De meest voorkomende doodsoorzaak van kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar zijn verkeersongelukken. Daarom is het ‘Child Safety Promotion and Injury Prevention Research Centre’ een campagne gestart om ouders en leraren bewust te maken van de gevaren bij jonge motorbike bestuurders. De campagne ‘Don’t Ride if you are under 15’ moet het dodental onder jeugdigen naar beneden brengen.

Volgens de Thaise wet mogen kinderen jonger dan 15 jaar geen motorfiets besturen. Toch halen veel ouders en leraren hun schouders op, zegt directeur Adisak van de organisatie. Het bizarre is dat 48 procent van de 12-jarigen een motorfiets kunnen besturen. Dat leren ze van ouders en familie wanneer ze 10 à 11 jaar zijn. Velen beginnen daar zelfs al mee op 7-jarige leeftijd. Dat blijkt onder andere uit een onderzoek van de organisatie onder 2.822 leerlingen van Prathom 6 in negen provincies.

Adisak is van mening dat een kind op een motorfiets levensgevaarlijk is. Ze kunnen het gevaar niet goed inschatten en ze missen de kennis van verkeersveiligheid. Daar komt bij dat de meeste kinderen geen helm dragen.

Volgens het Accident Prevention Network overlijden jaarlijks 2.000 kinderen in het verkeer, 20.000 raken ernstig gewond en nog eens 9.000 zijn blijvend gehandicapt. Als de ouders, leraren en de politie hun verantwoordelijkheid zouden nemen dan vallen er 40% minder doden onder 11 tot 14 jarigen.

Aan de campagne nemen 80 scholen in 25 provincies deel. Als de campagne succesvol is zullen ook andere scholen benaderd worden.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

12 reacties op “Campagne om ouders te waarschuwen voor jonge kinderen op een motorbike”

  1. Gringo zegt op

    Wellicht meer nog dan ouders en leraren bewust maken van de gevaren voor jonge kinderen in het verkeer, zou het politieapparaat beter zijn werk moeten doen.

    Als je op een (verkeers)rustige middag door Pattaya rijdt, loop je een gerede kans aangehouden en bekeurd te worden als je geen helm draagt op brommer/scooter.

    Als even later rond half vijf/vijf uur enkele grote scholen bij mij in de buurt uitgaan, wemelt het van de brommers met soms 3 of 4 scholieren er op. Zeker 80% draagt geen helm en ik denk dat hetzelfde percentage kan worden gebruikt voor het ontbreken van een rijbewijs.

    Beter dan die enkele bekeuring uit te delen, zou de politie een campagne moeten starten om scholen te bezoeken en daar verkeersvoorlichting geven.

    • theoS zegt op

      @ Gringo,dat van de scholen bezoeken door de verkeers politie wordt al jaren gedaan. Toen mijn zoon in de 1e klas van het college begon kwam de politie een uur lang voorlichting geven vanwege dat haast alle studenten met hun motorbike naar en van school gingen. OK, de “voorlichting” bestond hieruit dat de politieman de klas waarschuwde om altijd een helm te dragen want hun waren verplicht om daar voor te bekeuren als dit niet gedaan werd. Nu komt de clincher, deze agent zei dat hun zich niet druk moesten maken om een license want dat gaf niet, was niet nodig. Wat denk je daarvan? Mijn zoon heeft nu een license want dat heb ik hem verplicht.

  2. Koos zegt op

    Zo lang de ouders trots zijn dat hun kinderen brommer kunnen rijden zal het niet veranderen.
    Mijn dochter is 11 en mag mij van mij geen brommer rijden.
    Dat lijd tot felle discussies omdat iedereen in de klas brommer rijd.
    Haar vriendinnetje rijd iedere dag zelf naar school.
    Leraren en de politie die het verkeer regelt zien dat en vinden het normaal.
    Dus hoe kan je dan zeggen dat de kinderen iets verkeert doen?
    Stuur eerst de leraren,politie en niet te vergeten ouders op cursus.
    Pas dan kan je de kinderen opvoeden in het verkeer.
    Nu ben ik alleen een alles beter wetende farang

  3. jacques zegt op

    Het is en blijft een heerlijk onderwerp: verkeersveiligheid.
    Er is al veel over geschreven en ook nog iets zinnigs maar de acties blijven uit. In Thailand zijn er velen die maar wat doen en niet nadenken. Het kan, het is mogelijk en we gaan ervoor. Wie maakt het wat uit al die cijfers over doden en gewonden. Je ziet eerder dat de buitenlanders het gedrag van de Thai overnemen dan andersom. Leven de vrijheid en je haren in de wind, voor diegene die er nog mee behept is..
    Ik heb een voorstel gedaan in onze Moo baan om verkeersregels op te nemen in het groene boek, die recht doen aan wetgeving en zingeving.
    Als je de weerstand ziet van een hoop, met name Thaise bewoners, dan zakt je broek er van af.
    Ook een Amerkaan die naast mij woont laat zijn zoon en dochter van 11 en negen jaar op een motorbike rijden in de wijk. Ik heb zijn zoon ook inmiddels al buiten de wijk waargenomen, dat was een kwestie van tijd.
    Als je er wat van zegt krijg je een grote mond en het mag van Pa en ma dus waar bemoei je je mee.
    Bij de scholen staan vaak politieagenten te kijken ??? en die zien dan de halve school jeugd minderjarigen en zeker geen 15 jaar oud vertrekken op de motorbike, als het even kan ook met anderen achter en voor op. Moet kunnen toch, Niet optreden dus, ja zo gaat het niet werken.
    Verzekeringen, die schade gemaakt door jeugdigen onder de leeftijd en zonder rijbewijs, toch dekken, vanwege de concurrentiepositie. Ik kan nog wel even zo doorgaan. Dit kwam ik tegen en is afkomstig van een Thaise persoon. Er zijn er dus wel met een goed stel hersens, maar duidelijk in de minderheid.

    Het is in het Engels maar niet moeilijk te lezen toch.

    Deadly consequences of doing things the ‘Thai way’ Wasant Techawongtham Freelance Reporter Facebook 22 Apr 2016 at 04:20 NEWSPAPER SECTION: NEWS 20,763…
    By now, we have all learned about the toll that road accidents exacted on Thai motorists during the “seven dangerous days” of Songkran. This year, 442 people were killed in 3,447 accidents. That’s more than the 364 deaths last year. The week after New Year is a similarly deadly period. In those seven dangerous days, 380 people lost their lives in 3,379 accidents, which also happened to be the highest toll in five years.

    In the past several years, officials have launched campaigns against drink-driving, even imposing severe penalties under Section 44 of the interim charter this year, to no avail.

    Every year the Thai people’s attention is drawn to the “seven dangerous days” prior to the respective festival as if it’s something special.

    The unfortunate truth is that it’s nothing special at all. Statistically, two or three people die in road accidents every hour. In aggregate numbers, the difference between the seven dangerous days and the rest of the year is not significant.

    In its 2013 Global Status Report on Road Safety, the World Health Organisation (WHO) ranked Thailand as the country with the third highest number of road deaths.

    Two years later, the “Land of Smiles” slumped one spot to second place, only behind Libya, with 44 deaths per 100,000 people (5.1% of all deaths in Thailand). Unfortunately, that’s the kind of reputation we don’t need.

    While official traffic death figures for the year 2012 stood at 13,650, the WHO estimates the figure was actually 24,237. The difference stems from the way the deaths are counted. While officials count the number of victims who died at the scene of the accident, the WHO includes those who died within 30 days of the accident.

    Officially, drink-driving has been identified as the factor contributing to the highest number of accidents, followed by speeding and reckless driving. Motorcycles are the vehicles involved in most accidents.
    All these facs have been constant throughout the years. But what baffles observers and experts alike is why Thailand is so dangerous to drive in.
    As one observer notes, while the increased number of vehicles on the road could be a small factor related to the sudden increase in road accidents, it doesn’t explain why, inspite of various police crackdowns and gouvernment road safety campaigns , the lack of roadsafety in Thailand is so recalsitrant. Experts point to the deficiencies in road infrastructure, Thais driving habbets and lax traffic law enforcement. These are all valit points, but it seems to me they just scratch the surface.
    In a Bangkok post report on Wednesday, Don’t drive drunk foundation secretary-general Tairjing Siriphanich said the real cause of the high number of road fatalities is Thai’s poor attitude towards road safety.
    I think he may have put the finger closer to the truth. What he means is Thais pay little attention to safety issues.
    This can easily be seen in the way motorcyclists resist wearing helmets and motorists don’t use seat belts as well as the way people drive without regard to consequences, either to themselves or others.

    Still, it does not dig deep enough to explain the phenomenon. In my opinion, this “attitude” is part of a larger and more troubling Thai character trait embedded in our cultural DNA.

    The Thai word for this is mak ngai. It may be translated roughly to English as the predisposition to take an easy way out without regard to consequences or others (and often to oneself as well).

    Simply put, it’s a “me first and me only” attitude.
    We can see this attitude expressed everywhere in everyday life.

    People will throw garbage in the street even if a rubbish can is a few steps away. Why? Because it’s easy.

    People will drive on the shoulder of the road or break-down lanes to get ahead of other motorists stuck in traffic. Why? Because it’s easy.

    People won’t wait at a red light if the road is free of traffic or will not stop at intersections to allow pedestrians to cross. Why? Because it’s simply too much of a bother to wait.

    Thais know this fact too well. There’s a Thai saying, which in English goes like this: A true Thai is one who does things according to his whim. (Chorus: the Thai way.)

    Of course, this character trait is not only confined to common folks. Everyone is infected — from the illiterate to the intelligentsia, from the simple villagers to the highest officials.

    So why do policemen stay in their traffic booths and allow motorbikes to go through red lights or cars taking up road shoulders right in front of their eyes? Because it’s easy.

    For that matter, why do police resort to setting up traffic road blocks instead of conducting daily patrols in their vehicles the way police in more advanced countries do? Because it’s easy.

    Why does the head of the National Council for Peace and Order keep issuing orders under the dictatorial Section 44 in attempts to fix all sorts of protracted problems or implement unpopular projects? Because. it’s easy.

    Nou, i rest my case en aan duidelijkheid geen gebrek in dit verhaal.
    Nou nog zien of dit ooit zal veranderen. Ik vrees met ………

  4. simon borgers zegt op

    Moet je eens kijken met wat voor een motoren sommigen naar schoolgaan niet normaal. de regering moet gewoon op de scholen verkeer lessen verplichten . De meesten weten niet eens de regels en tekens alleen gas geven meer niet knipperlichten worden zelden gebruikt spiegels wel maar die worden gebruikt om pukkels te bekijken of zo iets.En maar lachen tot dat er iets gebeurd.

  5. Louis zegt op

    Een beter voorlichting en het afstellen van de brommer naar 40km per uur zou minder dodelijke slachtoffers maken, zoook het dragen van een helm daar het hoofd het kwetsbaarste deel is. Controle is heel belangrijk. De scholen zouden daar beter op inspelen, Ik zie regelmatig personen die telefoneren tijdens het rijden, jongeren zonder helm, personen met baby’s vooraan en personen die de verkeerregels en kruispuntlichten aan hun laars lappen.

  6. Daan zegt op

    Nuttig lijkt mij. Mijn stiefdochter (inmiddels 15) heeft in centraal Thailand al twee ongelukken met de brommer gehad. Beide keren gelukkig zonder grote gevolgen, alleen licht gewond. Ze had dan wel weer een helm op.

  7. Rene Chiangmai zegt op

    In december ga ik naar een vriendin.
    Nieuwjaar vieren bij haar familie.

    Ze mailde me dat ze dan de beschikking had over de auto van haar zuster.

    Hueh?
    Maar je hebt toch geen rijbewijs?
    Althans, dat had ze me nooit verteld.

    “Nee, maar dat maakt niet uit.”

    Ik heb haar gezegd dat ik niet bij haar in de auto stap als ze haar rijbewijs niet heeft.
    O.a. i.v.m. de eisen van de reisverzekering.
    (Geen vergoeding als je met iemand reist zonder rijbewijs.)

    Ik heb besloten om haar de kosten van een rijbewijs (lessen en rijbewijs) te betalen.

  8. bal bal zegt op

    Je moet die kinderen niet waarschuwen maar verbieden want zij hebben geen rijbewijs en geen verzekering dus deze ouders keihard aanpakken voor deze overtreding.

  9. TheoB zegt op

    In “mijn” isaanse gemeente is onlangs het besluit genomen om het dragen van een helm op de motor te bevorderen. Iedereen die met de motor en zonder helm op bij de school arriveert wordt weer naar huis gestuurd om de helm op te halen. Als ze daardoor te laat komen hebben ze een groter probleem. Bij het gemeentehuis wordt je dan niet geholpen en ook bij het gezondheidscentrum worden helmloze motorrijders niet geholpen. Noodgevallen natuurlijk wel.
    Ik hoop deze maatregel vele jaren wordt uitgevoerd zodat het dragen van een helm de gewoonte wordt.
    Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

  10. jacques zegt op

    Vanmorgen weer groot in het nieuws op tv. Jongeman van 18 jaar werd bekeurd, terwijl hij reed op een motorbike van 125 of 150 cc. Hij was in het bezit van een motorrijbewijs afgegeven op zijn vijftiende en geldende voor een 50 cc motorvoertuig. Dit vond hij dus erg raar en niet juist en de bon van 1000 bath was kennelijk buitensporig. Op zijn achttiende kon hij dit, na het doen van enkele testjes, zo omruilen. Kennelijk was hij te lui om dit te doen. Gemakzucht dient de mens. Het is en blijft een kwestie van mentaliteit hoe je het ook went of keert..

    • theoS zegt op

      Er worden geen rijbewijzen afgegeven voor 50 cc voertuigen, heb je niet nodig en zijn trouwens verboden om te bezitten of mee te rijden. Van je 15e kun je een rijbewijs kopen, pardon halen voor motorcycles tot 110 cc en geld tot je 18 jr oud bent, Dan krijg je er 1 voor grotere motoren. O ja, mijn zoon is de enigste in de familie die een rijbewijs heeft, ik zelf en mijn vrouw en dochter niet. Zie het nut er niet van in.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website