De nieuwe Stichting Nederlanders Buiten Nederland is vorige week officieel in Den Haag gelanceerd.

Google www.snbn.nl waar het bestuur uit verschillende delen van de wereld is geïntroduceerd zowel
als de punten waar Stichting aan de slag gaat.

De Stichting is politiek neutraal en de bestuursleden zijn lid van verschillende politieke partijen.
Doel is politieke druk op ‘Den Haag’ uit te oefenen om zich te realiseren dat wij een grote groep Nederlanders in het buitenland zijn. Het is te vaak knokken voor wettelijke rechten, tegen bureaucratische obstakels en ondeskundigheid van ambtenaren.

Zij zetten zich onder andere in voor de volgende zaken:

  • Dubbele nationaliteit
  • Pensioenkwesties
  • Nederlands onderwijs in het buitenland voor kinderen
  • DigiD aanvragen vanuit het buitenland
  • Stemmen vanuit het buitenland
  • Onvrijwillige ex-Nederlanders
  • Barrières voor Nederlandse studenten in het buitenland
  • Inkrimping en sluiting van Nederlandse consulaten en ambassades
  • Nederlandse partners in het buitenland
  • Internationaal gericht Nederland

» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

10 reacties op “Stichting Nederlanders Buiten Nederland officieel in Den Haag gelanceerd”

  1. Sjaak S zegt op

    Een goed initiatief. Door de gemakkelijke bereikbaarheid via internet moet het toch lukken iets te kunnen betekenen!

    • yuundai zegt op

      Wat heeft het wel of niet stemmen in het buitenland te maken met het initiatief om een stichting op te richten, waar al heel lang behoefte aan zoals wettelijke rechten, knokken tegen bureaucratische obstakels en ondeskundigheid van ambtenaren kijk bij de belastingdienst. Voor mij is het een prima idee en mocht het deelnemen om een vergoeding vragen, ik ben gaarne bereid. SUCCES

  2. bert zegt op

    Mis eigenlijk een zeer belangrijk iets, nl een betaalbare ziektekostenverzekering.
    Tot 2006 was het mogelijk om gewoon in de ziekenfonds te blijven.
    Met invoering van de zorgverzekering is dit afgeschaft.

    • printen zegt op

      Volgens mij is de zorgverzekering het belangrijkste. Ben je permanent buiten Nederland woonachtig, verlies je je zorgverzekering en ben je afhankelijk van private ziekenfondsen. En dat zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

      Als WAO’er betaal je belasting als buitenlandse belastingplichtige, met geen heffingskortingen, dus je betaald belasting vanaf de eerste euro van je bruto inkomen. En je bent je zorgverzekering kwijt. En dat op een oudere leeftijd.

      Prima initiatief, maar ik vind de doelstellingen die hier ten toon worden gesteld, magertjes, want de twee belangrijkste kwesties voor Nederlanders in het Buitenland, wordt niet genoemd.

  3. erik zegt op

    Maar als je dan ziet hoeveel van die ‘Nederlanders buiten Nederland’ gebruik maken van hun stemrecht dan is het huilen met de pet op. Of geldt ook hier: wat kwam eerst: de kip of het ei?

    • Piet zegt op

      Mijns inzien zit het probleem van niet stemmen in het volgende de stemlijsten worden zoals ook nu te laat verzonden naar de Nederlanders in alle uithoeken van de wereld.
      Zo kan het gebeuren dat ze of niet aankomen of te laat want ze moeten ook weer terug gestuurd worden en of die dan maar aankomen op tijd is ook de vraag want dit alles moet dan binnen 1 maand gebeuren.
      Mooi hoor die digitale wereld !!!

    • bert mappa zegt op

      Nou erik daar doen ze in Den Haag dan ook vreselijk hun best voor. Via de post alle bescheiden versturen ,is er bij mij na een maand nog steeds niet. Op mijn vraag waarom niet e.e.a. via digid kan wordt gesteld dat de kieswet daar niet in voorziet. Verder vergeten ze op de retour enveloppen Nederland te vermelden, en is de ambassade niet langer een kies kantoor.

    • bert mappa zegt op

      Nou erik daar doen ze in Den Haag ook vreselijk hun best voor. Ze versturen alle bescheiden via de post, is er na een maand nog niet. En als je vraagt waarom hun eigen overheid digid niet wordt gebruikt is het antwoord daar voorziet de kies wet niet in. Verder vergeten ze op de retour envelop Nederland te vermelden en is de ambassade niet langer een kies kantoor. Moeilijker kunnen ze het ons niet maken.

  4. aad van vliet zegt op

    Erg goed idee en het is bedroevend wat de nederlandse overheid doet of niet doet voor de nederlander in het buitenland.
    Voorbeeld: het verkrijgen van een DigiD aansluiting.

    Wij wonen in Frankrijk en bij DigiD, dwz de nederlandse overheid, verlangt dat wij voor de identiteits test en een code EVEN naar Parijs gaan naar de Ambassade. We wonen slechts op 800 km enkele reis van Parijs!

    Waarom zo’n vervelende houding tewrijl iedereen wel kan verzinnen wat er nodig zou zijn om je te identificeren zoals bijv een verklaring van de stad waar iemand woont cq een EDF verklaring cq een verklaring van de belastingdienst in Frankrijk.
    Zelfs bij DigiD weet men niet waarom de minister deze houding handhaaft. Kinnesinne? Terwijl DigiD wordt aanbevolen vanwege ‘het gemak’! En dat niet alleen, want meerdere (semi) overheidbedrijven willen DigiD toepassen zoals het SVB en natuurlijk vele gemeentes.

  5. Paul zegt op

    Dit jaar precies 50 jaar geleden hebben we mensen op de maan gezet, maar de Nederlandse Belastingdienst is niet per email bereikbaar. De privacy zou niet gegarandeerd kunnen worden. Vragen via Faceboek kan wel. Ehhh….. privacy???? Bellen kost € 2,55 per minuut en dan worden de wachttijden ook meegerekend.
    .
    De ouderwetse papieren brief dus maar. Maar die wordt gewoon niet beantwoord, zelfs geen ontvangstbevestiging, terwijl die ontvangst na telefonische navraag vanuit NL wel degelijk werd bevestigd. Op de herinnering geen antwoord, op de klacht aan de directeur-generaal geen reactie. Nu na tussenkomst van de Nederlandse Nationale Ombudsman wel een bevestiging van de afdeling klachten van de Belastingdienst ontvangen. Maar ze nemen 6 weken de tijd voor de behandeling. Ach, de eerste brief dateert slechts van 6 oktober 2018!

    Goede zaak dat er een stichting is opgericht die dit soort schandalige zaken aan de orde kan stellen. Ik wacht even de reactie via de Ombudsman af. Naast antwoord op de vraag waar het allemaal mee begon wil ik ook een verklaring waarom brieven worden genegeerd. Misschien “oude brieven beantwoorden we niet en nieuwe brieven laten we oud worden”. Als het antwoord niet bevredigend is zal ik me zeker tot de nieuwe stichting wenden.

    Succes mensen, de knoet erover!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website