Lezersvraag: 8 maanden Thailand, kan ik mijn huisadres opzeggen?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
3 april 2021

Beste lezers,

Ik zit met een vraag waar ik geen antwoord op weet. Wanneer ik ieder jaar 8 maanden in Thailand verblijf en 4 maanden in Nederland, kan ik dan mijn huisadres opzeggen en een postadres huren (er zijn vele instanties die zoiets aanbieden)?

Mijn post laat ik dan bezorgen in Thailand door 1 van die instanties. En kan ik dan ook nog verzekerd blijven bij mijn zorgverzekeraar?

Ben benieuwd naar uw reactie’s.

Groet,

Co

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 3 votes.
Please wait...

29 reacties op “Lezersvraag: 8 maanden Thailand, kan ik mijn huisadres opzeggen?”

  1. Erik zegt op

    Co, je schrijft dat je 4 maanden in NL zult zijn. Je moet toch ergens wonen? Hoe wil je dat dan oplossen? Op een postadres kun je niet verblijven.

    Jouw huisadres opzeggen, wat bedoel je daarmee? Bij de huisbaas de huur opzeggen? Dan komt er iemand anders wonen, die meldt zich bij de gemeente, en dan heb je samenwoning met jou en dat kan (vervelende) gevolgen hebben. Of de gemeente komt er achter dat je er niet meer woont; dan gaat men zoeken, men vindt je nergens, je wordt uitgeschreven en je verliest de zorgpolis.

    Het is een keuze: je emigreert, of je emigreert niet. Bij emigratie naar een land buiten de EU (en verdragslanden) verlies je de zorgpolis. Daar staat tegenover dat je geen premie meer betaalt voor zorgpolis en volksverzekering.

    Emigreer je niet hou je dan aan de regels. ‘Rommelen’ met de regels heeft risico’s; jouw reisgedrag ligt vast en Big Bro en jaloerse mensen verlinken je.

    • Lammert de Haan zegt op

      Erik, Co is juist van plan om niet te “rommelen”.

      Gedurende de 8 maanden die hij in Thailand verblijft wil hij de huur van z’n huis opzeggen en zich bij de gemeente laten inschrijven in de BRP met een “postadres”. Officieel heet dat een briefadres.
      En misschien bezit hij wel een eigen woning en wil hij zijn post door een persoon of een instelling/instantie laten doorsturen naar Thailand gedurende zijn afwezigheid. Op de briefadresgever rust vervolgens de wettelijke verplichting om ervoor te zorgen dat de post van de overheid Co ook daadwerkelijk bereikt. Uit zijn vraag maak ik op dat Co meer denkt aan een instelling/instantie dan aan een natuurlijk persoon.

      Vervolgens staat Co niets in de weg om zich in de BRP te laten inschrijven met een briefadres, mits de gemeente waar de briefadresgever is gevestigd de adresgever ook als zodanig accepteert. Deze inschrijving dient plaats te vinden in de gemeente waar de instelling/instantie is gevestigd. Wellicht zou Co er goed aan doen om bij de gemeente waar de adresgever is gevestigd na te gaan of de betreffende instelling/instantie door haar wordt geaccepteerd als briefadresgever. Maar als het om een instelling/instantie gaat die deze dienst aanbiedt, kun je er vrijwel zeker van zijn dat dit ook het geval is.

      Zou het gaan om een natuurlijke persoon dan geldt er geen enkele restrictie Iedere natuurlijke persoon kan briefadresgever zijn. Ook hier geldt inschrijving in de gemeente waar de natuurlijke persoon is ingeschreven in het BRP.

      Hoe Co na terugkeer zijn huisvesting in Nederland denkt te regelen, laat ik graag aan hemzelf over. Daar zal hij zeker wel een gedachte over hebben.

      Voor Co is het van belang om te weten dat hij gewoon binnenlandsbelastingplichtige blijft en daarmee blijft vallen onder de Zorgverzekeringswet!

      Voor meer informatie verwijs ik naar de volgende webpagina van de Rijksoverheid:
      https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb#:~:text=Alleen%20als%20u%20geen%20woonadres,als%20briefadres%20geen%20postbus%20gebruiken.

      Ik denk dat ik hiermee ook de vraag van Co voldoende heb beantwoord.
      Ik wil hem en ook anderen nog wel op wijzen op het feit dat je de 8 maanden niet mag overschrijden. Ben je nl. voornemens om LANGER dan 8 maanden buiten Nederland te wonen of te verblijven, dan ben je verplicht om je uit te laten schrijven bij je gemeente.
      Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als je binnen 12 maanden 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen of verblijven. Het maakt daarbij niet uit of je je huis in Nederland aanhoudt.

      • Erik zegt op

        Lammert, wat Co wil gaan doen vertelt hij helaas niet. Ik laat de mogelijkheid open dat hij in NL 4 maanden aanwezig is of dat hij daadwerkelijk emigreert. Ik waarschuw hem slechts niet te gaan rommelen. Meer niet. (Overigens ken ik mensen die wel degelijk ‘rommelen’ en die spelen met vuur….).

        Wat jouw tekst betreft ( Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als je binnen 12 maanden 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen of verblijven. Het maakt daarbij niet uit of je je huis in Nederland aanhoudt.) zit daar een typeduiveltje in? 2×5 of 2×4?

        • Lammert de Haan zegt op

          Erik, Co is volstrekt duidelijk voor wat betreft zijn plannen. Zijn vraag luidt: “Wanneer ik ieder jaar 8 maanden in Thailand verblijf en 4 maanden in Nederland, kan ik dan mijn huisadres opzeggen en een postadres huren (er zijn vele instanties die zoiets aanbieden)?”

          M.a.w.: het gaat hem om de 8/4-regeling. Het antwoord op zijn vraag kan slechts een “Ja” inhouden.

  2. john zegt op

    acht mnaanden buiten nederland wonen. De acht maanden is juist een kritieke grens met allerlei gevolgen.
    minderc dan acht maanden zijn die gevolgen er wel. Dus eerste vraag is of die acht maanden echt achtmaanden zijn of ongeveer acht maanden.
    Als het echt acht maanden zijn binnen een 12 maanden, kan ook in stukken zijn opgeknipt bv 3 maand thailand, rwee maand nederland, , drie maand thailand , twee maand nederland, binnen een periode van twaalf maanden dan heeft het vele belangrijke gevolgen. Oa voor Aow, inwonerschap nederland en mogelijk , dat hangt af van de ziektekostenverzekeraar, voor je ziektekosten. ook fiscaal kan het gevolgen hebben.
    Het voert erg ver om dit allemaal te omschrijven .Eenvoudigste is om eerst eens via internet te orienteren.
    Google gewoon “acht maanden buitebnland”en je wordt royaal bediend met goede informatie.

  3. Raymond zegt op

    Wanneer je 8 maanden of langer niet in Nederland verblijft, moet je je zelfs uit laten schrijven in Nederland.
    Voor die 4 maanden dat je in Nederland bent, kan je een briefadres aanvragen. Bij bijvoorbeeld een kennis of familie.
    Wanneer je bent uitgeschreven ben je automatisch niet meer verzekerd in Nederland. Je zal dan zelf een expat verzekering moeten afsluiten.

    • Sake zegt op

      Hallo Co,
      Wat ik nu schrijf is gedateerd, hou daar rekening mee, maar wijkt toch wat af van wat vorige collega’s schrijven.
      Natuurlijk kun je je woonadres opzeggen, dat kan iedereen (denk es aan daklozen).
      Ik heb een paar jaar geleden dezelfde vraag eens voorgelegd aan een zorgverzekering. Die vertelde dat je met een NL postadres verzekerd kunt blijven. Je blijft trouwens alle rechten maar ook alle NL plichten behouden. Het moet wel een adres zijn vanwaar je ook echt bereikbaar bent. Postbus bijvoorbeeld kan niet. Je moet tenminste 4 maanden fysiek in NL aanwezig zijn.
      Dat is wat men mij destijds vertelde.

  4. TONNIE zegt op

    Nee dat kan niet ,iemand die ik ken en in pattya woond is toen ook vanuit nederland naar thailand gegaan ,en liet zijn verzekering doorlopen .
    het geld werd door de verzekering terug gestort met de mededeling dat hij niet meer in nederland woonde dus hier ook niet verzekerd kon zijn .
    als je uitgeschreven bent in nederland dan krijgt de verzekering daar ook bericht van .
    dus helaas je zal je zelf daar moeten verzekeren .

    • Sake zegt op

      Tony hij wil zich niet uitschrijven lees ik. Hij wil het woonadres opzeggen. Hij blijft ingeschreven als iemand zonder vaste woon of verblijfplaats

      • Cornelis zegt op

        Wanneer je geen vaste woon- of verblijfplaats hebt, kun je alleen een zorgverzekering afsluiten als je kunt aantonen dat je je in Nederland bevindt…….

  5. rori zegt op

    Bij familie inschrijven. Met hun een “onderhuur” afspreken een kamer of zo. Daarvoor MOET je aantoonbaar ook huur betalen. Dus met overschrijvingen aan kunnen tonen. Het bedrag MOET ook nog eens representatief zijn. Men kan dit komen controleren. Dus er moeten ook aantoonbaar spullen van jou aanwezig zijn. Kleding etc. Mijn zus heeft een “aanleun” woning. Mijn zwager was hulpbehoevend en had de laatste 4 jaar een “eigen kamer, ingang badkamer en douche”.

    Het volgende
    Blijft dan de de verplichting om MINSTENS 4 maanden per jaar in Nederland te verblijven. Daarbij telt 365 gedeeld door 4 plus minimaal 2 dagen.
    Althans dit is medio door het CAK en SVB medio 1916 aan mij meegedeeld.

    Ik volg dit keurig op. meestal mid mei tot mid oktober in nederland. Dus al een maand of 5. Mijn thaise vrouw komt meestal 1 maand later en is 1 maand eerder weer terug

    • Lammert de Haan zegt op

      Het eerste deel van je reactie is niet helemaal juist, Rori.

      In de vraagstelling van Co gaat het niet om onderhuur maar om een briefadres in Nederland omdat hij gedurende acht maanden (en geen dag langer!) in Thailand wil verblijven. Gedurende die tijd is hij niet fysiek in Nederland en behoeft al helemaal niet over een woonruimte te beschikking d.m.v. onderhuur bij familie. In dat geval zou hij immers geen briefadres behoeven maar staat hij ingeschreven op het adres van het familielid.

      Gedurende de 4 maanden dat Co in Nederland verblijft zou hij inderdaad een kamer kunnen betrekken bij een familielid. Er is geen enkele wettelijke bepaling welke een verplichting bevat tot het betalen van een al dan niet marktconforme huur. Dat mag dus geheel gratis plaatsvinden. Dit kan wél gevolgen hebben op het recht op o.a. toeslagen of op de hoogte van een AOW-uitkering. Slechts in die gevallen zou een huurprijs kunnen worden overeengekomen welke dan wel met de jaarlijkse huurverhogingen mee omhoog moet gaan.

      Mocht dit familielid nog geen AOW-uitkering genieten terwijl hij/zij als gevolg van de hoogte van het inkomen of vermogen ook geen recht heeft op toeslagen dan is er geen enkele noodzaak of wettelijke verplichting om een (kamer)huur te bedingen.

      Jouw stellige en dwingende opmerking: “Daarvoor MOET je aantoonbaar ook huur betalen. Dus met overschrijvingen aan kunnen tonen. Het bedrag MOET ook nog eens representatief zijn” gaat mij net een stap te ver.

      • rori zegt op

        door de “onderhuur” heb je een PERMANENT adres in Nederland. Een adres waar de “brieven’ post aankomt. Ik heb 90% via de mail.

        Eh jou tweede deel tav van AOW heeft betrekking op relaties en samenwonen niet over onderhuur van.

        Men KAN er om vragen om aan te tonen of het een ECHT verblijfsadres is.

        Mijn zus HEEFT AOW. heeft PENSIOEN. HEEFT “schadeloosstelling” en inkomen uit huur en een overheidsbestuursfunctie.

        Mij is door en vanuit het CAK waar ik als ex werknemer en als ex werkgever en zelfstandige lijntjes heb meegedeeld wil je 100% zeker zijn van dan dit te doen.
        Representatief is echter een rekbaar begrip. Een 3 kamer condo op een 14e verdieping voor 50 euro all in roept vragen op.
        Een dubbele kame met keuken, badkamer met toilet, en eigen ingang van 60m2 ook.
        Wat is redelijk? 100, 200, 300, 400 all in??

  6. Ton zegt op

    Ja dat kan. Er bestaat wettelijk de mogelijkheid van een “briefadres” waarop je kunt staan ingeschreven. Jaren geleden heb ik dat gedaan op een Notaris Kantoor en ikzelf reisde rond in Nederland, later woonde ik in een vakantie woning terwijl ik bleef ingeschreven op het briefadres. Alle handelingen mbt overheid waren mogelijk via de burgelijke stant van Den Haag (paspoort verlengen, officiele uittreksels. zelfs kon ik via mijn briefadres de vakantie woning kopen en had een auto etc via dat adres.
    De burgelijke stand in den Haag heeft een aparte afdeling voor zulke gevallen. Vooral gebruikelijk onder woonwagenbewoners en binnenvaart schippers, maar iedereen kan daarvan gebruik maken. Ik denk als je maar een manier aangeeft om eventueel te bewijzen dat je 4 maanden per jaar in Nederland bent dat het een prima oplossing is.
    Ik neem aan dat het een manier is om geen huur te hoeven betalen gedurende de 8 maanden buiten Nederland.
    Ik weet niet of regels ta van een briefadres zijn veranderd (let wel: een brief adres is wettelijk wat andes dan een postadres, ofschoon het feitelijk ongeveer hetzelfde functioneerd)
    Het lijkt me alleszins de moeite om dit uit te zoeken.

    • Erik zegt op

      Niet iedere gemeente staat een briefadres toe dus Co zal moeten zoeken. Co moet zich wel realiseren dat hij 4 maanden fysiek in NL moet zijn (en waar verblijf je dan?) en dat kan worden gecontroleerd aan de hand van uitgaven, paspoortstempels en reisgedrag.

      • Lammert de Haan zegt op

        Dit is niet juist, Erik. Iedere gemeente heeft zich te houden aan de wettelijke regeling en handelt daar dan ook naar. Het Besluit Basisregistratie Personen kent de mogelijk van het ingeschreven staan op een briefadres. Deze inschrijving vindt plaats in de gemeente waar de briefadresgever woonachtig is.

        Iedere natuurlijke persoon kan fungeren als briefadresgever. Gaat het om een instelling/instituut, dan is het verstandig om bij de betreffende gemeente te informeren of deze organisatie door de gemeente wordt erkend als briefadresgever. Overigens zijn bij mij geen gevallen bekend waarin zo’n organisatie is geweigerd.

        • Erik zegt op

          Ja Lammert, daar heb je nu gelijk in. Maar de gemeente waarin ik woon (en jij weet welke) had tot 28 april 2020 geen regeling briefadres. Een persoon die dat in 2018 vroeg kreeg nee op zijn verzoek. ‘Wij hebben geen tijd dat te controleren’ was het antwoord op zijn verzoek.

          Zoals gezegd loopt die gemeente vanaf 28 april 2020 in de pas en is het oude standpunt verlaten. De ‘regeling briefadres’ staat nu op de site van de gemeente.

  7. Jan S zegt op

    Het is zeer belangrijk om verzekert te blijven in Nederland waardoor je verplicht bent om tenminste 4 maanden in Nederland te wonen. Dan huur je voor 4 maanden een kamer of woning en laat je inschrijven bij de gemeente. Het beste is een kamer te huren bij familie of vrienden waardoor je constant ingeschreven blijft staan en je automatisch een postadres hebt.
    Dit zijn strikte regels waar je niet mee moet sjoemelen!
    Zelf vind ik het heerlijk om de zomermaanden in Nederland te zijn.

    • Ton zegt op

      Als er volgens de Sociale Verzekeringsbank (SVB) sprake is van samenwonen/een gezamenlijke huishouding dan wordt men gelijkgesteld met gehuwden en zal men gekort worden op de AOW-uitkering. Degene met wie u samenwoont kan uw partner zijn maar ook een huisgenoot, een vriend, een vriendin of een broer of zus.

  8. eduard zegt op

    Wil nog even toevoegen dat sinds 2 jaar IEDERE EU burger alle reisbewegingen opgeslagen worden.Vertrek,aankomst en hoelang verblijf wordt opgeslagen ,al vertrek je als Hollands staatsburger vanuit het buitenland.,dus beslist niet sjoemelen met die 8 maanden. Voordat je het weet schrijft de gemeente je uit en dan heb je problemen. Huis kwijt, geen verzekering meer enz.

    • john zegt op

      eduard, ben bang dat je iets schrijft wat niet waar kan zijn.
      Waar komen de gegevens vandaan als je bv naar belgie of oostenrijk rijdt? ik vermoed dat je ergens hierover gelezen hebt maar mogelijk heb je het wat slordig gelezen. Ik denk dat je gelezen hebt over een databank waarin alle vliegreizen van EU burgers naar BUITEN DE EU worden opgeslagen.

    • Cornelis zegt op

      Daar geloof ik helemaal niets van, maar misschien heb je daar een bron voor?

  9. Henk zegt op

    Hoe men het draait of keert, om in Nederland verzekerd te blijven tegen ziektekosten moet men minimaal 4 maanden in Nederland verblijven. Als men 4 maanden in Nederland ingezeten is dient met zich in het BRP in te schrijven. Dat inschrijven mag op een briefadres, maar enkel als dat met de afdeling Burgerzaken is afgesproken/besproken. Zomaar een briefadres regelen en aan instanties opgeven en denken daarmee van alles en nog wat in orde te hebben, is foute boel. Uiteindelijk komt een keer aan het licht hoe de boel in elkaar steekt. Aldus: niet gaan fantaseren op basis van een eigen interpretatie van een bepaalde regels voor eigen gemak. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb

    • ron zegt op

      Aspect wat nog niet genoemd is: Indien men bij iemand ingeschreven staat heeft dat gevolgen voor de allerlei belastingen zoals afvalstoffenheffing , waterschap en Natuurlijk wegen die kosten niet op tegen de huur die niet betaald hoeft te worden maar toch. Wellicht heeft het ook geviolgen voor allerlei toeslagen …

      • Lammert de Haan zegt op

        Het gaat bij Co om een briefadres, Ron. En dan spelen de zaken die jij benoemt geen rol.

        Het karakter van een briefadres houdt juist in dat je daar niet fysiek aanwezig bent en dus geen afval produceert en geen water afneemt waardoor afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing/waterschapsbelasting geen enkele rol spelen. Dat geldt tevens voor de hoogte van bijv. de AOW-uitkering en de toeslagen. Er is geen sprake van samenwonen/woningdeling.

        De briefadresgever heeft juist de verplichting om post van de overheid aan Co door te sturen omdat hij daar niet fysiek aanwezig is.

  10. Hans van Mourik zegt op

    Houd er rekening mee iedere instelling heeft zijn eigen regels.
    O.A. GBA, ZKV, SVB..
    Bij SVB zie mijn vorige bericht.
    Hans van Mourik

    • rori zegt op

      Klopt lees mijn uitgebreid verhaal met latere toelichting.
      Zie ook de wat explicietere regels vanuit Belgie. In Nederland is het in de diepte NIET anders

  11. carlosdebacker zegt op

    In Belgie heb je een wettelijk adres nodig en niet een postadres of briefadres. Huur je iets zal je moeten
    blijven huren om in orde te blijven of anders zal je een expat verzekering nodig hebben. Je kunt ook
    uw adres bij familie of eventueel bij vrienden plaatsen. Het wou natuurlijk makkelijker als je eigen
    appartement of huis zou hebben.

  12. rori zegt op

    In Nederland is het in essentie NIET anders. Zie ook Hans zin verhal.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website