SIHASAKPRACHUM / Shutterstock.com

Jaja, je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat binnen de top van de Airport of Thailand (AoT) er schimmige belangen zijn bij de toewijzing van de concessie voor belastingvrije winkels op de Thaise luchthavens. Al jaren is de King Power Group de enige partij die belastingvrije winkels mag exploiteren op de grote luchthavens met als gevolg dat de producten daar nog duurder zijn dan in een normale winkel.

De gevolgen van het ontbreken van concurrentie wordt nog eens duidelijker als je Suvarnabhumi vergelijkt met Incheon in Seoul. Bij deze laatste besteden toeristen gemiddeld US$ 260 aan belastingvrije artikelen, op Suvarnabhumi slechts $ 47. De verdiensten bedragen daardoor in Thailand maar $ 1,9 miljard (2016) tegen $ 10,1 miljard in Zuid-Korea.

De belangrijkste verklaring is dat Zuid-Korea onderlingen concurrentie van belastingvrije winkels op de luchthaven bevordert, doordat twaalf concessies (één per productcategorie) zijn verleend. Maar Airports of Thailand houdt vast aan één concessie voor Suvarnabhumi.

De starre houding van het AoT-bestuur valt slecht bij geïnteresseerde bedrijven als de Central Group, Mall Group en Hotel Shilla uit Zuid-Korea. Ook de Thai Retailers Association is ontevreden.

Voorzitter Woorawoot zegt daarover: “Zolang AoT slechts één bedrijf toestaat de belastingvrije zone op Suvarnabhumi te exploiteren, is er geen echte concurrentie.” Hij wil een concessies per productcategorie, want die verschillen in winstgevendheid. Op cosmetica bijvoorbeeld wordt meer verdiend dan op elektrische apparaten.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


8 reacties op “Daar zit een luchtje aan: AOT wil geen concurrentie met belastingvrije winkels op luchthavens”

  1. Johnny BG zegt op

    Onder Thaksin is dat zo beslist en heeft het King Power geen windeieren gelegd.

    Prayut en consorten heeft aan dit vuile spel niet zolang geleden een einde gemaakt voor de nieuwe concessie en de toekomst zal leren wat het gaat brengen.

    De Central Group heeft de laatste jaren landelijk vele malls uit de grond gestampt en is een goede motor voor het aanwakkeren van de economie en die gun ik het wel.
    King Power koopt liever een Engelse voetbalclub naar voorbeeld van Thaksin of gaat populistisch een racecomplex in Buriram of all places opzetten.
    Beide partijen hebben een warme band met de Thaise boeren als je dat moet geloven, maar liever zonder dat zij via belastingen een bijdrage leveren.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
    • Tino Kuis zegt op

      Het is een klein beetje ingewikkelder dan jij hier beweerd, Johnny. King Power bestaat al sinds 1989, en kreeg al vanaf die tijd belastingvrije winkels bv in de Stad der Engelen en op Don Mueang Airport. En ja, de regering Thaksin gaf die vrijstelling in 2004 voor Suwannabhumi Airport.

      https://en.wikipedia.org/wiki/King_Power

      We hebben geen verschil van mening over wie profiteert van dat monopolie. Dat zijn niet de boeren. We moeten dat ergens naar boven zoeken, tot in de hemel, zoals de Thais zeggen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +10 (obv 10 stemmen)
      • Johnny BG zegt op

        Mijn mening is dat de Central Group meer in Thailand investeert en daarbij risico’s neemt dan die 2 belangstingontwijkers en desondanks dat de ontwijkers op handen gedragen worden.
        Dat zegt een hoop over hun aanhangers die er politiek gezien niets van snappen. Domme mensen bestaan niet maar meer inzicht kan helpen om dingen te snappen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • conimex zegt op

      Buriram racing track is niet van King Power, maar van Newin Chidchob.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. john zegt op

    Zie ik iets verkeerd? Als er PER PRODUCTCATEGORIE slechts EEN concessie wordt gegeven denkt men dat er dan wel concurrentie is?? Volgens mij is er dan nog geen enkele concurrentie. Immers iedere houder van een concessie is monopolist voor zijn/haar produktcategorie. De boekhandel in handen van firma A en de parfumhandel in handen van firma B kunnen toch niet met elkaar concurreren!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  3. rori zegt op

    Wat betreft de prijzen dat die gelijk of hoger zijn in de winkels is ook zo op Schiphol, In Brussel, in Dusseldorf, in Franfurt etc. De kortingprijs is meestal 20 of 21% BTW of Mehrwhersteuer en dat is alles.
    Ook zijn de flessen op de vliegvelden vaan 1 liter en in de winkel meestal 0.7 liter maar niet altijd.

    Zag de vorige keer whisky in Dusseldorf terwijl ik 2 dagen te voren bij de Trinkgut, de Real en de Kaufland was wezen shoppen (ingepakt in belletjes folie en handdoeken) in de koffer. Scheelde op 8 flessen (eh ja 8) ongeveer een 60 a 70 euro in totaal.
    Een fles Glenmorangie Quinta van 1 liter op het vliegveld 58,98, normaal 70,70 bij de Real 49,99
    Een fles Jack Daniels Single barrel van 1 liter op het vliegveld 89,45 bij de Real in de aanbieding 0.7 liter voor iets van 46 Euro.
    Heb ook een dubbele set meegenomen van een Talsisker en een Langvullin met daarbij gratis en fles Johnnie Walker White voor setprijs van 124 euro Als ik de flessen taxfree samen optel kwam ik globaal op het vliegveld alle 3 samen op ongeveer 190 euro voor 1 liter flessen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. janbeute zegt op

    Wat is het probleem, ook in Schiphol betaal je uiteindelijk meer voor je zogenaamde tax free aankoop, dan in de normale gangbare winkels in Nederland met wel Tax.
    Wat denk je dat huur kost van een shop op een airport in vergelijk met een winkel ergens in het land , en dat moet ook terug verdient worden en dat betaal jij.
    Gewoon weg niet kopen op de luchthaven.

    Jan Beute.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • conimex zegt op

      Klopt ! Daarom zijn de koersen van de “moneyexchangers” welke binnen de muren van Suvannabhumi zitten, ook zo slecht, de “moneyexchangers” welke net buiten die muren zitten, kunnen daardoor een veel betere koers geven.

      Khun Vichai ( verongelukte eigenaar van King Power) deed wel degelijk iets voor de Thaise bevolking, hij was een van de grote sponsors van Toon Bodyslam ‘s actie voor een aantal ziekenhuizen met 25 m bht, ook in Leicester was hij heel betrokken bij de lokale bevolking, ook daar doneerde hij veel geld.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website