Lezersinzending: Helm op…. twee keer geluk….
Vandaag werd ik door de politie gestopt… Controle: rijbewijs en helm. Beide bij me. De agent leek een beetje teleurgesteld…
De tweede keer was het geluk bij een ongeluk. Ik reed vanaf Pranburi naar Pak Nam Pran in het donker (zo rond half acht) en zag niet dat de weg opengebroken was. Ik gleed met mijn Honda uit en schoof een stuk over de grond, daarmee beide benen en mijn rechter arm open halend. Maar zonder helm weet ik niet hoe het er dan uit gezien had, want ik voelde ook een klap met mijn hoofd tegen de grond. Ook had ik gelukkig sterke sandalen aan, zodat mijn voeten verschoond bleven op een paar kleine plekjes na.
Een aardig Thais echtpaar, waarvan de vrouw Engels sprak, heeft me geholpen met het bellen van het ziekenhuis. Ik heb normaal gesproken altijd mijn telefoon bij mij, maar dit keer had ik niets bij me. Omdat ik een kaartje van het ziekenhuis heb, konden ze mijn vrouw bereiken en maakte men mijn wonden schoon. Een tetanusprik werd ook gezet en nu zit ik thuis, ingepakt, met flinke schaafwonden en een pijnlijke borstkast (geen stekende pijn, niets gebroken) en kan alleen maar zeggen:
Zet altijd een helm op, zelfs is het maar een goedkope. En met een vizier, want zonder dat, had mijn gezicht er minder fraai uitgezien.
De zoon van mijn vrouw had vorig jaar een veel erger ongeluk met zijn motor en droeg geen helm. Hij is nu zo langzaam weer de oude. Maar nog niet helemaal.
Ingezonden door Sjaak S
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending6 oktober 2024“De sociale media, de ondergang van onze moderne wereld” (lezersinzending)
- Visumvraag6 oktober 2024Thailand Visa vraag Nr 179/24: Non-immigrant O aanvragen als Dependent
- Visumvraag6 oktober 2024Thailand Visa vraag Nr 178/24: Thai Marriage – Verlengen
- Lezersvraag6 oktober 2024Hoe werkt de belastingaangifte met een Thaise id card en Nederlands pensioen?
helm dragen is volgens mij geen advies… maar een verplichting.
lange broek en bovenkleding met mouwen en dicht schoeisel is het advies.
(hoop dat alles snel heelt)
Bij het rijden op een motor licht of zwaar model is het altijd aanteraden buiten het sowieso dragen van een goede motor helm met keurmerk DOT .
En beter nog eentje met een vizier , een groot rond vliegend insect die je bij een snelheid van 80 km tegen je hoofd aanklapt dat ondervind je behoorlijk, over een vogel maar te zwijgen .
Ook dragen van een broek met lange pijpen als voorbeeld jeans zijn een goede aanrader .
Net zo belangrijk als je helm is het dragen van lederen handschoenen , daar bij het vallen de handen veelal het eerste kontakt maken met het asphalt of beton .
Als ik op een van mijn big bikes rij komt daar ook nog een ventilerend mashjack bij met schouder en elleboog inserts .
En dan het schoeisel rijden op slippers is zeker vragen om moeilijkheden , zeker bij zware machines .
Zorg voor goed schoeisel met een hogerand en stevig te bevestigen aan je voet door veters of rits .
Wat ik hier zoal zie en meegemaakt heb ook bij farang toeristen , vrijheid blijheid tot het misgaat en dat gebeurt eerder en sneller dan je denkt hier in Thailand .
Mocht je ooit eens kontakt maken met het ruwe wegdek dan weet je waar ik nu over schrijf .
Drive safe begint bij je motor met motorgear . Jan Beute .
Janbeute, na mijn val kan ik je alleen maar gelijk geven. Dat had je natuurlijk ook voordat ik viel. Maar men denkt dat het altijd anderen gebeurt. Het is nu vijf dagen geleden. Slik vier keer per dag antibiotica, moet iedere dag naar het ziekenhuis gebracht worden en begin nu langzaam maar zeker weer enigzins normaal te bewegen.
Mijn vrouw wil nu dat ik de Honda verkoop. Zij zegt dat de kleur rood van de scooter een vloek is. Dat het gewoonweg aan het slechte wegdek lag, gaat er bij haar niet in.
Ze heeft besloten dat ie weg moet. Haar zwager is automonteur met eigen bedrijf en heeft een aantal auto’s die hij verkoopt. Ze heeft al de helft betaald! De rest doe ik wanneer de auto komt.
Ik mag wel een andere kleur Honda kopen, maar ze vindt een auto veiliger. Heeft ze natuurlijk gelijk.
Maar mocht ik ooit weer een tweewieler kopen, zal ik jouw advies volgen.
Dat is toch heviger dan je blog mij deed geloven, spoedig herstel Sjaak! Enne, zelfs ewn eenvoudige uitglijder kan de beste overkomen dus helm en redelijke kleding (spijkerbroek) is toch echt wel zo verstandig.
janbeute, je vergeet er bij te melden dat de oude farangs eerst een moeten leren motor rijden, want de meeste hier die ik ken kopen hier een zware motor en hebben in Nederland of België nog nooit op een motor gereden. Ik heb van af mijn 14e al motor gereden ook 1500cc Harley’s, maar hier heb ik een Lifan V250 gekocht ziet er uit als een Yahama Virago maar gaat maar 100km en is makkelijk te besturen, wat moet ik met een 100cc? het is al gevaarlijk genoeg op de weg. Maar Jan de meeste ongelukken gebeuren door onbewuste fouten van hunzelf, rijd anticipate en geef eens voorrang. Ik heb buiten het cross en race circuit nog nooit een ongeval gehad, niet met een motor of met een auto.
Dus drive safe en begin bij je zelf.
Hans Willemsen
sorry moet zijn 1000cc
“”Vandaag werd ik door de politie gestopt… Controle: rijbewijs en helm. Beide bij me. De agent leek een beetje teleurgesteld”” Het laatste stukje van je zin begrijp ik niet goed. Ik heb hier in Pattaya althans de ervaring dat, als je een helm draagt en een rijbewijs bij hebt, alles OK is en de politie je vriendelijk laat vertrekken. Vaak ook pikken ze enkel de motorrijders die geen helm dragen (meestal Thai) er uit.
Het was een vaag grapje…doelend op degenen die telkens beweren dat de politie op farangs uit is. Hij kon in ieder geval geen boete uitschrijven. Ook in Hua Hin moet de politekas gespekt worden, van mij kon hij niks vangen…
Even over een shirt/jas en broek met lange pijpen……… Als je echt flink onderuit gaat geeft een lange broek geen enkele bescherming. Na een paar meter glijden over het asfalt lig je al open tot op het bot! Het enige wat kan helpen is écht goede motorkleding.