Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Bert: Woon in een moo baan. Zou niet anders willen. Zwembad, fitness aanwezig. Betalen +/- thb 25.000 per jaar. 2x per week vuilni
- Cornelis: Inderdaad , wat de aankoop van een condo betreft ontbreken er enkele zaken. Direct van de projectontwikkelaar kopen zoals in het a
- Rob V.: Een หมู่บ้าน (mòe-bâan, lage toon – dalende toon) of op zijn Engels moo-baan vertaald zich “groepje,
- Chris: Als het een echte cooperatie is, is het doel eigenlijk altijd om gezamenlijk als leden sterker te staan in de markt waarin men zic
- pjotter: Is een “moo baan” niet een dorp ? Heb altijd begrepen dat dit nu juist het grote verschil is met een ‘gated comm
- Louvada: Dit thema is op zich idd niet eenvoudig maar niet onoverzichtbaar. Maar alles is niet verteld de vraag is verder nog, wat kan er g
- Rebel4Ever: Zeer uitgebreide uitleg, maar ik mis alle informatie omtrent een Juristic Person; belangrijk voor zowel een condo als een Moo-baan
- Ad: Beste lezers, Je kan gewoon een vrijstaand of rijtjes huis kopen met grond als de buitenlander getrouwd is met een Thaise partner
- Mr.Bojangles: Hartelijk bedankt voor dit zeer uitgebreide artikel!!
- JosNT: Ik had een gelijkaardige ervaring. Mijn twee eerste Thailandreizen waren georganiseerd door het Zwitserse ‘Hotelplan’
- Hans Bos: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Herman B.: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Jos M: Toen mijn Thaise vrouw in 2016 voorstelde om een vrijstaand huis te laten bouwen vroeg ik haar waarom geen huis kopen in een Moo B
- Chris: Hier worden wel veel zaken op een grote hoop gegooid en daarmee verdwijnt wel de nodige nance: 1. De strijd tussen traditie en mo
- Arno: Zou het ook zo kunnen zijn dat de Thaise jeugd zich niet meer laat knechten door de oude garde? ooit werd de Nederlandse burger o
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Waarom zijn vliegtickets van Bangkok naar Nederland veel duurder?
Beste lezers,
Ik heb een vraag over vliegtickets. Wanneer ik een retourvlucht wil boeken van Amsterdam naar Bangkok van 5 april tot en met 26 april betaal ik € 659,- met China Airlines. Wanneer mijn vriendin dezelfde ticket boekt maar dan van Bangkok naar Amsterdam en weer terug betaald ze bijna € 800,- euro.
Wanneer ik de ticket voor haar in Nederland wil boeken betaal ik € 999,- ivm wettelijke regels. Dat ik daarvoor wat meer moet betalen dat begrijp ik. Maar de verschillen zijn wel erg groot.
En waarom moet een Thai überhaupt meer voor zijn ticket betalen dan een Nederlander? Het is nu al in ieder geval 3 jaar dat de tickets daar veel duurder zijn. Kan iemand mij vertellen wat hier de reden van is? Alvast bedankt.
Groet,
Robbert
Beste Robbert, zoals zo vaak worden prijzen bepaald door vraag en aanbod. Er vliegen nu eenmaal veel minder mensen van Thailand naar Europa dan andersom.
De prijzen van vliegtickets worden daarnaast ook bepaald door een bepaalde prijselasticiteit (dus wat men bereid is te betalen voor een ticket) en allerlei andere factoren zoals yieldmanagement. Ik heb er al eens wat over geschreven: https://www.thailandblog.nl/vliegtickets/retourtje-bangkok-prijzen-vliegtickets/
Dat de prijs voor een ticket vanaf Bangkok ongeveer 200 euro hoger ligt klopt en zal voorlopig ook wel zo blijven.
Toch strookt dat niet helemaal Peter.
Als ik vanuit de EU naar TH vlieg en andersom dan hou ik in beide richtingen een plaats bezet. Als ik een retour vanuit BKK boek dan doe ik in feite niks anders. Dus dat zou los moeten staan van vraag en aanbod. J
Beste Ba, ik ben slechts de boodschapper en heb het niet bedacht. Een toerist heeft nu eenmaal een andere prijselasticiteit dan een expat of Thai die naar Europa vliegt. M.a.w. ondanks het feit dat de stoelen duurder zijn vanaf Bangkok worden ze toch wel verkocht. In die wetenschap vraagt een airline schaamteloos meer voor hetzelfde.
Last-minutes komen bij vliegtickets ook bijna niet voor omdat airlines weten dat iemand die laat boekt, meestal weinig keuze heeft en daarom bereid is meer te betalen.
vliegtuigmaatschappijen maken gebruik van ingenieuze computersystemen die rekening houden met het boekingsgedrag van de klant. Zo kunnen ze de optimale prijs voor een vliegtuigstoel vragen, dat heet yieldmanagement. Lees dit eens; http://en.wikipedia.org/wiki/Yield_management
@Khun Peter
beste Khun Peter, in theorie klopt je redenering dat een ticket Bangkok-Europa duurder is dan omgekeerd omdat er minder mensen in de omgekeerde richting reizen natuurlijk wel, in die zin dat de meeste mensen vanuit Europa vertrekken dan andersom.
Maar anderzijds gaat het nagenoeg altijd toch, net als bij de toeristen die vanuit Europa hierheen en na hun reis weer terug naar de luchthaven van vertrek vliegen, om precies dezelfde heen- en terugvlucht, onafgezien waar je eerste vertrek was?
In de praktijk is er toch geen enkel verschil of je nu hier vertrekt, of elders?
Zelf vlieg ik jaarlijks alternerend naar Californië/Vlaanderen omdat ik in beide landen een dochter heb wonen. Maar ik boek wel vanuit Bangkok als vertrek, en vervolgens vanuit Brussel/Sacramento als retour, om de eenvoudige reden dat ik hier woon en dus ook van hieruit vertrek (en naar hier terugkeer).
Maar toch zijn de tickets zoals aangehaald in het artikel effectief duurder. De echte reden daarvoor heeft ongetwijfeld een economische verklaring, maar of die ook zo rationeel is als jij stelt, betwijfel ik toch wel stellig.
Gr Kito
Er vliegen minder mensen van Thailand naar Europa dan andersom? Die mensen die naar Thailand gaan komen die niet terug? Ik denk toch echt wel dat de meesten niet in Thailand blijven.
het is inderdaad vaak zo dat vliegen vanaf AMS naar BKK goedkoper is, maar zeker niet altijd. In de vakantieperiode is het juist veel duurder, dus goed uitzoeken wanneer je wilt vliegen.
In de grote vakantie “Europees” vliegen is duur, niet Europese maatschappijen vaak veel goedkoper. De reis betalen in Thaise Bath scheelt ook al vaak een slok op een borrel.
Ik boek vanuit Thailand gewoon bij de Emirates kantoor AMS en betaal in TBT en vlieg voor 502 euro van BKK naar AMS vv in mei.
Hoi Khun Peter,
Bedankt voor je reactie, het was me wel opgevallen maar wist het niet Bedankt!!
gr. Loes
Tussen de Vs en Europa is dit net hetzelfde . Europeanen die naar de Vs vliegen betalen ook minder dan Amerikanen die naar Europa komen
Ik heb zowat een jaar geleden, ongeveer identiek dezelfde vraag verzonden, rechtstreeks, aan China Airlines. Het antwoord was volledig nietszeggend, op het lachwekkende af.
Best is zich bij de situatie neerleggen en, eventueel, het net af te zoeken naar promoties ?
Diditje.
Even gezocht op skyscanner.
Heen 5 april, retour 26 april BKK AMS BKK : 548€ met Malaysian
Op de goedkoopste vlucht heb je wel een tussenstop van 6.30 uur en op de teerugvlucht een van 5.30 uur. wel mooie prijs.
Diditje.
Bedankt Stefaan en alle overige mensen voor jullie reacties.
de tickets bangkok-amsterdam zijn nu 640 euro
Heel mooie prijs Freddie.
Kun je ook laten weten met welke maatschappij en op welke data ?
Diditje.
Je kunt natuurlijk een ongelooflijke hoeveelheid welluidende namen aan het optreden op het prijzenfront van de vliegtuigboeren, maar het feit ligt eigenlijk open en bloot op tafel dat genoemde vliegtuigboeren er van alles aan zullen doen om teveel te vragen voor iets wat geclassificeerd kan worden als opgepropt veevervoer.
Al die intelligente boekingsmachines zijn er zo op gemaakt om je maximaal af te leggen, en jawel, geven luid en duidelijk aan dat er hoegenaamd GEEN concurrentie is tussen de vliegtuigboeren, het geheel hangt van aflegprijsafspraken aan elkaar.
Zelfs de paria van de vliegwereld tussen Bangkok en Europa, Mahan Air, is inmiddels in de hoek gedrongen van 150-200 euro meer voor tickets vanaf Bangkok.
Marktprijzen?
Onzin.
Doodgewone opgrijperij.
En dat is juist de reden dat ik maar niet meer “op verlof” ga naar Nederland.
Heb Afgelopen een ticket geboekt met eva airlines ( zie momondo.nl ) van bangkok to Amsterdam visaversa voor 29000 bath ( ca. 650 euro ) uiteraard rechtstreeks vliegen., maar als je met tussenstop met een andere luchtmaatschappij wilt vliegen wordt het uiteraard goedkoper.
Omdat vanuit ams de stoelen meer “gevuld” zijn grote vraag. Kan de prijs omlaag. Vanuit bkk is het “vullen” lastiger daarom de prijs hoger. Zie het als de “rode pick up” in thailand iedereen betaald een bedrag en vol is pas rijden, wil je toch weg? Betaal je de lege plaatsen
Volg de redenering van Khun Peter. Die hij aanhaalt, dus niet zelf verzint.
Een klant wil zo weinig mogelijk betalen, de maatschappij zo veel mogelijk verdienen.
Deze noemer en teller delen geeft je de ticketprijs waaraan de vlucht het volste geboekt kan worden.
Dat de gemiddelde prijs voor een vlucht BKK-AMS-BKK hoger ligt dan AMS-BKK-AMS heeft in de 1ste plaats te maken met de wet van vraag en aanbod. Zoals in elk economisch model.
Verder is het vliegtuig in het 1ste geval 2 keer gestationeerd in BKK en slechts 1 keer in AMS.
In het 2de geval is het 2 keer gestationeerd in AMS en slechts 1 keer in BKK.
De kostprijs van een vlucht verschilt van luchthaven tot luchthaven, denk aan landingsrechten, taksen, catering, fuel, etc. Het is logisch dat deze worden doorgerekend in de ticketprijs.
Een doordenker zou zeggen maar dat vliegtuig doet niet anders dan heen en terug vliegen. Dus per vlucht is het vliegtuig maar 1 keer in AMS en 1 keer in BKK. Maar boekhoudkundig klopt deze redenering niet. Die overigens net als bij Khun Peter niet van mezelf komt.
Wat wel van mezelf komt is het idee dat als je iets goedkoop verkoopt, je er een ander – die daartoe bereid is – laat voor bijbetalen.
Eva heeft anders soms open return tickets 3 maand voor rond 700€ , 6 maand iets hoger . Heb zo al 2 maal gevlogen vanuit BKK>AMS>BKK . Voordeel open return is handig als je niet juist weet wanneer je terug vliegt !
Voor een enkeltje ben je (meestal) best bij AirBerlin , daar deze juist de retour halveren in prijszetting, wat meestal niet is bij de overige airlines !
Emnirates heeft een paar weken geleden tickets aangeboden voor 25.000 Bht. Dat wird hier op TL-blog uitgelegd. Naar ik vind, geen slechte prijs. Goedkoper is (bijna) niet te krijgen.