Beste lezers,

Wat ik meemaak is bizar. Heb een afspraak gemaakt op de Ambassade voor legalisatie handtekening. Maar nu krijg ik ook het levensformulier van de SVD, en nu komt het: dat kan niet tegelijkertijd op hetzelfde tijdstip. Daar moet weer een nieuwe afspraak voor worden gemaakt. De bureaucratie ten top. Je bent op de consulaire afdeling, maar een extra stempel op een levensbewijs dat kan niet.

Zijn er meer mensen met klachten betreffende het afsprakensysteem op de Nederlandse ambassade?

Groet,

Carlos

18 reacties op “Lezersvraag: Klachten over afsprakensysteem bij NL ambassade”

  1. Petervz zegt op

    Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat je met 1 afspraak meerdere zaken kan regelen. Ik zou daarover bellen met de consulaire afdeling of een e-mail sturen aan [email protected].

    • jo van berlo zegt op

      Al verschillende keren problemen gehad op ambassade, krijg soms het idee dat verschillende figuren daar zitten om de Nederlanders die daar komen te pesten en zo veel mogelijk te dwarsbomen .
      Mijn echtgenote moest wat papieren afleveren na afspraak bij controle zat er 1 formulier niet bij, werd haar gegeven maar moest nieuwe afspraak maken om in te leveren.
      Op ambassade invullen kon maar daarna afgeven niet.
      Zelf op ambassade geweest en zij moesten papieren naar mij sturen per EMS moest ik zelf regelen na lang zoeken om brief voor EMS te vinden terug op ambassade en daar zegt de balie medewerker die is niet goed moet deze zijn , en laat me een exemplaar zien dat de ambassade gebruikt.
      Heeft mij enkele uren gekost om postoffice te vinden en dan staat zo’n oetlul met papier te wapperen .
      In plaats van te zeggen deze heb je nodig voor verzenden kost 500 bath .
      Na flink herrie komt de hoofdbozo en ineens is het wel goed.
      Leuker kunnen we het niet maken wel duurder.

  2. erik zegt op

    Als je met SVD de SVB bedoelt, dat kan gratis op de SSO in jouw woonprovincie.

    Wat het andere betreft, is het zo druk in de wachtkamers dat het er niet bij kan? Ik mag aannemen dat men daar weet hoe ver en lang we moeten reizen, helemaal nu ze een consulaat hebben gesloten.

  3. Jan-Lao zegt op

    Of de gemaakte afspraak annuleren en een nieuwe voor beide maken. Die dan wel gelihk zo niet opvolgend. Maar het blijft natuurlijk krom. En ik zou er gewoon over bellen en gelijk hoog insteken. Eeb argument kan zijn dat het hen ook minder tijd kost dan 2 apparte afspraken

    • Hans zegt op

      Je kunt geen twee afspraken maken. Heb Dit vorige week geprobeert. Systeem geeft dan aan ” U heeft al een afspraak, dubbele afspraken niet mogelijk”. Terwijl de ene afspraak voor een paspoort was en de andere voor een consulaire verklaring. Ook kun je in een afspraak geen twee zaken aangeven. Dus je moet dan eerst het ene doen en dan kun je pas weer een nieuwe afspraak maken voor het andere. Lijkt mij dat het systeem nog niet helemaal in orde is.
      Groetjes Hans

  4. Carlos zegt op

    Perterv! Email geschreven,maar het antwoord blijft nieuwe afspraak maken,
    Met mij zijn vele het met mij eens bizar, en burauecratie ten top.
    Je komt uit weet ik wat naar bangkok,maar dan moet je dus terug komen,
    Afgezien van de tijd en het geld kost voor het heen en weer reizen

    • Petervz zegt op

      Carlos, kan je jouw e-mail aan de ambassade en het antwoord hier plaatsen? Datzelfde geldt voor andere die met hetzelfde werden geconfronteerd.
      Eventueel wil ik helpen bij het formuleren van een klacht.

  5. bob zegt op

    ambtenaren en regels. U kent het resultaat. (als werkgever aan die ambtenaar). Daarbij is het geen extra stempel maar gewoon een stempel.

  6. Dunghen. zegt op

    Hallo,

    Begrijp een ding niet, een week geleden een verlenging van mijn paspoort aangevraagd, had geen afspraak gemaakt maar wert wel geholpen plus een income formulier geholpen door een Nederlands sprekende dame in Bangkok. Prijs was schrikken 7200 bath. Dus ik ga er van uit dat u de verkeerde heb getroffen.

    • Hans zegt op

      Beste Dunghen,
      Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Op het incomeformulier moet het nummer van het paspoort vermeld worden. Het nummer van het nieuwe paspoort is toch pas bekend bij ontvangst.
      Groetjes Hans

  7. Jhon zegt op

    Is de Ambassade er voor ons of wij voor de Ambassade?
    Ik denk het laatste.

  8. Thailand John zegt op

    Dus eigelijk is het nog steeds het zelfde,klink allemaal heel bekend in de oren.En als je een klachtindiend via buitenlandsezaken.Dan krijg je als antwoord dat je klacht is door gezonden aan de ambassade. Dus men keurt zijn eigenvlees.En je kunt raden wat dat betekend.Met vriendelijke groet.

  9. tond zegt op

    Op de eerste dag dat de nieuwe afspraken regeling was ingevoerd heb ik er gebruik van gemaakt. Dat was op een maandag en de donderdag ervoor ben ik begonnen met afspreken. Een paar keer mis en de afspraak weer geanuleerd. Dat ging allemaal prima. Maar wat moet je aanklikken in het dropdown menu in het afspreken systeem als je drie dingen moet doen die aale drie in verschillende categorie thuishoren?
    Nou ik gokte: drie afspraken achter elkaar maken want ik had intussen al begrepen dat je voor elke afspraak een slot van 5 minuten krijgt. Nou dat lukt dus niet. Je krijgt de melding je mag maar een afspraak tegelijk maken. Emailen om hulp dan maar. Er wordt gezegt dat voordat je de knop afspraak indrukt moet je in her dropdown menu alle drie de categorien aanklikken waarvoor je een afspraak wilt maken. Lukt dus ook niet. Op de bevestiging van de afspraak, een email die vanuit het systeem wordt toegezonden, staat het laatste wat ik heb aangeklikt. OP email advies van de hulpdienst in Den Haag ben ik toch maar afgereids naar mijn afspraak. Daar bleek het allemaal wel mee te vallen want het oude inloopsysteem en het nieuwe (wereldwijd) ingevoorde internet afspraak systeem bleek gewoon naast elkaar te worden gehanteerd. Zonder moeite mijn drie zaken geregeld zoor zeer deskundige en zeer vriendelijke ambassademedewerkers. Voor hen niets dan lof. Maar van het internetafspraaksysteen deugt niets. Dat zal moeten worden verbeterd en van aanwijzigingen moeten worden voorzien.

    Laat ik er maar meteen wat anders aan verbinden wat me uitemate verbaast. Waarom moet ik ten koste van geld en tijd een papier opvragen bij een digitaal loket van een overheidsinstantie in Nederland, dat per post toegezonden krijgen om het vervolgens mee te nemen naar de Nederlandse Ambassade in Bangkok om het daat als een bijlage in te leveren om een ander papier te krijgen wat ik nodig had. Is het deze tijd niet mogelijk om de ambassade in het bestand in Nederland te laten kijken? Wat een tijds winst zou dat opleveren, wat een ergernis zou dat minder zijn, en hoeveel bomen zouden ermee gespaard zijn, om van de Co2 print maar niet te spreken.
    Zowiezo naar Bangkok vliegen voor een stuk papier met teks is natuurlijk zowiezo van de gekke. Waarvoor ben ik drie jaar lang bezig geweest om eindelijk een digitale brievenbus bij mijn overheid te krijgen????

  10. tonymarony zegt op

    Waarom heb ik nooit een probleem heb bij de ambassade of gehad in de 12 jaar dat ik hier ben en waarom zijn er altijd mensen die altijd problemen hebben of maken speciaal met amtenaren ik weet ze kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen want ik heb er in mijn bedrijf heel veel mee te maken gehad RVI RDW Politie en gemeentelijke beamten , in het begin ging ik direct in de aanval jammer dan morgen terug komen contreleren van de papieren morgen terug komen enz enz kokend de deur en hij of zij geen spier vertrekken en ik met het schuim op de bek naar , toen zei mijn vrouw waarom zit je altijd te zeuren deze mensen doen hun werk alleen anders en toen heb ik me aangeleerd ook voor die mensen een vriendelijk woord over te hebben en ging alles veel makkelijker daarna , ik wil maar zeggen zucht eerst en denk ze hebben ook een moeder.
    En de SSO is gratis zoals vermeld in u stad of dorp.
    Ps als ik daara in de auto zat wil je niet weten wat ik ze allemaal verwenst heb. 555

  11. Petervz zegt op

    Op de website van de ambassade staat het volgende, en in de laatste zin staat vermeld dat met 1 afspraak meerdere zaken kunnen worden geregeld.

    Het online afsprakensysteem is door het Ministerie van Buitenlandse Zaken inmiddels op alle overige posten wereldwijd geïmplementeerd en de ervaringen zijn goed. Met het afsprakensysteem biedt de ambassade een stukje extra service naar de klant toe. Via het track en trace systeem kan u namelijk online de status van uw visum- en paspoortaanvraag volgen. Klik hier voor het maken van een afspraak. U kan met 1 afspraak meerdere zaken regelen zoals bijvoorbeeld DigiD en het laten tekenen van uw levensbewijs.

  12. Remi zegt op

    Vorige week (na het maken van een afspraak) mijn paspoort laten verlengen én (zonder afspraak) een leefbewijs laten tekenen. Alles perfect geregeld binnen 20 minuten! Heel vriendelijk te woord gestaan door een zeer behulpzame dame. Ik kan maar één minpuntje opnoemen; dat je in deze tijd daar alleen nog maar met cash geld kunt betalen……..te gek voor woorden!

  13. greyfox zegt op

    Zelf heb ik nooit enig ambassade aktiviteit meegemaakt wel destijds een bereidwillige consul in Chiang Mai maar met klachten zou ik toch een poging ondernemen bij de Ombudsman. Die is tegenwoordig, als ik zijn column in de krant moet geloven, nogal agressief richting het ambtenaren volk.

  14. teun zegt op

    Reken maar dat het allemaal ng erger wordt met (overigens onnodige) legalisatie.

    Ik heb even nagedacht en dan komt het volgende naar voren:
    Naar schatting zijn er ca 9.000 Nederlanders die permanent in Thailand wonen. Laten we aannemen , dat daarvan 50% jaarlijks een Income statement nodig heeft (hetzij gehuwd of alleenstaand). De andere helft heeft TBH 4 of TBH 8 ton op bankrekening.
    Dan hebben we het dus over 4.500 aanvragen per jaar.
    Een jaar heeft 52 weken van 5 werkdagen. Dat zijn dus 260 werkdagen. Dan zijn er natuurlijk nog feestdagen waarop ambassade dicht is. Laten we aannemen 6 werkdagen. Dat betekent dus daadwerkelijk beschikbaar om aanvragen in behandeling te nemen: 254 werkdagen. Dat betekent dus 18 aanvragen per dag.
    Veronderstel dat elke aanvraag inclusief controle aan te leveren documenten inkomen ca 20 minuten vergt. Dan betekent dat ELKE dag 20 X 18 = 360 minuten ofwel 6 werkuren per dag.
    Dit gaat ervan uit, dat alle aanvragen door het jaar gespreid zijn. Dat is natuurlijk niet zo. En dus gaan er opstoppingen komen.
    M.a.w. het gaat natuurlijk niet werken en al helemaal niet als er veel meer dan 4500 aanvragen per jaar zijn. En wat als betreffend ambassade ambtenaar op vakantie gaat? Of gaan ze 2 fulltime medewerkers aanstellen?
    En als we dan ook nog meer dan 1 zaak willen regelen (nieuw paspoort aanvragen en legalisatie) dan loopt het helemaal fout.

    En wat als de door mij veronderstelde cijfers over het aantal NL-ers woonachtig in Thailand te lag blijkt te zijn? Dan wordt de puinhoop nog groter.

    En echt controleren van documenten ter onderbouwing van je inkomen zal vast niet lukken in die 20 minute.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website