Besluit Calamiteitencommissie d.d. 17 mei 2010:

  • Vaststelling van een (dreigende) calamiteit in de zin van de regeling met ingang van 14 mei 2010 voor geheel Bangkok exclusief de luchthavens (onder de luchthavens wordt in dit kader mede verstaan de luchthavenhotels).
  • De vaststelling in hoeverre sinds vrijdag 14 mei 2010 tot en met heden sprake is van (een) uitkeringsvatbare situatie(s) als gevolg van deze (dreigende) calamiteit zal worden beoordeeld aan de hand van de specifieke omstandigheden van de reizigers ter plaatse zoals deze door de reisorganisator worden gemeld.
  • Vaststelling van een uitkeringsvatbare situatie met dadelijke ingang met dien verstande dat in Bangkok verblijvende consumenten elders in Thailand moeten worden ondergebracht (reis­aanpassing).

Uitvoeringsinstructie

Reisaanpassingen binnen Thailand die vanaf vrijdag 14 mei jl. tot en met heden al zijn gemaakt komen voor vergoeding in aanmerking. Hetzelfde geldt voor soortgelijke reisaanpassingen die nog gemaakt moeten gaan worden.

Eventuele vergoedingen voor niet-genoten vakantiedagen zullen alleen in uitzonderlijke gevallen plaatsvinden, zoals voor consumenten die in Bangkok in het getroffen gebied verbleven en hun hotel niet konden verlaten. Hetzelfde geldt voor niet-genoten vakantiedagen vanwege vervroegde terugkeer naar Nederland.

Zo lang de uitkeringsvatbare situatie voortduurt kunnen consumenten die onder de garantie­regeling van het Calamiteitenfonds een reis naar Bangkok hebben geboekt (die nog niet is aange­vangen) vanaf 30 dagen voor vertrek hun reis kosteloos annuleren. Zij kunnen zich hiervoor wenden tot hun reisorganisator.

Bovendien kunnen, zo lang de uitkeringsvatbare situatie voortduurt, geen nieuwe reizen met garantie worden geboekt tenzij die reizen later moeten beginnen dan 30 dagen na boekingsdatum. De Calamiteitencommissie blijft de situatie op de voet volgen.

.

6 reacties op “Bangkok: (dreigende) calamiteit en uitkeringsvatbare situatie vastgesteld.”

  1. Frank zegt op

    Zou wel makkelijk zijn als ook iets wordt vermeld over de (on)mogelijkheden van direct doorreizen via het grootste treinstation te Bangkok, Hua Lamphong

  2. Hans Bos zegt op

    @Frank: zo ver gaat de Calamiteitencommissie niet. Probleem is natuurlijk dat Hua Lamphong midden in de stad ligt. En dáár is sprake van een calamiteit…

  3. Frank zegt op

    Ok, snap ik.
    Vraag gesteld als bezorgde ouder. Zoon is van plan via Bangkok naar Laos te reizen per trein. Aankomst 22 mei op luchthaven en vertrek trein 23 mei. De bedoeling was overnachting in hostel te Bangkok, maar dat wordt natuurlijk nu overnachten op vliegveld.
    Het gebied is qua grens (officieel kaartje gebied demonstraties) redelijk afgeschermd lijkt het. De vraag is nu dus; is het noodzakelijk alles om te gooien, of kan hij, wanneer hij alleen van vliegveld met taxi naar station gaat en daar per trein vertrekt, zo laten zoals het er nu voorstaat?
    Wat is jullie zienswijze o.b.v. kennis en contacten. uiteraard geheel zonder verplichtingen en garanties en slechts o.b.v. de situatie nu.
    Ben benieuwd.

  4. Hans Bos zegt op

    @Frank: ik begrijp uw bezorgdheid als ouder, maar wij kunnen u in deze nauwelijks adviseren. Als de situatie niet verbetert, kan uw zoon vanaf Suvarnabhumi direct doorvliegen naar Udon Thani en dan de bus pakken naar de grens met Laos.

  5. Leo zegt op

    Kijk hier eens op deze weblink :
    http://www.seat61.com/Thailand.htm#Bangkok to Nong Khai
    Je zou bij Don Muang kunnen opstappen of in Ayutthaya,ik zou zelf voor Ayutthaya kiezen met taxi vanaf Suvarnabhumi Airport,moet je zelf even kijken,lijk mij het veiligst op dit moment.

  6. Frank zegt op

    Dank voor de snelle en constructieve beantwoording.
    Het is hectisch nu, alle winkels daar dicht hoor ik op NOS 1 en men is bang voor escalatie. Het veranderd met de dag maar wellicht ziet het er op de 23e vriendelijker uit.
    Ben van plan zijn uiteindelijke keuze/ ervaring nog even te melden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website