Beste lezers,

Ik heb hier net een bedrijfje opgestart. En heb hiervoor 8.000 kg stainless steel voor gekocht in China omdat het hier in Thailand meer als 3 keer zo duur is. Zelfs als ik alle kosten betaald heb van het verschepen. Maar nu komen de problemen iedereen licht me op in Bangkok.

Ik moet de lokale kosten betalen volgens afspraak want ik heb voor Cif betaald. Dat snap ik. Maar nu staat er in de invoice 30.000 benzinekosten in plus een hoop andere dingen. Waar slaat dit ik op? Zegt de dame doodleuk dat moet je in China vragen. Ik zeg nee, alleen lokale kosten verder niks.

China kent het hele bedrijf niet want dit is een bedrijf in Bangkok dat door ons gevonden is op internet. Zegt ze gewoon, je kan er niks aan doen want wij hebben je spullen. Grotere oplichters als hun zijn er niet.

De rest zal ik maar overslaan, maar het komt erop neer dat ze me te pakken hebben voor 150.000 baht voor hun onder tafel. Kon gewoon op de rekening van het bedrijf het geld overmaken. En zij zouden het netjes delen met de douane. Je staat met je rug tegen de muur dus betalen maar.

Nu komt het transportbedrijf en die belt: sorry maar ze hebben 3.000 kg stainless steel kwijt gemaakt van je. Gewoon gestolen dus.
Dit transport bedrijf was al een keer al voor niks gereden naar Bangkok. Werd weggestuurd omdat het importbedrijf niks betaald had onder tafel aan de douane. Kom maandag maar terug zei de douane, als ze me betaald hebben.

Mijn vraag is wat kan ik hier aan doen?

Ten eerste wie kan ik hiervoor benaderen is er geen instantie die dit onderzoekt? Corruptie en diefstal. En ten tweede ik heb invoerrechten betaald over spullen die ik niet heb geïmporteerd. En ten derde ik heb Cif betaald dat is transport plus verzekering tot in Bangkok.

Wie is mijn verzekering en hoe kan ik het daar claimen?

De douane zegt alle papierwerk is in orde maar wat je heb gekocht is geen stainless steel. Maar gewoon ijzer, klinkklare onzin. Want ik heb aan iemand met ervaring van een metaalbedrijf gestuurd, deze bevestigd het is gewoon stainless steel.

De douane aan de telefoon gehad deze man zegt doodleuk en nu, ik wil nog steeds gewoon 25.000 baht. Ik zorg dat er wel voor dat er een reden is om jou te laten betalen. Klaar denk je dan.

Graag serieuze reacties en niet van had je maar op de barkruk moeten blijven zitten of je eigen schuld had je maar gewoon in Thailand moeten kopen.

Groet,

Mark

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

32 reacties op “Lezersvraag: Ik krijg met mijn bedrijf in Thailand te maken met corruptie, wat kan ik doen?”

  1. chris zegt op

    Volgens mij kun je zelf geen bedrijfje opstarten in Thailand want dat is verboden.
    En je kunt, als minderheidsaandeelhouder, ook niet in je bedrijf werken als medewerker als dat bedrijf niet tenminste 4 of 5 Thaise medewekers op de loonlijst heeft staan.
    Je bedrijf is dus in handen (meerderheid van de aandelen) van een Thaise burger of bedrijf en zij zijn degenen die (al dan niet) actie moeten ondernemen richting een advocaat en/of politie, niet jij.

    • Marc zegt op

      Natuurlijk kan je een bedrijf hebben in Thailand , weliswaar met een minderheid aan aandelen , maar wel als bedrijfsleider of directeur , de andere Thaise aandeelhouders gaven je volmacht bij de oprichting van je vennootschap , maar ik denk dat je dat al wist en zult weten in tegenstelling tot wat Chris hierboven zegt .
      Wat jij meemaakt is triest , maar niet zeldzaam , hiervoor is het aan te raden aan advokaat te nemen en de zaken te laten rechtzetten , je zal hem steeds nodig hebben als je nog meer zaken wenst te doen in Thailand , steeds zal je botsen op dat soort zaken .
      Groeten Marc

    • Mark zegt op

      Hoi Chris

      Volgens mij is lezen ook een vak .
      Ik zit met een serieus probleem en je geeft een onzin antwoord waar ik helemaal niks aan heb.
      Zoals ik al geschreven had graag een oplossing gericht antwoord.
      Wil je slim overkomen of zo.
      We hebben alles legaal geregeld via een accountant kantoor.
      Dit is geen constructie om land en een huis te bezitten.
      En je weet net zo goed als ik dat een Thai conflicten niet makkelijk aanpakken.
      We zijn vandaag naar de douane gegaan werden buiten onder een afdak te woord gestaan ivm Covid en die zeggen we doen niks.
      Zelfs de betaling onder dwang cq onder tafel besproken.
      Het is zo normaal dat ze de man beschermen het papierwerk was in orde dat klopt zeiden ze.
      Maar op de invoice staat stainless steel en dit was staal dus begrijpelijk dat die man zo doet.
      Ik legde uit dat ik iemand gestuurd had van een staal bedrijf omdat te testen met een magneet .
      En dat die douane ambtenaar toen zei dat het stainless was en geen stainless steel.
      Het maakte totaal geen indruk, hij zei er valt altijd wel iets te vinden.
      Toen naar de politie aangifte gedaan ze zeiden gelijk we doen niks dit probleem is voor Bangkok.
      Ik moest maar naar Bangkok gaan ,lekker he zo’n antwoord Bangkok is in lockdown.
      Na veel gepraat werd het wel gefaxt naar Bangkok.
      Moesten we maar naar Bangkok gaan om de camera beelden op te vragen.
      Een hele dag bezig niks opgeschoten .
      Vandaar dat ik hulp hier zocht.

      Gr Mark

      • chris zegt op

        Volgens mij is nauwkeuriger schrijven ook een vak. Het gaat hier om juridische zaken en dan moet je heel precies zijn.(zie de vragen van Johnny BG)
        Dat ben je niet want je kunt als buitenlander juridisch geen bedrijf hebben in dit land. Dat mag in de volksmond zo heten maar daar heeft een rechter, een advocaat, de politie en de douane geen boodschap aan.
        Bij alle problemen/conflicten moet je als je wat wilt bereiken de hulp van anderen, Thais, inroepen (zie Herbert), en hopelijk Thais met behoorlijke netwerken die invloed kunnen uitoefenen. Als je die niet hebt of niet kunt vinden, heb je een probleem je gelijk te krijgen of je in je recht staat of niet. Daar kunnen vele expats je verhalen over vertellen.

  2. dirk zegt op

    Import naar Thailand is soms een moeilijk traject.
    Als je met de verkeerde mensen in contact komt dan kan dit problemen opleveren.
    Er zijn mensen die een container huisraad importeren zonder extra kosten en er zijn mensen die een kapitaal invoerrechten moeten betalen, anders geen container.
    Als ze je producten in bezit hebben, dan hebben ze je in de tang.

    Blijf beleefd, ga niet schreeuwen of dreigen want dan verlies je zeker.
    Geef ze de INDRUK dat je Thaise connecties hebt die je probleem kunnen oplossen.
    Verzamel namen, adressen, visitekaartjes, telefoonnummers want corrupte ambtenaren verschuilen zich graag.
    Als ze dan de INDRUK krijgen dat je invloed hebt kun je wellicht met een fikse korting je spullen invoeren.
    Ga je dreigen en schreeuwen dan zijn je spullen -nooit aangekomen zaak gesloten-

    Zo hoorde ik laatst dat er een Nederlander is die enkele pallets frikandellen bij douane heeft staan en deze niet krijgt ingevoerd.

    Stainless steel kun je makkelijk zelf controleren met een magneet, roestvast staal is niet magnetisch, daar heb je geen metaalbedrijf met ervaring voor nodig.
    Als roestvast staal in Thailand 3 maal zo duur is als in Thailand dan zal dat wel een reden hebben.
    (luxe) Auto`s invoeren is ook duur.

  3. e thai zegt op

    https://thethaidetective.com/en/ deze mensen hebben ervaring en spreken Nederlands

  4. Fred zegt op

    Beste Mark,

    In 1986 ben ik voor mij zelf begonnen in Spanje en als ik jouw verhaal lees dan komt alles weer terug op mijn netvlies.
    Dingen zelf doen in een ander land is niet aan te raden. In Spanje heeft mijn ” Gestor ” de laatste 27 jaar alles voor mij gedaan.
    Mijn advies; blijf zoveel mogelijk zelf uit de picture en geef je firma een Thaise naam en stel een Thaise directeur aan. Dit zal je veel ellende besparen.
    Succes.

    Mvg. F.

    Ps. Een Gestoria is een boekhoudkantoor

  5. Klaas zegt op

    Dit gaat een heel moeilijke kwestie worden. Een buitenlander moet aan veel Thai regelgeving voldoen wil hij een bedrijf kunnen voeren. Het internet biedt daartoe meer dan genoeg informatie ter voorbereiding, zie bij voorbeeld: https://library.siam-legal.com/thailand-foreign-business-law-q-and-a/
    Daarnaast juridische ondersteuning van een Thai lawyer en inschrijving bij de Thai KvK. Tenminste, als je het allemaal legaal aan wilt pakken. In dat geval is voor Mark het antwoord op zijn vraag wel te geven namelijk kom met die betreffende Thai lawyer in aktie.
    Maar omdat Mark in zak en as verkeert, denk ik dat zijn bedrijfje niet aan legale verplichtingen voldoet, en hij met wat eigen geld eigen initiatieven is gaan ontplooien. Nooit doen natuurlijk daar in Thailand waar corruptie een tweede natuur is en gewone zaak is. In geval Mark inderdaad op eigen initiatief handelt, denk ik dat hij zijn verlies maar neemt, want hij wordt min of meer gegijzeld en hoog van de toren blazen vergroot zijn verlies.
    Als dan de kwestie nedergedaald is en in rustiger vaarwater terecht gekomen, is het informeren bij een lawyer hoe een bedrijf in Thailand op te starten als buitenlander is dan een eerste vereiste.

  6. Erik zegt op

    Was het niet Prayuth zelf die aankondigde dat corruptie hard zou worden aangepakt en is er niet een speciaal telefoonnummer voor geopend?

    Wat anderen zeggen, Mark, is juist. Blijf buiten beeld! Laat een goed ingevoerde broker in Bangkok? Chonburi? het opknappen die vooreerst alle papieren in orde weet en bij de douane de juiste mensen kent om afspraken mee te maken. Dan betaal je tea-money (ja, ik kreeg dat keurig op factuur gespecificeerd!) en ik dokte een paar duizend baht slechts. Dan betaal je niet de hoofdprijs aan een mannetje dat achter jouw witte neus een hoop geld ruikt. Want, was het wel de douane die jou belde?

    Wat de transportverzekering inhoudt kan ik niet beoordelen maar jij hebt vast die polis in huis. Of ze de kilo’s ‘van de wagen gevallen’ staal betalen hangt van de inhoud van die polis af; mogelijk dekt die alleen het risico in China en op zee.

    Zakkenvullers heb je overal, niet alleen in Thailand. Dus doe vooral niets zelf als je de cultuur niet door en door kent.

  7. Thai thai zegt op

    Beste Mark,

    Als het legaal is wat u zelf doet dan zal ik hier eens kijken en/of informatie inwinnen:

    http://www.anticorruption.in.th/2016/en/about1.php

    • Mark zegt op

      Hoi Thai Thai

      Bedankt voor je serieus antwoord.
      Wij hebben alles legaal geregeld.
      Zelfs de hele belasting betaald zelfs over het gedeelte wat gestolen is.
      Ik heb gevraagd of we dat terug kunnen krijgen ze lachen je gewoon uit.
      Alles werd gevraagd door oudere medewerkster die voor mij werkt.

      Gr Mark

  8. haki zegt op

    Beste Mark!

    Mijn vrouw werkt al 23 jaar voor gerenommeerd bedrijf Udomsin Steel Ltd. (tel. 02.68112002) in Bangkok. Zij importeren veel RVS uit China en inderdaad zijn de prijzen laatste 2 maanden enorm gestegen. Maar dat is de wereldmarkt waar we ook in NL last van hebben. Dat bedrijf licht je echt niet op. Ik zou zeggen vraag daar eens prijzen op dan weet je waar je aan toe bent.

    Groet, Haki

    • Mark zegt op

      Hoi Haki

      De prijzen bij deze grote hoeveelheden zijn heel hoog in Thailand.
      Ik heb heel veel laten zoeken naar bedrijven.
      Ten eerst hadden ze deze maten niet en het moest dus besteld worden in China.
      Ik heb heel vaak uit China gekocht maar dit nooit meegemaakt.
      De forwarder in Bangkok is zo slecht en zo duur .
      Daar gaan we ook nooit meer mee in zee.
      Ze waren boos dat we hun transport bedrijf niet gebruikte dat ze daarom het stainless steel niet op de vrachtwagen legde.
      Het door ons ingehuurde transport bedrijf mocht geen gebruik maken van de heftruck.
      Ze hebben ons gebeld om een oplossing.
      Ik zal wel geen namen mogen noemen.
      Maar ik ga laten bellen naar dit bedrijf.
      Bedankt voor je tip

      GR Mark

      • haki zegt op

        Beste Mark!

        Ik heb net met mijn vrouw en jouw probleem uitgelegd. Ze zal je niet kunnen helpen met een oplossing, maar je wel wat vertellen over de handel en hun prijzen. Mocht je wat bij hun kopen, dan wordt dat ook op afgesproken tijd en voor afgesproken prijs geleverd. Onvoorziene omstandigheden natuurlijk daargelaten. Het is echt een gerenommeerd bedrijf en doet het zelfs in de huidige moeilijke periode, goed, terwijl de concurrentie op zijn gat ligt. Dat zegt misschien wel wat.
        Mijn vrouw, Somrak, spreekt redelijk Engels (als enige in het bedrijf), is eigenlijk de vertrouweling van de baas, zodat je zelf met haar kunt praten. Maar als het ingewikkeld wordt is het verstandig in het Thais over te gaan. Ik neem tenminste aan dat je zelf geen Thais spreekt.

        Ik heb gezegd dat je morgen zult bellen (02.6811.2002), dus ze verwacht een telefoontje.

        Heb je nog vragen, dan hoor ik het wel.

        Succes! haki

        • Mark zegt op

          Beste Haki

          Ik heb dit nummer (02.6811.2002) geprobeerd te bellen maar dit is geen bestaand nummer.

          Mvg Mark

          • haki zegt op

            Hallo Mark!
            Het nummer klopt toch echt.
            Kijk op internet:
            Address: Udomsin Steel Ltd.
            116/3-4-5 Nonsi Rd., (Sathupradit), Chongnonsi, Yannawa, Bangkok
            Zip code 10120
            Tel. 0-2284-0202-3, 0-2294-9889-90, 0-2681-1200-2, 0-2681-1067
            Fax 0-2284-2556
            Category: Stainless Steel Pipe & Tube

            Lukt het dan nog niet, mail me dan rechtstreeks: [email protected]
            Succes!

            • Mark zegt op

              Hoi Haki

              Vandaag weer met alles bezig geweest om de waarheid te achterhalen.
              Maar ze sturen je van het kastje naar de muur iedereen wijst naar elkaar.
              Iemand die me adviseert zei dat deze tactiek is om je te ontmoedigen en ze weten ook dat de camera beelden maar 14 dagen bewaard worden.
              Vandaar dat ze me niks hebben laten weten wanneer de aankomst was van de ship/goederen.
              Maar ik ga het morgen weer proberen.
              Bedankt voor de moeite.

              Mvg Mark

              • Erik zegt op

                Enkele mensen die hier reageren hebben Mark geadviseerd buiten beeld te blijven. Maar het is natuurlijk aan Mark zelf om adviezen wel of niet op te volgen. Ik heb pas 30 jaar ervaring in Thailand en andere landen in die regio dus mijn advies is mogelijk niks waard…..

      • haki zegt op

        Net nog even over je probleem gehad met mijn vrouw en die zei ook dat haar bedrijf voor import uit China altijd met een partner bedrijf samenwerkt. Misschien heb je daar al wat aan. Vraag verder morgen maar mijn vrouw Rak. Overigens misschien beter de volgende keer eerst met een kleine partij import uit China uitproberen, maar dat is natuurlijk achteraf en daar heb je nu niet veel aan. Hopelijk kan mijn vrouw Rak je morgen beetje op weg helpen.
        Haki

  9. Herbert zegt op

    Veel van het bovengeschreven is waar en het probleem hier is dat voor veel goederen een import quota is en dat de grote bedrijven dat quota in handen hebben.
    Jij denkt goedkoop in te voeren en schiet daarmee onder hun duiven en dat staan ze niet toe.
    Oftewel de meerprijs betalen of niks geleverd krijgen

  10. Herbert zegt op

    Nog even te vermelden ik heb ook een bedrijf en bemoei me nergens me laat mijn gezicht niet zien en pleeg geen telefoontjes. Laat alles aan mijn vrouw over en die weet mij haarfijn alles uit te leggen voor we iets doen.

  11. Johnny BG zegt op

    Beste Mark,

    – Heb je een factuur waarop vermeld staat dat het CIF Bangkok is?
    – Heb je de draft van de inklaring gekregen om dit goed te kunnen keuren als opdrachtgever voor inklaring? De opdrachtgever moet zich eerst aanmelden bij de douane alvorens een ander bedrijf gemachtigd is om een inklaring te doen. De eindverantwoordelijke staat onder iedere pagina van de inklaring.
    – Via welke wijze is de zending verzonden? Als het zeevracht is op wiens naam stond de Master Bill of Landing?
    – Indien een zending aankomt in een ander land dan is de eerste die de zending in ontvangst neemt verantwoordelijk oftewel degene die gelost heeft en in opslag heeft genomen. Indien zij geen bemerking hebben gemaakt bij lossing dan zijn aansprakelijk indien er verschillen zijn.
    – De Chinese firma kan je de gegevens van de verzekeraar geven en als dat niet zo is dan weet je genoeg.
    – Heb je bewijs dat je al die kosten betaald hebt.

    Ik ben benieuwd naar de antwoorden, want er zijn diverse mogelijkheden hoe dit te benaderen maar dat gaat via verschillende instanties die elkaar ook niet altijd willen helpen..

    • Mark zegt op

      Hoi Johnny

      Bedankt voor je duidelijke en bruikbare reactie.

      – Heb je een factuur waarop vermeld staat dat het CIF Bangkok is?
      + Ja staat duidelijk op de factuur zoals afgesproken.

      – Heb je de draft van de inklaring gekregen om dit goed te kunnen keuren als opdrachtgever voor inklaring? De opdrachtgever moet zich eerst aanmelden bij de douane alvorens een ander bedrijf gemachtigd is om een inklaring te doen. De eindverantwoordelijke staat onder iedere pagina van de inklaring.
      +Dit heeft een forwarder geregeld in Bangkok daar stond precies in hoeveel belasting betaald moest worden.

      – Via welke wijze is de zending verzonden? Als het zeevracht is op wiens naam stond de Master Bill of Landing?
      +Het was verstuurd als Cif zeevracht de naam was van mij ik heb het gekocht en als bedrijf ingevoerd omdat betaling via Nederland verliep.

      – Indien een zending aankomt in een ander land dan is de eerste die de zending in ontvangst neemt verantwoordelijk oftewel degene die gelost heeft en in opslag heeft genomen. Indien zij geen bemerking hebben gemaakt bij lossing dan zijn aansprakelijk indien er verschillen zijn.
      +Het bedrijf wat de goederen in ontvangst heeft genomen is heel stil geen reactie verschillende keren gebeld en gemaild

      – De Chinese firma kan je de gegevens van de verzekeraar geven en als dat niet zo is dan weet je genoeg.
      +De forwarder in China heeft alle foto’s gestuurd om te bewijzen dat het in de container was geplaatst met andere goederen.
      +De supplier in China gevraagd om de gegevens van de verzekering.
      Hij zegt dat hij het verzekerd heeft maar kan niks meer doen omdat het al in de haven is in Bangkok en dan de verzekering voorbij is.
      Onzin denk ik want hoe kan ik bewijzen dat het niet compleet is als ik het niet gezien heb.

      – Heb je bewijs dat je al die kosten betaald hebt.
      + Alles netjes betaald via de bank zelf de betaling onder tafel aan de douane is via de bank betaald

      Ik ben benieuwd naar de antwoorden, want er zijn diverse mogelijkheden hoe dit te benaderen maar dat gaat via verschillende instanties die elkaar ook niet altijd willen helpen..

      Nu ben ik benieuwd wat ik verkeerd gedaan heb Johnny.

      Twee dingen weet ik dat ik verkeerd gedaan heb.

      Fout een ik had de invoer regels gevraagd aan de douane en ze hebben me verkeerd voor gelicht
      Want ik moet een toestemming hebben van een instantie om stainless in te voeren en welke soort.
      De douane zegt dit exspres niet om je later te kunnen vragen om geld.
      Wat velen mensen niet weet dat bij de import het meeste geld wordt verdient met non inspectie fee.
      En als je dat niet betaald krijg je spullen/container niet
      Dit staat gewoon om mijn factuur

      Fout twee bij de volgende keer worden mijn spullen aan elkaar gelast kunnen ze alleen alles stelen

      Gr Mark

      • Johnny BG zegt op

        Beste Mark,
        Wat ik eruit kan opmaken is er twee mogelijkheden zijn. Ofwel je gaat het moeilijke verhaal aan om je gelijk te krijgen en dan is 150.000 baht zo’n beetje de grens om een advocaat in te schakelen.
        Een andere mogelijkheid is om met post audit van de douane je verhaal anoniem te doen. Liefst zoals eerder al gezegd door een Thai. Anoniem betekent dat je naar binnen stapt en aan de grote baas om advies vraagt zonder dat je verplicht ben om je gegevens te geven. Zo vervelend zijn ze ook weer niet. De post audit dienst van de douane kan invallen doen bij bedrijven die ze niet vertrouwen en dat kan helpen om corruptie een beetje in te perken.
        Vraag je forwarder de inklaringspapieren te sturen en check wie er verantwoordelijk is. Mocht jouw naam er staan dan kan bij foute praktijken je alsnog aansprakelijk worden gesteld met een boete tot een periode van 7 jaar dus hou rekening met wat je gaat doen.
        Staat er een andere naam dan zou je kunnen overwegen om aangifte van fraude te doen of ermee dreigen maar dan moet je advies aan een advocaat vragen.
        Het gaat erom dat je iemand op hun zwakste punt legaal kan aanspreken en dat uit onderhandelen.

  12. Frank zegt op

    Als je CIF hebt gekocht dan zou er een polis bij de bill of lading moeten zitten en kun je dus zien wie de verzekeraar is of vraag het de verkoper die de verzekering afsloot.
    Volgende vraag is dan tot welk punt de verzekering loopt, tot passeren scheepsreling (geen dekking) of tot aflevering bij jou (wel dekking).

    Ik denk dat de corruptie een kwestie van onderhandelen wordt, je zou kunnen overwegen om er een advokaat op te zetten zodat je wat meer druk kunt zetten op de expediteur.
    Ik weet niet of je lid bent van de NTTC maar die zouden mischien ook kunnen helpen.

    Voor een volgende keer:
    Neem in betrouwbare expediteur zoals bestgloballogistics.com van Stefan van der Sluys in Bkk.
    Overweeg je goederen in Laem Chabang te ontvangen, heb wel eens gehoord dat de douane daar veel minder corrupt is dan in Bkk.

    Succes!

    • Mark zegt op

      Beste Frank

      Ik ga zeker contact opnemen met bestgloballogistics.com van Stefan van der Sluys
      Op de invoice staat duidelijk cif shipping.
      Maar geen verzekering polis ik heb er tien keer om gevraagd en krijg alleen maar onzin antwoorden.
      Ik ben het papier kwijt en je hebt toch wat gehad je kan toch gewoon beginnen met je werk enz enz
      Belachelijk antwoorden ik ben een eerlijke man enz enz
      Is het mogelijk om hem in China aan te klagen
      Via Alibaba heb je nog enige bescherming maar verschillende bedrijven geprobeerd maar niemand wilde via Alibaba handelen.

      Mvg Mark

  13. ton zegt op

    1: CIF: ongetwijfeld bekend, maar even voor de zekerheid: Incoterms:
    https://www.customssupport.com/nl/nieuws/incoterms-toegelicht-cost-insurance-and-freight-cif
    De verkopende partij is verantwoordelijk voor het regelen en betalen van het transport naar de haven van bestemming. De verkoper is ook verantwoordelijk voor alle export formaliteiten. Hoewel de verkopende partij betaalt voor het transport en de verzekering tot aan de haven van bestemming, gaat het risico voor schade tijdens het vervoer over op de koper op het moment dat de goederen op het schip geladen zijn.

    2: B/L (Bill of Lading) of vrachtbrief:
    iedere ontvanger in de keten checkt hoeveelheid en kwaliteit (schade) van de zending voordat hij de vrachtbrief aftekent. Indien de laatste ontvanger tekent zonder belastende opmerking inzake hoeveelheid en/of kwaliteit, dan wordt deze verantwoordelijk voor geconstateerde schade of verlies.

    3: doe zoveel mogelijk aan dossiervorming (bewijs):
    zoveel mogelijk schriftelijk (e-mail) contact en indien mondeling, maak dan schriftelijke bevestiging van gesprek; zend gesprekspartner kopie, waarin mededeling, dat men kan reageren als men zich niet kan verenigen met de inhoud.

    4: corruptie: friends in high places kunnen behulpzaam zijn, doch die weg vereist weleens tea money, waarbij het eind zoek kan raken. Een echte, betrouwbare vriend is goud waard.
    Praat met de boosdoeners (zie 3) overtroeven. Blijf netjes, pas op voor gezichtsverlies, maar puur zakelijk blijven. Als dat niet helpt: dreigen of doen: politie, aangifte bij anti-corruptie eenheid.
    http://www.anticorruption.in.th/2016/en/contactus.php
    Advocaat: uurtje – (duur) factuurtje, mogelijk eindeloos traject (daarom no cure – no pay?).

    5: mogelijk weet NTCC- Bangkok (NL-TH kamer van Koophandel) nog een nuttige ingang.
    https://www.ntccthailand.org

    Jammer, dat het zo loopt. Succes!

    • Mark zegt op

      Beste Ton

      Vandaag bij de DBD geweest die hebben allerlei advies gegeven.
      Maar de douane wordt een moeilijk verhaal,maar dat is niet het grootste probleem.
      En volgens de DBD haast niet te winnen omdat als we op video het geld overmaken op zijn privé rekening kan je nog haast niet winnen.
      We hebben wel de officier van de douane die getekend heeft voor het openen van de deur van de container vandaag gevonden.
      Dus die gaan we morgen bellen.
      Wordt vervolgd.

      Mvg Mark

  14. Petervz zegt op

    Beste Mark,

    Ik heb je vraag nu 3x gelezen en moet zeggen dat ik het nog steeds niet goed kan volgen.

    Wat de import van stainless Steel uit China betreft, was/ben je je er van bewust dat er een anti-dumping verordening staat op import uit China. Voorts vraag ik me af wie nu daadwerkelijk de importeur is. Is dat jouw bedrijf of een tussenpersoon/bedrijf (via internet gevonden). Voorts vraag ik me af of jouw bedrijf de juiste vergunning heeft om stainless steel uit China te importeren.
    De kans is groot dat de douane de GIF waarde niet vertrouwd, zeker als deze 2-3x lager ligt dan de prijs in Thailand zelf. De Thaise douane heeft voor de meeste importgoederen een richtlijn prijs, en alles wat daar veel onder ligt wordt gezien als “onderwaarderen”. Door de anti-dumping verordening kijkt de douane extra goed bij de import van stainless steel uit China.

    Ik denk dat het probleem met name ligt bij de door de douane twijfel over de te laag opgegeven “CIF-waarde”. En dat kan dan leiden tot de problemen die jij nu ondervindt.

    Wat Chris zegt dat je als buitenlander geen bedrijf kunt hebben in Thailand klopt voor geen meter. Er zijn veel bedrijven in Thailand met een meerderheidsbelang in buitenlandse handen. De zogenaamde 49/51% regel geldt alleen voor bedrijven met activiteiten die vermeld staan in de Foreign Business Act.

    • Mark zegt op

      Hoi Peter
      Het te laag opgeven van de waarde van de goederen heeft totaal geen nut.
      Want je hoeft schijnbaar geen invoerrechten te betalen over stainless steel platen als je een form E hebt,wel moet je de btw afdragen maar die kan je weer terug vragen..
      Wel moet je invoerrechten betalen als er aan gewerkt is, zoals een gedeelte dat al op maat was gemaakt .
      En ik zou hier nooit het risico willen nemen om daarna mijn spullen kwijt te raken.

      Gr Mark

  15. chris zegt op

    Hier zijn de regels.
    En die zijn niet eenvoudig….

    https://thailand.acclime.com/guides/foreign-business-ownership/

    • Petervz zegt op

      Chris, dit is lang niet volledig. Alle bedrijven die produceren voor export mogen meer dan 49% buitenlands aandeel hebben. Dat geldt ook voor bedrijven in 1 van de Industrial Estates of Thailand (onder de IEAT). Kortom er zijn veel meer uitzonderingen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website