Oldtimer verschepen vanuit België naar Thailand?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
14 januari 2019

Beste lezers,

Ik bezit een oldtimer waarvan ik wegens emotionele redenen geen afstand kan van doen. Indien ik die zou verschepen naar Thailand, zou ik deze auto op de baan kunnen krijgen? Wat zijn de stappen die ik zou moeten ondernemen om deze auto in het verkeer te brengen?

De auto is 36 jaar oud en valt hier in België onder de wetgeving van oldtimers. Bestaat er zoiets ook in Thailand (lagere verzekeringspremie, geen keuring nodig, lagere taksen….).

Graag advies.

Groet,

Jaume JB


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

23 reacties op “Oldtimer verschepen vanuit België naar Thailand?”

  1. Daniel VL zegt op

    Ik heb dat 12 jaar geleden ook gevraagd bij het land office (is hier de technische controle) was zogezegd niet mogelijk maar ik weet er is hier iemand van het consulaat van Frankrijk welke hier met een Europese wagen rondrijd. Thais rijden links. Nadien heb ik contact gehad met een Engelsman die second hands wagens invoerde naar India en naar Thailand. Iets nadien heeft hij mij bericht gezonden dat hij last kreeg wegens vermeende invoer van gestolen luxe wagens??? verder nooit nog iets van gehoord. Er werd door de douane een veel te hoge invoertaks geheven. Auto’s verliezen in Thailand niet zo veel van hun waarde als in het westen..
    Ik ben dan ook maar met het idee gestopt en mijn auto maar in Belgie verkocht.

  2. erik zegt op

    Is jouw auto in Thailand toegelaten? Is dat model ooit in Thailand geregistreerd? Indien niet loop je tegen hoge toetsingskosten aan want je hebt dan een ‘nieuw’ model dat op betrouwbaarheid moet worden gecontroleerd. En als je een farang bent is de sky the limit wat kosten betreft…..

    Ik neem aan dat je van tijd tot tijd in Thailand bent. Ga zelf op onderzoek bij de importeur van dat merk in B of in NL, vraag of die achter registratie in TH kan komen, en als dat ‘ja’ is ga met alle documentatie maar het registratiekantoor in Thailand. Doe daar navraag.

    TIG jaar geleden bracht een meneer uit het VK een motor naar Thailand. De autoriteiten vroegen keer op keer nieuwe papieren en dat duurde zo lang dat die meneer, al op leeftijd, eerder ging hemelen dan zijn motor. Niemand heeft daar ooit meer van gehoord dus het kan zo maar zijn dat ergens in Thailand …. Maak je de zin zelf af?

  3. teun zegt op

    Als je zo gehecht bent aan die auto dan zou ik er zeker niet mee in het thaise verkeer gaan rijden. Overigens, het invoeren van een auto kent nogal hoge belasting (ik meen zelfs iets van 100 -200 %).
    Speciale verzekeringen kennen ze hier echt niet.
    En als het een niet gecertificeerd merk/type is dan kan je dat traject ook nog eens gaan aflopen.

    Ik denk, dat het voor je hart beter is toch afscheid te nemen van de auto (korte pijn) dan het hele circus van importeren, certificeren etc. te doorlopen (grote kans op blijvende hart-problemen).

    Andere optie: stal auto in Belgie en geniet ervan als je op vakantie gaat naar Belgie.

  4. Nest zegt op

    Vergeet het .Het kost je een fortuin en een hartinfarct.
    Niet voor niets kosten oldtimers hier
    3 tot 4 maal meer dan in Belgie.
    Ik bezit hier enkele Jags, Porche 928
    Mercedes 450SLC. Maar ik heb ze allemaal in Bangkok gevonden.Ze kosten veel meer dan in Europa
    maar je geen problemen( en hoge invoertaxen,stress etc.)

  5. l.lagemaat zegt op

    -Passport or identification card of the vehicle’s owner.
    -Import declaration form,plus 5 copies.
    -The vehicles foreign registration certificate.
    -Bill of landing
    -Delivery order (customs form 100/1)
    -Proof of purchase (sales documents)
    -Insurance premium invoice (proof of insurance)
    -Import permit from the Foreign Trade Department of the ministry of commerce.
    -Import permit from the Industrial Standard Institute
    -House registration certificate or certificate of residence.
    -Foreign Transaction Form 2
    -Power of attorney (ook anderen mogen dan het voertuig besturen)
    -Re-export contract,alleen voor tijdelijke invoer.
    Het moet wel een byzonder voertuig zijn of men moet er byzonder aan gehecht zijn om deze “gastvrije” ontvangst te overwinnen.Mijn auto heb ik indertijd met pijn in mijn hart aan een liefhebber kunnen verkopen.Dit is de Thaise papierwinkel om een “old timer”ingevoerd te krijgen
    Groet,
    Lodewijk

    • Jacob zegt op

      En dat kan allemaal geregeld worden door een goede expediteur hier. Ik heb een belgische relatie waarmee je eea kan bespreken en die partner is in een dergelijk bedrijf.
      Laat maar weten of je de gegevens wilt hebben

      • l.lagemaat zegt op

        De uiteindelijk de te betalen prijs voor het invoeren van de auto is het probleem.

        • Jacob zegt op

          Met een specifieke vergunning kan je die kosten beperken.

          Used vehicles
          Used Vehicles require an import permit from the Ministry of Foreign Trade. For vehicles weighing not exceeding 3,500 kg, the importer must also obtain an import permit from TISI.

          Terms for importing a used vehicle
          =Only one vehicle per person is allowed.
          =If you are a foreigner, you must have resided in Thailand for at least one year, hold a non-immigrant visa and a valid work permit.
          =If you are a foreigner, married to a Thai: you must present a marriage certificate, a certificate of change of residence. You need to have owned the vehicle for at least 18 months.
          =If you are a Thai driver, the vehicle must follow you in the move. You also need a valid driver’s license and proof of ownership for more than 18 months
          =Any import for a term longer than 6 months, however, requires a permanent import process.

          meer informatie: http://www.customs.go.th/index.php?lang=en&

          • Cornelis zegt op

            Die regeling ziet op de importvergunning, niet op de te betalen invoerrechten.

  6. Jan zegt op

    Ben er ook ooit eens mee bezig geweest. Heb toen met een paar bedrijven gesproken die het me allen met klem ontraden. Heb geen gegevens meer van deze bedrijven maar vond ze door te googelen op “classic car restauration Thailand. Verder is er een Classic Car club in Bangkok. Wellicht dat zij advies kunnen geven. Import duties op invoeren van auto’s zijn erg hoog overigens. Succes ermee !! Jan

  7. peter zegt op

    Ga je in Thailand wonen ? Dan mag je een voertuig mee nemen, heb ik begrepen. Komt wel de registratie ed voor je rekening.
    Wil je hem zomaar invoeren, dan kan je inderdaad zomaar hogere tax invoer krijgen.Hoewel de auto dus 36 jaar oud is en de prijs laag is. Of is dit een hele speciale wagen, zoals een Ferrari?
    Thailand hanteert zelfs tot 300 % van de waarde als invoer tax, had ik begrepen. Er schijnen dus hele rijke Thaien te zijn, aangezien ik er toch hele dure wagens heb zien rijden.
    Maar waar een wil is , is een weg. Wil je de moeite doen? Je ziet uit andere verhalen dat het nogal een rompslomp is.
    Heb zelf ook een intentie, te verhuizen en auto mee te nemen, Soort hechtingswaarde (15 jaar oud), maar geen of moeilijk dealers aldaar en stuur zit toch verkeerd. Dus zal haar moeten achter laten.
    Verkeer is toch al een puinhoop daar, dat ik niet nog eens met een verkeerd geplaatst stuur voor Thailand, daar mee ga rijden.

    • Cornelis zegt op

      Bij een daadwerkelijke verhuizing heb je vrijstelling van invoerrechten voor je inboedel e.d., maar een auto is daar uitdrukkelijk van uitgesloten

      • peter zegt op

        Nog eens aan het lezen geslagen en kom inderdaad tegen dat ALLE voertuigen worden belast.
        Het is een poosje gelee dat ik hierin had gezocht en wellicht verkeerd begrepen heb.
        Echter deze belasting kan mee vallen toch als ik zo de regels lees van de douane?
        Wel veel papier werk voor nodig en tijd dus, buiten de eisen welke staan vermeld.

        Dit is immers een oude auto en mits het geen apart exemplaar is, niet erg hoog in waarde.
        http://en.customs.go.th/content.php?ini_content=individuals_151007_01&lang=en&left_menu=menu_individuals_151007_01

        Hierbij staat ook beschreven dat je een non o moet hebben voor tenminste een jaar en ook een work permit?
        Je schijnt het zelfs te kunnen laten doen?: https://siam-relocation.com/import-car-thailand/ , waar dan ook weer wordt gewaarschuwd (zelf) dit juist te doen, daar je anders je auto kwijt (wordt verkocht!!) bent en een boete moet betalen.
        Eigenlijk vreemd, daar de wagen dan in Thailand wordt verkocht , neem aan aan Thaise kopers? Deze krijgen de wagen er dan wel door heen? Riekt… niet fris.
        Ook vreemd daar ik een artikel had gelezen, waarbij de Thaise douane in de problemen was gekomen doordat voor dure geïmporteerde wagens geen belasting werd betaald en deze bleven staan bij de douane.

  8. Maryse zegt op

    Jaume,

    Heb jij erbij stil gestaan dat jij dan hier in een links rijdende verkeer zou rijden met het stuur aan de ‘verkeerde’ kant? In een land waar het wemelt van de motors en brommers op de weg die links en rechts inhalen zoals het hun uitkomt?
    Lijk me niet verstandig om die auto hier naar toe mee te nemen, los van alle kosten/rompslomp zoals hierboven beschreven.
    Of heb jij een Engelse oldtimer? dan heb ik niets gezegd…

  9. Stan zegt op

    Ik heb ooit via internet informatie ingewonnen en meen me te herinneren dat iemand met de Thaise nationaliteit één voertuig makkelijk (?) kan importeren bij verhuis naar Thailand.
    Dit als aangetoond kan worden dat hij/zij dit voertuig minimaal drie jaar in bezit én gebruik heeft tot die datum van verhuis.
    Dit wil zeggen: inschrijving én verzekering op persoonlijke Thaise naam, dus uiteraard ook in het bezit zijnde van een Nederlands of Belgisch rijbewijs.
    Dan zou men “genieten” van (heel) gunstige invoertaksen en minder administratieve “rompslomp”.
    Blijft toch het voornaamste bezwaar, hierboven meermaals aangehaald: linkse besturing is een levensgevaarlijke risicofactor in het zo al chaotische Thaise kamikazeverkeer.
    Conclusie: Een Engelse oldtimer drie jaar inschrijven en verzekeren op een Thaise partner mét rijbewijs in Europa is de goedkoopste én veiligste optie vooraleer te importeren naar Thailand.
    Een betere én goedkopere optie: start een totaal nieuw leven in Thailand en neem hooguit enkele cd’s mee. 🙂

  10. JW zegt op

    En als het zou lukken dan mag ik hopen dat je airconditioning in die auto hebt.
    Je zal ook de koplampen moeten vervangen want die verlichten naar de verkeerde weghelft.

  11. Alex zegt op

    Ik heb begin jaren ’90 voor een Thaise zakenpartner een BMW 318i, die van een Engelse militair die in Duitsland gelegerd was, ( dus rechts gestuurd) gekocht en verscheept naar Thailand. Het moest perse een BMW zijn onder de 2.0 liter ivm. de invoer tax 400% tot 2.0 liter motor inhoud en vanaf 2.1 liter 600% invoer tax. Meen mij te herinneren dat de auto Fl.25.000 gekost heeft en na import en verscheping ruim Fl.100.000 gekost had. Hij was er zeer content mee. Ik kreeg de BPM en uitvoer tax retour en daarmee konden de transportkosten gedekt worden. Was een heel gedoe destijds in de pre internet tijd.

  12. rentenier zegt op

    Ik heb het ook eens gevraagd en ging er van uit dat je een auto kunt verswchepen zoals ik vroeger Amerikanen hun campers naar Europa zag verschepen om er mee rond te toeren, zoals Maleiziers, Combodjanen enzovoorts de grens over mogen en in Thailand rond mogen rijden, hebben wij ook het recht om in Thailand met onze Europeese wagens in Thailand te mogen rijden maar met het orginele kenteken (Belgische of Nederlandse nummer platen) en dat mag zo lang je een geldig visum hebt. Maar als je hem in Thailand wilt verkopen moet hij eerst worden geimporteert. Mijn vraag was of ik Invoerbelasting of andere heffingen zou moeten betalen en in het geval van rondreizen en niet importeren zou het niets kosten maar men kon niet garanderen dat aan de haven geen ambtenaren zouden zijn die hun handje open zouden houden (waar ze overigens geen recht op zouden hebben) Er zijn merken die je van rechts naar links gestuurt kunt ombouwen en die onderdelen kun je in de auto mee vervoeren.

    • Nest zegt op

      Je Kan een auto tijdelijk invoeren in ASEAN landen om rond te rijden, Doch enkel voor 6 maanden, dan moet je het land uit . Hetzelfde voor boten, alle 6 maand even van Phuket naar Maleisie en dan terug naar Phuket

    • Cornelis zegt op

      Maximaal 6 maanden. Zie voor alle vereisten de relevante tekst van de Thaise douane-website: http://en.customs.go.th/content.php?ini_content=individuals_151007_01&lang=en&left_menu=menu_individuals_151007_01

  13. eduard zegt op

    Zal een lang verhaal kort maken. Niet aan beginnen, Heb in de guldentijd mijn ferrari naar Thailand verscheept en toen ik bericht kreeg dat de auto gearriveerrd was,werden de rekenmachines tevoorschijn gehaald.Moest voor een auto met een handelswaarde van 100.000 gulden zo n 250000 gulden invoerrechten en belastingen betalen.Dus met de eerstvolgende boot weer teruggestuurd.

  14. rentenier zegt op

    Je kunt ook kiezen voor het verschepen van een ongerestaureerde oldtimer. als de meeste vervangende onderdelen ook oud en ongerestaureerd zijn en de rekening de prijs van ‘schroot’ bevat, is het verder een kwestie van schattingen maar kan er nooit veel invoerrechten geheven worden. Het restaureren zelf kan een hobbie zij maar de kosten om het te laten doen zijn in Thailand een schijntje van wat het in Nederland en Belgie zou kosten. Ik zou nooit een perfect gerestaureerd exemplaar naar Thailand verschepen om het daar in te voeren.

  15. johannes zegt op

    Hi, JB.

    Heb in het verleden geprobeerd om mijn Am auto in Th in te voeren………

    Ik moest zowat huilen………

    Toch……..Suk6

    Johannes


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website