Reisbureau’s en vliegtickets (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
14 augustus 2022

In het najaar vliegen mijn vrouw en ik naar Thailand en Nieuw-Zeeland voor 4 maanden. Uiteraard hebben we meerdere vliegtickets nodig. Waar we vorige keren zelf online boekten, wendden we ons ditmaal tot een reisbureau. We hadden vooraf al wat zitten te surfen en zodoende wisten we bij benadering wat de prijzen van vliegtickets waren.

Op zaterdag ging ik een reisbureau in Hasselt (B) binnen en deelde de dienstdoende juffrouw mee waarvoor ik gekomen was. Zij zette zich ijverig aan het werk en na een kwartier rolde er een afdruk uit haar printer. De prijs voor de multivlucht bedroeg € 2.204,- per persoon.

Daar ik alleen naar het reisbureau met het rood-blauwe logo was gegaan, liet ik bij thuiskomst aan mijn vrouw de offerte zien. Omdat mijn vrouw nog actief is in de arbeidssector, vroeg ze om de vertrekdatum een tiental dagen te verlaten, daar ze eerder niet vrij kon nemen.

Op maandag trokken we beiden opnieuw naar hetzelfde reisbureau. Deze keer zat er een andere juffrouw aan haar desk op werk te wachten. Ook aan haar legden we de bedoeling van onze komst uit en met weifelende inzet begon ze te noteren en op haar pc te tokkelen. Aan haar manier van doen leek het me alsof ze een zwaar weekend achter de rug had en dat ze fysiek wel aanwezig was, maar mentaal nog aan het swingen was in een of andere discotheek.

Na een paar minuten verkondigt ze zo voldaan als ze kon, dat ze hét gevonden had: € 4.000. Oh, wat fijn dachten we in eerste instantie. Het is zelfs nog betere koop dan 3 dagen geleden. De vreugde was echter van korte duur, toen ze erbij vertelde dat deze prijs per persoon gold. ‘Vreemd, zei ik haar. Drie dagen gelden was de prijs ongeveer de helft van wat jij nu berekend hebt.’ Ze slikte even en zette zich opnieuw aan het werk. Om haar niet al te zeer onder druk te zetten, vertelde ik haar dat ze rustig de tijd moest nemen en dat ze mij de offerte per mail kon doorsturen. Ik had de indruk dat de juffrouw op dat kantoor zeker niet de scherpste potlood uit de lade was.

Mijn vrouw en ik verlieten haar reisbureau en trokken verder de stad in. Na een uurtje piepte mijn gsm en zie: haar mail was binnengekomen. De nieuwe prijs per persoon bedroeg deze keer € 2.700. Op één uur tijd was de prijs al gezakt met ongeveer € 1.300 per persoon.

Ik zeg tegen mijn vrouw: ‘Kom, hier in Hasselt is er nog een ander bekend reisbureau. Laten we daar een keer ons licht gaan opsteken, ook al doet de naam ervan eerder aan een pipo denken!’.

Ook in dit kantoor lichtten we de bedoeling van onze komst toe en de bedrijvige juffrouw toog aan het werk. Na een kwartier getokkel op haar pc, haalt ze een afdruk van een offerte uit de printer. De prijs voor het vliegschema met exact dezelfde route en dezelfde data als in het vorige reisbureau voor twee tickets: € 3.775 oftewel net geen € 1.900 PER PERSOON.

Uiteindelijk kom je tot de vaststelling dat er een verschil is tussen de laagste en hoogste prijs (per persoon) van [4.000-1.900] € 2.100 x 2 = € 4.200. Wij hebben niet lang nagedacht om hier te boeken.

Mezelf kennende kon ik het niet laten een mail te sturen naar het hoofdkantoor van het eerste reisbureau. Vooreerst was het al verwonderlijk dat er op mijn verhaal gereageerd werd. De argumenten om zich te rechtvaardigen daarentegen waren mijn inziens onprofessioneel.

Volgens de Customer Care Manager zouden we met onze vluchtdata 1 dag te lang in Thailand zijn, als we met Visa Exemption zouden binnenkomen. Ze hield er daarbij al geen rekening mee dat de aankomstdatum in Bangkok telt en niet de vertrekdatum in Brussel.

Ook zegt ze nu dezelfde prijzen gevonden te hebben als waar wij geboekt hebben. Dan zou er voor de vlucht vanuit Auckland naar Bangkok een transit in Hong Kong zijn met mogelijke problemen voor Europeanen, als men door omstandigheden (Covid, vertraging …) langer dan 24 uren in transit in Hong Kong is. In ons reisvoorstel is er enkel sprake van een transit in Sydney. Hun verweer is als het verweer van een duivel in een wijwatervat.

Het was weeral een ervaring rijker in het reiswereldje. In mijn TRUSTPILOT-review over het eerste reisbureau heb ik als titel dan maar genomen: Onkunde of … oplichterij?

Ingezonden door Gust

6 reacties op “Reisbureau’s en vliegtickets (lezersinzending)”

  1. Erik zegt op

    Gust, als je de moeite neemt je te verdiepen in de kosten van vluchten dan zie je dat ook de maatschappijen vluchten aanbieden die van dag tot dag en soms van uur tot uur in prijs verschillen. Net zo goed als de reis- en overstapduur kan verschillen en het soort toestel, zelfs de stoel-klasse kan in een deel van het traject anders zijn.

    Niet iedere reisagent heeft dezelfde deskundigheid in huis en ook daar is de expert wel eens een dag weg. Het woord oplichterij zal uit emotie voorkomen en kan ernstig misplaatst zijn. Daarom wordt in dit blog regelmatig aanbevolen je reis te boeken rechtstreeks bij de maatschappij.

    In dit blog is dit item de laatste weken bijzonder actueel. Neem die adviezen ter harte; het zijn allemaal ervaringsgegevens.

    • Gust zegt op

      Mij ging het er om te laten zien dat, als je niet alert bent, hoe snel je je centen kwijt kan zijn. Wij hebben altijd al zelf rechtstreeks bij de airline geboekt en wij wilden eens zien hoe dat gaat bij een reisbureau. In alle sectoren van verkoop worden mensen als je niet op je hoede bent, beduveld. Hoe licht jij over die prijsverschillen gaat geeft me de indruk dat jij of nauwe verwanten daarin werkzaam zijn.

      • Beste Gust, Erik heeft gelijk. Je wordt niet opgelicht door het reisbureau. Ga naar 5 verschillende reisbureaus en je kan ook zo maar 5 verschillende prijzen krijgen. Veel mensen denken dat een vliegticket kopen hetzelfde is als een pak melk kopen, maar dat is niet zo. Er zijn geen vaste prijzen. De prijs van een vliegticket is altijd dynamisch en hangt van veel factoren af (datum van boeken, datum van vertrek, hoe vol het vliegtuig al is, etc.).
        Hier kan je er meer over lezen: https://www.travelvalley.nl/vliegen/het-mysterie-rondom-vliegticketprijzen-hoe-zit-het-nu-echt
        Neemt niet weg dat je van een reisbureau medewerker mag verwachten dat hij/zij slim kan zoeken en met een betere prijs komt dan dat je zelf op internet kan vinden.

  2. Jan zegt op

    Hele mooie trip gaan jullie maken. Wat ik mij afvroeg, zit er nu veel verschil tussen het online zelf boeken en regelen of in uw geval alles laten doen door een reisbureau. Eigen ervaring is, dat het met een drankje, reisschema en wereldkaart op tafel leuk is om alles zelf te regelen. De eerste keer best spannend want, heb ik alles voor elkaar en kom ik op de plaats van bestemming, maar uiteindelijk gaat het al 6 jaar goed.
    (Oke 1x niet vanwege een onjuiste geboortedatum welke buiten mijn schuld om was verandert. Was gelukkig een binnenlandse vlucht, dus terug naar het guesthouse en wederom met een biertje een nieuwe ticket geboekt. Ik wens jullie een hele mooie vakantie toe.

  3. Laksi zegt op

    Tja,

    Ik heb ooit een gelezen dat American Airlines de boekingen 6 maanden voor vertrek openzet en dan een rode lijn trekt van de eerste stoel tot een volle vlucht. hierbij moet iedere week (26 weken) een aantal stoelen verkocht worden, zit men onder deze “rode” lijn worden de tickets goedkoper, en boven deze “rode” lijn worden de tickets duur, hoe verder men van de rode lijn afzit, hoe goedkoper of duurder de tickets worden.
    De computer van American Airlines, doet ieder uur dit controleren en bij verschillen wordt er actie ondernomen door sales en de prijs aangepast en kijkt men voortdurend, naar de prijzen van concurrenten.

  4. marijke. zegt op

    Ik weet niet of dat met jullie peplande reis kan.Maar als wij naar australië gaan kopen we tickets amsterdam sydney.Met deze tickets mogen we zowel heen als terug een stopover maken.Maar licht er aan met welke maatschappij je vliegt.En ook niet of dat voor jullie mogelijk is.Hangt er vanaf waar je heen wilt natuurlijk.Fijne reis.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website