Airports of Thailand (AoT), de beheerder van zes internationale luchthavens in Thailand, heeft de contracten getekend voor de uitbreiding van de luchthaven Suvarnabhumi. Het gaat om de aanleg van een hal, stalling voor vliegtuigen en een tunnel. Er is een investering van 14,9 miljard baht mee gemoeid.

AoT zal ook de de andere vijf luchthavens om Thailand verder ontwikkelen. Don Mueang moet de belangrijkste luchthaven voor binnenlandse vluchten worden en U-tapao voor internationale commerciële vluchten. Vice-premier Somkid dringt er bij AoT op aan om vaart te maken.

AoT president Nitinai laat weten dat het masterplan voor de zes luchthavensom een investering gaan van 195 miljard baht. Het plan moet in 10 jaar zijn uitgevoerd.

Geprobeerd wordt de aanleg van een derde start- en landingsbaan op Suvarnabhumi (20 mld baht) en de bouw van een tweede passagiersterminal (34 mld baht) te versnellen. Dat is noodzakelijk om de capaciteit van de luchthaven, die nu overbelast is, in 2021 naar 90 miljoen passagiers per jaar uit te breiden.

Het aanbod van AirAsia om gezamenlijk te investeren in Don Mueang is door AoT afgewezen. AirAsia wilde het gebied waar de loodsen 1 en 2 staan, gebruiken voor de bouw van een terminal, maar AoT heeft er een stalling voor vliegtuigen gepland.

Bron: Bangkok Post

5 reacties op “Airports of Thailand gaat Suvarnabhumi uitbreiden”

  1. HENDRIK zegt op

    Helaas is eigen initietief in Thailand niet mogelijk. Goed idee van Air Asia maar nee hoor, een stalling is beter dan een terminal???

    • Cornelis zegt op

      Air Asia is slechts gebruiker en niet de exploitant, beheerder of eigenaar van de luchthaven. Airports of Thailand (AoT) is een organisatie die geacht wordt de zaken breder te bekijken dan de individuele belangen van één van de gebruikers. Of de Air Asia wens in dat licht een ‘goed idee’ is kunnen jij en ik helemaal niet beoordelen……

      • Ger zegt op

        Air Asia heeft direct te maken met passagiers, klanten dus. En probeert het voor hun business en passagiers zo optimaal mogelijk te maken.
        Lijkt me juist logisch om betere facaliteiten voor passagiers aan te bieden want dat zijn uiteindelijk degenen die alles betalen.
        Met het oog hierop dus een logische inbreng van Air Asia als één van de grotere gebruikers. Vanwege de toename van de groei van passagiers zijn terminals natuurlijk goed, vooruitzien in Thailand is een kunst die niet wordt toegepast.

        • Cornelis zegt op

          Ik stel ook niet dat de Air Asia inbreng onlogisch is, maar dat er bredere afwegingen zijn gemaakt waarvan wij de juistheid/logica/terechtheid niet kunnen beoordelen.

  2. chris zegt op

    Om de groeiende stroom toeristen in de nabije toekomst meer terwille te zijn (kortere reistijden naar je vakantiebestemming) zouden kleinere vliegvelden moeten worden gerevitaliseerd. En dan denk ik niet aan Phuket en Chiang Mai maar meer aan Roi-Et, Sukhotai, Hua-Hin en Chumporn bijvoorbeeld. De revitalisering van kleinere vilegvelden heeft bijvoorbeeld het toerisme naar Griekenland heel positief beinvloed.
    zie de lijst. Er zijn meer vliegvelden in thailand dan je denkt. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_in_Thailand


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website