Bij de trouwe Thailandblogger mag bekend zijn dat ik mij al sinds het voorjaar bezig hou met het probleem dat onze Nederlandse zorgverzekeraars (althans de meeste) weigerden om bedragen te noemen in hun “statement of insurance”, conform de eisen van de Thaise overheid.

Het geschil hierover met mijn zorgverzekeraar CZ, heb ik voorgelegd bij het SKGZ (stichting klachten en geschillen zorgverzekeraars), doch in haar beslissing heeft het SKGZ gemeend om CZ in het gelijk te stellen dat zij geweigerd heeft om bedragen in hun “statement of insurance” te vermelden. Hiermee leek in NL de kous af en als gevolg hiervan heb ik een extra, dubbele, verzekering moeten afsluiten bij een verzekeraar die wel een verklaring conform de Thaise eisen wilde afgeven. Doch, zoals eerder gezegd, kon ik hierin niet berusten omdat de kans zeer groot is dat ook komende jaren de Thaise overheid de verzekeringseisen voor buitenlandse bezoekers voorlopig niet zullen afschaffen.

Nu ben ik op 15 december jl. in de gelegenheid gesteld om in een persoonlijk gesprek met twee ervaren medewerkers van onze ambassade in Bangkok, de kern van het probleem uiteen te zetten. Vervolgens bleek men niet onwelwillend om er nader op in te gaan om bij de Thaise overheid deze kwestie eens aan te kaarten en daarbij uitleg te geven over ons wettelijk verplichte zorgverzekeringsysteem en de onbeperkte dekking ervan (ook in het buitenland, ook bij code rood of oranje van dat land) met enkele uitzonderingen daargelaten:
bijvoorbeeld moet men bij een ziekenhuis opname in Thailand, niet een duur privaat hospital uitzoeken omdat onze basisverzekering (op enkele dure polissen na) enkel dekking biedt tot aan het kostenniveau dat in Nederland met ziekenhuizen is afgesproken etc. etc. Dat eventuele extra kan in Nederland wel aanvullend worden verzekerd, doch dat sluit men dan weer uit bij code oranje of rood! Bij gebruik van één van de vele goede Thaise staatsziekenhuizen, zullen de tarieven veelal niet hoger zijn dan in NL gebruikelijk! En zal dit probleem niet spelen.

Ook wil men graag eerst bezien of deze problematiek ook speelt bij personen met andere nationaliteit, met name uit de Schengen regio en stelde voor dit na te vragen bij collegae van andere ambassades. Lijkt me goed plan.
In dit kader is het misschien ook goed dat onze Belgische vrienden ons hierover kunnen berichten als reactie op deze posting.

Concluderend kan ik enkel stellen dat ik een zeer positieve indruk heb gekregen van het gesprek op de ambassade. Wel dient nadrukkelijk vermeld te worden dat er generlei toezeggingen zijn gedaan, omdat men mede afhankelijk is van Thaise medewerking. Maar de wil is er en dat is voor het moment voldoende!
En het feit dat ik mijn verhaal op de ambassade mocht doen, is ook te danken aan de nieuwe ambassadeur, die ik hiervoor nog eens speciaal wil danken.

Tot slot heb ik een verzoek aan de TB-lezers, die op dit onderwerp reageren of erover een nieuw bericht schrijven:

Wees alsjeblieft duidelijk en compleet zijn, als u het heeft over een al dan niet afgegeven “statement of insurance” en maak duidelijk:

  • of die statement wel/niet bedragen vermeld;
  • of het voor ThailandPass(voorheen CoE) of voor een visum is;
  • of die wel/niet geweigerd is door Thaise overheid/ambassade/immigratie;
  • welke verzekeringsmaatschappij het betreft;

Als deze duidelijkheid niet wordt gegeven, dan hebben we er zo weinig aan. Ik zag in reacties op de posting van Eddy afgelopen woensdag, dat men vaak enkel vermeld dat een verzekeraar (naam wordt meestal wel genoemd) een verklaring had afgegeven die wel werd geaccepteerd. Helaas ontbreekt dan het cruciale feit of die verklaring al dan niet de gewenste bedragen vermeldde.

Tot zover deze update en ik hou u natuurlijk op de hoogte van verdere ontwikkelingen in deze.

Ingezonden door Haki

44 reacties op “Statement of Insurance en vermelding bedragen – vervolg”

  1. Th Nl zegt op

    Beste Haki,
    Ik vindt het goed van je dat je er zoveel werk in steekt.
    Ik heb al meerdere malen mijn werkwijze op deze blog geplaatst en nu omdat je zoveel tijd er in hebt gestoken,doe ik het voor de laatste keer.
    Statement zonder een bedrag.
    Dit jaar voor de Thailand pas en vorig jaar voor de COE non O visum.
    Alle twee door de Thaise ambassade in Den Haag geaccepteerd.
    Als laatste punt die je vraagt het betreft hier een Menzis zorgverzekering.

    In mijn opinie is de cruciale vraag hoe is het geformuleerd maar dat weet ik niet honderd procent daar ik dat niet nagevraagd heb.

  2. haki zegt op

    Voor alle volledigheid wil ik aan mijn/dit bericht nog toevoegen dat ik gisteren een mail aan CZ heb gestuurd met de vraag of zij (en hun zusterverzekeraars zoals OHRA) in 2022 hun policy in deze handhaven of aanpassen. Mocht men inmiddels wel komend jaar hun statement voor Thailand, conform de eisen van Thailand, toch aan willen passen, dan zou onze ambassade in Bangkok zich voor niets inzetten. En dat mag natuurlijk niet gebeuren!

    Haki

    • mattheus zegt op

      CZ en haar dochtermaatschappijen is maar 1 partij op de zorgverzekeraars markt.
      Dus toch prima dat de ambassade mogelijk gaat proberen de Thaise overheid ervan te overtuigen dat de Nederlandse zorgverzekering, uitgevoerd door vele marktpartijen, in zijn algemeenheid ruim voldoet aan de dekkingseisen die door hen worden gesteld.
      Dat staat volgens mij los van het feit of 1 partij wel of niet bereid is een statement af te geven die voldoet aan de eisen maar ik kan het verkeerd zien natuurlijk.
      Ik heb al enkele keren gelezen dat DSW zoiets al doet, namelijk vermelden van bedragen.

  3. Jan zegt op

    Ik heb voor het verkrijgen van de Thailand Pass een Engelse verklaring van
    mijn ING reisverzekering met wereldekking bijgevoegd. In de verklaring worden geen bedragen genoemd en deze is geaccepteerd. Deze verklaring heb ik gekregen via de ING klantenservice, afdeling Verzekeringen.

  4. Frank zegt op

    Ik heb wel mijn Thailand pass gekregen met de verklaring van VGZ zonder (!) bedrag. Blijkbaar wordt er niet altijd op gelet. In de verklaring stond dat alle kosten voortkomend uit een COVID-19 besmetting verzekerd zijn gedurende de periode dat ik in Thailand verblijf.

  5. Jaap@banphai zegt op

    Ben verzekerd bij DSW en zij geven i.p.v. 50.000 een statement af voor 100.000
    was hier blij verrast mee. Zit nu gelukkig voor de grote Omikron golf in Thailand en kan gewoon met Kerst
    uit eten gaan . sommige landen hebben gelukkig geen de Jong als minister.

  6. mattheus zegt op

    Heel hartelijk dank voor de info.
    Een aantal gedupeerden, waaronder ik zijn op dit moment aan het overwegen nog een zaak aan te spannen bij de geschillencommissie SKGZ en bij een negatieve uitkomst een rechtszaak tegen de zorgverzekeraars aanhangig te maken.
    Dit omdat er reeds een uitspraak van de geschillencommissie ligt, hoewel dit een niet bindende uitspraak is.
    Het loont nu de moeite denk ik om te wachten tot we wat meer weten over de inspanningen van de Nederlandse ambassade in Bangkok.
    Ik kon en kan op dit moment nog een tweede verzekering afsluiten, eerst nog reisverzekeringen bij LUMA en later – voor mijn 75e – een permanente verzekering.
    Dit kost wel een paar centen zoals hier al eerder is vermeld maar goed het kan.

    Oudere Thailand gangers zijn soms minder gelukkig, zij kunnen zich niet altijd meer verzekeren met als consequentie dat ze de statement of insurance loterij moeten aangaan en bij afwijzing bezoek aan Thailand mogelijk kunnen vergeten.

    Misschien krijgen we op den duur inzicht in welke statements van welke maatschappijen worden geaccepteerd zodat verzekerden eventueel naar deze maatschappij(en) kunnen overstappen.
    Nogmaals dank voor uw inspanningen en veel succes.

  7. Peter zegt op

    Bij DSW hebben wij een ziektekosten verzekering (geen reisverzekering!!). De onderstaande verklaring gekregen, in middels de E-Visa en THaipass aangevraagd en gekregen. Wij vliegen de 9e januari en hopen dat Omikron variant in de reiswerfeld geen roet in het eten gooit!!

    Je snapt dat ik zeer tevreden ben met DSW en hoop op een gezonde en fijne tijd in Thnailand.

    Health Insurance Statement

    To whom it may concern Schiedam, 15 November 2021

    DSW Zorgverzekeraar issues this statement. DSW Zorgverzekeraar is a Health insurance company in Schiedam, The Netherlands. (P.H.) is insured at DSW Zorgverzekeraar for medical expenses.
    The insurance of P.H is valid from 9 January 2022 up to and including
    6 March 2022 and includes global coverage of medical expenses (limited to essential and necessary medical care). Enclosed is a summary of the maximum coverage of medical expenses outside of The Netherlands (Appendix A).

    Travelling to a risk area (travel advice colour code orange or red as indicated by the Dutch government) does not affect the scope and level of Covid-19 coverage.

    DSW Zorgverzekeraar confirms that the Health insurance policy of P.H includes coverage of medical expenses in Thailand with the coverage limits listed in appendix A.

    We reserve the right to withdraw this statement in case of cancellation or suspension of the insurance.

    Yours Faithfully,

    Appendix A

    The coverage of medical expenses outside of The Netherlands include the costs of:

    • hospita! treatments in a locally qualified hospita! during a limited period of 365 days: inclusive covid-19 hospita! related costs toa minimum of
    $100,000.
    • non-clinical (outpatient) specialist treatments;
    • care provided by a general practitioner;
    • medicines and medical devices prescribed by a general practitioner or specialist;
    • medical necessary transportation by ambulance, and
    • repatriation to The Netherlands;
    • outpatient treatment with no less than 40,000 THB coverage and no less than 400,000 THB for inpatient treatment.

    The aforementioned coverage is limited to:
    • health care in accordance with Dutch Health Care (insurance) Laws and the policy terms & conditions of DSW Zorgverzekeraar,
    • health care provided by a health care provider that is recognized and qualified as such according to the applicable laws in Thailand.
    The coverage of costs concerning aforementioned medical expenses is as follows:
    • If health care cannot be postponed until the return to The Netherlands (emergency care), DSW Zorgverzekeraar will cover 100% of the necessary medical costs.
    • If health care can be postponed until the return to The Netherlands, DSW Zorgverzekeraar will cover the costs limited to the costs if the health care would have been delivered to the insured participant in The Netherlands. In case of hospita! care, the insured participant has to ask permission from DSW Zorgverzekeraar beforehand in order to receive reimbursement.

    To verify this insurance, or in case of hospitalization, please contact the emergency medical service SOS International, telephone number

    • A. v.d.Boom zegt op

      Het probleem is dat de verzekeringen in NL niet a-symptomatische ziekenhuisopname vergoed. Met het risico dat als je aankomt en positief getest wordt de verzekering de verplichte ziekenhuisopname vergoed en je dit zelf moet betalen. Daarom heb ik mij hiervoor bij Luma extra verzekerd om dit risico in te dekken.

      • Nico zegt op

        (Belg) Mag ik vragen waar je deze informatie haalt? Een ziekteverzekering dekt hospitalisatie ten gevolge van ziekte, incl. COVID- besmetting. Wordt er in de polis vermeld dat er symptomen moeten aangetoond worden? Trouwens, als ze in TH COVID vaststellen en je naar het ziekenhuis moet, kan je nog symptomen zoals hoofdpijn, smaakverlies, krijgen, toch?

    • Mark L. zegt op

      Wat een keurige en mooie verklaring.

      Als ik niet in Thailand zou wonen, maar in Nederland, dan zou ik me direct bij DSW verzekeren.

      Zorg en Zekerheid kan heel veel leren van DSW, bijvoorbeeld over klantvriendelijkheid! Hulde!

    • haki zegt op

      Beste Peter!

      Dit is nou net wat ik bedoelde. Je geeft precies en volledig aan, hoe en wat jouw verzekeraar DSW e.e.a. in hun statement schrijven. Dank voor je waardevolle reactie!
      Haki

    • Freek Vermolen zegt op

      Ik heb nog tot einde van het jaar ( en ik geloof zelfs tot eind januari) om mijn zorgverzekering over te sluiten naar DSW. Was dat al van plan na het zien van onderstaande reportage van haar oud voorzitter Chris Oomen. https://www.youtube.com/watch?v=ywUV-Vaf08Q

      Nu ik lees dat DSW zo’n mooie statement afgeef, reden te meer om over te sluiten.

    • mattheus zegt op

      Beste Peter,

      Na dit gelezen te hebben denk ik dat de meest simpele manier is over te stappen naar DSW.

      Dank voor je zeer nuttige bijdragen.

  8. mattheus zegt op

    Heel hartelijk dank voor de info.
    Een aantal gedupeerden, waaronder ik zijn op dit moment aan het overwegen nog een zaak aan te spannen bij de geschillencommissie SKGZ en bij een negatieve uitkomst een rechtszaak tegen de zorgverzekeraars aanhangig te maken.
    Dit omdat er reeds een uitspraak van de geschillencommissie ligt, hoewel dit een niet bindende uitspraak is.
    Het loont nu de moeite denk ik om te wachten tot we wat meer weten over de inspanningen van de Nederlandse ambassade in Bangkok.
    Ik kon en kan op dit moment nog een tweede verzekering afsluiten, eerst nog reisverzekeringen bij LUMA en later – voor mijn 75e – een permanente verzekering.
    Dit kost wel een paar centen zoals hier al eerder is vermeld maar goed het kan.

    Oudere Thailand gangers zijn soms minder gelukkig, zij kunnen zich niet altijd meer verzekeren met als consequentie dat ze de statement of insurance loterij moeten aangaan en bij afwijzing bezoek aan Thailand mogelijk kunnen vergeten.

    Misschien krijgen we op den duur inzicht in welke statements van welke maatschappijen worden geaccepteerd zodat verzekerden eventueel naar deze maatschappij(en) kunnen overstappen.
    Nogmaals dank voor uw inspanningen en veel succes.

    Fijn weekend voor iederen.

    • Slopje zegt op

      Dat probleem heb ik ook. En heb ook een dubbele verzekering moeten afsluiten.
      Dat heb ik gedaan met een Thaise verzekering, ik geef U zo meteen het adres.
      In Nederland is het niet te betalen als je ouder bent dan 74. In Thailand kun je je verzekeren tot 99 jaar.
      Ik ga voor 2 Maanden en betaal 100 Euro. En is goed te doen duidelijke informatie. Deze verzekering is heel bekend in Thailand en zeer zeker geen probleem bij de douanen.
      Dit is de naam waar onder ze bekend staan.
      MSIG Insurance(Thailand) Public Company Limited.
      Tel +66 2825 8888 Fax +66 2318 8550
      Agent Is Floriane. Porcher. Pacificprime.com.
      Als je dit in geeft heb je meteen contact
      En dit wel betaalbaar voor een vakantie. maar je kunt je daar ook verzekeren voor een redelijk bedrag als je in Thailand woont. Veel geluk er mee en fijne feestdagen En een gezond 2022 gewenst van uit het grijze en natte Nederland

  9. Corrie Deutz zegt op

    Ik heb een verklaring van Zilveren Kruis gekregen (in het Engels) dat zij alle kosten bij een opname in het ziekenhuis voor 100% vergoeden, mits de kosten niet hoger zijn dan in Nederland. Dat dit ook geld als ik opgenomen zou moeten worden i.v.m. covid ook als er code rood of oranje zou zijn. Deze verklaring is door de Thaise ambassade in Den Haag geaccepteerd bij aanvraag voor een toeristenvisum en ook geaccepteerd toen ik de Thailandpass aanvroeg. Ik moet er wel bij vermelden dat ik een tweesterren polis heb en nog aanvullende verzekeringen. Ik weet dus niet of deze verklaring ook door het Zilveren Kruis wordt afgegeven als je alleen een basisverzekering hebt.

  10. Jan Scheys zegt op

    Zoals steeds maken ze er in Thailand weer een soepje van en dan stellen ze tot hun verbazing vast dat het grote deel van de toeristen er wegblijven! Herinneren jullie nog niet zo erg lang geleden de heisa rondom roken en verbod om te eten en de torenhoge boetes op het strand en het verwijderen en vervangen van het oude, toch wel charmante strandmeubilair. De nieuwe ligbedden nu gesponsord door een ons allen bekend biermerk en wie weet hoeveel geld er daarvan aan vingers allerhande blijven plakken is… Ik was van plan om binnenkort terug voor 2:3 maanden af te reizen maar helaas, tot ze een beetje soepeler worden zullen ze me daar niet snel terugzien! Men verweet vooral de “farang” die Corona binnenbracht zou hebben terwijl ze met open armen de Chinezen binnenhaalden en dan de vraag: maar het virus komt toch vanuit China? Of ben ik dan zo slecht ingelicht? Hahaha

  11. Mark zegt op

    Beste allemaal,

    Zowel in februari als in juli van dit jaar ben ik met het 45dagen STV naar Thailand gegaan.

    In februari kreeg ik een verklaring zonder bedragen van Zorg en Zekeheid (Z&Z). En zonder de bevestiging dat kosten voor Coronabehandeling volledig gedekt zijn. Het is de standaardverklaring die Z&Z afgeeft, nog uit de pre-Covid 19 tijd, bijvoorbeeld voor reizigers naar Marokko.
    Die verklaring werd als onvoldoende bestempeld door Thaise ambassade in Den Haag, omdat….. er geen bedragen in staan en omdat er niet in staat dat kosten voor Coronabehandelingen volledig gedekt worden.

    Vervolgens heb ik de buitenlandafdeling van Z&Z gebeld, en een absurde discussie gevoerd. De mevrouw bevestigde (uiteraard) dat de kosten voor Coronabehandelingen gewoon volledig gedekt zijn op de basisverzekering en dat er maximum gedekte bedragen in de polis staan.
    Op mijn vraag of ze dat dan alstublieft op papier (in de verklaring) wilde zetten, zei ze gewoon “nee”.
    “Dus we zijn het er over eens dat de kosten gedekt zijn en dat er concrete bedragen in de polis staan?”, vroeg ik. “Ja”, was het antwoord.
    ‘”En dat wilt u niet schriftelijk voor uw verzekerde (mij) bevestigen?”. “Nee”, bleef het antwoord.
    “Waarom zet u het niet op papier, als we het er over eens zijn dat het zo is?” “Dat doen we gewoon niet”, was de domme botte reactie.
    Kansloos. En absurd en schandalig, zeker na ruim 30 jaar premie betalen en nooit iets claimen (nee, echt niet 🙂 ) een hele slechte vasteklant-behandeling.

    En duur, want ook ik heb toen via de link op de site van de Thaise ambassade vervolgens een aparte Thaise zorgverzekering afgesloten, waarmee ik gewoon dubbel verzekerd was. Een overbodige verzekering dus, maar wel nodig, anders had ik gewoon mijn STV niet gekregen. Overigens keurde de ambassade deze Thaise verzekering direct goed.
    Voor mijn juli-reis heb ik direct weer die Thaise verzekering gekocht, en niet meer met de onbenullen van Z&Z gebeld. Al met al hebben die twee periodes met extra en overbodige verzekeringen mij ongeveer € 1.000 gekost.

    Ik hoop dat dit verhaal helpt bij het in beweging krijgen van de instanties die daar iets mee zouden moeten. Heel fijn dat iemand (Haki) daar zijn energie en tijd in steekt!!

  12. Ben Geurts zegt op

    Ik heb van VGZ een verklaring gekregen waarin staat dat alle nodige medisch kosten incl. covid19 en noodzakelijke observeringen verzekerd zijn met een max. vsn 365 dagen.
    Ik zal eens een copy naar de thaise ambassade sturen of deze verklaring geaccepteert wordt.
    Er staat geen bedrag op.
    Ben Geurts

    • Mattheus1 zegt op

      Deze verklaring van VGZ is voor mijn Thailand pas geaccepteerd.

  13. herman zegt op

    Ik ben momenteel in Thailand en heb een verzekering afgesloten bij AXA Thailand voor 6 maanden om aan de vraag te voldoen . Ik had aan mijn hospitalisatieverzekering om een verklaring met vermelding van het bedrag gevraagd doch niet verkregen, niettegenstaande dat zij een werelwijde dekking bieden met een unlimited als dekking. Ik weet uit ervaring dat zij ook probleemloos betalen daar ik 2 jaar terug voor 2 nachten opgenomen ben in het RAM hospitaal in Chiang Mai , rekening ongeveer 37.000 bht die zij binnen de 3 weken teruggestort hebben , alles netjes via email afgehandeld. Ben nu dus dubbel verzekerd, hoop uiteraard dat ik mijn verzekering niet nodig heb maar indien wel ga ik netjes mijn rekening 2 keer indienen en innen 🙂

  14. Jacoba zegt op

    Mijn kennis heeft , op nadrukkelijk verzoek , van de ANWB reisverzekering een verklaring gekregen met daar de gevraagde 50.000$ op , en daarmee zijn Thailandpas gekregen . Ik heb dat met eigen ogen gelezen , dus ik bellen met de ANWB afdeling reisverzekeringen , kreeg een mevrouw aan de telefoon die zei dat hun NOOIT een bedrag op hun polis zetten . Dus het ligt er bij de ANWB maar net aan wie je aan de lijn krijgt en bij welke persoon je de verzekering afsluit .
    Omdat het nog even duurt voor wij naar Thailand gaan heb ik er verder niets mee gedaan .

  15. Arno zegt op

    Verzekerd bij CZ, ook deze geven geen verklaring af met de maximaal uit te keren bedragen. Wel een 100% dekking van alle kosten die in de ziekenhuizen gemaakt worden.

    tja wat moet je hier mee………………..?

  16. tinusvansluis6 zegt op

    Heb -na eerst tevergeefs bij mijn zorgverzekering en mijn reisverzekering te hebben aangeklopt- in tweede instantie van mijn IZA-zorgverzekering een Engelstalige verklaring ontvangen, waarin -vrij vertaald- is omschreven, dat alle directe kosten i.v.m. COVID -inclusief de kosten van repatriëring in geval van overlijden- zijn gedekt tot 365 dagen. Deze verklaring bleek voldoende te zijn voor afgifte van de Thai Pass.

  17. robchiangmai zegt op

    Dank voor de gegeven informatie en je inspanningenwat betreft dit item.
    Bij de Ohra verzekerd (incl. aanvuillende verzekering) heb ik in augustus
    voor mijn COE de door Ohra afgegeven veklaring waarin staat dat er voor
    mijn verzerekering geen maximum bedrag geld afgegeven. De vele problemen
    die zich wat verzekering voordeden deden mij beslissien een vertaling (in het
    Thai) van de verklaring van Ohra bij te sluiten. GEEN problemen gehad
    en ontving de COE binnen een dag.
    Twee weken geleden dezelfde brief (hij geldt voor geheel 2021) ingezonden
    voor mijn.Thailand Pass en wedertom binnen een dag antwoord, maar HELAAS,
    aanvraag kon niet in behandeling worden genomen omdat het minimale verzekerde
    bedrag niet genoemd stond. Daarnaast wenste men de naam van de verzekering te
    zien maar heeft slecht Nederlands gelezen en over het hoofd gezien dat die naam er
    wel zeker en twee keer genoemd staat.
    Tja, en dan maar snel een verzekering hier afsluiten bij een bedrijf dat met de overheid
    “samenwerkt” en daarbij maar niet te veel aandacht schenken aan het feit dat zo’n
    verzekering onevenredig duur is. Niet vergeten dat we in Thailand zijn!

  18. Cornelis zegt op

    Het blijkt wéér dat er feitelijk geen peil op te trekken valt. De ene keer wordt een verklaring zonder bedragen geweigerd, de andere keer wordt precies zo’n zelfde verklaring aanvaard. Ik heb hier op Thailandblog ook al reacties van lezers gezien die bij het aanvragen van de Thailand Pass alleen een scan van hun verzekeringspasje inzonden en wiens aanvragen probleemloos werden gehonoreerd.
    Die onvoorspelbaarheid, die kennelijke willekeur, vind ik onacceptabel. Je investeert toch in de voorgeschreven hotelreservering en een vliegticket, en vervolgens moet je maar afwachten of je daar uiteindelijk wat mee kunt. Duidelijkheid is toch wel het minste wat je van een overheidsmaatregel mag verwachten.
    Overigens: alle lof voor je inspanningen in deze kwestie, Haki! Ik hoop dat e.e.a. helpt om de Thaise autoriteiten te laten inzien dat iedereen met een Nederlandse zorgverzekering feitelijk ruimschoots aan alle verzekeringseisen voldoet.

  19. Foodlover zegt op

    Op de valreep van begin 2022 kun je nog snel veranderen van ziektekostenverzekering in Nederland. DSW enigste verzekering die bedragen in zijn polis vermeld die nodig zijn voor Thailand. Een maand geleden ben ik overgestapt van VGZ naar hun. Zeer tevreden meteen brief en verzekering pasjes gekregen

  20. Jacobus zegt op

    Was bij Zilverenkruis verz.en heb daar een engels talige drief gevraagd en gekregen maar zonder bedragen. Heb deze verz. opgezegd en een anderen verz. genomen en wel bij zorgverzekeraar DSW Shiedam en alles uitgelegd de vriendelijke dame beloofde mij zo gou ik het polisblad in huis had , ik direct kon bellen voor die Engelstalige brief met de bedragen er in die geaccepteerd wordt.
    Dus probleem met dubbele verz.opgelost ben zeer tevreden.

  21. Mattheus zegt op

    Een engelstalige verklaring van Bewuzt (vgz) zonder bedragen is voor mijn Thailand pas geaccepteerd. Echter aangezien asymptomatisch niet is gedekt
    kan je voor de bij AXA voor 14 dagen een
    verzekering afsluiten a 1090 baht. Dit hoeft je niet op je Thailand pas te vermelden. Ook was er voor de Thailand pas geen relatie tussen de verzekering en duur van het verblijf.

  22. Leo Eggebeen zegt op

    Idd, je kunt voor 31-12-2021 een nieuwe zorgverzekering kiezen.
    Dat heb ik i tussen gedaan, omdat mijn verzekering Interpolis niet bereid was een bevestiging in Engels over $ 50.000,- af te geven!
    Ben nu bij DSW.

  23. haki zegt op

    Ik heb alle reacties tot dusverre gelezen en moest ook concluderen daat DSW enige verzekeraar is die een constant beleid in deze voert (hopenlljk ook in 2022). Anders ligt het bij de Thaise overheid/ambassade/immigratie, die soms wel, soms niet een verklaring zonder bedragen, accepteert. Ik hoop daan ook dat hier onze ambassade uitkomst kan bieden.
    Dank voor alle reacties!

    Haki

  24. Mattheus zegt op

    DSW is mogelijk een alternatief echter is tussen de 155 en 200 per jaar duurder dandan vele basis verzekeringen en dekt ook niet asymptomatisch. Dus misschien toch de goedkoopste basis verzekering men en een Thaise verzekering voor 14 (1090 baht) of 30 dagen a 50 euro nemen.

    • Kop zegt op

      Alleen al vanwege het risico van een gedwongen quarantaine
      zou ik zelf kiezen voor een Thaise verzekering erbij.
      Zelfs als je kiest voor een Non-Immigrant-O visum ben je voor 90 dagen verzekering nog geen 200 Euro kwijt.

      Je bent dan samen met je Nederlandse Basisverzekering en
      een eventuele reisverzekering optimaal verzekerd.

      • Mattheus zegt op

        Maar waarom verzeker je voor 3 mnd als 14 dagen genoeg is met een Thaise verzekering?

        • haki zegt op

          Dan voldoe je niet aan de eisen van een Non Immigrant “O” visum

          • Mattheus zegt op

            Doormiddel van de basis verzekering is al aan de eisen voldaan.

            • haki zegt op

              Ik heb even over het hoofd gezien dat je het enkel over DSW (dus met de geaccepteerde verklaring met bedragen!) hebt. Voor andere zorgverzekeraars heb je bij de aanvraag Non Imm “O” helaas echt nog een tweede polis nodig. En hoe dat met Thailand Pass momenteel is, weet ik niet omdat ik nog met CoE ben binnengekomen. Maar is het niet zo dat een ThailandPass enkel wordt afgegeven met een verzekering die dekking biedt gedurende de hele verblijfsperiode en dat bedragen in de statement of insurance, vermeld moeten zijn?

      • Cornelis zegt op

        ‘Nog geen 200 euro’ voor 90 dagen? Niet als je 75 of ouder bent, dan blijkt 350 – 400 euro per maand dichter bij de werkelijkheid te zijn.

  25. BramSiam zegt op

    De tekst van de brief dan DSW is mooi toegesneden op de Thaise eisen. Eén ding begrijp ik daarin niet. Ze zeggen dat ze tot een minimum van $100.000 vergoeden. Dat lijkt me merkwaardig. Bedoeld zal toch zijn een maximum. Of ze willen op e.o.a. manier aangeven dat ze ook hogere bedragen vergoeden, maar dat is dan toch niet goed verwoord. Nu zeggen ze eigenlijk dat ze altijd tenminste $100.000 vergoeden.Daar zouden de ziekenhuizen heel blij van worden.

  26. TonJ zegt op

    Momenteel nog bij OHRA verzekerd voor basis- en aanvullende ziektekostenverzekering.
    Men gaf daar aan, dat geen enkele verzekeraar bedragen in een verklaring noemt.
    Hun verklaring noemt dus geen bedrag en de soort verzekering staat in het Nederlands vermeld;
    en dat terwijl, voor zover ik goed ben geïnformeerd, de meeste Thai geen Nederlands begrijpen ;-).
    OHRA verwees mij naar OOM, alwaar ik wel de vereiste verklaring kon krijgen, maar dan moest ik mij daar (onnodig dubbel) verzekeren en maandelijks 300 EUR premie betalen.
    Dit gaf mij een gevoel van “verdienmodelletje van jongens onder elkaar”.

    Op Thailandblog werd enige tijd geleden de naam “DSW” genoemd. Ik heb hen gecontact en ontving daar een snelle, adequate en klantvriendelijke behandeling. Kreeg na aanmelding snel de bewuste Health
    Insurance Statement per e-mail gezonden, inclusief de vermelding van 365 dagen dekking tegen COVID voor minimaal 100.000 USD. Het contact was een verademing na de ervaringen met OHRA.
    Mede met die verklaring was de verkrijging van de Thailand Pass geen probleem.

    Per 01.01 2022 dus bij DSW voor de basis-ziektekostenverzekering, waarvan de premie voor de combinatiepolis lager is dan bij OHRA.
    De aanvullende verzekering van DSW is duurder, omdat er standaard veel zaken in zitten, die voor mij niet van toepassing zijn, zoals tandarts, fysio. De aanvullende verzekering dekt o.a. het risico af van bijbetaling in mogelijk duurdere buitenlandse ziekenhuizen (duurder dan NL normbedragen). Dit risico dek ik af via mijn doorlopende reisverzekering, waar ik per 01.01.2022 dan extra de module “Medisch” inschakel. Het “eigen risico” is in dat geval ook niet van toepassing.

    • Mattheus zegt op

      Maar realiseer je dat je bij asymptomatisch niet gedekt ben. Naar in Thailand wel het ziekenhuis ingaat of een alternatief. En die kosten kunnen behoorlijk oplopen. Ik lees bv bedragen van 300.000 baht

      • TonJ zegt op

        Ik neem dan aan, dat u bedoelt: asymptomatisch niet gedekt vanuit de reisverzekering? Dank voor de opmerking; ik zal dit zeker navragen bij verzekeraar. (Hopelijk ziet redactie dit niet als chatten).

        • Mattheus zegt op

          Vanuit de basis zorgverzekering.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website