Lezersinzending: Deelname aan het Thaise verkeer

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: , ,
5 juni 2017

Ik ben een trouwe lezer van Thailandblog.nl..speciaal de “wonen in de Isaan” verhaaltjes zijn mijn favoriet. Deze auteur kan het fantastisch verwoorden, maar zo goed ben ik helaas niet..maar ik ga het proberen.

Er zijn 3 onderwerpen/gebeurtenissen die ik met u wil delen: 1. Deelname aan het Thaise verkeer, 2. De Elektriciteits-en water voorziening en 3. Mijn Thaise kapper. Maar vandaag:

Mijn deelname aan het Thaise verkeer

Het is een uitdaging..deelnemen aan het Thaise verkeer als automobilist; ik hoorde of las laatst dat Thailand wereldwijd nr2 is van landen waar de meeste ongelukken in het verkeer plaatsvinden en waar maar liefst gemiddeld 76 mensen per dag omkomen in het verkeer. Ik denk dat de meeste (buitenlanders) die dit lezen het wel zullen herkennen wat ik hieronder ga schrijven. Niks nieuws onder de zon, maar hoe komt het toch dat het Thaise verkeer zo gevaarlijk is en er zoveel ongelukken gebeuren?

Ik woon en werk al behoorlijk lang in Zuid Oost Azië, en een van de redenen is volgens mij de “Me First” mentaliteit van al deze landen in deze regio. Ik wil eerst..oh, u wilt invoegen, da’s dan jammer maar ik ga niet opzij of minder snelheid..het in- en uitvoegen zoals wij dat in Europa geleerd worden zie je hier niet. Voor alle eerlijkheid moet ik er wel bijzeggen dat het soms gewoon onmogelijk is omdat de infrastructuur er niet is…er zijn vaak wel invoeg stroken, maar dat is voor de Thai een uitnodiging om te gaan parkeren of vol te zetten met eetstalletjes. Ook (vooral taxi chauffeurs) geven er de voorkeur aan om passagiers in- en uit te laten stappen op een invoegstrook..ik kom daar dus aan en moet helaas stoppen op de strook…en dat kan wel even duren want de passagier moet de rit nog afrekenen.

Het U-turn system is volgens mij ook een oorzaak van de vele ongelukken, samen met de “me First” mentaliteit. Ik breng elke dag mijn kinderen naar school, en pakweg 1 km vanaf mijn huis doemt al de eerste U-turn op. In Thailand ken men geen tijds spreiding, dus iedereen gaat tussen 7 en 8 uur s’morgens op pad naar school/werk/bouwplaats/rijstvelden..enz.enz…het is dus altijd gillend druk, en soms vertrek ik wat extra vroeg om de drukte wat te mijden.

Ik sta dus netjes in de rij om de U-turn te doen, maar er is natuurlijk ruimte voor meer dan 1 rij…dat is er niet maar volgens de Thai wel..2,3 soms 4 rijen dik..rijen 2,3 and 4 staan dus gewoon stil op de snelweg..als 500 meter achter mij de stoplichten op groen gaan, trapt iedereen het gaspedaal op de plank, en die hele meute zie ik in mijn spiegel aan komen denderen..hoop piepende banden en het zweet breekt mij uit..niet alleen voor mezelf, maar vooral voor de 2 jonge kinderen die bij mij in de auto zitten.

Stoplichten..toen ik in dit land aankwam zo’n 14 jaar geleden heb ik heel snel aan den lijve ondervonden dat een ROOD stoplicht voor de Thai betekent “er is nog niemand op het kruispunt, gas bij!” denk dat het de 4e dag was dat ik echt een keiharde noodstop moest maken omdat er een gigantische vrachtwagen met aanhanger door rood kwam denderen..pfff..dat ging net goed..mijn passagiers gillen en verwijten maken dat ik niet oplette…nou, gelukkig lette ik wel op anders was er een vreselijk ongeluk gebeurd en had ik dit verhaaltje misschien wel niet kunnen schrijven. “Mijn” stoplicht stond zeker tussen 5 en 10 seconden op groen, maar helaas, ik kon ze niet overtuigen..ik had niet opgelet en het was mijn fout!!

Rotonde rijden: heeft me ook al de nodige noodstops opgeleverd, want een Thai kan dit niet..met 2 rijen rond een rotonde rijden..pakweg ¼ na het oprijden van de rotonde schiet men naar de binnenste baan (zonder kijken uiteraard) waar ondergetekende zich bevind..weer bovenop de rem, weer verwijten van mijn passagiers dat ik niet opgelet heb. Tegenwoordig probeer ik maar zoveel mogelijk zelf in de buitenste baan de rotonde op te gaan..dan heb je nog de minste kans dat er iemand opeens voor je langs schiet.

Motorfietsen dan wel “brommertjes”: Ik denk een van de grootste veroorzakers van ongelukken..hier is het echt van “Blik op oneindig en verstand op nul”. Als ik wil (en dat wil ik uiteraard NIET) heb ik elke dag zeker 10 motorbike aanrijdingen..lijkt wel of verkeersregels voor hen niet gelden. En er zijn verschillende…om te beginnen de senior Thai, meestal op een oud, dikke rookwolken producerend brommertje..je ruikt ze al van verre en ik kan mijn lucht circulatie knop naar intern al blindelings vinden, zo vaak moet ik dat doen..dragen een helm wat geen helm is, want als er echt wat zou gebeuren zouden ze juist gewond raken door die “helm”..vinden het heerlijk om aan de verkeerde kant van de weg te rijden, want de kortste afstand tussen 2 punten is een rechte lijn, nietwaar?.kijken niet in de spiegels, als ze die al hebben of over hun schouder..als ze uit moeten wijken voor bv. Een geparkeerde auto, wijken ze uit zonder te kijken..weer een noodstop voor mij dus. Als ze een U-turn moeten nemen, gaan ze al honderden meters van tevoren op de buitenste baan rijden met pakweg 15 km/uur…jij komt er dan aan met bv 60 km en krijgt de schrik van je leven, want ineens heb je zo’n rokend vehikel voor je neus. Overdag kan je ze al van verre zien, dus kun je er rekening mee houden…maar als het donker is wordt het een ander verhaal, want 90% rijdt zonder achter licht dus….schrikken en remmen en uitwijken indien mogelijk..brrr!

Dan de jongere generatie Thai..die kennen maar 1 snelheid..hard! Rijden slalommend door het verkeer en ook op de snelwegen ben ik wel eens ingehaald door zo’n jochie op een brommer…zonder helm (uiteraard) en ik reed zelf zo’n 100km/uur. Snap echt niet waarom ze zich niet realiseren dat dit levensgevaarlijk is…1 steentje op de weg en boem…zal niet omschrijven wat er dan gebeurt als je op je hoofd valt.

Negeren van regels en verkeersborden: Daar hoef ik weinig aan toe te voegen..spreekt voor zichzelf denk ik. Misschien een of 2 voorbeeldjes dan wat ik zelf dagelijks meemaak: het straatje van mijn huis naar de hoofdweg is heel small (de Soi)..daar past net een auto in en misschien een brommertje..dat heeft al tot heel wat toestanden geleid voor clashes tussen uitgaand verkeer en inkomend verkeer..heel vervelend als je s’morgens probeert om je kinderen op tijd op school te krijgen..dat vonden de bestuurders hier ook na een hoop geklaag van de bewoners, dus werden er pakweg 1 jaar geleden borden neergezet..uitgaand verkeerd wordt omgeleid zodat inkomend verkeerd zonder problemen door de smalle Soi kan rijden..het is slechts ik denk 400 meter extra wat je moeten rijden om de hoofdweg te bereiken, maar ik durf te stellen dat ik een van de weinig ben die zich hieraan houdt…het gros rijdt gewoon rechtdoor de smalle Soi in en komt daar het inkomend verkeer van de hoofdweg tegen…waarom toch?

Ander voorbeeld (en ik zou er tientallen kunnen opschrijven): Er is in dit stadje een vrij grote Tesco Lotus complex dus het autoverkeer moet strak geleid worden om niet een chaos te veroorzaken. Er is heel duidelijk aangegeven wat de ingangen en de uitgangen zijn met flinke borden en grote witte pijlen op de weg…maar pas op..het gros van de Thai denkt nog steeds..da’s veel te ver lopen, het is heet vandaag en de kortste weg tussen 2 punten is nog steeds een recht lijn…dus zelfs als je boodschappen gaat doen erg oppassen bij het parkeren van je auto, want ze komen van alle kanten…en niet zachtjes he..soms met piepende banden om de hoek, want ook hier geldt…”Me First”

Alcohol en verkeer: niet alleen een probleem in Thailand natuurlijk, maar soms bij festivals (zoals bv. Songkran) erg extreem. De meesteThai zijn zware drinkers..en ze drinken alcohol bijna iedere dag..ik zie dat in mijn omgeving overal rond me..en stappen na afloop rustig in de auto en rijden naar huis..kinderen op de achterbank en hup..het is echt ongeloofelijk..heb mensen gezien die zeker 10 grote flessen bier ophadden en nog een flesje vuurwater (de Thaise whiskey) en zo achter het stuur kropen.

Buiten de stad in de dorpen is het misschien nog wel een graadje erger. Ik kwam een keer terug van het dorp waar de schoonfamilie woont hier pakweg 1 uurtje rijden vandaan..s’avonds rond een uur of 11..tussen 2 dorpen in, waar geen straatverlichting was, doemde een pickup truck op met 2 motorbikes naast zich…het was duidelijk wat hier aan de hand was..had de hele weg nodig en de 2 heren op de motorbikes moesten hem coachen bij iedere bocht, anders vloog hij zo de rijstvelden in.

Ze hadden mij gezien en vonden het verstandiger om mij te laten passeren dus ik ben er stapvoets langs gereden…brede grijns van alle heren in de truck en op de motorbikes!

Ik zou nog vele pagina’s vol kunnen schrijven over extreme ervaringen als Nederlandse automobilist in het Thaise verkeer. Ik denk wel eens..zou het een keer gaan verbeteren? Zelf ben ik super voorzichtig..ik rij super defensief en conservatief, want als je als buitenlander hier in een verkeersongeluk verzeilt raakt, ben je de klos hoor.

Toch nog een positief punt na dit toch wel een beetje negatief verhaaltje. De Thai hebben wel redelijk veel geduld, iets waar men in Europa of andere landen in deze region iets van zou kunnen leren..geen getoeter of middelvingers..men wacht rustig af wanneer men verder kan.

Ik ben benieuwd of hier reacties op komen en wat voor reacties!

Ingezonden door WimVerhage

32 reacties op “Lezersinzending: Deelname aan het Thaise verkeer”

  1. Joep zegt op

    Daar bij komt dat de helft van de automobiliste geen rijbewijs heeft.en bromfietsen ouder dan 5 jaar tekeuring moeten voor verzekering dat kost geld dus geen verzekering er rijden miljoenen rond zo.en ook bijna niemand een rijbewijs heeft meestal te jong.

  2. chris de boer zegt op

    Een van de belangrijkste achterliggende redenen voor al dat (verkeerd) rijgedrag is de psychologisdche opvatting van de Thais over de openbare ruimte. In Westerse landen is de openbare ruimte (zowel de aankleding als de regels en naleving van deze regels) een zorg voor de overheid, hetzij de lokale overheid hetzij een hogere echelon. Daar betaal je in Nederland ook voor. Dat is in Thailand anders en heeft gevolgen.
    Ik heb me hier een klein beeje in verdiept toen ik 10 jaar geleden een huurhuis betrok in een wijk vlakbij de universiteit waar ik werkte. Deze hele buurt was ontwikkeld door een private onderneming. Dat wil zeggen: de huizen en de verkoop ervan, de straten, de straatverlichting, straatmeubilair, onderhoud, huisvuil ophalen en schoonmaken. Net voordat ik mijn huis betrok was dit bedrijf echter failliet gegaan. Het gevolg was dat de openbare ruimte niet meer werd onderhouden, gras niet gemaaid, gaten in het wegdek niet gedicht, straten naar nieuwe woningen niet verhard enz.
    De openbare ruimte in Thailand wordt door de Thais gezien als een jungle waar het recht van de sterkste, de slimste en de brutaalste geldt. De overheid bemoeit er zich nauwelijks mee. Talloos zijn de voorbeelden van vrijwiliigers in de wijken (zelfs een buitenlander laatst op TV) die zelf de gaten in het wegdek repareren of de bladeren verwijderen vor de putten. Ik deed dat ook bij de putten voor mijn huis om wateroverlast te voorkomen. De Thais wachtten de zon af. De openbare ruimte in Thailand is van iedereen en dus van niemand in het bijzonder. Ook niet van de overheid. Je betaalt er immers ook niks voor, dus het kan niks zijn.

    • peter zegt op

      Misschien is je verhaal over de openbare ruimte correct. Ben het daar ook wel mee eens. Maar ik zie dat niet als de belangrijkste verklaring voor het belabberde rijgedrag van een klein deel van de Thaise weggebruikers. Dat heeft toch andere oorzaken. Het meeste wat je hier leest zijn symptomen van een falend systeem. En falende systemen los je alleen op bij de basis.

  3. Fransamsterdam zegt op

    De U-Turns, de gebrekkige infrastructuur, de gebrekkige opleiding, het halfslachtige handhavingsbeleid, het gebrekkig onderhoud en het grote aantal intrinsiek kwetsbare tweewielers spelen allemaal een rol.
    Maar dat er een ‘me first’ mentaliteit zou heersen, daar kan ik mij niet in vinden. Je hebt overal dwazen, maar dat zijn in het verkeer in Thailand toch ook uitzonderingen.
    Als je het verhaaltje zo leest zou je haast denken dat het onaangenaam zou zijn om in de drukte rond te rijden, omdat iedereen vóór wil en het liefst ook nog zo hard mogelijk.
    Dat de praktijk een ander beeld laat zien blijkt uit dit filmpje dat ik achterop een motorbiketaxi heb opgenomen op 29 november 2014, na afloop van het International Fireworks Festival. Beach Road was voor alle verkeer afgesloten, dus alles richting zuid propte zich door Soi Buakhao. Druk? Ja. Houdt iedereen zich netjes aan alle regels? Nee. Agressief of asociaal? Nee. Merk op dat er zelfs niemand is die ook maar één keer toetert. Ja, helemaal aan het eind, een farang op een zware motorfiets.
    .
    https://youtu.be/B1Ocyl-NXUU

  4. Willem III zegt op

    Dat Thailand zo slecht scoort mbt aantal verkeersdoden is puur en alleen een mentaliteitskwestie.

    Alle Afrikaanse landen (Libië excluded) scoren beter dan Thailand, de omringende Aziatische landen scoren weer beter dan de Afrikaanse landen terwijl voor deze Aziatische en Afrikaanse landen hetzelfde geldt als voor Thailand:
    – wegen zijn er ook slecht, zo niet slechter als in Thailand.
    – mensen rijden daar ook met veel meer personen als toegestaan op een motor en/of in een auto, net als in Thailand.
    – veel mensen rijden daar ook zonder helm net als in Thailand.
    – veel mensen rijden daar ook zonder rijbewijs (of gekocht rijbewijs) net als in Thailand.
    – ook daar is er geen politiecontrole of heel weinig net als in Thailand.
    – ook daar is er politiecorruptie mbt “vervoer” en aanbesteding van wegwerken.

    Zoals de Engelse doctor Malcolm Smith (hij was arts aan het koninklijke Thaise hof) rond 1900 schreef:
    “Het meest opvallende kenmerk van de Siamezen was voor mij het feit dat ze nooit volwassen werden. Wat verstandelijke vermogens betreft blijven ze hun hele leven kinderen met alle kwaliteiten als luchthartigheid, onverantwoordelijkheid en wispelturigheid, kenmerkend voor de jeugd”.

    De uitleg van deze arts is precies dat gedrag wat je in het verkeer terug ziet.
    Wij farangs zullen er rekening mee moeten houden dat de Thaise verkeersdeelnemers qua verkeersinzicht het puberale niet ontstegen zijn en wij aldus moeten anticiperen.

    Mvrg,

    Wim

  5. ruud zegt op

    Uw passagiers bij het stoplicht hadden ongetwijfeld gelijk.
    Als u een noodstop moet maken voor een vrachtwagen, hebt u teveel op het groen van het stoplicht gelet en niet op het verkeer.
    Die vrachtwagen had u aan moeten zien komen, zo klein is die nu ook weer niet.
    Ook al had u groen en die vrachtwagen rood.

    Overigens is 5 kinderen op een brommer op een Thaise binnenweg ook weer niet overdreven gevaarlijk.
    In de westerse samenleving heerst een overdreven veiligheidscultuur, die alles gevaarlijk vindt.

    Op die leeftijd rijden ze voorzichtiger, dan wanneer ze wat ouder worden.
    Als ze niet geschept worden door een dronken automobilist, zullen ze hooguit wat schrammen en misschien een gebroken arm of been oplopen bij een valpartij.
    De straat oversteken in een grote stad is gevaarlijker.

    • Rob Huai Rat zegt op

      Het is wel erg makkelijk de fouten van anderen goed te praten door te zeggen dat je een vrachtwagen moet zien aankomen als je stoplicht al 10 sec. op groen staat. Daarnaast het normaal vinden als 5 kinderen op een bromfiets zitten en de bestuurder mischien 11 of 12 jaar oud is omdat ze niet zo hard rijden is natuurlijk belachelijk. Dat is de verkeerde mentaliteit van de Thaien in het verkeer ondersteunen.

      • ruud zegt op

        Op het moment dat u het kruispunt gaat oversteken, moet u per definitie kijken, of er geen verkeer aankomt.
        U kunt niet blindvaren op een groen stoplicht, zelfs niet na 10 seconden.
        Als u die vrachtwagen niet hebt zien aankomen, hebt u niet – op tijd – gekeken.

        En nee, er zit verschil tussen het normaal vinden van 5 kinderen op een motorfiets en het inschatten van een risico.
        U onderschat kinderen.
        De westerse samenleving begint – letterlijk – steeds meer een gepamperde samenleving te worden, waarin kinderen blijkbaar nooit volwassen worden en voor alles beschermd moeten worden.
        Na de pamperluier het pamperbroekje, in plaats van van een kind verwachten, dat het zindelijk wordt.
        Kinderen van een jaar of 12, kunnen uitstekend zelfstandig beslissingen nemen.
        Je moet ze alleen wel de kans geven.
        Waar is de tijd gebleven, dat ik met 6 jaar een de sleutel van de voordeur mee naar school kreeg met de opmerking: “mamma moet werken, als je straks uit school komt, staat het eten op de aanrecht.”
        Tegenwoordig krijg je daarvoor jeugdzorg over de vloer, die zich afvraagt, of ze je kinderen maar gelijk mee zullen nemen.

        In dit geval is het een landweg, met zo te zien nauwelijks verkeer.
        In de stad zou ik anders denken over 5 kinderen op een motorfiets.
        In dit geval kunnen ze hooguit vallen met de brommer en wat schrammen oplopen en in het ergste geval een arm breken.
        De kans om op die weg overreden te worden, is niet groter, dan wanneer ze op de fiets zitten.

    • Wim Verhage zegt op

      Hi Ruud,

      Dank voor je reaktie..Veel reakties op mijn ingezonden verhaaltje over “Deelname aan het Thaise verkeer”, zo ook van u.
      Ik neem aan dat u gelezen heeft dat toen het bijna ongeluk met de vrachtwagen gebeurd ik slechts 4 dagen in het land was. Ik had in de meeste landen in Zuid Oost Azie gereden en dacht dat ten minste een ROOD stoplicht toch nog een beetje heilig was, dus toen het op groen ging heb ik voor de zekerheid nog een seconde of 10 gewacht..het leek me toen veilig maar toch nog even rond gekeken en..op dat moment kwam de vrachtwagen combinatie langs denderen. Heb dus wel degelijk op het verkeer gelet…eigenlijk te gek voor woorden dat dit noodzakelijk is bij een kruising met STOPLICHTEN.Kunnen ze beter de stoplichten maar helemaal weghalen.

      Ben het niet eens met uw opmerking dat 5 kinderen op een brommer niet overdreven gevaarlijk is.
      Misschien ben ik altijd op de verkeerde plaats en op de verkeerde tijd, maar ik heb vele dodelijke ongelukken gezien tussen auto’s en 3 of meer kinderen op een brommer..zeker s’avonds als de nodige alcohol geconsumeerd is.

      WimVerhage

  6. Geert zegt op

    Geduld,er wordt aan gewerkt.
    In Nederland is het ook geleidelijk gegaan,dat wordt nog wel eens vergeten,maar er is in de jaren al een hoop verbeterd.
    Waar ik persoonlijk op hoop is het verbieden van die vieze kwalmende diesel bussen en vrachtwagens,maar ook daar moet een overgangsregeling in komen om ondernemers niet in een keer voor het blok te zetten.
    Geduld,het gaat allemaal goedkomen,het wachten is op een minister van verkeer die rotondes gaat bouwen i.p.v u-turns.

  7. Peter zegt op

    Vorige week was er een rapport van de WHO over veiligheid op de Thaise wegens. Het blijkt dat als je ongelukken met motorfietsen niet tellen dan is Thailand net zo veilig als Zwitserland, Nederland, enz. Er zijn voor ons veel vreemde dingen voor ons op de tHaise wegen maar de meeste werken well en zijn veel beter dan de Nederlandse politiestaat!

    • Khun Peter zegt op

      Die, volgens jou Nederlandse politiestaat, zorgt er wel voor dat de Nederlandse wegen tot de veiligste ter wereld behoren. Van mij mag de politie nog veel meer en veel harder opreden.

    • Sir Charles zegt op

      Jij noemt Nederland een politiestaat, een land waarin een politieagent aan allerlei juridische kaders is gebonden, waar een agent bij wijze van spreken niet eens een verdachte mag aanraken want dan wordt hij aangeklaagd wegens buitensporig geweld.
      Dat is in Thailand wel heel anders.

    • rob zegt op

      Om Nederland nu een politiestaat te noemen gaat ( nu nog wel ) iets te ver. Wel is het in Nederland belachelijk dat je een prent krijgt als ipv 100 km per uur 104 rijdt, en dat dan ook nog op een zondagavond na 23 uur. Dan denk ik wel eens dat de Nederlandse politie er alleen maar op uit is om burgers te pesten en in opdracht van Justitie zoveel mogelijk euro’s binnen te hengelen.

      Wat dat betreft vindt ik het dan een verademing om in Thailand lekker vrij op een motorbike of per auto te rijden. Een eventuele bon van 2 of 400 baht neem ik dan op de koop toe.

      En net als in Nederland moet je gewoon zeer alert zijn in het verkeer en niet altijd je voorrang ten koste van alles willen nemen.

  8. Francois Nang Lae zegt op

    Het is een onzinnige simplicicatie om de mentaliteit van de Thai, of erger nog, op basis van een rapport uit 1900 de psyche van de Thai er als belangrijke oorzaak bij te slepen. Dat de Nederlandse wegen zo veel veiliger zijn ligt natuurlijk voor een groot deel aan de veel veiliger inrichting. Dat is geen kwestie van mentaliteit, maar van geld (dat we overigens grotendeels te danken hebben aan de rijkdommen die we uit Azië hebben gestolen, maar dat terzijde).

    Een andere belangrijke oorzaak is de strikte controle. Zonder dat werd er in NL ook veel te hard gereden. Je ziet nu al dat de bezuinigingen hun werk doen. Er wordt meer door rood gereden dan vroeger, en minder op willekeurige plaatsen op snelheid gecontroleerd. Gevolg: mensen scheuren met 80 in de stad naar het volgende stoplicht, gaan daar op de rem om er met 40 door te rijden, want bij zo’n stoplicht hangt vaak een snelheidscamera, en planken dan weer lekker bij.

    Kijk naar het scootergedrag van Farang hier in Thailand en je ziet hoe “goed” ze zich in no time aanpassen aan de Thaise mentaliteit. Zo Thais is die mentaliteit blijkbaar niet; eerder menselijk.

    Menig blogbezoeker zou zich totaal niet herkennen als een Thai iets zou schrijven over de Nederlandse identiteit, want die bestaat evenmin als de Thailse mentaliteit. Dus wie iets verklaart vanuit de Thaise
    mentaliteit moet dat vooral doen in de kroeg of tijdens verjaardagen, want het klink verdomd intelligent als je dat kunt, maar kan het verder beter achterwege laten.

    En wie Nederland een politiestaat noemt omdat er gewoon gecontroleerd wordt of je je houdt aan de verkeersregels die van ons land een van de veilgste ter wereld maken, die is niet goed bij zijn hoofd. Ik hoop dat we het leven in een politiestaat nooit aan den lijve hoeven te ervaren, niet in NL en niet in Thailand.

    • Willem III zegt op

      Dit is Appels met peren vergelijken. Mijn vergelijking ging niet om Thailand met Nederland (een ontwikkelingsland), maar Thailand met andere zuid-oost Aziatische landen, Afrikaanse landen en we kunnen dat ook doortrekken naar Zuid-Amerikaanse landen in al deze 3 gebieden kunnen we de inrichting van het verkeer als gelijke zien. En waarom scoort Thailand dan nog steeds de meeste verkeersdoden als de overige situaties nagenoeg gelijk zijn (zie mijn eerdere posting)?

      Puur mentaliteit dus!

      De term “Kreng Jai” (weet niet of dit de juiste schrijfwijze is) is zoiets als “rekening houden met anderen, goed hart hebben, etc” en wordt verondersteld dat elke Thai dit bezit, althans dat wordt beweerd door de Thaise mensen zelf en de vele farangs die daar in meegaan. Een Nieuw-Zeelandse vriend van mij (ook woonachtig in Thailand) vroeg eens aan een Thaise professor “wat gebeurd er met de “kreng jai” van de thaise mensen zodra ze in een auto stappen”?
      Waarop de professor zei: “de “kreng jai” zit er nog wel”.
      Nou ik zie dat niet in het rijgedrag terug: rekening houden met anderen!

    • Tino Kuis zegt op

      Francois,
      Dit is een zinnige reactie waar ik het geheel mee eens ben. Laat ik er dit aan toevoegen.

      In begin zeventiger jaren was het aantal verkeersdoden in Nederland twee derde (2/3) van wat het nu in Thailand is, dat is nu slechts een vijfde (1/5). Laten we ons afvragen was er in de laatste 30-40 jaar in Nederland is verbeterd.

      Tachtig procent van alle verkeersdoden in Thailand zijn tweewielers. Daarom denk ik dat een voorname oorzaak van de vele verkeersdoden in Thailand de menging is van langzaam- en snelverkeer. De onoverzichtelijke en onveilige verkeerssituaties op vele wegen draagt ook bij aan ongelukken.

      Tenslotte zijn veel bestuurders in Thailand zo beleefd mij voorrang te verlenen als ik uit een soi opduik of moet invoegen.

  9. Paul Schiphol zegt op

    Wim, de door jou geconstateerde “Me First” mentaliteit herken ik totaal niet. Het is meer zo dat verkeersregels er niet toe doen, pas je er tussen, dan doe je dat ook. Westers inzicht dat dit een verstopping veroorzaakt of verergert is er niet. Staat het verkeer vast wordt er geduldig gewacht tot er weer beweging in komt. Een klein vriendelijk gebaar is in mijn ervaring al voldoende om even af te stemmen wie er optrekt als het klem staat. Nee, ik rijdt niet in Bangkok, gewoon omdat openbaar vervoer sneller is dan de auto, in Pattaya de Baht bus en in ChingMai de TukTuk. Op alle andere plaatsen, de eilanden en in de Isaan huren wij altijd een auto. Gaat prima, zelf niet drinken, en relaxed rijden, geen haast, direct snelheid aanpassen als het bochtig wordt, er zijn vaak waaghalzen die ook zonder zicht uit tegengestelde richting inhalen. Afkloppen, gaat al ruim 25 jr. goed.

  10. simon borgers zegt op

    Farrangs kunnen niet rijden?. ik ga dagelijgs met mijn motorfiets de thaise wegen op ik wil een sensor op helm en camera op de motor en dan nog wordt je verrast door andere weggebruikers je komt ogen tekort het is kijken en nog eens kijken deden die Thai dat ook maar.

  11. dirk zegt op

    Dat Frans beweert, dat er overal dwazen zijn dat klopt, maar dat dit in het Thaise verkeer uitzonderingen zijn klopt van geen kant. Regelmatig neem ik deel hier aan het verkeer en moet vaak via de ringroad aan de andere kant van de stad zijn. Bumperkleven aan de orde van de dag, soms pogingen tot rechts passeren terwijl daar geen ruimte voor is en tevens een doorgetrokken streep. Van links naar rechts zwieren om toch nog maar een paar plekjes op te schuiven. Een groot aantal Thaise mensen, doet maar wat, nooit een fatsoenlijke rijopleiding gehad, handhaving bijna nul. Het merendeel rijdt redelijk tot goed, echter de gelegenheid maakt de dief, ook een behoorlijk aantal a-sociaal en levensgevaarlijk.
    Je filmpje op You tube gaf een goed sfeerbeeld hoe druk het soms kan zijn, zelfs zo druk, al zou je haast hebben dit zinloos zou zijn, de drukte op zich verhindert niet geoorloofd verkeersgedrag.
    Ondanks jaren ruime rijervaring motor en auto, ben ik altijd weer blij als ik ongeschonden mijn erf opdraai.

  12. Gerard zegt op

    Geldt dit ook voor het Noorden van Thailand en overdag ?

  13. Hans Pronk zegt op

    Och, in de Isan valt het in ieder geval reuze mee met die “Me First” mentaliteit. Dat het in een jachtige stad als Bangkok anders ligt, dat zal wel waar zijn. Zelfs hier zie je al dat mensen in een stad als Ubon al wat agresiever rijden dan die op het platteland. Maar wat wil je, als de mensen in de stad vaak twee baantjes hebben om het hoofd boven water te houden….
    Op de vierbaanswegen rijd je met honderd vrijwel iedereen voorbij. Echt hard gereden wordt er hier niet. En als ik op een tweebaansweg fiets dan passeeert het achteropkomend verkeer mij vrijwel altijd uiterst rechts om mij niet te hinderen. Of ze stoppen om mij een lift aan te bieden. Dat overkwam mij onlangs toen ik gepasseerd werd door iemand waartegen ik een paar weken daarvoor gevoetbald had. Hij wilde mij de laatste paar kilometers op de fiets naar het voetbalveld besparen.
    Of die keer dat ik met een Thai meereed. We reden op een tweebaansweg met voor ons een gedeelte met kuilen. Maar mijn chauffeur stopte voor dat slechte gedeelte omdat er een motorrijder ons tegemoet kwam. Hij liet die motorrijden voorgaan waardoor die zigzaggend tussen de kuilen zijn weg kon vervolgen.
    Wat hier wel relatief vaak voor komt is dat auto’s van de weg raken. Door oververmoeide of soms dronken bestuurders. Dat gebeurde ook een keer vroeg in de ochtend bij ons in de buurt op een rustige landweg. Op een recht stuk weg was een auto tot stilstand gekomen tegen een boom. Toen ik ging kijken zag ik nog net de bestuurder knielend een wai maken richting de boom om “hem” te bedanken voor het feit dat hij er heelhuids vanaf gekomen was…

  14. Bob zegt op

    Een bijzondere reden is ook dat de politie NIET optreedt. Het weinig zin een bekeuring te maken, anders dan aan farang (Coffee money ), want er is toch geen geld om die te betalen, of een vals kenteken Etc. Helaas een belangrijke oorzaak voor verkeersgedrag. De Thai heeft er gewoon lak aan.

    • fred zegt op

      Hoe geen geld om te betalen ? Hoe betalen die dan allemaal die peperdure 3 liter Diesel Pick-Ups ? Enig idee hoeveel zo’n beest verbruikt ? De meeste farangs kunnen zich dat gewoon niet veroorloven !

  15. peter zegt op

    Het verkeer in Thailand is elke keer weer een onuitputtelijke bron van discussie. Wat ik tot nog toe lees zijn enkel de symptomen of de gevolgen van het basale probleem waar een corrupt land als Thailand onder lijdt. De massale corruptie, waar we ons nauwelijks een voorstelling van kunnen maken, is er de oorzaak van dat allerlei instanties die belangrijk zijn om het land goed te laten functioneren volledig falen. Veel banen bij dit soort instanties komen terecht bij degenen met de beste kruiwagens en degenen die er het meeste voor kunnen betalen. Gevolg werknemers die totaal ondeskundig zijn en tevens volledig ongemotiveerd. Dus mensen waarvan je geen oplossingen kunt en mag verwachten. Dus ook geen verstandige beslissingen als het om de verkeersveiligheid gaat. Voor de Thaise politie is het probleem identiek.

  16. H de W zegt op

    In het verhaal van wim kan ik mij heel goed vinden Pubers zijn het maar zeker niet zoals boven is beschreven. Ik kom reeds 25 jaar in Thailand en rij daar elk jaar. dit jaar ruim 400 km gereden en ik heb die problemen niet ik probeer mij gewoon aan te passen hoe hun rijden en het gaat gewoon gemakkelijk.Ook als je een andere straat op moet en het is druk rij langzaam de weg op en geen probleem er is er altijd een die stopt en je er in laat. Ik denk dat de Falang moet stoppen met negatief denken en zich zelf moet aan passen. Je bent tenslotte niet in Nederland, dus gedraag je als een Thai en het rijden gaat vanzelf vind ik. In de stad is het gemakkelijker dan op de autobaan. op de autobaan denken ze dat het hard moet denk ik soms wel. En dat ze bijgelovig zijn weet iedereen maar dat zijn wij toch ook.Wij geloven aan Christus wie zegt dat die er ooit is geweest,ik bedoel maar. Laat ieder in zijn gelijk en je leeft ook gemakkelijk. Wij Holanders zeuren nu eenmaal over alles, sorry hoor
    Gr H

    • Wim Verhage zegt op

      Dankjewel voor je reaktie..leuk om te zien dat deze blog toch redelijk veel gelezen wordt!

      Even wat reageren (kan het niet laten haha):
      Geenszins de bedoeling gehad om te “zeuren”..het is waar, Hollanders zeuren over alles, maar in dit geval heb ik gewoon getracht mijn ervaringen op te schrijven..als dat over gekomen is als gezeur spijt me dat.
      Ik heb mij 1000% aangepast aan de Thai en het Thaise verkeer..zou ik dat niet doen dan had ik elke dag een ongeluk, dat is zeker! Jawel, het gros heeft geduld in het verkeer (op een paar dwazen na)..bijna geen getoeter en middel vingers zoals in de Westerse wereld, maar desalnietemin heb ik zeker niet negatief gedacht zoals u reageerde.

      WimVerhage

  17. Marijke zegt op

    Wij hebben geen ervaring wat auto rijden in thailand betreft.Wel met fietsen dat is soms ook russiche roulette.Zo zijn alleen gefocust op een groen licht inderddaad plank gas auto of brommer maakt niet uit.Ook lopend oversteken is goed opletten waar tegenwoordig een voetgangers licht staat.Is het groen voor jou dan nog kijken kijen rn nig eens kijken.Want niet alle auto s stoppen en de motorbikes komen van alle kanten.Nog net niet van boven.We zijn altijd maar weer blij heelhuids in ons appartement aan te komen.

  18. H de W zegt op

    Sorry die 400 moet natuurlijk 4000 km zijn

  19. fred zegt op

    Het algemeen niveau van de Thai is niet heel hoog. De meeste mensen zaten 20 jaar geleden nog allemaal op een brommer en rijden nu met peperdure krachtige wagens nog precies op de zelfde manier als ze zouden rijden met die brommer.. In Europa zijn we als het waren allemaal geboren in een auto …Het niveau en de welstand van de mensen zijn niet gelijk geëvolueerd in Thailand…..het is allemaal veel veel te snel gegaan van niemendal naar alles.

  20. Sjaak S zegt op

    Nu, na zo’n vier jaar rijden op mijn Honda PCX, heb ik mijn mening over het verkeer in Thailand nauwelijks bijgesteld… heel veel mensen weten gewoonweg niet hoe ze met hun auto of met verkeers “regels” moeten omgaan. Ze kunnen gevaren heel slecht inschatten, maar ook gewone situaties, zoals snelheid, afstand voor, links en rechts van hunzelf.
    Jongeren op hun vaak opgevoerde motorfietsen rijden te vaak te dicht bij andere verkeersdeelnemers en scheuren aan je voorbij op millimeter afstand.
    Maar je kunt ermee leven, als je je Nederlandse mentaliteit achterlaat. Groen is niet groen en op een rotonde is er geen voorrang voor rechts of links, maar je duwt je erdoor heen.
    Ik heb zelf gemerkt dat ik op de meeste kruisingen voorrang heb, of het verkeer nou links of rechts komt. Waarom? Omdat nu net dat tikkeltje meer gas geef dan de ander. Natuurlijk als ik zie dat de ander niet stopt, zal ik hem voor laten gaan. Echter dat is zelden het geval.
    Wat het voor mij betekent? Ik kom met mijn motorfiets echt goed vloeiend door het verkeer.
    Waar ik mij aan stoor, zijn diegenen die mij op een lege weg zien aankomen en moeten weten dat ik moet afremmen wanneer zij de weg opgaan, maar gewoon de weg op komen. Ik ben het niet gewend blindelings naar rechts uit te wijken, ik wil eerst kijken of er niemand naast of achter mij rijd… dat zijn geen leuke ervaringen.
    Maar ik leer ermee om te gaan.

    Afgezien van dit zijn ook echt onnodige domme redenen oorzaken van ongelukken. De oudste zoon van mijn vrouw (27 jaar, heeft een vrouw en zoontje van vijf) reed vorige week na een bezoek aan een vriend, waar goed gedronken werd, midden in de nacht naar huis, in de regen, zonder helm op zijn hoofd. Bleek dat hij met die vriend ook nog eens “wedstrijd” aan het rijden was.
    Hij kreeg een ongeluk, reed tegen iets aan. Nu ligt hij in het ziekenhuis. De eerste twee dagen buiten bewustzijn. Beide benen gebroken, we weten niet of hij een blijvend hersenletsel heeft opgelopen. De artsen moest zijn schedel openen om het bloed eruit te laten lopen. Mijn vrouw is nu sinds onze terugkeer van Bangkok meteen de volgende avond weer 800 km met de bus gereisd om bij zijn zoon te zijn.
    Ook erg was dat de jongeman een portemonnee bij zich had met 10.000 Baht. Blijkt dat de 10.000 baht nog gestolen zijn ook. Zijn portemonnee had hij nog. Hoe ver kan men gaan?
    Als je dan nog de consequenties van zijn gedrag ziet…. als hij al geen hersenletsel heeft, zal hij zeker de volgende zes maanden of langer niet kunnen lopen, laat staan werken. En bij geen werk, geen inkomsten. Tegen onze bezwaren in, kocht hij ondanks zijn schamele inkomen, vorig jaar een auto, die nu waarschijnlijk teruggenomen wordt. Wie moet ervoor betalen?
    We zullen zeker helpen om die moeilijke tijd door te komen, ondanks dat het zijn eigen stomme fout is (net zoals zovelen hier het vaak zelf schuld zijn). Echter de auto…. nee, dan gaat die maar weg..

    Misschien dat hij ervan zal leren. Een harde les. Het meest heb ik te doen met mijn vrouw. Zij is er kapot van. Ze weet dat ze niet veel kan doen, maar is nu al sinds zaterdag ochtend aan zijn zij en zal de volgende weken nog bij hem blijven. Ach er is zoveel ellende aan zo’n ongeluk gekoppeld…
    Ik ben niet boos op hem, maar dit was nooit zover gekomen als hij niet met een zatte kop naar huis was gereden…

  21. Edwin zegt op

    Let er bij motor rijders op dat ze je inhalen en direct weer met een lagere snelheid voor je gaan rijden. Ik moet standaard mijn gaspedaal loslaten. Goed kijken want ze halen je tegelijkertijd zowel links als rechts in.

    Een ander aandachtspunt is automobilisten zonder te kijken vanuit de file een andere rijbaan opgaan terwijl het verkeer daar bijvoorbeeld met 40 kilometer per uur doorrijdt.

    En dan de rare acties van bussen en minivans die op de 2e rijbaan stoppen en maling hebben aan het overig verkeer.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website