Udomsak van het Centre for Alcohol Studies en Centre of Excellence in Health System and Medical Research van de Walailak universiteit, is van mening dat er een algemeen alcoholverbod moet komen tijdens Songkran om zo het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

De regering kan daarvoor artikel 44 van de interim-grondwet inzetten. Udomsak zei dat gisteren op een forum in Bangkok over maatregelen die het aantal verkeersongelukken gedurende de zogeheten seven dangerous days moeten terug dringen.

De laatste jaren neemt het aantal slachtoffers toe ondanks eerdere maatregelen. Vorig jaar kwamen met Songkran 442 personen in het verkeer om het leven en raakten 3.656 gewond. De meeste ongelukken zijn het gevolg van alcoholgebruik. De meeste slachtoffers reden op de motorfiets en veel ongelukken gebeuren op kleine dorpswegen.

Volgens een andere deskundige wordt er tijdens de Songkran en Nieuwjaarsvakantie tweemaal zoveel gezopen als normaal.

Bron: Bangkok Post

13 reacties op “Deskundige wil alcoholverbod tijdens Songkran om aantal verkeersslachtoffers te verminderen”

  1. Gringo zegt op

    Goed idee wel, hoor!
    Misschien nog beter om tijdens Songkran het gebruik van brommers, scooters en dergelijke
    te verbieden.
    Iemand anders nog een onuitvoerbaar plan?

    • Tino Kuis zegt op

      Premier Prayut heeft absolute macht met artikel 44 op wetgevend, uitvoerend en rechterlijk gebied. Met dit artikel in de hand kan hij verbieden dat er verkeersslachtoffers vallen en als ze toch voorkomen kan hij verbieden dat openbaar te maken. Probleem opgelost.

    • Johnsriracha zegt op

      Ja, hier nog een, met artikel 44 Songkran en Oudejaar samen laten vallen. Scheelt de helft van het het aantal ongevallen.

  2. Ferdi zegt op

    Drinken en rijden is sowieso al verboden, maar als dat blijkbaar niet goed te handhaven is: wat kan een algemeen alcohol-verbod daar dan aan veranderen? Dat zal dan ook niet te handhaven blijken, lijkt me.

  3. chris de boer zegt op

    Bij 33% van de ongelukken met dodelijke afloop is alcohol in het spel. Bij 33% te hard rijden en bij 33% ander onverantwoordelijk rijgedrag (zoals inhalen, bumperkleven, door rood licht rijden etc). Daarnaast is het verbod nauwelijks te handhaven. De Thais slaan ruim voor het begin van Songkran de drank in; en het verbieden van het drinken van alcohol tijdens een vakantie maakt de Thais (en de buitenlanders) niet gelukkig. En dat wil deze regering.

  4. RuudRdm zegt op

    Gezien het grote aantal verkeersdoden en nog groter aantal verkeersgewonden gedurende de vakantie-uittochten 2 x per jaar (Songkran, Oud/Nieuw) is het absoluut aanbevelenswaardig een totaal alcoholverbod in te stellen, te beginnen met aankomende festiviteiten. Dat er in Thailand een groot gebrek aan handhaving is op van alles en nog wat is geen argument om het niet te doen. In Thailand is de grootste reden van het hoge aantal verkeersverkeersslachtoffers door de jaren heen de complete afwezigheid van enig besef van verkeersmentaliteit. Verkeershufterigheid is de norm bij vele verkeersdeeknemers. Vraag het maar na bij je eigen Thaise (schoon-)familie en in je Thaise kennissenkring. Niemand van hen zal het oneens zijn met je dat in Thailand op vlak van verkeerseducatie het nodige dient te worden ingezet. Het instellen van een algemeen alcoholverbod kan een begin van besef bewerkstelligen. Aan ironie kun je maar het beste een broertje dood hebben, want doden vallen er al genoeg: per dag gemiddeld meer dan 65 door het jaar heen!!

  5. ton zegt op

    een aantal maanden geleden is er een onderzoek geweest in welk land het meeste verkeersdoden vallen.
    Thailand stond op de 2de plek met 440 doden per 1 miljoen inwoners.
    Een kleine rekenensom leert dat dat ongeveer 29000 doden per jaar zijn, gedeeld door 365 is 80 doden in het verkeer per dag.
    Zou dus in de dangerous days maal 7 zijn is 560 doden. Ik lees hierboven een lager getal
    U begrijpt natuurlijk wel dat de waarheid in het midden ligt, maar het zijn er nog steeds duizenden teveel.
    Het drinken en feesten tijdens deze dagen is niet uit te roeien evenals het door roodlicht rijden, rijden zonder helm.
    Er is voor veel dingen al een balletje opgegooid, helaas zonder resultaat. En ik ben bang dat deze songkran er niet veel anders uitgaat zien als heel vele jaren hiervoor HELAAS
    Ik blijf lekker thuis

    • Tino Kuis zegt op

      ton,

      Steeds weer diezelfde verwarring. Die 25-29.000 doden per jaar zijn de WHO cijfers en die tellen ook het aantal doden vanwege het ongeluk in de eerste maand na de gebeurtenis.

      Thailand telt alleen de doden onmiddellijk op de weg en niet in de dagen erna. De Thaise getallen moet je verdubbelen om ze te vergelijken met de WHO getallen: 884 in die zeven gevaarlijke dagen, en gemiddeld inderdaad 550.

  6. Jacques zegt op

    Het blijft een moeilijk onderwerp, maar zelf ben ik van mening dat je wel redelijk moet blijven in het treffen van maatregelen. Dat er onvoldoende op toegezien kan worden, vanwege het ontbreken van voldoende toezichthouders moet hier los van staan. Er moet wel wat gaan gebeuren want het kan zo niet langer. Een totaal verbod op alcoholgebruik is wel vergaand en niet realistisch. Het geweldige volksfeest afschaffen zou ook een optie kunnen zijn, maar in ieder geval het in het gareel houden dus hooguit 1 dag en dan onder voorwaarden laten plaatsvinden, is ook een optie. Er zijn ook mensen die wel de controle over zichzelf hebben en na een of twee drankjes afhaken en hun verantwoordelijkheid pakken. Met een algeheel verbod tref je een ieder dus ook de niet verkeersdeelnemers.

    Nu heb je natuurlijk ook de mensen die met drank op niet van anderen af kunnen blijven, nadat te kennen is gegeven daar niet van gediend te zijn en dat is dus weer een andere vorm van overlast die gaat spelen, kennelijk onder invloed van alcoholische en andere versnaperingen. Een volk wars van regeltjes en vol van het eigen gelijk zal in de volle breedte heropgevoed moeten worden. Er zullen dus grote campagnes gevoerd moeten worden op de specifieke items te belichten. Op scholen en in gezinnen zal dit op de agenda moeten staan. Maar met veel ouders die zelf het slechte voorbeeld geven is het moeilijk garen spinnen. De regering en de uitvoerenden hebben zowaar een zware taak om het met beleid en aanpak veiliger te maken.Het is wel mede hun verantwoordelijkheid (naast de eigen verantwoordelijkheid), dus niets doen kan natuurlijk niet. Voorlichting, goede voorbeelden, scholing, consequent gedrag en handhaving van het beleid, daar waar kan, moeten de veiligheid en leefbaarheid doen toenemen, zodat er minder tragedie en crimineel gedrag plaatsvindt. Dit alles zal jaren gaan kosten, die mijn tijd op deze aardbol wel zal overstijgen. Het zal wel weer uitdraaien op de score bijhouden en het aanschouwen van het afscheid nemen van vele dierbaren. De mens is nou eenmaal zelfvernietigend en neemt daarbij vaak anderen mee. Ik hoop dat het u allen bespaard blijft en houdt het gezond.

  7. teun zegt op

    Zolang handhaving van normale verkeersregels niet of nauwelijks plaatsvindt door het jaar heen, zal een dergelijke optische maatregel ook geen effect hebben. De basis is nl. al fout: drankgebruik/-misbruik en rijden vindt 365 dagen per jaar plaats. En het aantal verkeersslachtoffers per dag is tijdens Songkran niet wezenlijk hoger/anders dan op gewone dagen. Alleen worden de statistieken gedurende de Songkran-periode op TV en in krant bijgehouden. Waarom? In de – misplaatste – hoop op daling ivm voorgaande jaren. Dat gaat dus nooit aantoonbaar zijn.

    Dus: 365 dagen per jaar keihard controleren en zware boetes bij overtreding. Bij herhaling: nog hogere boete/celstraf en afpakken van voertuig. Zolang dat niet gebeurt en er slechts cosmetische maatregelen zonder wezenlijke consekwenties worden genomen, zal er niks veranderen.

  8. HUbrechtsen zegt op

    Wat het beste zou zijn om de dagen van songkran de benzine te verhogen tot 100 baht de liter gevolg dat er minder zal worden gereden want het geld is op aan de drank,,,is maar en voorstel/

  9. Gerard zegt op

    Verbieden is het probleem niet, maar handhaven is niet des thais.
    Blijft over de doden en gewonden te accepteren.
    De thais hebben hier geen probleem mee, die drinken een extra drankje na de crematie en de familie vangt de gedupeerden op.
    Wie dan leeft …., dan zorgt

  10. Rene zegt op

    Er helpt maar één ding :alcohol controles op straat.

    Sommige mensen hebben totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel. Een harde aanpak is voor deze groep nodig. Een verbod zonder controle helpt niets.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website