Photo APS / Shutterstock.com

Hierbij mijn ervaringen op 3 maart op mijn vraag van 22 januari of ik vanuit UdonThani om 9 uur met ThaiSmile de aansluiting zou halen met de vlucht om 12.50 uur met EVA Air naar Amsterdam.

Velen raadden mij aan om een dag eerder te vertrekken naar Bangkok, een terechte optie daar zelfs sommigen beweerden dat het zeker niet haalbaar was. Maar andere ervaringsdeskundigen onder u vertrouwden mij toe dat een aansluiting tot de mogelijkheden behoorde.

Ik vertrok dus naar het vliegveld in Udon Thani en checkte in bij ThaiSmile met de vraag of ik mijn koffer door kon labelen naar Amsterdam met EVA Air. Helaas kon dat niet, dat betekende dat ik in Bangkok eerst mijn koffer op moest halen voordat ik in kon checken bij EVA. Om 09.00 uur kozen we op tijd het luchtruim om 10.05 uur geland op Suvarnabhumi, taxiën en een eindje lopen naar de bagageband voor m’n koffer. Daarna naar de 4e etage afdeling vertrek ingecheckt voor Amsterdam. Nu kregen we het gedeelte waarvan ik verwachtte dat daar de meeste tijd in zou zitten, de persoonlijke en handbagagecheck en de paspoort controle. Maar, normale drukte bij de paspoortcontrole waren er ongeveer 8 personen voor mij. Om 11.15 uur liep ik al fluitend richting Gate E1 waar de boarding time pas om 12.20 uur was, dus ruim op tijd voor iets te happen en drankje te nemen voor de reis naar Amsterdam.

Ik hoop dat de lezers hier misschien iets aan hebben. Zeker zullen de woorden “maar als” vallen bij de reacties, maar dit verhaal is alleen mijn bescheiden ervaring (naar waarheid verteld).

Ingezonden door Ralph

17 reacties op “Lezersinzending: Ervaring aansluiting binnenlandse vlucht op vlucht naar Amsterdam”

1. ruud zegt op

Het advies om een dag eerder naar Bangkok te gaan was in zijn algemeenheid een goed advies.
    Niemand kan garanderen, dat uw vertrek vanuit UdunThani op tijd zal zijn en niemand weet hoelang de rijen bij de immigratie zullen zijn.
    De ergenis, het gedoe en waarschijnlijk de kosten van een gemiste vlucht wegen – naar mijn mening – niet op tegen een nachtje in een hotel in Bangkok.

Er zit een tweede voordeel aan dat hotel.
    De laatste keer dat ik naar Nederland ben gevlogen, ben ik ook in een hotel dicht bij de luchthaven gegaan.
    Wanneer ik dat niet had gedaan, had ik midden in de nacht op moeten staan, om de eerste vlucht naar Bangkok te halen.
    Daarna zou ik dan doodmoe een kleine 24 uur onderweg naar mijn adres in Nederland zijn geweest.

Door dat hotel kon ik uitgeslapen in het vliegtuig stappen en hoefde ik alleen de 12 uur durende vlucht te overleven.
    Eenmaal aangekomen in Nederland is de rest van de reis niet zo zwaar meer.

• ralph zegt op

Hartelijk bedankt voor uw reactie en uw visie op mijn verslag waarin ik het niet gehad heb over ergernis en gedoe en garanties van tijdig vertrekken . Heerlijk geslapen tijdens de reis met EVA air en kwam kakelvers in Amsterdam aan.Ieder zijn keuze en ik respecteer de uwe .
      Dank u,
      Ralph

• Peer zegt op

Goed geantwoord Ralph,
        Ikzelf doe het net als jij op deze manier, al 10 jaar.
        EVA vertrekt op ‘n gunstige rijd, waardoor je makkelijk op tijd kunt zijn.
        En wil je persé ‘n dag eerder vertrekken, pak dán ‘n hotel ín Bangkok, dan heb je nog iets aan de laatste avond!!
        Carpe diem

2. Kees zegt op

Je hebt geluk gehad bij de paspoortcontrole. Ik heb daar wel eens 45 minuten in de rij gestaan. In combinatie met andere tegenslag, kan dat een probleem opleveren. Fijn dat het gelukt is.

• Rene Martin zegt op

Er reizen nu minder mensen door de Corona en dat maakt de wachtrijen beduidend minder op het vliegveld.

3. rene23 zegt op

Vorige week terug uit BKK gekomen.
    Nergens wachtrijen !!!
    Was in 10 minuten door security en emigratie.

4. Bert zegt op

Bagage doorlabelen op Udon Thani naar het buitenland kan niet. Er staat op de luchthaven “Udon Thani International Airport”, maar er gaan geen vluchten meer naar omringende landen.

Je kunt prima overnachten in Lat Krabang op 5 km van de terminal van BKK. Ik slaap regelmatig in het Orchid Resort. http://www.orchidresort.net/?lang=en& Dit resort heeft een pendelbusje dat je gratis naar te terminal brengt. Er zijn echter nog meer overnachtingsmogelijkheden.
    Lat Krabang is een levendige universiteitsstad met een grote avondmarkt en ’s avonds leuke restaurants en cafés met beschaafde live muziek. Niet duur. Uitstekend om je laatste avond door te brengen en ’s morgens ontspannen naar de luchthaven met alle tijd.

5. Ben Janssens zegt op

Ik blijf toch trouw aan mijn standpunt: nacht ervoor in de buurt van de luchthaven lekker in een hotel. Even zwemmen, dineren, slapen, laatste Thais ontbijt en met de gratis shuttle van het hotel naar de luchthaven en dan terug vliegen met Eva-Air. In oktober 2020 zelf de 1e nacht ook daar en de volgende dag op ons gemak door naar Koh Chang. https://www.thecottagebangkokairport.com/

6. Any zegt op

Fijn dat het je gelukt is

7. Joop van den Berg zegt op

Mijn ervaring is dat je beter de dag of avond ervoor een vlucht kan nemen.
    De 1e keer terug uit Khon Kaen op de dag zelf was goed
    De 2e keer uit Khon Kaen kreeg ik 2 dagen ervoor een email dat de vlucht was gecancelled.
    Toen ik belde zei men heel vriendelijk dat ik een vlucht later kon nemen, maar vertelde dat ik dan Asd niet zou halen. Dus een vlucht de dag ervoor gekregen. Dit moest ik dus zelf aankaarten met meerdere personen aan de lijn. Verder vriendelijk alom bij Thai Smile.
    De 3e en 4e boekte ik standaard de dag ervoor terug en dat geef me meer rust.

Dus ja, het kan wel maar soms zit het mee en soms tegen. Bij de douane in Bkk heb ik 1x 2 uur in een rij gestaan. Maar dat is me ook gebeurd in Asd.

• Cornelis zegt op

Je hebt.vast geen 2 uur in de rij gestaan voor de douane, noch in Bangkok, noch in Amsterdam. Je zult de paspoortcontrole bedoelen.

8. Henk zegt op

Dank je wel voor het delen van je ervaring. Fijn dat mensen dit zo veel mogelijk doen. Het geeft de lezers dan de mogelijkheid om elk voor zich zelf de juiste afweging te maken. Ga volgende maand vanuit Khon Kaen naar BKK voor terugreis Amsterdam. Denk dan zelf om toch maar nachtje BKK er aan te plakken.

9. Christiaan zegt op

Ralph, fijn dat het jou gelukt is. Je had dan ook alles mee.Maar het blijft een risico. Ik zou ook een dag tevoren naar Bangkok gaan.

10. Rene Martin zegt op

Bedankt voor het delen van je ervaringen.

11. Peer zegt op

Hahaaaaa,
    Wij Nederlanders zullen de wereld over blijven gaan als “zuunigers”!!
    In de meeste reakties van de overnachters wordt er gewag gemaakt van het feit dat er “gratis” airport-shuttle is!
    Ik overnacht het liefst downtown Bangkok, ook voor de sfeer.
    Met de skytrain naar Phaya Tai, dáár de airport-exprestrein naar Suvarnabhumi: 45 min van hartje Bangkok en 75 Bath ( € 2,30) armer.
    Zeeuws Meisje?? hoor ik?

12. mee farang zegt op

Beste man,
    Het is een boeddhistisch vertrouwen in het leven en de wereld – of niet!
    Je kiest voor iets en neemt de consequenties.
    Helaas zit iedereen tegenwoordig in de ‘wat als’ modus en denkt zijn leven te kunnen terugschroeven en herbeginnen, zoals we een tikfout in een Word-document kunnen herstellen. De westerse wereld is ziekelijk perfectionistisch. En start met alles eerst in vraag te stellen.
    Dat is niet zo! We kunnen niet wissen en herbeginnen.
    Op 13 januari kreeg ik in Borneo (Maleisië) bericht dat mijn moeder mogelijk een operatie niet zou doorstaan.
    In allerijl nam ik vier vliegtuigen (Borneo-Kuala Lumpur; Kuala Lumpur-Bangkok; Bangkok-Dubai; Dubai-Brussel. Ik boekte alles met een tussentijd van ca. 2/3 uur. Binnen 30u was ik thuis. Zelf geboekt en felicitaties van de verzekeringsmaatschappij!
    Ik heb geen moment gedacht aan alles wat mis kon gaan. Wie dat doet, roept het onheil bij voorbaat over zich af.
    Wat meer vertrouwen in jezelf en de wereld!
    En indien niet, ok, dan overnacht je wel ff in een luchthaven.
    Stel je daarbij vooral voor ogen wat de gedeporteerden naar Auschwitz op hun tocht meegemaakt hebben.
    Dan slik je iedere kritiek in!
    Wij – proletariërs aller landen – hebben nogal wat noten op onze zang!
    Shame on us.
    Gelukkig heb ik mijn moeder nog levend gezien. Helaas is het daarna mis gegaan.

• Ralph zegt op

Ik ben blij dat er nog mensen zijn die hetzelfde denken als ik.
      Het leven nemen zoals het op je afkomt .
      Zo min mogelijk stress.

Ralph. (dus toch een dag eerder,hoor ik zachtjes op de achtergrond)