Mijn Thaise vrouw heeft 13 jaar in Nederland gewoond en heeft de Nederlandse nationaliteit en een Nederlands paspoort, mijn 2 kinderen hebben ook de NL en TH nationaliteit.

Nu zijn we geëmigreerd naar Thailand. Is het wel of niet raadzaam voor mijn vrouw en kinderen om zich bij de Nederlandse ambassade te laten inschrijven? Ik bedoel hiermee dat we ons registreren bij de ambassade, zodat men weet dat we ‘bestaan’ en waar we wonen.

Omdat we wel Nederlandse staatsburgers zijn, lijkt het me wel goed dat de NL overheid weet wie en waar we zijn. Voor mijzelf is dat evidenter misschien dan voor mijn vrouw en kinderen die ook de Thaise nationaliteit hebben.

Ik vraag me nu af of er mensen zijn die beide nationaliteiten hebben en die iets kunnen zeggen of het verstandig is om zich te revistreren bij de NL ambassade?

Met vriendelijke groet,

Henk

15 reacties op “Lezersvraag: Heeft het zin mijn familie te registreren bij de NL ambassade?”

  1. compuding zegt op

    Hier ben ik ook geïnteresseerd in. Mijn situatie zal niet veel verschillen.

    Groet Compuding

  2. Theo van Greefberghen zegt op

    Ik zou toch iets terughoudend zijn. Op zich is het registratiesysteem goed bedoeld maar er zijn in het recente verleden fouten gemaakt op de Ambassade zelf. Databestanden werden niet zorgvuldig bewaard. Ca. 1.5 jaar geleden kreeg ik een e-mail van de Ambassade waarin een ieder werd verzocht opnieuw zijn gegevens te registreren. Dit om het bestand op ’te zuiveren’. Mijns inziens was men gewoon alles kwijt. Maar erger in die e-mail; honderden e-mail adressen leesbaar in de C.C. van deze distributiemail (i.p.v. B.C.C.) Later heeft men wel excuses aangeboden maar de privacy van gegevens; ik ben niet overtuigd dat dat goed gaat. Ook niet zeker, als je wat te verbergen hebt, of gegevens niet doorlekken naar andere departementen enkel gehuisvest in het gebouw zoals de KLPD en IND.

    • janbeute zegt op

      Moderator: geef een reactie op de lezersvraag anders is het chatten.

  3. HansNL zegt op

    Het lijkt me dat echtgenote en kinderen Nederlandse staatsburgers zijn.

    Dus registreren!

    Dat ze ook nog de Thaise nationaliteit hebben doet in mijn ogen niets ter zake.

    Andersom, iemand die de Thaise nationaliteit heeft en in Nederland woont kan zich ook bij de Thaise ambassade regsitreren,
    En het doet niet ter zake dat ze OOK de Nederlandse nationaliteit hebben.

    Dacht ik zo.

  4. Fred zegt op

    Als Thaise van geboorte en de nederlandse nationaliteit verkregen door huwelijk moet je het volgende bedenken voordat je weer terug gaat wonen in je geboorte land. Want na 10 jaar verlies je de nederlandse nationaliteit omdat je die niet meer nodig heb als je weer terug in je geboorte land leeft..zo was het tenminste zo’n 15 jaar geleden. Je kan dit ongetwijfeld nalezen op een website van de regering

    • Henk zegt op

      Kijk, dit is een voorbeeld van een consequentie, waar ik o.a. op doelde met mijn vraag.
      Ik wist dit niet en weet ook niet of dit nu ook nog zo is, maar ga het checken.
      Ik vraag me overigens af of je, door niet registreren, kan voorkomen dat je de NL nationaliteit verliest.
      Want je bent immers uitgeschreven uit NL en mocht je om wat voor reden dan ook later en beroep doen op je NL nationaliteit, dan kan men denk ik eenvoudig nagaan of je al 10 jaar in je geboorteland woont.

      • Rob V. zegt op

        Dit heeft te maken dat mensen die “te lang” weg zijn hun NL nationaliteit verliezen mits ze niet stateloos worden. Maar als je je paspoort blijft verlengen is er niets aan de hand en vervalt je Nederlandse nationaliteit niet.

        http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/verliezen-nederlandse-nationaliteit

        “Verliezen Nederlandse nationaliteit: (…)Meerderjarige Nederlanders met een dubbele nationaliteit kunnen het Nederlanderschap automatisch verliezen per 1 april 2013. Dit gebeurt als zij na hun meerderjarigheid 10 aaneengesloten jaren buiten het Koninkrijk en buiten de Europese Unie verblijven. Ze kunnen het verlies voorkomen door (…) tijdig, dus vóór de termijn van tien jaar afloopt, een geldig Nederlands paspoort of bewijs van Nederlanderschap verstrekt te hebben gekregen. De termijn van 10 jaar begint op de dag dat het bewijs van Nederlanderschap is afgegeven of vanaf het moment dat u niet langer Nederland (inclusief Saba, Sint Eustatius en Bonaire) of de Europese Unie als hoofdverblijf heeft. ”

        Registratie op de ambassade lijkt mij weinig of geen nadelen te hebben. Mocht de overheid of iemand via de overheid vanuit Nederland je willen bereiken dan weet men tenminste waar je uithangt. Of je nu een geboren en getogen Nederlander bent, genaturaliseerd bent of door geboorte/naturalisatie een dubbele nationaliteit hebt doet verder toch niet terzaken voor registratie? Is toch even (on)belangrijk dat ze jouw of jouw vrouw weten te traceren vanuit Nederland?

        • Henk zegt op

          Bedankt voor je uitzoekwerk, Rob.
          Ik zie vooralsnog ook geen nadelen, ik wil echter graag goed geïnformeerd zijn, zodat we niet onbedoeld bepaalde rechten zouden verspelen, zoals bijv. het nederlanderschap.
          Maar indien we de paspoorten tijdig verlengen, zal dit dus niet aan de orde zijn.

  5. Gerard zegt op

    Ik begin er niet aan. Las destijds een mail van de ambassade die een mede-Nedelander ontving. Uitkijken voor onlusten in Bangkok. Echter… de email was een dag later ontvangen! Die hele ambassade kan me gestolen worden m.b.t. dit soort berichten. Volg zelf het nieuws wel. En verders moet je het zelf maar uitmaken wat je wilt. Verwacht echter niet dat door dit soort registratie je een voorkeursbehandeling krijgt.

    • Henk zegt op

      Ik verwacht ook geen voorkeursbehandeling en zal mijzelf t.z.t. wel registreren.
      Wat ik wel verwacht is een mogelijk vlottere afhandeling als je iets bij de ambassade moet verkrijgen, bijv. paspoortverlenging of andere documenten.
      Men heeft dan je gegevens en kan je dan (hopelijk) sneller helpen.

  6. Erwin VV zegt op

    Beste Henk,
    Waarschijnlijk moet je vroeg of laat toch beroep doen op de ambassade voor officiële, gelegaliseerde documenten wat uw verblijf en gezinssituatie in Thailand betreft. Dit kan om allerhande redenen zijn, zowel van Nederlandse of Thaise oorsprong. Zo had ik voor mijn Belgische bank een officieel bewijs van verblijf nodig om een adreswijziging door te voeren. Misschien zal u het ooit voor de immigratiedienst nodig hebben, voor een bewijs van inkomen, of later, voor pensioenaanvragen.
    Ik ken de situatie in Nederland niet, maar in België is het gewoon verplicht: na uitschrijving in de gemeente van de laatste verblijfplaats moet je je binnen een bepaalde tijd geregistreerd hebben op de ambassade, op basis van een document dat je in die gemeente uitgereikt krijgt.
    Dus als u niets te verbergen hebt kan het m.i. zeker geen kwaad.
    Vriendelijke groeten,
    Erwin VV

  7. Theo van Greefberghen zegt op

    Aan Henk; eventuele registratie helpt absoluut niet om een betere / vlottere afhandeling te krijgen. Bij calamiteiten is het enkel dat de Ambassade of BuiZa in Den Haag gemakkelijker weet waar men woont en bijvoorbeeld familie kan informeren in NL.
    Ook krijg je updates per sms of e-mail ingeval van bijvoorbeeld de Red Shirt rellen of overstromingen. Maar als je Thailandblog of Thai Visa Forum volgt (die krijgen nieuws direct door ook van kranten zoals The Nation en Bangkok Post) ben je sneller en beter op de hoogte. Maar zoals ik al schreef lijkt het systeem van registratie niet erg stupidproof en lekvrij; ik doe het dus niet. Als je de website nauwkeurig bestudeert (iets waar de Ambassade telkens naar verwijst) dan zie je b.v. geschreven staan: “De ambasasde”. Ook dat je 2 pasfoto’s moet overleggen als volwassene, onzin 1 pasfoto is voldoende.
    Voor kinderen; documenten zoals voogdij etc. mogen niet ouder zijn dan 1 jaar……ook onzin. Dus het gemis aan professionaliteit van alleen al de website bijhouden, doet mij althans besluiten om mijn andere gegevens niet aan ze te geven. By the way; het paspoort van je Thaise vrouw of kinderen mag max. 4 jaar verlopen. Voor die tijd vernieuwen anders verliezen ze de NL nationaliteit. Mocht je onverhoopt scheiden, deze regel blijft gelden, je vrouw en kinderen behouden de NL nationaliteit maar moeten voor 4 jaar verloop vernieuwen. Groeten.

  8. Theo van Greefberghen zegt op

    http://thailand.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/paspoorten-en-id-bewijzen/aanvraag-van-een-paspoort-in-thailand.html

    Zoek de meer dan 10 grammaticale- & spellingsfouten. Niet erg professioneel. Check de website van de ambassade in Kuala Lumpur; wel prima in orde.

  9. jan v zegt op

    ik zag hierboven in de reactie van Erwin vv genoemt het bewijs van inkomen.
    hierover gaat mijn vraag nl ik had 2 jaar geleden dit bewijs nodig en ben dus naar de ambassade getogen.
    het volgende is voor mij van toepassing,ik werk freelance via een bedrijf wat geregistreert is in Belgie.
    ik had van dit bedrijf een brief met mijn inkomen over dat afgelopen jaar, dit voorgelegt aan de medewerker van de ambassade, het eerste wat ik toen te horen kreeg waar zijn uw belasting papieren.
    met mijn opmerking dat ik geen belasting betaal daar ik niet in Nederland woon geen inkomen in Thailand geniet maar in andere landen in Azie werk, ik daar geen belasting hoef te betalen daar ik werk als consultant en dus als zodanig ook niet onderhevig ben aan een werkvergunning in die landen.
    ik snap dit zijn allemaal mazen in de wet maar is de ambassade in Bangkok gerechtigt om me botweg dit papier te weigeren omdat ik geen belasting betaal?
    ik hoor graag reacties op dit eventueel via mijn emal.

    jan

    • Theo van Greefberghen zegt op

      Neen, daar hebben ze geen recht op. Als je gedurende een periode wel in Nederland hebt gewoond en daarna uitgeschreven, vraagt de Belastingdienst om invulling formulier Wereldinkomen. Maar zoals ik lees, geldt dat voor jou niet. Als je Inkomensverklaring enkel nodig is voor de Thaise Immigratie (visa e.d.) dan is onderstaand nodig en rept de website ook niet over belastingegevens. Dat is niet een taak van een Ambassade:

      “Inkomensverklaring voor de Thaise Immigratie (kan schriftelijk worden aangevraagd)
      De Thaise Immigratie autoriteiten verlangen een zogenaamde ‘Income statement’ van buitenlanders die een (jaar) visum voor Thailand willen aanvragen.
      Te overleggen documenten: ingevuld aanvraagformulier, klik hier (zie ook rechterkolom), kopie van uw paspoort.
      U hoeft dus geen inkomensgegevens mee te sturen, die vult u zelf in. Lees onderaan deze pagina de exacte aanvraagprocedure door. Let erop dat u voor deze verklaring moet betalen en zorg voor een retourenvelop met voldoende postzegels”.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website