Gezien mijn ervaringen met de recente stakingen bij EVA Air en hun afhandelingen van claims, is het misschien handig om er in het algemeen erop te wijzen dat je als Europees consument veel meer rechten hebt indien je boekt bij een Europese maatschappij.

Ik heb afgezien van verdere boekingen bij hun en heb net een vliegticket gekocht bij een Europese maatschappij. Dit spijt mij echt omdat ik altijd tot volle tevredenheid met ze gevlogen heb.

Als je boekt ben je koning, is er een probleem dan ben je een zeur.

Ingezonden door Henk


» Laat een reactie achter


21 reacties op “Lezersinzending: koop je vliegticket bij een Europese airline, dan heb je meer rechten”

  1. Daniël M. zegt op

    “Als je boekt ben je koning”…

    Hmmm… Een koning krijgt een veel betere behandeling.
    Bij de boeking word je gewoon gelokt.
    Ik zou eerder stellen: Als je boekt, ben je poes.
    “Kom poesje, kom!”

    Ik weet niet of je bij een Europese maatschappij beter bent.

    Ik vind de bediening bij de maatschappijen zoals Thai Airways, Etihad, Qatar Airways, … beter. Die is inbegrepen in de prijs (drank, …)
    En de vluchten zijn vaak goedkoper.

    En als je vaak vliegt, dan is de prijs van het extra ticket reeds gekompenseerd door het prijsverschil met de duurdere maatschappijen.

    Een staking is altijd onvoorspelbaar. Net zo onvoorspelbaar als een probleem met de bagage-afhandeling op de luchthaven, wat al 3 keer gebeurd is in anderhalve maand op Brussels Airport. Aankomen zonder bagage is al evenmin leuk.

    Dus om die reden zou ik kunnen redeneren: ik vlieg niet meer vanuit Brussel, maar wel vanuit Amsterdam of Düsseldorf: het kost iets meer (verplaatsing), maar ben zekerder van mijn bagage, zodat ik op mijn bestemming geen kleren, … moet kopen.

    Het is maar hoe je het bekijkt…

    Vriendelijke groeten en prettige vakanties!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Het gaat natuurlijk niet om de service maar om de passagiersrechten die je hebt zoals compensatie bij een staking. Ik zou het bericht nog een keer goed lezen.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +12 (obv 12 stemmen)
      • Daniël M. zegt op

        Beste Peter, het klopt wat u schrijft: passagiersrechten.

        Maar er zijn veel faktoren die hierbij een rol (kunnen) spelen.

        Stakingen is er een van. Maar bij de Aziatische maatschappijen en de maatschappijen die ik genoemd heb, is de kans op een staking volgens mij veel kleiner dan bij een Europese. Je hebt bij de Europese maatschappijen wel rechten op (financiële) vergoedingen, maar die zullen wellicht alleen betrekking hebben op de vluchten en niet op de hotels en de andere boekingen. Het hangt af van de boeking (vlucht of totaalpakket, reisbureau of internet, …) Bovendien zullen de maatschappijen proberen om overmacht in te roepen om schadeclaims te kunnen afwijzen. Mooiste voorbeeld is Ryanair… De kans is volgens mij groot dat je doorverwezen wordt naar je reisverzekeraar, als je die dan hebt…

        Henk probeert ons in zijn artikel te overtuigen om met een Europese maatschappij te vliegen omdat je dan meer rechten hebt. Wat die rechten betreft, daar geef ik hem gelijk in.

        Maar bij de keuze van de maatschappijen spelen voor mij niet alleen de rechten een rol. Prijs, kwaliteit, tijd en overstap spelen bij mij minstens een even belangrijke rol.

        De kans dat je beroep moet doen op die rechten, is volgens mij heel klein. Ik heb er nog nooit beroep moeten op doen. En die rechten helen maar een deel van de wonde.

        In mijn reaktie wou ik ook verwijzen naar “betrouwbaarheid”. Als iets heel betrouwbaar is, dan hoef al die beslommeringen niet om je rechten op te eisen.

        1 zwaluw maakt nog geen zomer. Henk en anderen hebben zijn zeer recent het slachtoffer geweest van de stakingen bij EVA-air. Ik vermoed dat dat konflikt nu opgelost is. Is de dienstverlening bij EVA-air nu slechter dan voordien?

        En lees ook eens de reaktie van Goort (iets verderop)…

        Vriendelijke groeten.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Henk zegt op

      Het gaat niet over de behandeling door het vliegend personeel, maar om het feit dat men zich niet aan de europeese wettelijke regels houdt en dus een slechte consumenten beschermiing

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. pieter zegt op

    Toevallig net bezig met claim na de staking, heb er wel buro; aviclaim voor ingeschakeld.

    En mijn de luxe stoel kreeg ik niet bij overigens prima KLM waar ik was omgeboekt, hiervoor extra claimen want EVA zelf laat nx van zich horen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Goort zegt op

    Ik ben dit totaal niet met je eens. Kreeg in NL mail dat mijn terugvlucht van A’dam naar BKK was geannuleerd, direkt gebeld met EVA op Schiphol, en zij wisten het nog niet maar was binnen het uur wel overgeboekt op KLM diezelfde dag.
    Ik vloog premium economy, er was geboekt KLM Economy, en heb toen zelf comfortstoel gekocht a € 140 pp. Deze gedeclareerd, samen mijn Internet pre-purchase, en binnen 4 weken keurig een vergoeding die iets meer was dan de kosten op mijn Thaise accoun bijgeschreven

    Dit zijn situaties die EVA Air ook niet wil, en ik vind de wijze waarop ze dit hebben opgelost, supergoed. Kom daar maar eens om bij Air France of KLM……

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • Kees zegt op

      Ik had vergelijkbare ervaring, maar vond het bijkomende probleem dat de premium economy van EVA en de economy plus van KLM niet van vergelijkbare kwaliteit zijn. EVA wil wel de € 160 verschil tussen economy en premium economy vergoeden, maar niet het kwaliteitsverschil. Ik schat dat in op minstens € 100 per vlucht.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • Cornelis zegt op

        Je kunt het toch moeilijk EVA aanrekenen dat KLM geen premium economy heeft? Wanneer ze het prijsverschil vergoeden, vergoeden ze toch ook het verschil in kwalteit?

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
        • Kees zegt op

          Nee, dat is niet wat ik bedoel. Het prijsverschil van € 160 is het verschil tussen de economy en de economy plus van de KLM. Maar ik heb betaald voor de premium economy van EVA. Daar zit ook nog een behoorlijk kwaliteitsverschil in.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  4. Prawo zegt op

    Goed dat u hier weer eens op wijst.
    Volgens mij is dit aspect ter sprake gekomen in het betreffende EVA stakingstopic.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Leo Th. zegt op

    Bij mij weten dienen niet Europese airlines zich ook aan het Europees recht houden wanneer bij aanvang van een reis vertrokken wordt / is vanaf een Europese luchthaven. Recht hebben is echter iets anders dan recht krijgen en bij de éne maatschappij zul je daar meer moeite voor moeten doen dan bij de andere. Ryanair bijvoorbeeld is dan wel een Europese airline maar zij staan erom bekend dat de afhandeling van klachten zeer moeizaam verloopt. Niet meer boeken bij EVA-Air om de door jouw genoemde reden is een persoonlijk besluit. De keren dat ik met EVA gevlogen heb zijn altijd zonder problemen verlopen en ik heb derhalve nooit een reden gehad om te klagen of een verzoek voor compensatie in te dienen. Uiteraard geen garantie voor de toekomst maar jouw ervaring met EVA is voor mijzelf geen reden om niet meer bij hen te boeken.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
    • Daniël M. zegt op

      Beste Leo Th.,

      Ik meende ook zoiets te weten en heb het opgezocht en dit is het resultaat:

      https://www.eccbelgie.be/themas/reizen/vliegreizen

      Deze link verwijst naar het ECC (Europees Centrum voor de Consument) België en meer specifiek de vliegreizen. Deze bevat nuttige tips en adviezen. Er is ook een video.

      Het ECC komt op voor de rechten van de Europese Consumenten. Alle nuttige info kunt u hier vinden. Wellicht bestaat er ook een soortgelijke Nederlandse website.

      Veel geluk!

      Vriendelijke groeten.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  6. Goort zegt op

    Ik ben dit niet met je eens. Mijn vlucht A’dam-Bangkok was gecancelled, en binnen een uur nadat ik hier een mail over gehad, was ik overgeboekt door EVA Schiphol op een KLM-vlucht. Omdat ik Premium Economy had geboekt, en er een Economy boeking bij KLM was gemaakt, heb ik later de kosten van een door mij zelf geboekte Comfort stoel a € 140 pp. gedeclareerd, evenals een pre-purchase voor internet aan boord.

    Ik had het bedrag in Bath binnen 4 weken op mijn rekening staan hier in Thailand, keurig geholpen door EVA Air hier in Bangkok.

    Ik vlieg in november weer, en vlieg weer met Eva Air, zeker na mijn vlucht met KLM. Die was niet buitengewoon.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  7. Sjaak zegt op

    Europese of geen europese, als je vliegt vanaf schiphol, kun je claimen volgens het europees recht en dan maak je meer kans op een vergoeding. Ooit een vertraging gehad met Emirates vanaf Schiphol en gewoon de vergoeding gekregen die er in Europa voor staat. Ga je claimen buiten Europa, dan zou t zo maar eens kunnen, dat je idd bot vangt en dus niks vergoed krijgt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Prawo zegt op

      Voor iedere airline geldt: bij vertrek vanaf een EU luchthaven zijn de EU regels m.b.t. de vaste compensatie bij instapweigering en/of vertraging van toepassing.
      Die laatste regels gelden NIET bij een vliegreis naar de EU NIET als je met een niet EU airline vliegt.

      Naast het vaste {forfaitaire) bedrag van € 600 (voor lange vluchten zoals naar Bangkok) kan andere schade worden geclaimd bij elke luchtvaartmaatschappij. Dat gaat dan op basis van het Verdrag van Montréal.

      Gelijk hebben is overigens niet hetzelfde als gelijk krijgen. Bij de ene luchtvaartmaatschappij zal het makkelijke gaan dan bij de andere.

      Reken zelf uit wat die meer zekerheid je waard is, afgezet tegen vaker probleemloos en goedkoper vliegen. Het kan een element zijn die je keuze voor een airline mede bepaalt.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  8. Jerry zegt op

    Ik heb gewoon mijn vlucht Bangkok – Schiphol gecanceld met het voorziene formulier. De maand daarop werd het bedrag van het ticket van de terugvlucht volledig terugbetaald. Zoals bij elke staking is rechtstreekse communicatie met de maatschappij slecht en heb ik niet afgewacht op een alternatief aanbod. De info van het schrappen van de vlucht werd gezien een staking zonder zicht op het einde 4 werkdagen vooraf medegedeeld. Vluchten vertrekkend van buiten Europa vallen volgens mij niet onder de schadeclaimregeling.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Prawo zegt op

      Dat laastte klopt als het om een vlucht met een niet EU maatschappij gaat.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  9. Kees zegt op

    Ik ben niet heel erg tevreden over die afhandeling, maar heb toch een (net aan) voldoende compensatie toegewezen gekregen. Nu nog hopen dat het ook op mijn bankrekening komt. Maar je kunt inderdaad geen aanspraak maken op de gangbare wettelijke vergoedingen bij vluchten die vertrekken buiten Europa. Ik blijf EVA wel trouw vanwege de prima prijs/kwaliteit verhouding in de premium economy en de rechtstreekse verbinding. Deze staking was hopelijk eenmalig. Ik heb met de KLM veel slechtere ervaringen in vergelijkbare situaties.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  10. Cornelis zegt op

    De passagiersrechten zoals die zijn vastgelegd in Verordening 261/2004 gelden voor niet-Europese maatschappijen alleen v.z.v. de vlucht vanuit de EU vertrekt. Of je om die reden voor een Europese maatschappij kiest is uiteraard een persoonlijke afweging. Zelf laat ik het niet meetellen bij de keuze.
    Overigens had ik ook bij EVA een verzoek om terugbetaling ingediend voor de gecancelde terugvlucht naar BKK van mijn partner. Ik had zelf een alternatief gezocht en geboekt. Die terugbetaling heeft intussen, 4 weken later, plaatsgevonden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  11. Arnolds zegt op

    In 2017 vlogen we vanaf Schiphol met Lufthansa via Frankfurt naar Thailand.
    We kwamen hier met 2 uur vertraging, waardoor we de aansluiting met Thaiairways hebben gemist.
    Mijn rechtsbijstand stuurde een brief naar Lufthansa ,maar deze gaven als argument dat het aan het weer lag en wilde niet over de brug komen.
    Ons zaak werd aangespannen bij het Europees Hof.
    Na een jaar procederen is Lufthansa in het ongelijk gesteld.
    We hebben het volledig bedrag met rente en proceskosten teruggekregen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • Prawo zegt op

      Om welke rechtbank ging het?
      Want naar het Europese Hof kun je niet zelf.

      Ik neem aan dat die uitspraak gepubliceerd is. Zou u mij vindplaats en/of kenmerk willen geven?
      Bij voorbaat dank.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website