Mijn vorige (lezers) inzending was “Mijn deelname aan het Thaise verkeer”. Ik was verrast door de reacties, niet zozeer door de hoeveelheid maar wat er geschreven werd. Over het algemeen vond ik het niet positief en dat is jammer, want het was zeker niet mijn bedoeling om een negatief verhaal te schrijven dan wel de Thaise mensen te beledigen. Ik heb gewoon mijn ervaringen opgeschreven van 14 jaar autorijden in Thailand zoals ik dat beleefd heb. Niet meer en niet minder.

Dan nu deel 2 en later deel 3 van de verhaaltjes die ik verder met u wil delen: Elektriciteit- & watervoorziening in Thailand en mijn Thaise kapper. Het zijn slechts mijn ervaringen die ik opgeschreven heb dus knoop er a.u.b. niet teveel conclusies aan vast!


Elektriciteitsvoorziening

Toen ik nog werkte had ik veel te maken met NATO collega’s. Een zeer populaire afkorting van “No Action Talk Only” Toen ik met pensioen ging nu precies 2 jaar geleden, dacht ik daar vanaf te zijn, maar niets is minder waar.

Een fiks aantal jaren geleden hebben we een huis gebouwd in het dorp van de schoonfamilie. Het probleem was, naast de watervoorziening, de elektriciteitsvoorziening. Ik ben geen elektricien maar zag wel dat er niet genoeg was (en vraag me niet hoe dat komt). Een paar lampen aandoen was al voldoende om het licht geel te laten kleuren, dan knipperen en dan helemaal weg!!

Tegen beter weten in 2 airco units laten installeren om toch een beetje koel te kunnen slapen, maar we kregen er niet eens eentje gestart, te weinig spanning! Een mini transformator (notabene in de keuken, zo illegaal als de pest volgens mij) zou de oplossing moeten zijn, en zowaar, we kregen 1 unit gestart tussen 6 en 9 s’ avonds, en na 9 uur als het gebruik in het dorp afnam, de tweede.

Ik maakte mij zorgen om niks, zeiden de “specialisten” in mijn omgeving, immers, binnen 1 jaar zou de infrastructuur vervangen worden en was dit “low voltage” probleem opgelost. Big smile en hup, nog maar een paar whiskeys erin, maar ik had zo mijn bedenkingen.

We zijn inmiddels bijna 10 (!) jaar verder, en er is nog niets aan gedaan, NATO. De meeste tijd brengen we inmiddels door in een ander huis in de stad vanwege schoolgaande kinderen, dus het is niet meer zo actueel, maar zo af en toe overnachten we er. En dan is het verbruikertje na verbruikertje inschakelen. Ga je te snel dan gaat het licht van geel naar uit. We moeten noodgedwongen met zijn allen in 1 slaapkamer doorbrengen vanwege die ene airco die het dan wel doet.

Dan natuurlijk de uitval, oftewel Power outage. Hier in de stad gaat het nog wel in vergelijking met een dorp, maar stabiel is het zeker niet. Vooral tijdens de regen periode kun je er bijna je klok op gelijk zetten. Tegen de avond verschijnen de eerste donder-en regen wolken, uurtje later barst het natuurgeweld los en pakweg 15 minuten, daarna poef…alles uit! Je stelt je erop in. Als we thuis eten snel, snel koken voordat de power uitvalt.

Snel snel kinderen in de douche (als er water is) en dan, afhankelijk van het tijdstip, maar proberen te slapen met 2 jonge kinderen die toch echt de volgende dag weer op tijd en uitgerust vroeg op school verwacht worden. Een (Thaise) kennis heeft eens gezegd dat wij nog geluk hebben, want meestal na een uur of 4 komt de power wel terug. Soms langer, soms korter. Geluk? Jawel, want er zijn heel veel dorpen waar het “gewoon” de hele nacht wegblijft en soms wel een paar dagen, dus 4 uur was nog niet zo slecht. Mmmm… dat is alles wat ik uit kon brengen.

Heb wel eens een klein generatortje overwogen, maar wat me tegenstaat is het enorme geluid wat die dingen produceren. Kan je niet slapen vanwege de hitte, dan kan je niet slapen vanwege de herrie. Lood om oud ijzer dus. Misschien zijn ze er wel, die minder geluid produceren, maar ik heb ze nog niet gevonden.

En natuurlijk op tijd betalen, anders sluiten we u af meneer.

De overburen zijn vaak weg vanwege medische problemen en vertoeven veel in Bangkok. Wij zorgen dan dat de energie rekeningen betaald worden. Een keer was tijdens een storm de rekening uit de brievenbus gewaaid (vraag me niet hoe dat kan, waarschijnlijk er maar half ingeduwd wat wel meer voorkomt). Heeft mij al diverse malen een doordrenkt stukje papier opgeleverd). Dus geen rekening. Contact gezocht maar kennelijk te laat want de power was al afgesloten, jawel!

Ingezonden door Wim Verhage


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

20 reacties op “Lezersinzending: Water- en elektriciteitsvoorziening in Thailand (deel 2)”

  1. jacob zegt op

    Heb het probleem ondervangen met een geluidsmetingen generator, even een uitgave doch hebben er plezier van,wel professioneel aansluiten zodat wanneer de Power terugkomt het gescheiden blijft.

  2. ruud zegt op

    Er bestaan ook stillere generators, die weinig herrie maken.
    En je kunt het geluid natuurlijk ook nog afschermen, door er een huisje – met isolatie voorzien van een kleine ventilator om de generator te koelen – omheen te bouwen.

  3. Gerrit zegt op

    Tja de electra rekening,

    Ik had ook niets in de gaten, stroom viel uit, geen TV en airco. Familie vlucht direct het huis uit als de TV stopt. Maar goed, komt wel meer voor, maar na 5 uur nog geen stroom, wel familie die af en toe even kwamen kijken en weer vertrokken. Toen maar in de buurt gaan kijken en wat denk je, iedereen stroom alleen wij niet???? Metropolitan Electra gebeld, ja u heeft de rekening niet betaald en hebben wij u afgesloten. Ok eerst betalen dan wordt het binnen 3 uur weer aangesloten.

    Dus u bent gewaarschuwd, als je geen briefje heb, ga maar bellen. En een briefje wat nauwelijks te lezen is, wordt dan in de brievenbus gegaan, maar ook wel eens tussen de spijlen van het hek gestopt.

    Toch zijn die briefjes wel een wereld wonder, als je ruzie heb met de buren, zitten zij regelmatig zonder stroom, als je begrijpt wat ik bedoel.

    Groetjes Gerrit

    • ruud zegt op

      Thailand loopt op sommige gebieden mogelijk wat achter bij Nederland.
      Maar zelfs in Thailand kun je de electriciteitsmaatschappij een machtiging geven, om het geld van de bankrekening af te schrijven.

      • Gerrit zegt op

        Ruud en Nelly,

        Hoe hebben jullie de automatische betaling geregeld?

        Gerrit

        • henry zegt op

          Via online banking, het bankkantoor of de PEA

        • ruud zegt op

          Om eerlijk te zijn, weet ik dat niet precies meer.
          Dat is al meer dan 10 jaar geleden.
          Maar bij de electriciteitsmaatschappij en waarschijnlijk ook bij de bank kunnen ze u dat ongetwijfeld uitleggen.

          Als er iemand bij uw bank is die een taal spreekt die u begrijpt, zou ik daar eerst langs gaan.
          Die weten van de hoed en de rand bij machtigingen.

          Waarschijnlijk zal de bank u een formulier meegeven, en dat zullen de electriciteitsmaatschappij en u dan moeten invullen, dan wel u een formulier geven dat u moet invullen, en dat u bij de electriciteitsmaatschappij moet afgeven, en dat de machtiging is voor de electriciteitsmaatschappij.

    • Jo zegt op

      Wij krijgen eerst een waarschuwing via de post.

  4. Fred Janssen zegt op

    Bijna niet te verzinnen oorzaak van het zonder stroom zitten.
    Stiefzoon viel het om 2uur op dat er geen stroom was. Meldde dat mij toen ik thuiskwam om half vijf.
    Omdat het vrijdagmiddag was zag ik de bui al hangen dat het een weekend zonder stroom zou worden.
    Op verzoek van vriendin betaal ik maandelijks kontant degene die de nota brengt en deze keer herinnerde ik me dat ik een week geleden 1120 bath had betaald. Desondanks bleek dat de meter was weg gehaald aan de grote weg want ik woon een 250 meter daar vandaan aan een zandweg.
    In het dorp de dame die de nota incasseerde bezocht die domweg vertelde dat ze vergeten had het geld af te dragen aan het electriciteitsbedrijf maar het met gokken had verspeeld. Kwartier later kwam ze notabene 1120 bath terugbrengen.
    Stiefzoon heeft tot halftien in de avond gewacht met het geld in de hand tot de meter weer werd geplaatst.
    Duurde namelijk even omdat 4 gezinnen in het dorp eveneens het gokken hadden voorgeschoten en ook afgesloten waren. Geen idee hoe ze het gokken financiert nu ze zonder werk zit.

  5. Nelly zegt op

    In chiang mai gaat het redelijk goed met de elektro. wij hadden ook een keertje stroomuitval wegens niet betaalde rekening. mijn personeel heeft toen boos gezegd dat ze dan maar moeten zorgen dat de rekening fatsoenlijk bij de mensen terechtkomt, want dat wij geen helderziende zijn om te betalen. Maar heb het dan toch maar automatisch geregeld met de bank. u gaat het altijd goed.

  6. Patrick zegt op

    Wat is een ‘verbruikertje’? Is dat als een zekering? ik ben nederlandstalige belg maar het woord verbruikertje ken ik niet.

  7. Aad zegt op

    Hier in het dorp vlak bij korat
    Komt elke maand een mannetje om de stand van de meter op te nemen
    En een week later komt hij weer met de rekening
    Wil ook wel automatisch betalen maar hoe doe je dat dan met de meterstand

    • ruud zegt op

      De meteropnemer geeft de meterstand door aan de electriciteitsmaatschappij.
      Die incasseren vervolgens het verschuldigde bedrag bij de bank.

      Ik heb daarvoor overigens een aparte rekening, om te voorkomen dat kort voor de verlenging van mijn verblijfstatus de electriciteitsmaatschappij per ongeluk een (te) groot bedrag van mijn rekening afschrijft, door een foutje in de meterstand.
      (Nooit gebeurd overigens)

    • stevenl zegt op

      Hier komt mannetje voorbij, neemt meterstand op en print direct rekening uit.

      • erik zegt op

        In Nongkhai ook. Keurige en duidelijke rekeningen en wij hebben de eer de andere drie huizen in de soi te mogen bedienen. Ik stap op de scooter en rij 4 km naar het stroombedrijf, maar betalen in de ‘seven’ kan ook.

        En stroomuitval hebben we hier ook als het regent, waait, onweert en zelfs geheel spontaan af en toe. Dan zetten we een LED-lampie aan en koesteren gelaten ons gemoed……

      • henry zegt op

        ook hier de normale praktijk. De meteropname gebeurt hier elke maand op dezelfde dag. 24 uue later kan je via Kasikorn Cyber, gewoon via de billpayement naar de MEA gaan en zie je automatische het verschuldgde bedrag verschijnen, je dus zelfs de geprinte strook die de meteropnemer uitprint niet nodig

  8. jowe zegt op

    Sinds kort hebben we een sms service van de electric company.
    Geven bericht via sms indien de betaling nog niet binnen is.

    M.vr.gr.

  9. Harm zegt op

    Mannetje geeft meterstanden door aan kantood welke dan dat bedrag weer van uw rekenig aftrekken.
    Geen gedoe meer met dat mannetje. Er vanuit gaande dat er genoeg geld op uw rekening staat. Ook handig als je zoals ik 4 mnd in NL verblijft dat de vriezer etc gewoon blijft werken.

  10. hendrik zegt op

    Het is overal hetzelfde, ook in Noord-oost Thailand valt met regelmaat de elektra uit, heb 14 amper, maar het heeft te doen met de high!!!! technologie. Zelf denk ik dat 25 jaar later er mogelijk iets is veranderd. Heb zelf alles in plastic buizen in de grond, dus daar ligt het niet aan, het is de vele begroeiing aan de bedrading en wind bij een hoosbui die de elektra doet uitvallen. Heb daardoor al menig maal de voedsel in mijn diepvriezer en koelkast moeten weggooien van wege te lange uitval van de stroom. Maar ja dit is Thailand.
    Niet vergelijkbaar zoals in Nederland helaas.

  11. jos smeets zegt op

    Op de generator een voudig een andere uitlaat demper monteren waar.door het geluid met meer dan 70 procent kan worden terug gebracht


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website