Don Mueang

Luchtverkeersdienst Aerothai is weinig positief over toekomst van de luchtvaart in Thailand. Zij verwacht dat de komende vijf jaar veel budget luchtvaartmaatschappijen om zullen vallen door felle concurrentie en overbelaste luchthavens in Thailand. Als gevolg daarvan zal de binnenlandse luchtvaartindustrie vermoedelijk inkrimpen, zegt president Somnuk van Aerothai (Aeronautical Radio of Thailand).

Volgens Somnuk is het een optelsom van de problemen waar Thailand mee kampt, zoals slechtere marktcondities, een gebrek aan faciliteiten voor vliegtuigen en een oververzadigde markt. Daar komt nog bij dat de twee grootste luchthavens, Don Mueang en Suvarnabhumi sterk overbelast zijn.

Budgetmaatschappijen kiezen er waarschijnlijk voor hun basis en vluchten naar het Noorden van Thailand te verplaatsen, maar ook daar zal men tegen capaciteitsproblemen aanlopen. Zo zijn er simpelweg niet voldoende parkeerplaatsen voor vliegtuigen.

Somnuk zegt dat de buurlanden beter presteren. Vietnam en Myanmar met een bevolking van in totaal 140 miljoen bewoners zijn populaire bestemmingen. Een toename van de vraag in deze landen wordt doorgaans veroorzaakt door verbeterde economische condities. Ook de vooruitzichten voor de luchtvaartmarkt in Laos zijn veelbelovend. Het land wil de luchthaven van Vientiane opwaarderen van 100 naar 200 vluchten per dag. Daarentegen is de groei in de Thaise markt gemiddeld slechts 10 procent per jaar, zegt directeur Amdounla van de Air Traffic Services Division van Lao Air Navigation Services.

Somnuk denkt dat het tij te keren is door uitbreiding en de bouw van luchthavens in Thailand om zo te voldoen aan de toegenomen regionale vraag.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


16 reacties op “Aerothai: ‘Voor veel budgetmaatschappijen in Thailand zal het doek vallen’”

  1. L.Burger zegt op

    Die budgetcarriers krijgen uitsluitend het onderste uit de kan.
    De krenten uit de pap gaan voornamelijk naar Bangkokair en Thai Airways.
    Waarschijnlijk heeft dat weinig van doen met gunnen of loten maar met teamoney.
    Zelfde verhaal met die taxfree winkels.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Ruud NK zegt op

      Zowel Thai Airways als Bangkokair leiden al jaren grote verliezen. Ik weet niet welke krenten ze uit de pap krijgen, maar waarschijnlijk zeer zure.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
      • Ger-Korat zegt op

        Ja dat is aan hen zelf te wijten met te hoge prijzen. Andersom groeit Air Asia tegen de klippen op omdat Thai en Bangkokair te duur zijn. Gewone marktwerking. Air Asia Thailand breidt maar uit en heeft steeds meer vliegtuigen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
        • chris zegt op

          https://www.airasia.com/th/th/press-releases/airasia-orders-200-airbus-a320neo.page

          Air Asia verdient zijn geld niet alleen met het vervoer van reizigers maar ook in het verleasen van vliegtuigen. Met deze order van 200 vliegtuigen heeft men een groot deel van de productie van de Air bus geblokkeerd voor concurrenten. Die kunnen alleen uitbrieden als zij van Air Asia leasen want het produceren van Airbus vliegtuigen kost meer tijd, c.q. jaren.
          En over de prijs van die 200 is driftig onderhandeld zodsat aan de lease goed verdiend wordt.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. chris zegt op

    Ik geloof erhelmaal niks van.
    Zolang luchtvaartmaatschappijen miljoenen verlies kunnen maken maar de Thaise regering blift bijpassen is er niks aan de hand. Aan vergroting van regionale vliegvelden wordt al gewerkt en het toerisme blijft toenemen. Gouden tijden in het vooruitzicht.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • chris zegt op

      O ja, de prijzen van onroerend goed in steden als Bangkok blijven stijgen. Voor bijvoorbeeld studenten die maar een paar dagen per week op de universiteit hoeven te zijn (en dat zullen er in de toekomst steeds meer zijn) is het goedkoper van huis naar Bangkok te vliegen dan een kamer te huren.
      Rken maar mee:khon Kean-Bangkok: 1000 Baht. Dit 8 keer per maand is maximaal 8000 Baht. Een kamer in Bangkok, met nutsvoorzieningen en internet? Ik denk 10.000 Baht. Deze ontwikkeling is in Europa al enige jaren aan de gang. Niet zo lang gelden een verhaal over een student die in Londen studeerde en in POZNAN,Polen woonde. Hij vloog elke week met een low cost carrier naar Londen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  3. ruud zegt op

    Ik vraag mij altid af, hoe de budget maatschappijen geld kunnen verdienen, als je voor een paar tientjes kunt vliegen.
    Vliegtuig, brandstof, onderhoud, personeel luchthavenkosten, verzekeringen……

    @Chris: of het tourisme blijft toenemen is zeer de vraag, dan moet je weten wat er precies als toerist wordt geteld.
    Dan moet je waarschijnlijk een flink aantal touristen van de officiele cijfers aftrekken.
    Als ik in Suvarnabhumi land en op Don Muang overstap op een vlucht naar een ander land, ben ik een tourist, en op de teugweg ben ik dat nog een keer.
    Zo kom je waarschijnlijk wel aan flinke aantallen touristen, maar het enige touristische dat ik heb gedaan is de touristische reis van het ene vliegveld naar het andere.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Jan zegt op

      Ruud, als maatschappijen in Europa zoals Ryanair kunnen overleven en zelfst veel winst maken waarom zouden aziatische niet kunnen overleven daar de loonkosten daar nog aanzienlijk lager liggen

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • ruud zegt op

        Dat beantwoordt de vraag niet, HOE ze kunnen overleven.

        Voor Europa is een keer een uitzending geweest, heel veel jaar geleden, dat de prijsvechters een deal aangingen met de regio, dat zij naar die luchthaven zou vliegen, maar dan moest de regio flink investeren in de luchthaven.
        Nadat de investeringen waren gedaan, wilde de prijsvechter vervolgens niets, of bijna niets betalen voor het gebruik van de luchthaven, omdat ze anders van een andere luchthaven gebruik zouden maken, en de regio laten zitten, met een luchthaven waar veel geld in was geinvesteerd, maar waar geen vliegtuigen landden.
        Die truc zal in Thailand niet werken waarschijnlijk.

        Maar er wordt een bedrag van 1.000 Baht genoemd voor een vlucht van Khon Kean naar Bangkok.
        Ik weet niet hoe groot dat toestel is, maar laten we zegen 200 mensen.
        Dan levert die vlucht van zo’n 50 minuten 200.000 Baht op zeg 7.000 Euro.
        Hoe kun je voor 7.000 Euro alle kosten voor die vlucht betalen, en nog wat verdienen ook?
        Bij die 50 minuten vliegtijd moet je dan ook nog de tijd optellen, die het vliegtuig op de grond staat voor instappen, uitstappen en brandstof bijvullen.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
        • Ger-Korat zegt op

          Je kan al voor 624 baht vliegen op het traject Khon Kaen – Bangkok. Als het niet rendabel zou zijn zouden de commerciele bedrijven stoppen met vliegen op bepaalde trajecten maar de berichten zijn juist dat ze ook op kleinere vliegvelden willen uitbreiden met extra vluchten. Er is concurrentie en het gaat dus goed want anderen willen ook een deel van de winstgevende koek.
          Trouwens zo’n vliegtuig van 200 passagiers pendelt gewoon de hele dag heen en weer; vertrek Bangkok , aankomst, half uur om uit te laden en weer vol ( weinig bagage en alleen passagiers scheelt ook veel tijd) en op kleinere vliegvelden wordt niet getankt. Al met al kan je zo’n vliegtuig en bemanning voortdurend aan het werk houden en elke vlucht levert geld op en dat meerdere keren per dag.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
          • Sir Charles zegt op

            Ben onlangs ook naar Khon Kaen gevlogen voor zo’n tarief, het exacte bedrag weet ik niet meer, weet wel dat de administratiekosten duurder uitvielen dan de ticketprijs. Grappig.

            Overigens was nog nooit in en rondom Khon Kaen geweest, mijn eerste kennismaking met het door vele bejubelde Isan. 😉

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
          • l.lagemaat zegt op

            Rendabel is het zeker niet.
            Stilstaan kost geld door parkeerbelasting op de luchthavens.
            De bemanning zal doorbetaald moeten worden.

            De hele dag heen en weer pendelen, zie vliegschema’s! Ten hoogste tweemaal per dag!
            Per keer landingsgelden betalen op de plaats van bestemming.

            Voor de totale Thaise luchtvloot zijn te weinig parkeermogelijkheden en verplichte
            onderhoudsverplichtingen na een aantal vlieguren. U-Tapoa zal in deze behoefte mede gaan
            voorzien, maar is nog niet klaar!

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Daniël M. zegt op

    Mijn persoonlijke bedenking (niet bedoeld als vraag om beantwoord te worden, maar wel om na te denken):
    In wiens belang pleit president Somnuk van Aerothai (Aeronautical Radio of Thailand)?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. Carlo zegt op

    Ik vloog vorig jaar met Air Asia voor 23 euro (echt waar) van Bangkok naar Phuket, 20 kg ruimbagage en 1 stuk handbagage inbegrepen. Niks extra kosten. Hoe doen ze het??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Marc zegt op

    Waar kan ik een ticket boeken voor 624 baht BKK- Khon Kaen?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website