Hallo

Ik wou graag wat weten over geld overboeken van een Nederlandse bank naar een Thaise bank.

Is er naast de gebruikelijke gegevens ook nog speciale bankcodes nodig zoals in Nederland de bic code? Of gebruikt men alleen banknummer met de naam van persoon en woonplaats?

Groetjes,

Ger

18 reacties op “Lezersvraag: Welke gegevens zijn nodig voor een overboeking naar Thailand?”

  1. theoS zegt op

    Je hebt de swift code van de Thaise bank,waar je het geld naar toe wilt sturen, nodig en het rekening nummer. Kijk op de website van de desbetreffende bank,bv.Bangkok Bank.

  2. KhunRudolf zegt op

    Jouw bank vraagt om 1- de naam en adresgegevens van degene die het geld gaat ontvangen, uiteraard ook om 2- het rekeningnummer waarop je het geld stort,
    om 3- de naam en adresgegevens van de ontvangende plaatselijke (!!) bank,
    en om 4- de SWIFTcode van de bank. (Thaise banken hanteren veelal geen BIC-codes.)

    Je kunt de Swiftcode van de Thaise bank via Google opzoeken, bv.
    http://www.theswiftcodes.com/thailand/
    Zo ook verdere informatie over Iban, Bic en Swift.

    Als je geld overmaakt krijg je een 3 tal opties mbt de kosten die de bank jou gaat berekenen.
    Dat zijn OUR= alle kosten komen ten laste van jouw Nederlandse rekening en dat is nogal wat: zie de website van jouw bank.
    SHA= de kosten worden gedeeld tussen jouw Nederlandse bank en (een gedeelte van de kosten wordt door) de Thaise bank (in mindering gebracht van het totaal overgemaakte bedrag), waarbij de Nederlandse bank ook niet zuinig is.
    BEN= de Nederlandse bank berekent geen kosten, deze komen ten laste van degene die ontvangt, dus van het overgemaakte bedrag afgehaald, maar is het goedkoopst voor wat betreft het geld overmaken naar Thailand.

    • Rob V. zegt op

      Dat somt het allemaal prima op. Wat het voordeligst is blijft toch giswerk. Ik heb tot nu to SHA (shared) gebruikt, en 1 keer als test OUR (was flink duurder uit) en 1 keer BEN (was ook iets duurder uit want er was een relatief pittig bedrag afgesnoept door de Thaise bank). Waar dat nu precies aan ligt… de combinatie van de bank in kwestie (wat voor kosten rekeken ze), de omvang van de transactie, de frequentie etc. Erg ondoorzichtig. Maar ik zal nog eens een keertje met BEN aan de slag gaan… Toch zonde om meer te betalen dan strikt noodzakelijk, niet?

      • KhunRudolf zegt op

        In de vele jaren dat ik geld overmaak van Ned naar Thailand merk ik op dat BEN het goedkoopst is: ING (of soms via Rabo) rekent dan geen kosten; BkB (of soms via UOB) ongeveer ThB 50 per overgemaakte Euro 1000. Er zullen stellig reacties komen dat ik het foutief bereken, het niet goed doe en dat het allemaal heel anders en voordeliger kan.
        Echter, als ik bij een koers van 42 zeg maar 1000 euro overmaak en ik krijg bijgeboekt ThB 41.950, hoor je mij niet mopperen. Boekt de bank ThB 42.050 bij omdat de koers inmiddels is opgelopen, mopper ik ook niet.
        Dat ik op een andere manier van berekenen en overmaken van Euro 1000 misschien ThB 42.025 had kunnen maken: gezien het feit dat de Baht mij in Thailand zoveel meer geeft dan de waarde aan Euro’s in Nederland, en aldus mij in staat stelt in meer ruime mate te leven, ga ik mij niet druk maken om enkele bahts meer of minder. Het betekent slechts een magnum minder bij de 7/11 na het (ook al goedkoper) tanken, hetgeen nog goed is voor de lijn ook.

  3. stephan waslander zegt op

    geachte,
    In Nederland gebruiken wij geen BIC code. In het buitenland gebruiken ze wel een BIC code. In Nederland gebruiken wij een IBAN code. Iedereen met een Nederlandse bankrekening heeft een IBAN nummer.
    Mocht U geld uit het buitenland ontvangen, moet U wel het BIC nummer van Uw bank weten. Elke Nederlandse bank heeft een BIC nummer.
    Zoals gezegd, als U geld overmaakt naar het buitenland dient U gebruik te maken van uw IBAN nummer en geen BIC nummer.
    good luck,
    Stephan

    • KhunRudolf zegt op

      @stephan: je gooit allerlei begrippen door elkaar en dat maakt het voor de vragensteller en andere bloglezers de boel verwarrend. Een Nederlandse bankrekening heeft een International Bank Account Number, IBAN. Dat is gewoon jouw rekeningnummer, aldus.
      Banken hebben een Bank Indentificatie Code, BIC: zie voor informatie op http://bic-code.nl/ en op http://swift-code.nl/
      Thaise banken werken niet met een BIC, maar met een Swift: zie http://www.thaivisa.com/thai-bank-swift-codes.html. Op deze site vind je nagenoeg alle swiftcodes van nagenoeg alle thai banken.
      Als je geld overmaakt naar Thailand vraagt jouw bank je de BIC van de ontvangende Thaise bank in te vullen. Maar die heb je niet, dus kun je de Swift-code invullen.
      Probeer maar eens uit.
      Kortom: de Thaise (buitenlandse) bank werkt niet met jouw IBAN, wel met haar eigen Swift-code, en de bankrekeningnummer van degene die het geld ontvangt.

  4. Daniel zegt op

    Het is hier reeds geschreven. Men komt niet te weten welke kosten hier en welke daar afgehouden worden.Ik heb bij verschillende banken gevraagd welke de kosten zijn welke voor OUR en SHA aangereknd worden voor 9999 € over te schrijven. Nog nooit heb ik een duidelik antwoord gekregen. Men verwijst steeds naar de voor waarden maar noemt nooit een bedrag. Aangezien ik verzender en ontvanger ben kies ik voor BEN.

  5. TheoBKK zegt op

    Het IBAN nummer is voor Europees gebruik, alle and ere landen is de BIC code nodig

  6. Hemelsoet Roger zegt op

    Ik verkeer in het geval dat ik mijn Belgisch pensioen rechtstreeks van de pensioendienst naar mijn rekening hier in Thailand wil laten overschrijven. Daarvoor heb ik de pensioendienst gecontacteerd en die hebben mij het volgende laten weten: “Wij kunnen uw pensioen overschrijven op een rekeningnummer zodra u en uw financieele instelling de voorwaarden op het bijgevoegd formulier hebben aanvaard. Daarom vragen wij u het formulier, “Aanvraag voor betaling per overschrijving op een bankrekening” in te vullen, te ondertekenen en terug te sturen”. Verder vermeld men: ” het is belangrijk dat het rekeningnummer en de BIC-code (SWIFT-adres) duidelijk en correct is ingevuld. De handtekening en de stempel van uw financieele instelling op het formulier zijn verplicht”. Verder vermeld men ” Wij informeren u dat de transactiekosten, de wisselkosten en de door de bank aangerekende kosten uitsluitend ten laste van de begunstigde zijn”
    Ik heb navraag bij de pensioendienst gedaan, welke de kosten ten mijne laste zijn in Belgie. Van mijn bank in Thailand kom ik dat uiteraard hier te weten. Vandaag heeft men van de pensioendienst laten weten dat ik daarvoor navraag moet doen bij de bank in Belgie. Welke bank de pensioendienst gebruikt om overschrijvingen te doen, zegt men er niet bij zodat ik ook daarnaar moet informeren. Mijn bank in Belgie rekent veel te hoge kosten aan en daarvoor wil ik dan ook mijn rekening sluiten bij die bank. Weet er iemand welke kosten men aanrekent in Belgie vanuit de pensioendienst eventueel?
    Bij de informatie die men mij gestuurd heeft, is het dus duidelijk dat naast de naam en het lokaal adres, ook de handtekening en de stempel van de bank hier in Thailand nodig zijn.
    Deze informatie kan ongetwijfeld nuttig zijn voor andere mensen die hetzelfde of ’n gelijkaardig probleem hebben.

    • KhunRudolf zegt op

      Beste Hemelsoet, waarom zou je in godsnaam jouw pensioenuitvoerder rechtstreeks jouw pensioen laten overmaken naar Thailand? Behalve dat daar kosten aan verbonden zijn waar jij geen grip op hebt, hou je de overmakingen niet in eigen hand. Wonen en leven in Thailand betekent nou juist dat je zelf de regie moet houden. Als jij bv. besluit om in Thailand een andere bank te nemen, dan wel door omstandigheden de overmakingen naar Thailand een tijdlang of definitief wilt stoppen, dan ben je afhankelijk van de snelheid cq traagheid van jouw pensioeninstantie. Geef niet zonder meer jouw zeggenschap op, zou ik zeggen. Uiteraard beslis je zelf over je eigen situatie.

    • Hemelsoet Roger zegt op

      Beste Denis,
      Ik heb ’n mailtje gestuurd naar ARGENTA met de vraag of ik ’n online zichtrekening kon openen. Hun antwoord is negatief: het kan alleen als je ’n adres hebt in Belgie (of Nederland) en dat heb ik nou juist niet. Dus kan ik met die bank niets doen.

  7. Hemelsoet Roger zegt op

    Beste Rudolf,
    Tot nu toe haal ik mijn geld van de Belgische bank met ’n bankkaart. Per keer kan ik maar 25000 ฿ afhalen, dat maakt dat de bank in Belgie gemiddeld 12 euro per keer aanrekent en hier in Thailand, 180 ฿ per afhaling. Dat is tesamen 3×500 ฿ in Belgie en 3×180 ฿ hier = 540 ฿, dus 1040 ฿ per maand! (de Baht aan de binnenlandse koers van vandaag gerekend, 41,62฿/euro). Dat afhoudingsbedrag is mij veel te veel, daarom wil ik mijn pensioen rechtstreeks laten overboeken van de pensioendienst naar mijn rekening hier in Thailand. ARGENTA dat te laten overboeken is geen optie aangezien ik daarvoor ’n adres in Belgie of Nederland moet hebben en dat heb ik niet. Ik heb dan ook het voordeel dat ik ten alle tijde geld van mijn rekening hier kan halen. Nu moet ik telkens ’n week wachten om dat te kunnen doen. (De limiet is hier 25000 ฿/week).
    Groetjes, Roger.

  8. KhunRudolf zegt op

    Ja maar mijn beste Hemelsoet, dan open je hier in Thailand toch een bankrekening, bv. bij de Bangkok Bank, e.d., waarmee je ook via internet kunt bankieren. Vervolgens boek je zelf vanaf jouw Belgische bankrekening geld over naar jouw Thaise bankrekening, op elk moment dat jou gunstig lijkt.
    Op dit blog zijn vele artikelen over het geldverkeer naar Thailand te vinden. Klik maar eens op deze link: https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/bankrekening-thailand/

  9. Hemelsoet Roger zegt op

    Ja, beste Rudolf, ik heb reeds lang ’n Thaise rekening, daar ligt het probleem niet. Dat ligt bij mijn Belgische bank, dat is een van de duurste, zoniet de duurste die er bestaat in Belgie. Dat is PNB Parisbas-Fortis. Die rekenen veel te veel kosten aan voor overboeking en daar wil ik van af door te kijken of het niet veel goedkoper uitvalt wanneer ik rechtstreeks laat overboeken vanaf de pensioendienst. Dat is nog maar enkele maanden dat het kan, voordien moest het steevast op ’n rekening in Belgie en op mijn vrouw haar naam, zowel als op mijn naam. Naar ’n rekening buiten de europeese unie kon voordien rechtstreeks niet. Vertraging van de overdracht naar mijn bank hier is er nauwelijks (4 dagen) en de maandelijkse data zijn nu vastgelegd voor het ganse jaar zodat ik precies kan zien wanneer juist het geld zal gestort worden. Dat kan ik op de electronische post van de website van de pensioendienst volgen.

    • KhunRudolf zegt op

      Beste Hemelsoet, hopelijk laat de moderator nog deze reactie door, maar ik zou via jouw PNB rekening internetbankieren. Daar zeg jij tot nu niets over, dus het lijkt mij dat je die mogelijkheid eens nader moet onderzoeken. Geen geld opsturen via jouw bank, maar geld overmaken dmv het internet(bankieren). Zeer gemakkelijk en zeer goedkoop. Het lijkt me conform Europese regelgeving dat de kosten hiervan op een zelfde nivo liggen als in Nederland. In allerlei postings op dit blog worden adviezen gegeven over de voordeligste wijze van elektronisch overmaken.
      In het andere geval dat jouw PNB bank moeilijk blijft doen, zou ik in België eens rondkijken welke bank mij wel van dienst kan zijn en niet tot last. Dus op zoek naar een bank die met mij samenwerkt. Je blijft toch niet aan een bank hangen als die je tegenzit?
      Eigenlijk zijn wij bezig nav een vraag van Ger. Aldus een laatste advies: stel op Thailandblog een specifiek op de Belgische situatie en gericht op jouw omstandigheden een vraag omtrent deze kwestie. Krijg je wellicht van landgenoten tips en adviezen over hoe zij met de materie zijn omgegaan. Sukses!

  10. KhunRudolf zegt op

    Vreemd dat je me die vraag stelt, beste denis. Op Thailandblog zijn vele postings te vinden over geld, banken en openen van Thaise bankrekeningen. Zoals je wellicht (nog niet) weet is in Thailand het ene antwoord het andere niet. De ene bank weigert iemand een account, terwijl een ander er met gemak binnen 5 minuten allerlei soorten kan openen. De een sluit een lening bij een bank, de ander krijgt nog niet eens één baht uit de Atm. Waarom? Thailand is heel buigzaam, en de Thai is met bamboe geboren. Daarnaast hou ik het er op dat de Thai heel gevoelig is voor hoe een farang zich presenteert. Ik heb bij BkB (en Uob en KtB) rekeningen waarmee ik internetbankier, ik heb er saving accounts, en een foreign account deposit. Waarom 3 banken? Antwoord: spreiding. Nogmaals mijn advies de link naar desbetreffend artikel op Thailandblog open te klikken die ik bij mijn reactie aan Hemelsoet toevoegde. Doe er je voordeel mee!

    Wat die safe betreft: het klopt dat Thaise banken deze verhuren als er inderdaad spullen in worden opgeborgen met flinke waarde, dan wel een betrekkelijke hoge som aan geld. Een farang-kennis van mij wilde bij BkB een safe. Wilde er paperassen in kwijt. Hij werd vriendelijk doorverwezen naar HomePro.

  11. Hemelsoet Roger zegt op

    Ja Rudolf, ik heb reeds 30 jaar bezig met internet bankieren en verleden jaar ’n overschrijving gedaan langs die weg maar er ferm mijn broek aan gescheurd, het kostte mij heel wat meer dan afhalen met de bankkaart. Ik vermoed dat dat komt omdat (bij mijn weten) Belgie geen handelsakkoorden afgesloten heeft met Thailand, Nederland heeft die naar ik vermoed, wel.

  12. ruud zegt op

    Volgens de wikipedia begon het internetbankieren in 1999.
    30 jaar internetbankieren lijkt dus wat overdreven.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website