Zitten er nadelen aan om een Samsung smartphone te kopen in Thailand?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
26 februari 2024

Beste lezers,

Ik ben nog 2 maanden in Thailand, maar het lijkt er op dat mijn telefoon het niet meer zo lang gaat redden. Ik wil graag weten of er nadelen zijn van het kopen van een Samsung-smartphone in Thailand?

Ik heb begrepen dat Samsung verschillende software versies op hun telefoons zet die elk een bepaald geografisch gebied bestrijken. Zo kun je op een Nederlandse versie bv de app van het Thaise Lineman niet installeren en mijn vraag is dus: zijn er (Nederlandse) apps die op een in Thailand gekochte telefoon niet geïnstalleerd kunnen worden?

Ik heb bijvoorbeeld spaargeld op Leaseplan Bank, werkt hun app op een in Thailand gekochte Samsung?

Groet,

Freek

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

23 reacties op “Zitten er nadelen aan om een Samsung smartphone te kopen in Thailand?”

  1. brabantman zegt op

    Houdt u er wel rekening mee dat in Thailand uitgebrachte type nummers kunnen verschillen van die in België of Nederland. Mijn in België aangekochte Samsung kon niet in Thailand gerepareerd worden. Kon gelukkig wel in Singapore.

  2. Nico zegt op

    Alvast één nadeel mij bekend: geen waarborg in EU

  3. Ger-Korat zegt op

    Hoe kom je van de regiobeperking af: eenvoudig minimaal 5 minuten bellen met bijvoorbeeld je Thaise sim als je de telefoon in Thailand hebt gekocht (vertelt Samsung en anderen ). Kosten voor dit gesprek 5 minuten x 1 baht = 5 baht, en soms krijg je nog gratis beltegoed van je provider. Daarna kun je alles regelen en geen regiobeperking meer voor het downloaden van bijvoorbeeld apps.

    • Freek zegt op

      Het 5 minuten bellen is volgens mij om de telefoon te ontgrendelen voor simkaarten van andere landen.

      Zie dit artikel https://androidworld.nl/achtergrond/telefoon-kopen-in-het-buitenland-6-dingen-om-op-te-letten

      De regiobeperking heeft betrekking tot punt 1, ik heb het over punt 3

      • Jan Willem zegt op

        Beste Freek,

        Ik heb ervaring met Nederlandse en Thaise Samsung telefoons in beide landen.
        Punt 3 is echt een non issue, zowel in Thailand als in Europa. Echt nooit last van gehad in 8 jaar . Punt 1 is wel een dingetje. Ik heb al jaren mijn Nederlandse sim en Thaise sim in mijn telefoon, Samsung heeft de mogelijkheid om 2 sims in je telefoon te doen. Als ik in Nederland ben dan staat de internet verbinding op mijn Nederlandse sim en als ik in Thailand ben, dan zet ik internet op de Thjaise sim. Samsung ondersteund ook Whatsapp per sim, dus ik heb 2 whatsapp op mijn telefoon, dus 1 Nederlandse Whatsapp en 1 Thaise. Werkt prima.
        Bij de Galaxy S serie is er een groot verschil tussen de Europese versie en de versie in de rest van de wereld. Samsung stopt vaak in de Europese versie een Exynos soc in plaats van een snap dragon, en deze is vaak minder goed.
        https://tweakers.net/reviews/11752/8/samsung-galaxy-s24-en-s24+-fijne-update-ondanks-exynos-conclusie.html#reacties

  4. Danny zegt op

    Nul problemen. Mijn ned S9+ hield er domweg mee op. Dus direct n toestel gehaald. Wel bij PowerBuy of BananaIt omdat dit wel de betere adressen zijn en je met creditcard betalen kunt., garantie via die kant dus. Regio’s was vroeger, nu niet meer. Er speciaal om gevraagd. Nederlands is er op gezet, Engels, Thais en Laotiaans. Voor de prijs maakt het niet uit, de prijzen zijn ongeveer t zelfde.

  5. Hans Smit zegt op

    Mijn in Bangkok gekochte Huawei doet het na ruim 5 jaar nog steeds prima. Je hebt in de EU wel een verloopstekkertje nodig voor de lader. Kost weinig.

  6. Thom zegt op

    Vorig jaar Samsung a53 5g gekocht. Alles via de cloud overgezet. Zelfs ing bankapp en digid.
    Geen enkel probleem gehad.

  7. Gust zegt op

    A.s. maandag laat ik van mijn ‘Belgische’ Samsung de batterij vervangen. In het Samsung Servicecenter rekenen ze wel een 1.000 bath extra, omdat het toestel niet in Thailand is gekocht en wil je alle functionaliteiten gebruiken.

    • Raymond zegt op

      Kan aan mij liggen, maar wat heeft een batterij te maken met “het gebruiken van alle functionaliteiten”. En daar bovendien nog eens 1000 tb extra voor te betalen. Volgens mij, correct me if i’m wrong, wordt U gewoon belazerd. Heb zelf vorig jaar ook mijn samsungbatterij laten vervangen bij een gewone telefoonshop zonder enig probleem,zonder extra kosten en alles werkt nog steeds als vanouds.

    • RIK zegt op

      Heeft niets met de functualiteit te maken, de bedoeling is om parralelinvoer te ontraden.

  8. Robert JG zegt op

    Het is niet mogelijk om in NL een E-sim te krijgeni.c.m. een Thaise telefoon,
    Althans, dat is mijn ervaring met Simyo.

  9. hans zegt op

    heb intussen al jaren mijn 2-e Samsung dual-sim met veel genoegen en tot op heden nog steeds geen problemen gehad, zowel in Nederland als in Thailand. Sim 1 is NL en sim 2 is Th.
    Geldt overigens ook voor de vervanging van mijn laptop. Voordeel hier is dat de laptop ook het Thaise toetsenbord heeft en dis ook door mijn vrouw gebruikt kan worden.
    Hans

    • Erno zegt op

      Iets wat je met een splinternieuwe droid, niet zo snel zou moeten doen en ook wel voer voor techneuten is: Rooten. Je zou het eerst kunnen uitproberen op je huidige Sammie en mocht die nog steeds kuren vertonen, kan je de oorspronkelijke sw-versie ook terugzetten. Voor de verdere tech, kan je op Google en YouTube terecht.

  10. Guy zegt op

    Ik kocht een 6-tal jaren geleden een Samsung Galaxy A2 core in Thailand.
    Toestel werkt nog steeds perfect en in Europa (Belgie en omliggende landen)en in Azie (Thailand, Cambodja, Laos).
    Kan zowel Belgische als Thaise bankapplicaties gebruiken.
    Ook de batterij heeft nog steeds voldoende sterkte.

    Je kan dus met een gerust gemoed hier een Samsung aankopen en in Belgie/Nederland vlot gebruiken.
    Bovendien kan je – als je dat de moeite zou vinden – ook nog tax terugkrijgen op die aankoop.

  11. Dick zegt op

    Ik heb al 3 keer een Samsung gekocht, twee keer S10 en één keer S21. Nooit enig probleem. Geweldige service van der winkel bij alles overzetten. Sommige apps kun je niet installeren, maar dat ligt niet aan Samsung maar de landinstelling in Google. Op mijn dagelijkse Samsung heb ik Google nog steeds op Nederland staan, maar ik heb een oudere S6 met een ander Google account dat wel op Thailand staat, zodat ik daar de enkele app op kan installeren die anders niet lukt (Citibank was een voorbeeld).

    • Boonya zegt op

      Met smartswith kun je alles overzetten, dan zet je je eigen gegevens gewoon over op de nieuwe telefoon , gaat perfec.

  12. Freek zegt op

    Dank allen, ik ga morgen een telefoontje kopen!

  13. Marcel zegt op

    En product kopen buiten de EU heeft u geen garantie bij technische problemen.Grootste nadeel lijkt mijn. Mijn buurman en ik wilden machines aankopen in China maar er zitten vele nadelen aan vast oa geen garantie.

    • Raymond zegt op

      Klopt niet helemaal wat je zegt. Heb enkele jaren geleden een Asus laptop in Thailand gekocht en mee naar Nederland genomen. Na half jaar defect en kon hem gewoon in Nederland laten repareren en dat viel volledig onder de garantie.

      • Erik Kuijpers zegt op

        Ik had die ervaring met een DELL laptop van TH naar NL. Garantie als gebruikelijk.

        • Nico zegt op

          Dit is merkgebonden.

          Hier gaat het Samsung, en die bieden binnen EU enkel waarborg voor aankopen binnen Europa.

          Dit zegt Samsung op haar website:
          ‘Je product en de accessoires van Samsung worden gedurende twee jaar vanaf de aankoopdatum gedekt door de fabrieksgarantie van Samsung, wanneer het toestel is aangeschaft binnen Europa.’

  14. Mike zegt op

    Ik had het zelfde probleem, ik moest een code van de telefoon naar Samsung in Zuid-Korea sturen, met de retourcode kon ik de telefoon ontgrendelen. De reden hiervan is doorverkoop van de telefoon die in alle continenten van prijs verschilt


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website