Beste lezers,

De afgelopen week viel me in het nieuws iets op over een islamitisch huwelijk dat ter discussie stond; namelijk dat het niet geoorloofd is zonder dat er ook sprake is van een burgerlijk huwelijk. Omdat ik met mijn Thaise partner enkel voor Boeddha ben getrouwd, wilde ik dit nader uitzoeken en vond op internet/wikipedia, de volgende uitleg:

Zowel in Nederland als in België bepaalt de wetgeving sinds de Napoleontische tijd dat geen religieus (kerkelijk of anderszins) huwelijk voltrokken mag worden zonder een voorafgaand burgerlijk huwelijk: Geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken. In België bepaalt de grondwet dit terwijl in Nederland deze bepaling in het Burgerlijk Wetboek is opgenomen.

Mijn vraag is nu: Ons Boeddha huwelijk is weliswaar in Thailand voltrokken, maar ben ik desondanks dan toch strafbaar (tezamen met vele anderen)?

Groet,

Haki

19 reacties op “Lezersvraag: Ben ik strafbaar omdat ik eerst voor de Boeddha ben getrouwd?”

  1. John mak zegt op

    Lijkt mij niet . Huwen voor Bhudda is alleen een ceremonie niets meer. Heeft geen enkele juridische waarde.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  2. Tino Kuis zegt op

    Wanneer laten we die termen ‘Boeddha huwelijk’ of ‘huwelijk voor de Boeddha’ nu eens achter ons?

    Het traditionele huwelijk in Thailand vindt plaats voor de gemeenschap, meestal geleid door enige dorp-oudsten. Je zweert elkaar trouw etc. voor het aangezicht van de gemeenschap. Daar draait het om.

    De monniken komen het geheel opfleuren met wat gebeden, dat is al. Ze hebben geen enkele rol bij de voltrekking van het huwelijk zelf. In alle teksten tijdens de plechtigheid wordt de Boeddha niet genoemd. Het is een seculier, werelds, en geen religieus gebeuren.

    Je kunt deze plechtigheid ook zonder monniken volbrengen. Zij is dan even geldig voor de gemeenschap.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +14 (obv 14 stemmen)
    • Khun Peter zegt op

      Ja, trouwen voor de Boeddha is ongeveer hetzelfde als trouwen voor Peppi en Kokki (Bassie en Adriaan mag ook). Het heeft, behalve een emotionele, geen enkele waarde.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
      • Tino Kuis zegt op

        Met alle respect, Khun Peter, je vergist je. Dit traditionele huwelijk heeft voor de Thais de meeste waarde in alle opzichten. Het wordt voorbereid en gevierd. Hierna wonen ze samen en delen lief en leed. Het wettig huwelijk op de amphoe is een formaliteit die een half uurtje duurt en niet wordt gevierd.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
        • Khun Peter zegt op

          Dat zeg ik, het heeft emotionele en ceremoniële waarde, maar geen juridische. Net zoals bij ons in Nederland vroeger het kerkelijk huwelijk.

          VN:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
          • De Inquisiteur zegt op

            Ja maar deze reactie is wat beschaafder dan je eerste. Ik ervaar dat in de streek waar ik woon een verbintenis voor Boeddha net zoveel waarde heeft als een ‘juridisch’. Voor alle duidelijkheid – persoonlijk maakt het me niets uit.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
            • Khun Peter zegt op

              Ik ken in Nederland stelletjes die na het burgerlijk huwelijk ook in de kerk gingen trouwen. Niet omdat ze katholiek waren maar dat vonden ze zo romantisch. Naar mijn mening hypocriet. Ach een ieder moet doen waar ze blij van worden.

              VN:F [1.9.22_1171]
              Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • ruud zegt op

      In de zegeningen van de monniken zit uiteindelijk toch een band met Bhoeda.
      Alles wat zij doen draait om Bhoeda en een zegening, die niet uit naam van Bhoeda wordt gedaan, zal niet meer waard zijn, dan een persoonlijke gelukwens van een monnik.
      De term is op zich dus niet zo onterecht.

      Het trouwen voor de dorpsoudsten, is tegenwoordig ook geen huwelijk meer.
      Het huwelijk moet wel worden geregistreerd, bij de amphur.
      Pas dan is het een wettig huwelijk.
      Anders is het niet meer dan een belofte, ook al wordt het “huwelijk” genoemd.
      Er zijn overigens nog veel huwelijken, die nooit officieel geregistreerd zijn, alleen maar voor de gemeenschap.
      Maar dat zal waarschijnlijk vanzelf uitsterven in de toekomst.
      Overheden willen nu eenmaal graag alles keurig geregistreerd hebben.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Tino Kuis zegt op

        De term ‘huwelijk voor de Boeddha’ bestaat niet in het Thais. Het heet gewoon kaan taeng ngaan of kaan somrot. Thaise vrouwen maken farang mannen wat wijs.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
      • Ger zegt op

        Juist het omgekeerde wat je beweert is volgens mij gaande. Minder en minder wordt er getrouwd en ook in Thailand verblijft men vaak ver buiten de eigen kring, familie /dorp etc. Het is minder vanzelfsprekend om te trouwen, men leeft meer samen zonder een huwelijk. De sociale druk wordt minder dus volgens mij ook de noodzaak om te trouwen wordt minder.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. Mark zegt op

    Zoals de Belgische wetgeving niet van kracht is in Nederland en de Nederlandse wetgeving niet van kracht is in België, zo is ook de Thaise wetgeving van kracht in Thailand en niet in andere landen. Het burgerlijk/huwelijksrecht vormt daar geen uitzondering op.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  4. Fransamsterdam zegt op

    Zelfs indien u in Nederland voor Boeddha getrouwd zou zijn, bent u niet strafbaar. Strafbaar is slechts degene die een dergelijk huwelijk voltrekt.
    ‘De bedienaar van de godsdienst die, voordat partijen hem hebben doen blijken dat hun huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken, enige godsdienstige plechtigheid daartoe betrekkelijk verricht, wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.’

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Harrybr zegt op

      Juist.,.. indien voltrokken in NEDERLAND.
      Vandaar, dat geen priester, dominee het in z’n hoofd haalt.
      Dat menig Iman zich hier niets van aantrekt omdat de Koran enz volgens hem en zijn aanhangers ver verheven is boven de seculiere NLe en Be wet… is een ander verhaal.

      Wat u BUITEN het NLe en Be rechtsgebied doet, wordt hier net zo erkend als “voor Bassie en Adriaan”. Er zijn dus geen rechten noch plichten aan te ontlenen. Ik denk dus m.n. aan erfenissen, alimentaties, vestigingsmogelijkheden enz.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. lung addie zegt op

    Natuurlijk is dit strafbaar. Jouw straf werd zelfs reeds uitgesproken, zonder recht op verdediging:
    je kreeg namelijk LEVENSLANG ….. ( al dan niet met dwangarbied )

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +24 (obv 24 stemmen)
    • Henny zegt op

      En nog een geldstraf erbij (noemen ze hier een bruidschat)!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  6. Alex zegt op

    Absoluut NIET STRAFBAAR! Maar een rituele inzegening heeft geen enkele juridische waarde. Als je eerst “voor Boeddha” trouwt moet je daarna het huwelijk laten registreren op het gemeentehuis (Amphur). Anders heeft het geen enkele juridische waarde. Voordeel is dat je ook zo kunt weglopen zonder comsequenties…
    De huwelijks ceremonie “voor boedha” is een emotionele verbintenis, die hoog op prijs gesteld wordt door je partner, familie en het hele dorp. En hoe groter gevierd hoe meer aanzien.
    Ik heb hetzelfde gedaan. Groots met alle toeters en bellen! Het was geweldig!
    En dat was het! Strafbaar? Absoluut, 100% niet!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. marc mortier zegt op

    Zoon is enkele jaren geleden net een Thaise gehuwd in Thailand. Naast het Boedhistisch ceremonieel was er een Thais en een Chinees feest. Dit alles was symbolisch en had geen juridische waarde.
    Ze zijn dan in Belgie “burgerlijk” gehuwd en hebben ondertussen twee schattige kinderen en zijn in Nederland gelukkig. Al die ceremonies hebben wij ook meegemaakt en de Thaise ouders waren er gelukkig mee.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  8. Jay zegt op

    Voor Budhha trouwen is alleen een ceremonie zonder enige rechtsgeldigheid . Stelt niets voor .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. jm zegt op

    de meeste thaise vrouwen zijn alleen voor boedha getrouwd, niet voor amphur,
    en nadien hebben ze kinderen en de man gaat er vandoor met een andere vrouw,
    en dan zit de vrouw met de kinderen alleen, moet voor alles opdraaien voor de kinderen groot te brengen,
    en dan zoekt de vrouw een Farang om voor haar kroost te zorgen en voor haar familie indien nodig

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website