleen maar spoedeisende hulp in het buitenland. Ziekenhuisopname is zelfs alleen toegestaan na overleg en toestemming van de alarmcentrale. Doe je dat niet dan is een verzekeraar niet verplicht de kosten te betalen.

        • RichardJ zegt op

          Moderator: niet chatten svp.

  4. Jack G. zegt op

    Ik denk dat de verzekeraars doelen op mensen die zich melden met bv spetterkak of een ander licht ongemak bij de medische dienst van een hotel. Vaak is dat een verpleegkundige. Die belt een ambulance en die racet dan met de blauwe lampen aan naar een bevriende privékliniek. Kortom kosten maken en de patiënt en familie in de vlekken laten schieten. Zoiets is vaak genoeg getoond bij Radar en andere consumentenprogramma’s. In Nederland werken verzekeraars steeds vaker met privéklinieken om de kosten laag te houden.

  5. Thailand John zegt op

    Dat ziekenhuizen daar misbruik van maken klopt, maar dit is ook de schuld van verzekeraars.Want zij zouden met bepaalde ziekenhuizen overeenkomsten kunnen sluiten en daarmee dat soort zaken kunnen tegen gaan.Maar daar zijn ze vaak zeker niet geintereseerd.Mijn verzekering liet me 5 dagen langer liggen als dat nodig was. Door teveel onnodige tijd te nemen voor de garantie verklaring over te faxen of mailen.

  6. Lammert de Haan zegt op

    Een “wat uitgebreidere” behandeling is niet een privilege wat buitenlanders alleen in Thailand “genieten”.

    Bij mijn Filippijnse echtgenote (met al 25 jaar een Nederlands paspoort) werden zo’n twee en een half jaar geleden 2 tumoren in haar keel ontdekt (op de schildklier). Advies in een privékliniek: operatief laten verwijderen, gevolgd door een ziekenhuis opname van 4 dagen! Ik gebeld met de verzekering. Daar gaf men geen toestemming. Ik dus woest. Waarvoor heb je een ziektekostenverzekering?

    Enkele dagen voor de operatie werd ik door haar gebeld met de vraag of ze naar Nederland mocht komen voor behandeling. Dat was natuurlijk geen probleem en direct via de huisarts een afspraak gemaakt met een specialist.

    Terug in Nederland direct naar het ziekenhuis met onder m’n arm alle documenten, incl. foto’s, van de Filippijnen. De reactie van de specialist was kort en krachtig:”Nee mevrouw. Wij opereren niet zo gauw. Eerst proberen wij het op een andere manier.” Aan haar werd een drankje toegediend van een radioactief jodium. Zo’n drankje gaat direct naar de schildklier en doet daar z’n werk. Wél een dag en nacht opname in het ziekenhuis i.v.m. de radioactiviteit.

    Uit onderzoek naderhand bleken de tumoren te zijn verdwenen. Nabehandeling met medicijnen was slechts korte tijd nodig. Ook nu nog is haar schildklier vrij van tumoren.

    Kennen ze deze wijze van behandelen in de Filippijnen niet? Natuurlijk wel. De vraag is alleen:”Wat brengt het meeste geld in het laadje?”.

    Conclusie: NIET ALLEEN IN THAILAND GENIETEN BUITENLANDERS EEN “VOORKEURS” BEHANDELING IN PRIVEKLINIEKEN. DAT GEBEURT OOK ELDERS.

    Lammert de Haan.

  7. eduard zegt op

    ik reis de hele wereld over en mijn ervaring is in priveklinieken dat je altijd overbehandeld wordt.Maar thailand staat op nummer 1 qua medicijnafgifte.70 pillen voor een keelontsteking is normaal.Ik wou dat ze de reisverzekering gingen splitsen een kostbaarhedenverzekering en medisch apart.Je kunt nu naar het ziekenhuis en je kunt tegelijk je laptop claimen.Als dat gesplitst zou worden zijn we allemaal goedkoper uit voor de medische kosten

  8. mister BP zegt op

    Ik ben een Crohn patiënt en voelde een perianaal abces opkomen eind juli. Ik nam contact op met de alarmcentrale in Nederland en gaf aan welk ziekenhuis in Krabi ik wilde hebben. Men had geen idee en ook de dag later moest ik de ziekenhuis naam spellen. Gelukkig kon ik uiteindelijk grweldig geopereerd wordenp Koh Lipe. En in plaats van 7000 €, dat het in Nederland kost, was ik 1400 tbt kwijt. Daarnaast was ik nog nooit zo snel de oude. Geen superdeluxe ziekenhuis maar een soort huisarts voor de eilanders.

  9. Leo Th. zegt op

    Natuurlijk zullen er over de hele wereld artsen en privé-klinieken zijn die misbruik maken van de onwetendheid van de patient, maar het leeuwendeel van de artsen zal de belangen van de patient toch voorop stellen. Zelf heb ik helaas voor diverse kwalen vrij frequent diverse ziekenhuizen in Thailand moeten bezoeken. Naar mijn gevoel altijd prima geholpen voor een veel lagere prijs van wat het in Nederland zou hebben gekost. Heb voorafgaand aan een ziekenhuisbezoek wel eens telefonisch contact opgenomen met mijn ziektekostenverzekeraar. Had toen geen enkel nut, ze konden mij totaal geen advies geven. Nog niet zo lang geleden werd ik onwel tijdens het inchecken in Bangkok voor mijn vlucht naar Amsterdam. Via de medische kliniek op het vliegveld met een ambulance naar het Samitivej Srinakarin Hospital vervoerd. Ik was alleen en dan kan je in deze omstandigheden toch niet verwachten dat ik eerst contact met een alarmcentrale in Nederland opneem? De volgende dag heeft het ziekenhuis zelf naar de ANWB-alarmcentrale getelefoneerd en alles is toen keurig geregeld, zowel medisch als administratief. Mocht na een aantal dagen pas ontslagen worden uit het ziekenhuis en vliegen na telefonische toestemming van een arts van de ANW- centrale. Vanzelfsprekend moet je, wanneer je daartoe in staat bent, gebruik maken van je gezonde verstand bij het consulteren van een arts in het buitenland en kritisch blijven ten aanzien van voorgestelde opnames en onderzoeken. Maar om nu voor elk bezoek van ofwel een buitenlandse arts danwel een ziekenhuis/kliniek eerst een alarmcentrale te raadplegen gaat mij veel te ver. Dat doe je per slot van rekening ook niet in Nederland. Wens een ieder een gezonde vakantie/verblijf in Thailand toe!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website