Een combinatie van personeelstekort en een voortdurende stijging van het aantal passagiers is verantwoordelijk voor de extreem lange wachtijden bij de paspoortcontrole op luchthaven Suvarnabhumi. 

Het Immigration Bureau hoopt extra fondsen te krijgen om de werkomstandigheden te verbeteren, meer personeel te kunnen recruteren, bonussen te kunnen uitkeren en de overwerkvergoeding te verhogen.

Minister Jarupong Ruangsuwan (Transport) heeft het idee gelanceerd om de ambtenaren een bonus van 25 satang per gecontroleerd paspoort te geven en een beloning van 100.000 baht voor degeen die een terrorist ontdekt. Hij heeft Airports of Thailand, de beheerder van de luchthaven, geïnstrueerd het aantal personeelsleden dat een andere taal dan Thai en Engels spreekt, te verhogen, zodat passagiers geholpen kunnen worden bij het invullen van hun aankomst- en vertrekkaart.

Volgens Natthorn Phrosuwan, hoofd van Immigration Division 2, is het Immigration Bureau bij de opening van de luchthaven in 2006 opgezet om maximaal 80.000 passagiers per dag te verwerken. Thans bedraagt het aantal vertrekkende en aankomende passagiers 160.000 tot 180.000 per dag en dat aantal gaat de komende 5 jaar met 14.000 per dag omhoog.

Het bureau beschikt momenteel over 1.045 personeelsleden nadat 267 gepromoveerd zijn of ander werk hebben gekregen. Nieuw personeel is nog in opleiding. De mannen en vrouwen die er werken hebben het niet gemakkelijk. Soms slaan ze een sanitaire stop over wanneer er een rij boze passagiers voor hen staat, zegt Natthorn.

Werken op Suvarnabhumi is ook niet erg populair. Het is zwaar werk, de kosten van levensonderhoud in Bangkok zijn hoog en dan zijn er nog de reiskosten en de dure maaltijden op de luchthaven.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

29 reacties op “Immigration Suvarnabhumi: personeelstekort en dubbel aantal passagiers”

  1. Jeffrey zegt op

    Klopt, 2 weken geleden werden de toeristen kwaad en begonnen te schreeuwen. Velen hebben hun aansluiting gemist. Na een half uur in de rij, had je nog steeds het gevoel alsof het niet was opgeschoten. Nog nooit heb ik het zo druk gezien. Voor het personeel is het echt niet leuk werken. Ik was als een van de eersten uit het vliegtuig en ben snel naar de korste rij gegaan en nog heeft het 1uur 40 minuten geduurd.

  2. Rob zegt op

    Ik ga altijd naar een loket van thaise passports, staat bijna nooit iemand in de rij. Nooit een probleem mee gehad. Ze helpen je gewoon.

    • Fluminis zegt op

      Dan bent u de enige Farang zover ik weet die dat lukt. Ik zie toch iedere keer weer als ik bij de douane sta te wachten (zeker een 6 keer per jaar) dat er Farangs, vooral die hier wonen, proberen met een nederige houding en vaak met Thaise vrouw en kinderen door het Thais passports te gaan maar neimand die het lukt. Wat si uw geheim?

      • Victor zegt op

        Hij is zeker niet de enige hoor. Mijn vrouw en ik gaan ook altijd naar Thai passports en komen moeiteloos binnen. Maar wellicht komt het ook omdat we altijd ongevraagd ons Thaise trouwboekje op de balie leggen. Daar hebben ze overigens nog nooit in gekeken maar goed het werkt dus wel:)

        • Fluminis zegt op

          Ik zal ook eens proberen het trouwboekje? neer te leggen. Bedoeld u dan de ใบสำคัญการสมรส (huwelijks acte, 2 vellen) of het สำเนาทะเบียนบ้าน (huisregistratie boekje)?

          • Victor zegt op

            Mijn vrouw zegt dat ze het huisregistratieboek neerlegt. Ze denken dan blijkbaar dat we permanent in Thailand wonen:)

        • Ronny zegt op

          Als ik met mijn vrouw reis ga ik ook steeds naar de Thaise balie. Tot nu toe nog geen opmerking gehad maar dat kan volgende keer weer anders zijn natuurlijk. Als ik alleen reis is het een ander verhaal want dan wordt je naar de balie voor buitenlanders gestuurd (dacht het eens te proberen maar dat lukte niet )

      • Hans van den Pitak zegt op

        Als ik samen met een Thaise vriend reis, ga ik met hem naar de Thai pp-balie en tot nu toe is dat nooit een probleem geweest. Lijkt mij trouwens een goed idee om bij grote drukte het aantal Thaise balies te verkleinen ten gunste van de andere sectie.

  3. Fluminis zegt op

    Laats bekenden van mij opgehaald, die hebben bijna 4 uur!! in de rij gestaan bij de douane. Maar er stonden wel 6 lege balies voor de “Thai passport only” en die ambtenaren zaten uit de neus te eten met een geamuseerde blik totdat de menigte van extreem boze toeristen verhaal kwam halen. Ze hebben snel de balies open gegooid voor alle paspoorten om escalatie te voorkomen (aldus de berichten).

    Ik heb geen enkele medelijden met het arme personeel daar. Ze behandelen je als oud vuil, hebben te vaak balies met personeel maar lege rij (thai only) daar waar buitenlanders honderd man dik staan te wachten in andere rijen. Lunch kun je krijgen voor 30 Baht (begane grond) op het vliegveld en met de airport link zijn de reiskosten nu ook te overzien. Flink falen (van het management) en dan zielig doen dat de lunchkosten ervoor zorgen dat ze geen personeel kunnen krijgen (stel onvolwassen pubers).

    Dan zijn die aankomst en vertrekkaarten natuurlijk het lachertje van de eeuw. Er wordt niets mee gedaan en wat je ook invult het is altijd goed. Zelfs drugsrunner, armsdealer of carthief invullen bij beroep is hen nog nooit opgevallen. Daarbij worden de paspoortnummers ingetoets dus sta je toch al geregistreerd.

    zo even opgelucht….

  4. Ronald zegt op

    Wij hadden het geluk dat we met mijn vrouw, door de paspoortcontrolle voor Thai mee mochten. Hierdoor waren we binnen 10 minuten door de controlles heen en hadden we tijd genoeg , om onze aansluitende vlucht te halen.

  5. Herman zegt op

    Frustrerend is het wel. Zie je die lange rijen wachtenden voor de paspoortcontrole. Met grote letters staat Welcome to Thailand. Tja, zo voelt het niet. Nu ik dit zo lees begrijp ik waarom die lange rijen ontstaan. Zo’n idee had ik al. Kom regelmatig in Bangkok en elke keer is het raak. Wat doe je dan. Gewoon wachten tot je aan de beurt ben. Al duurt het meer dan een uur. Spelletje spelen op je iPhone. Meer kun je niet doen.
    Als je businessclass vliegt mag je via de diplomateningang. En dan ben je binnen 10 minuten door de controle. Dat was echt een opluchting als je dan die lange rijen ziet staan.
    Hoop dat het beter wordt… want dit is geen goede reputatie voor de luchthaven.

  6. Chris Hammer zegt op

    In mijn kennissenkring zitten enkele mensen, die werken bij de Immigration Suvarnabhumi. Daardoor weet ik, dat velen onderbetaald worden voor de vele uren, die men moet maken.
    Maar is ook nog iets anders namelijk een gemis aan goede opleiding om de procedure goed en vlot te laten verlopen.

    Wel is er heel wat verbeterd bij de situatie van jaren geleden.. 25 jaar geleden arriveerde ik op Don Muang, waar een immigratieofficier mijn paspoort en inreiskaart letter voor letter ging controleren, want hij kende nauwelijks iets anders dan Thaise lettertekens. Het wachten voor mij duurde 32 minuten. Nu spreken de meesten een beetje Engels.

  7. m de lepper zegt op

    wij hebben in januari twee en half uur in de rij gestaan . uiteindelijk werden we er uit gehaald en mochten bij de thai er door daar ik meoilijk lang kan staan hadden ze me al een stoel aangeboden wat heel lief was maar goed we werden toch geholpen. ik denk dat het allen maar erger word. zo denk je bijna aan de beurt maar het duurt een kweet niet hoe lang. hopen dat het in de toekomst beter word.

    • king zegt op

      Op Schiphol(of waar je vertrekt) assistentie vragen voor Bangkok.Onderweg komt de stewardess dit nog even bevestigen en jij+je aanhang piepen er zo door
      Moeten wij ook doen(noodgedwongen) vise versa.

      • m de lepper zegt op

        bedankt voor je tip ik had hier ook al aan gedacht voor de volgende reis.had ook al geinformeerd bij eva air of het mogelijk was, ik kan wel een stukje lopen maar loop met een stok. ik ben nog wel niet super oud maar lang op een plek staan dat gaat niet.

        • king zegt op

          Ze verlenen alle medewerking ook voor wat betreft een goede plaats,makkelijk zitten en niet ver van een toilet.Vooraf reserveren.Heb nu al gedaan voor eind maart met China.
          Kijk maar op http://www.seatguru.com voor Eva,maar je moet wel het type vliegtuig weten.
          Zo kun je zelf je plaats uitzoeken(mits nog niet gereserveerd)

          • king zegt op

            M.de Lepper,
            Nog even dit:als je het vraagt mag je ook eerder het vliegtuig in.Ben je van het vervelende gedrang en gehaast van andere mensen af.(ik bedoel de gezonde)

        • hans zegt op

          Als je dit vooraf doorgeeft aan Eva, word je netjes vervoerd met rolstoel op suv. je hoeft dan ook niet in de rij maar ze sturen je door de balie van de VIP s en andere personen en brengen je naar de aankomsthal danwel andersom.

          De stoelreservering bij Eva deugt echter voor geen meter, heb eens meegemaakt dat bij vertrek het vliegtuig maar voor een derde gevuld was en ik maar uit enkele stoelen kon kiezen vooraf

          Ook soms was het vliegtuig wel goed gevuld, was de vooraf gewenste plaats bij reserveren niet beschikbaar, maar bij vertrek later wel weer.

  8. Hans Bos (redactie) zegt op

    Ik denk dat nu nóg een element meespeelt: de controle op terroristen. Vandaar dat een hotemetoot voorstelt de werknemers een bonus in het vooruitzicht te stellen als ze er een onderscheppen.

    Verder is het in feite een organisatorisch probleem. SUV weet per dag precies hoeveel vliegtuigen er op welke tijd van de dag landen en hoeveel passagiers er in zitten. Daar moeten de autoriteiten de mankracht op afstemmen. Dat lijkt me toch niet zo’n probleem. De autoriteiten schuiven de schuld af op anderen. In feite hebben de farang het gedaan. Moeten ze maar niet in zulke grote aantallen komen.

  9. Trees zegt op

    Wat hebben wij dan een geluk gehad.We zijn 23 januari aangekomen en werden meteen naar een andere bali gestuurd en waren met 20 minuten er door heen. Ook van een onverschillige benadering hebben wij niets gemerkt. Het vrouwtje wat ons door stuurde was erg vriendelijk

    Donderdag ben ik terug gekomen en was ik met een half uurtje door de douane heen.Alle balies waren open.

    En nu heel hard sparen en zo vlug mogelijk weer terug!

  10. M.Mali zegt op

    De regel is inderdaad zo, dat als je met een Thaise vrouw bent getrouwd volgens de Thaise wet, dan kan je op vertoon van je Thaise huwelijk document, gewoon samen met je Thaise vrouw door de balie voor alleen Thaise bevolking en sta je binnen 10 minuten gewoon buiten….

  11. Hans Bos (redactie) zegt op

    Ergens zitten rekenfouten in de redenering van Natthorn Phrosuwan, hoofd van Immigration Division 2. Bij de opening van SUV is gerekend met 80.000 passagiers per dag. Dat is ca 28,5 miljoen. Daar zat Don Muang op dat moment al ver boven. Die 80K is dus niet reëel.

    Als SUV nu dagelijks gemiddeld 170.000 toeristen ontvangt, kom ik op jaarbasis op 61 miljoen, veel meer dan wat de AOT nu opgeeft. De 80K zijn dus te laag en de 170K veel te hoog. Dat noemen we creatief rekenen….

  12. Marcel zegt op

    Ik denk dat ik steeds mazzel heb of zo. Ben ik het afgelopen half jaar 3 maal Thailand binnen gegaan en moet eerlijk zeggen de wachttijden steeds waren ongeveer 30-40 min.
    Ga as woensdag weer die kant op en hoop dat weer meezit. Na z’n lange vlucht en dan nog zo lang wachten dat is toch geen pretje.

  13. jan zegt op

    het valt allemaal wel mee ga elke maand terug naar bkk en ga altijd naar het thai loket scheelt denk ik dat ze me inmiddels kennen
    woon in bkk werk buiten thai dus moet altijd back home
    zie vaak tourist die zich opwinden heeft geen nut gewoon rustig blijven en wachten de meesten komen er toch voor vakantie dus tijd genoeg
    en dan komen ze erdoor nemen ze een taxi voor 1200 bath crassy
    zie hier vaak nl mensen en hoor wat ze praten als het niet goed is ga dan naar de camping in nl en reis niet zo ver als je je niet wil aanpassen

  14. colin de jong zegt op

    Ja het is te schandalig voor woorden hoe je wordt behandeld op de airport.Als ik dan eindelijk aan de beurt ben wordt je als een stuk vuil behandeld en heb ook een klacht ingediend over de vele veel te lange wachttijden.Krijg vaak klachten van 2 en 3 uur en ben bij mijn laatste reis maar naar een Thais loket gegaan. Deze eikel wilde mij niet helpen en mij terug sturen en wees hem op het feit dat er 5 thaise loketten niets te doen hadden en ze alleen maar het paspoortnummer hoefden in te vullen, want voor de rest zijn ze te stom. Ik liet mijn kaart zien in het Thais van Int. law investigator en vroeg naar zijn naam en toen wilde hij mij wel snel helpen.Een dag en nacht verschil met de Philipijnse douane die je altijd netjes verwelkomen

  15. gerrieQ8 zegt op

    Heb al eens eerder een berekening gemaakt. 1045 man/vrouw personeel. Stel een 5 ploegendienst dan is dat per dienst 209 mensen. Stel dat er 20 een management funktie hebben, dan kunnen er 180 achter het loket zitten. Zoveel hebben ze er niet op SUV. Dus blijft de vraag; wat doen die dan allemaal ?
    Zou graag het probleem willen oplossen met het bestaande personeelsbestand, maar dat zullen ze wel niet willen denk ik. Ben bereid het gratis te doen.

  16. Khunjan zegt op

    Waar ik al de zogenaamde ervaren reizigers niet over hoor, is dat je met een kleine 200 meter doorlopen nóg een Immigration afdeling hebt die vrijwel altijd leeg is.

    Zo ook tijdens mijn laatste binnenkomst waarbij ik en mijn reisgezel zelfs door werden verwezen naar de balie “Diplomatic Passports”, binnen 2 minuten waren we in de bagagehal!

    Het kan dus ook héél snel gaan op Suvarnabhumi.

    • dick van der lugt zegt op

      Ik heb 1 keer meegemaakt dat de passagiers naar die tweede paspoortcontrole werden gestuurd. Dat zouden ze vaker moeten doen. Alhoewel…. Dan zouden de wachttijden daar ook oplopen. Dus beter maar over zwijgen.

      • Ronny zegt op

        Juist Dick…… ik moet nu weer een andere oplossing gaan zoeken (of steeds mijn vrouw meenemen) hahahaha


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website