Beste lezers,

Wie heeft er ervaring met creditcards van de grote Thaise banken? Men wil die mij zo graag aanbieden.

Krijg je een goed overzicht van transacties? Wat zijn de kosten voor de card of transacties?

Tot welk maximum is een creditcard buiten Thailand bruikbaar?

En is er een goede garantieregeling, als er mis mis gaat met de card?

Bedankt voor jullie reactie. groet,

Chris


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

19 reacties op “Lezersvraag: Ervaring met creditcards van banken in Thailand?”

  1. andre vromans zegt op

    Dag Chris,
    Ik zal je mijn ervaringen vertellen met 2 banken in Thailand met betrekking tot je vraag over een eventuele creditcard.

    Kasikorn bank.
    Hier ben ik al bijna 7 jaar bij aangesloten en o.a. de betalingen voor mijn huis zijn via mijn rekening bij hen betaald dus men zou enig inzicht kunnen of moeten hebben over mijn financieel “reilen en zeilen”. In 2012 heb ik via het kantoor in Pranburi gevraagd naar de mogelijkheid om een creditcard aan te vragen en na wat extra uitleg, men dacht dat ik een debitcard bedoelde, kreeg ik een lijstje mee wat ik allemaal in moest leveren en dat was nogal wat.
    Toen ik 2 dagen later terugkwam met mijn stapel papieren, die ik 1 voor 1 allemaal moest ondertekenen, werd mij medegedeeld dat ik binnen 4 weken bericht zou krijgen of ik in aanmerking zou komen en dat viel me al tegen want ik dacht toch werkelijk dat men 2 dagen eerder verteld had dat e.e.a. geen probleem zou zijn omdat ik als permanent resident met o.a. wat vermogen, een werkvergunning, een huis en wat diens meer zij, vertrouwen kon genieten van een financiële instelling als Kasikorn bank.
    Na 4 weken geen bericht zoals je in Thailand meestal zou kunnen verwachten en dus maar even naar Pranburi gereden met de vraag waarom? Even wachten nog mijnheer er wordt hard aan gewerkt en je raad het al, na ettelijke telefoontjes en na ongeveer 16 weken een afwijzing zonder reden en met de mededeling dat daarover kon ook niet worden gecommuniceerd, alsof dat in andere situaties wel mogelijk is?
    Ik heb vervolgens de manager van het filiaal in Pranburi medegedeeld dat ik al mijn activiteiten via Kasicorn zou staken en dat ik op zoek zou gaan naar een andere bank. Hij knipperde nog niet eens met zijn ogen en zei me vriendelijk gedag.

    Siam Commercial Bank (SCB).
    Na links en rechts bij wat banken navraag te hebben gedaan kreeg ik bij SCB een positief antwoord op mijn vraag voor de gewenste creditcard en na ook hier weer een aktetas vol met documenten en kopieën te hebben achtergelaten kreeg ik na een ook weer, naar mijn gevoel, veel te lange verwerkingstijd dan eindelijk mijn creditcard.
    Gelijk al bleek dat men mijn naam verkeerd had geschreven op de card ondanks de 5 of 6 kopieën van mijn paspoort die men van mij nodig had bij aanvraag. Ik natuurlijk weer terug naar de bank en daar kreeg ik te horen dat men een nieuwe card aan zou gaan vragen. 3 weken later was het zover en na betaling van 175 Baht kreeg ik een nieuwe card met de juiste naam. Natuurlijk was ik het niet eens met die 175 baht voor de nieuwe card want de bank had immers “zich vergist” en na wat heen en weer gepraat zou ik die op mijn rekening krijgen teruggestort en waar ik nu al bijna een jaar op wacht.
    Fouten maken in Thailand kunnen alleen farang en zeker banken zijn of achten zich hier foutloos en verheffen zich boven alle in het westen gebruikelijke normen is inmiddels mijn ervaring! Je zou het feodaal kunnen noemen?
    Ik zou bijna vergeten te vermelden dat ik vooraf 100.000 baht op een geblokkeerde rekening heb moeten storten en waar ik dus ook het boekje niet van in mijn bezit heb. De vaste rente is overigens 3.46% dus dat is niet slecht in ieder geval.
    Je zou denken 100.000 baht gestort dus dit is dan het maximaal op te nemen bedrag per maand maar dat is niet zo. Het maximale wat ik per maand via de card kan betalen is slechts 50.000 en geloof maar dat men dit minutieus bijhoud want ik heb meegemaakt dat er een bedrag van 23.000 + Baht was geïncasseerd door een luchtvaartmaatschappij en dat een hotel nog 30.000 Baht wilde incasseren via mijn card en dat ging niet door want ik was over de limiet heen. Je kan je voorstellen dat het geen prettig gevoel is als je bij de receptie van dat hotel staat af te rekenen en dat dit niet lukt. Overigens was mijn tegoed op de lopende rekening bij dezelfde SCB ruim voldoende.
    Gelukkig beschik ik nog over mijn Nederlandse creditcard en ik raad iedereen af om de Nederlandse bankrekening op te zeggen wanneer men naar het buitenland vertrekt omdat het je niet gemakkelijk meer lukt om een nieuwe te openen als niet officieel inwoner van Nederland!
    Ik ben bij terugkomst in Thailand gelijk naar de SCB gegaan met de mededeling dat ik tot de 100.000 op zou willen kunnen nemen in het vervolg en zonder blikken of blozen werd mij fijntjes verteld dat dat niet zou gaan. Na een onzinnige discussie over wiens 100.000 Baht het is wat er op de geblokkeerde rekening staat heb ik het maar opgegeven en inmiddels schaar ik de SCB bank ook onder de feodale bedrijven waar er in Thailand nog veel te veel van zijn en zoals bijvoorbeeld de telefoonmaatschappijen, maar daarover gaat het nu niet.
    Kort samengevat zou je kunnen zeggen dat ik slechts een debitcard heb waarop ik 100.000 Baht heb gestort maar dat ik slechts recht heb om er 50.000 Baht per maand van op te nemen.
    Ja, klantvriendelijkheid is in Thailand behoudens de meestal nietszeggende glimlach nog ver te zoeken en ik troost me maar met de gedachte dat in de (nabije) toekomst deze houding zal leiden tot klantverlies en wellicht tot een welverdiend faillissement?
    Ik zal wanneer ik binnenkort weer eens tijd en vooral, zin heb zal ik weer wat banken gaan bezoeken met de vraag of men wellicht genegen is een echte creditcard te verstrekken en naar dan westers voorbeeld. Wanneer gevonden zal ik van harte mijn tegoeden weer bij de SCB weghalen en ik zal de rekeningen d.m.v. een nietszeggend bedrag van 100 Baht in stand houden in de hoop dat ik ze op onzinnige onkosten jaag.

    Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt en wanneer iemand een goede tip heeft ben ik zeer geïnteresseerd?

    • Renévan zegt op

      Ik heb op dezelfde manier bij de SCB een creditcard ontvangen. Ik was vooraf op de hoogte dat je slechts de helft van de deposito kan opnemen. Nu werd er onlangs 2000 Thb van mijn saving account bij de SCB afgeschreven. Na wat zoekwerk “ongeveer de helft van de creditcard afschrijvingen komt net zoals mijn overige post niet aan” bleek het een Fee te zijn voor het gebruik van mijn creditcard. Ik ben naar de bank gegaan om mijn creditcard op te zeggen omdat ik geen 2000 Thb ga betalen voor een creditcard die ik af d toe gebruik. In de bank werd met een mobieltje naar de SCB in Bangkok gebeld en kreeg ik het mobieltje in handen. Er werd mij naar diverse gegevens gevraagd zoals geboorte datum en dat de 2000 Thb zou worden teruggestort. En inderdaad het bedrag werd teruggestort. Ik heb nog geprobeerd te vragen waar de 2000 Thb nu eigenlijk voor was en waarom ik het teruggestort krijg. Daar niemand het mij het kon uitleggen ben ik om gezichtsverlies voor de Thaien te verkomen maar glimlachend weggegaan.

  2. Marcus zegt op

    Het problem met credit cards is wat ze afromen. Visa 3% op een niet helemaal geode exchange rate. Matercard 1.5%. Dan wat de shop moet inleveren. Amex 7% wat verklaart waarom je meer korting krijgt als je contant betaal. Je bent al snel 10% kwijt in total. Department shops, hotel, upmarket restaurants, fine 3% kwijt of 1/5 , mastercard. Account openen citi bank, market rente , nu 2.5 tot 3 % als je niet onder de 2 million baht gaat en geen ATM opname kosten. Dan maak je geld over via je Nederlandse bank en betaal een typisch 10 euro daarvoor

  3. Chris Hammer zegt op

    Beste André,
    Bedankt voor jouw uitgebreide ervaring met de Thaise creditcard. Ik had al zo een vermoeden over de gang van zaken.
    Als ik geen positieve reacties krijg op mijn vragen, dan houd ik het maar bij mijn Mastercard van een Nederlandse bank.

    Ik heb zelf in Nederland gewerkt in bank- en verzekeringbedrijven en is verbaas mij steeds weer over dilettantisme bij Thaise banken en verzekeringmaatschappijen.

    • Andre zegt op

      Dag Chris,

      Graag gedaan en hier nog een voorbeeld van wat je met een moeilijk woord dilettantisme noemt.
      Zoals je wellicht weet ben ik samen met mijn collega in Thailand actief in de verzekeringen.
      Regelmatig komt het voor dat een buitenlander van zijn in het geheel niet of onvoldoende sprekende Thaise agent af wil na het eerste jaar de auto “gratis” te hebben verzekerd via een zogenaamde door de dealer in de maag gespitste gekregen polis wanneer men een nieuwe auto koopt.
      Om bij dezelfde maatschappij te kunnen blijven en aldus gebruik te kunnen maken van de no-claim korting moet er volgens de OIC (Office of Insurance Comission) regels in Thailand een zogenaamd Agency Transfer Form worden ingevuld en ondertekend door de klant/cliënt. Vervolgens moet deze naar de “oude” agent worden verstuurt ter goedkeuring zodat de klant over kan gaan naar de nieuwe en gewenste agent. Onze ervaring is dat geen enkele Thaise agent zijn goedkeuring geeft en wat wellicht begrijpelijk is vanuit zijn, maar meestal haar standpunt.

      Moet men zich eens voorstellen hoe zulk een situatie in bijvoorbeeld Nederland binnen 1 dag zal worden onderuit geschoffeld waar de klant terecht koning is en niet de instantie of uitvoerder in kwestie.
      Gelukkig kunnen wij in de meeste gevallen toch wel via een andere maatschappij betere voorwaarden bedingen maar het geeft te denken over hoe men nog in het verleden leeft en dus nog steeds nog maar wat aan moddert hier.
      Dit heeft natuurlijk ook soms zijn charmes en voordelen en dat moeten we ook niet uit het oog verliezen, voeg ik maar gelijk aan toe.

      NB: In de meeste gevallen kan men een korting krijgen wanneer de “gratis” verzekering niet wordt afgenomen bij de dealer en nog vaker kan uw verzekeringsagent een beter aanbod doen en binnen de bedongen korting van de dealer. Vraag wel altijd voor de Engelstalige polis zodat u kan lezen wat er is gedekt.

      • Chris Hammer zegt op

        Hallo André,

        Je gaf mooie voorbeelden vanuit jouw verzekeringservaring.
        Ik heb er ook een.
        Een bank wilde mij een Ongevallenverzekering aansmeren. Om de Thaise voorwaarden wat beter voor mij leesbaar te maken, had men een samenvatting van de polisvoorwaarden en dekking in het Engels gemaakt. Het was wat knullig geschreven, maar de mooite polisdekking vond ik “bij moord of doodslag van de verzekerde, heeft hij ondermeer ercht op fysiotherapie. Wat kan je daarmee gelukkig zijn.

    • janbeute zegt op

      Wederom een simpele vraag van een niet zo hoog opgeleide , in dit Forum .
      Wat is een dilentatisme oid .
      Vergeef me de spel fouten .
      Maar in mijn vakbranche of tewel in goed Hollands vakgebied kan ik ook met vele moeilijke woorden komen .
      Er achter komen is simpel tegenwoordig kijken op google oid en je weet waar het overgaat .
      Weten jullie van techniek veel ,wat een waste gate is bij diesel trucks .
      Blijf alstublieft gewone Hollandse woorden gebruiken die zels simpele zielen als ik nog kunnen begrijpen .
      Ik hoop niet dat teveel gevraagt is .

      Wederom met Mvg Jantje uit Pasang .

      • Dick van der Lugt zegt op

        @ janbeute Als ik een woord tegenkom, dat ik niet ken, log ik in op http://www.vandale.nl/. Dat is een gratis woordenboek. Heel handig. Ik kijk er ook soms op om de spelling van een woord te controleren. Van Dale zegt over een dilettant: amateuristische of oppervlakkige kunst- of wetenschapsbeoefenaar.

  4. Peter vz zegt op

    Chris,
    Ik heb 2 thaise credit cards en 1 van CItibank.
    De Thaise credit cards zijn van de UOB bank en Central. Geen enkele problemen met deze kaarten gehad en de zgn credit limit is 3x mijn maandsalaris, hetgeen gebruikelijk schijnt te zijn. De kaarten kan ik wereldwijd gebruiken, maar ik gebruik ze niet om te pinnen.

  5. I-nomad zegt op

    Voor grotere normale betalingen gebruik ik doorgaans mijn Thaise bankkaart, maar via Kasikorn heb ik ook een virtuele Visa debit card, die uitsluitend bedoeld is voor online betalingen. Destijds is deze mij door een vriendelijke hulp van de Kasikorn helpdesk aangeraden om mijn Thaise Paypal rekening mee te kunnen verifieren. De kaart wordt nooit gedrukt en alle gegevens zoals nummer, verloopdatum en cvv, zijn enkel te zien na SMS verificatie in het online banking gedeelte. De kaartgegevens zijn voor veel online diensten te gebruiken, behalve om een of andere reden niet bij het boeken van tickets bij luchtvaartmaatschappijen. Je kunt em gratis online aanvragen en ontvangt alle gegevens binnen 12 uur. De limiet is instelbaar. Ik gebruik em bijna nooit, maar het is handig als backup., want als je iets niet fysiek bezit, kun je het ook nooit kwijtraken ;). Ook bruikbaar als je op vakantie over je limiet drijgt te raken via je normale credit card, dan kun je je hotel via bijv. Agoda er gewoon mee betalen..

  6. Chris Hammer zegt op

    Hallo Peter,

    Krijg je van de UOB Bank ook een goed overzicht van de transacties per creditcard? En brengt die bank per transactie kosten in rekening?

  7. Peter Hagen zegt op

    Ik heb geen Thaise credit card, die van de ING voldoet prima.
    Maar naar mijn ervaringen bij Bangkok Bank is klantvriendelijkheid en service verlening ver te zoeken. Ik heb bij deze bankt 2 betaalrekeningen met 2 ATM cards. Een geopend in Phucket en een in Khon Kaen. Al 6 maanden staat er op mijn rekening in Khon Kaen een flinke som geld te wachten op storting naar een een deposito rekening met hogere rente. Moet ik eerst de rekening in Phucket opheffen voor ik die storting kan doen, 2 betaalrekeningen mag niet van ze. Voor dat opheffen moet ik persoonlijk op een filiaal langs komen.
    Op protesten dat ik nu tijdelijk in Nederland verblijf en dat je in civlilzed countries as the Netherlands zonder problemen geld van je betaalrekenig naar een spaarrekening kunt overmaken en (nieuwe) rekeningen via internet kunt openen en/of sluiten worden niet beantwoord.
    Op protesten dat ik door hun voorwaarden nu een flink renteverlies leidt natuurlijk ook niet

  8. Henk zegt op

    Indien je de problemen wilt omzeilen en de creditcard niet gebruikt als krediet is de moneybookers card een ideale oplossing
    Je kunt alle zaken die een creditcard heeft gebruiken tot het saldo wat je op de kaart zet.
    In het geval dat je dus 100000 bath appartement moet zetten om een thais creditcard te verkrijgen ben je eenvoudiger uit.
    Storten van geld via ideal.
    Voor info http://www.moneybookers.com
    Koppel aan PayPal en je eigen rekening.
    Adres verificatie en klaar. Jaarlijkse kosten 10 euro
    Wordt als volwaardige card gezien. Betaling van tickets, hotels via bv booking. Com etc gaat gewoon perfect

  9. janbeute zegt op

    Ik heb ook eens een creditcard aangevraagt bij de Bank of Ayutaha in Thais heet deze bank gele kleur Krungsri .
    Was voor mij toen geen enkel probleem .
    Ben al voor vele jaren klant bij hun en is een zeer goede bank naar mijn ervaring , na al die jaren , die ik hier inmiddels woon in Thailand .
    Heb er ook oa een FCD account lopen en werkt ook perfekt .
    Heb zeer slechte ervaring gehad twee maal met de Kasikorn en hier kom ik ECHT nooit meer terug .
    Gebruik echter de credit cards ook van van een Nederlandse bank nooit .
    Heb ze alleen ingeval van een noodgeval of om in het buitenland een auto te huren bij AVIS of HERTZ bv .
    Verder wil ik hier nog aan toevoegen daar waar ik woon , ook zeer goede ervaring heb met TMB bank en Tanachart bank , ook voor enkele jaren .
    Goede service en vriendelijk personeel .
    Maar Kasikorn bank , nooit weer hele slechte ervaring mee gehad mijn vrouw overigens ook .

    Mvg Jantje uit Pasang .

  10. marc lanoye zegt op

    Moderator: reacties zonder beginhoofdletters en punten aan het einde van een zin, worden niet geplaatst.

  11. Peter vz zegt op

    Hi Chris,
    Ontvang inderdaad maandelijks een mooi overzicht van alle transacties en de bank brengt mij geen enkele kosten in rekening. Ik heb daar een Platinum kaart en die geeft in sommige gevallen leuke discounts.
    Als ik minimaal 100,000 baht jaar spendeer met de kaart worden er ook geen kosten voor jaarlijkse verlenging in rekening gebracht. Dat is bij mijn Central Card ook het geval. En je spaart punten.
    Kleinere winkels willen vaak liever cash zien en willen wel eens 2 of 3 procent extra rekenen, want dat zijn zij aan de credit kaart company verschuldigd.

  12. Chris Hammer zegt op

    Bedankt iedereen, die heeft gereageerd op mijn vragen over creditcards van Thaise banken. Zo te zien, is de UOB Bank de enige, die alles goed regelt voor de klanten.

    Ik houd het toch voorlopig maar bij mijn Nederlandse Mastercard

  13. janbeute zegt op

    Ik lees hier weer veel positiefs over UOB bank .
    Oftewel United Overseas Bank .
    Komt uit origeneel Singapore .
    Hete vroeger Bank of Asia .
    Was een member van de ABN Amro bank group .
    Jawel , had geen succes bij de abn en werdt verkocht aan UOB .
    Had een bank kantoor in Pasang waar ik woon .
    Lijkt nu een ghosthouse als ik er bijna dagelijks langs kom .
    Is nu gesloten , en waarom is niet zo populair meer in Thailand .
    Mijn vrouw had toendertijds al zeer slechte ervaring met deze bank of ASIA .

    Mvg Jantje .

  14. janbeute zegt op

    Moderator: graag bij het onderwerp blijven.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website