Kasikorn Bank, smaad en laster? (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags:
26 september 2023

In de stad Somdet, provincie Kalasin probeerde ik bij de Kasikorn Bank een bankrekening te openen. De baliemedewerker weigerde dit. De verklaring: wij vertrouwen buitenlanders niet en daarom geven wij buitenlanders geen bankrekening. De ervaring leert dat buitenlanders criminelen zijn.

Terug in Nederland heb ik aan de bevriende familie gevraagd om te achterhalen wat de voorwaarden zijn om bij een Thaise Bank een rekening te openen. De antwoorden waren vooral hilarisch. Het meest bijzondere antwoord kwam van de burgemeester: “Alleen Thai burgers kunnen een Thaise bankrekening openen.”.

Via de website van Kasikorn Bank probeerde ik zelf de voorwaarden voor een bankrekening te achterhalen. Waarop ik via via de uitleg kreeg dat een Thais bedrijf nooit communiceert met een buitenlander.

Wel wordt van alle kanten verteld dat in de toeristische plaatsen het openen van een bankrekening geen enkel probleem is …. En dat juist Kasikorn Bank erom bekend staat om in de toeristische plaatsen het makkelijkst en snelst een bankrekening verstrekt aan Nederlanders!

Sinds kort sponsor ik een Thaise vrouw. Zij is aan haar studie aan de Universiteit van Khon Kaen begonnen. Mijn sponsorbedragen zijn steeds van mijn Nederlandse bankrekening naar Kasikorn Bank overgemaakt.

Alleen de laatste overboeking is verdwenen!

Navragen in Thailand bij bankloketten, Kasikorn Bank chat functies en/of de Kasikorn Bank telefonische helpdesk geven ook weer een bizar vervolg. De gemeenschappelijk noemer is dat de Nederlandse bank dit maar moet oplossen. Dat er in de afgelopen jaren aanzienlijke bedragen zijn overgemaakt is door de Kasikorn medewerkers niet meer te achterhalen. Een copy van de overboeking wordt ongezien en ongelezen weggelegd.

Via mijn eigen bank krijg ik ook geen duidelijkheid. Mijn bank geeft aan dat net als voorgaande keren er een reguliere overboeking heeft plaatsgevonden.

Via een bevriende gerechtsdeurwaarder krijg ik een lijst van Nederlands sprekende advocaten in Thailand. Bij gebrek aan bewijs, getuigen wordt mijn kwalificatie tot crimineel opzij gelegd. Met de toevoeging dat Kasikorn Bank dit altijd zal ontkennen …

De zoektocht naar mijn verdwenen overboeking wordt door het advocatenkantoor in behandeling genomen. Mijn overboeking moet alleen nog aangevuld worden met alle bankafschriften van de begunstigde in Thailand.

Tussendoor waarschuwt de advocaat in Thailand dat smaad en laster een grote zonde zijn in Thailand. Mocht ik nog naar Thailand willen reizen kan ik beter niets zeggen, vertellen of schrijven over mijn slechte ervaringen met Kasikorn Bank! Dat ik door Kasikorn Bank als crimineel wordt weggezet? Dat vind ik smaad en laster.

In de toeristische plaatsen is het openen van een bankrekening bij Kasikorn bank geen enkel probleem. Juist Kasikorn Bank staat erom bekend in de toeristische plaatsen het makkelijkst en snelst een bankrekening verstrekt aan Nederlanders! Maar mijn wens was om in een klein boerendorp van mijn pensioen te genieten. Van oorsprong schijnt Kasikorn bank vooral een agrarische bank te zijn.

Uiteindelijk is het bedrag grotendeels teruggestort. Vreemd genoeg met de mededeling dat ik de naam van de begunstigde in Thailand niet vermeld zou hebben. Terwijl mijn overboeking toch echt identiek was met de voorgaande wel uitgevoerde transacties, inclusief de naam van de Thaise begunstigde inclusief het adres.

Dat er meer kosten in rekening zijn gebracht dan een reguliere overboeking naar Thailand? Er wordt mij aangeraden om niets te zeggen. Het zou mij in grote problemen brengen wanneer ik in Thailand kom!

Het Thaise advocatenkantoor is zo vriendelijk om geen rekening te sturen voor de geboden hulp.

Ingezonden door Rob 

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

24 reacties op “Kasikorn Bank, smaad en laster? (lezersinzending)”

  1. Rob Alberts zegt op

    Als gepensioneerd Nederlander moet je voor een visum een spaarbedrag op een Thaise bank storten.
    Als gepensioneerd Nederlander moet je voor een visum een maandelijks bedrag op een Thaise bankrekening ontvangen.
    Het zijn duidelijke voorwaarden die de geldigheid van je visum bepalen.

    Wat als je spaarbedrag uit Nederland niet op je Thaise bankrekening aankomt?
    Wat als je maandelijkse inkomen uit Nederland niet op je Thaise bankrekening aankomt?

    Wat als de Thaise bank op geen enkele manier met je wil communiceren?

    Wat als je hierdoor je visum kwijtraakt?

    Mijn keuze is eenvoudig.
    Ik stort geen geld meer naar een Thaise bank.
    Ik ben gestopt met mijn sponsoren van de Thaise student.
    Ik zal niet meer naar Thailand reizen.
    Ik zal niet meer naar Thailand emigreren.

    De visum vereisten zijn helder en duidelijk en accepteer ik volledig.

    De onbereikbaarheid van de bank, de problemen met geld transacties zijn voor mij reden om Thailand te mijden.

    Of iets of iemand deze bankproblemen kan oplossen?
    Geen idee.

    Bezorgde groet,

    • François Nang Lae zegt op

      Je had jezelf veel moeite en ergernis bespaard door bij een andere bank te informeren
      Als je hier op Thailandblog even had gezocht, had je geweten dat er bankfilialen zijn die buitenlanders weren, en andere, zelf van dezelfde bank, die je graag van dienst zijn.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Topicstarter geeft wel snel op! Ga naar een andere bank zoals ik vanmorgen al schreef (maar die reactie is verdwenen door de storing). Thailand is niet zoals NL; dingen lopen hier wel eens anders…

      • Rob Alberts zegt op

        De diverse insinuaties hier zijn verbijsterend.
        Alsof ik maar bij 1 bank in de provincie Kalasin ben geweest?
        Alsof ik als gepensioneerd docent met tattoos, piercings, ongewassen, onfatsoenlijke kleding rondloop?

        Ik benoem 2 problemen in mijn inzending: het verkrijgen van een bankrekening en/of spaarrekening en het verdwijnen van internationale geld transacties.

        De insinuaties laat ik voor wat ze zijn.

        Het gegeven dat in de reacties blijkt dat meer mensen tegen vergelijkbare problemen oplopen staat.

        Dat veel genoemde omwegen en alternatieven ook niet afdoende zijn blijkt ook uit de reacties.

        De naam en faam van het Thaise bankwezen is bij een aantal reacties minder.
        Het prestige van de Thai en Thailand lijdt hieronder.

        En ja, na op meerdere manieren proberen kies ik voor veiligheid en zekerheid.

        Mijn spaargeld en mijn pensioen laat ik niet verloren gaan door vreemd handelen van Kasikorn of andere Thaise banken.

        Mooier zou zijn als er door de directie van Kasikorn of een controlerend overheids orgaan wordt gereageerd op de genoemde problemen. Niet alleen op mijn ervaringen maar ook op de genoemde problemen en ervaringen van anderen in deze draad.

        Vriendelijke groet,

        • Erik Kuijpers zegt op

          Rob Alberts, dan heb je nu hopelijk door hoe goed men hier leest. Je meldt slechts één poging om een rekening te openen. Vind je het vreemd dat we dan denken dat je niet een straat verder bent gaan kijken? Als jij duidelijker was geweest dan had je andere antwoorden gekregen.

          Wat jou is overkomen, zowel wat betreft het aanvragen van een bankrekening als het tijdelijk verdwijnen van een overboeking, zijn uitzonderingen. Anders had dit blog vol gestaan met klachten over Thaise banken. François schreef het al, in dit blog is beschreven dat er banken zijn die moeilijk doen terwijl de bank ernaast of nota bene de vestiging een paar straten verder gewoon die rekening laat openen. This is Thailand, Rob! Grin and bear it.

          Ik heb 30 jaar rekeningen gehad bij Kasikorn en klachten, ook over internationale overboekingen: nul. Zie ook andere reacties. Maar als jij daarom jouw plannen laat varen: soit!

        • Arne Pohl zegt op

          Leuk iemand met tattoos en piercings is dus een aso , wat een redenering zeg. Ik woon hier 7 jaar heb zonder problemen 3 rekeningen bij 3 verschillende banken in Thailand . Heb tattoos omdat ik 25 jaar in die branche werkzaam ben geweest en daar dus en goede boterham in verdiend heb, zodat ik hier kon gaan wonen toen ik 50 werd. Dus iedereen over een kam scheren, dat gaat echt niet op en ik kan alleen maar zeggen dat ik bij iedere bank ontzettend netjes behandeld werd. Maar ja, ik heb het ook al nooit op docenten gehad .

          • Rob Alberts zegt op

            Beste Arne, verkeerd lezend zou ik nu kunnen concluderen dat ik met voldoende tattoos 3 bankrekening bij 3 verschillende banken kan verkrijgen?
            Verkeerd lezend zou ik moeten concluderen dat docenten verwerpelijke mensen zijn?
            De werkelijkheid is dat op diverse plekken in Thailand bij verschillende banken klanten op onverklaarbare wijze geweigerd worden.
            De werkelijkheid is dat danwel van Nederlanders en Thaise mensen internationale overboekingen van Nederland naar Thailand van verschillende Nederlandse banken naar verschillende Thaise banken verdwijnen. Soms voor meer dan 45 weken. Soms gedeeltelijk met bizarre redenen worden teruggeboekt.

            Met de hulp van Nederlandse Thai, met de hulp van Thaise Thai heb ik geen bankrekening en/of spaarrekening bij meerdere Thaise banken in Kalasin kunnen openen.

            Mijn beroep is daarbij nooit ter sprake gekomen. Net zo min dat mijn kleding en/of uiterlijk werd becommentarieerd.

            De opmerkingen over benodigd uiterlijk zijn in deze draad door anderen gemaakt.

            Vredelievende groet,

            • Maarten zegt op

              Nee Rob, dit heeft er allemaal niets mee te maken. Je hebt nu al verschillende keren geprobeerd de mening van de bloggers te ondergraven met nietszeggende commentaren.

              Juist, je hebt pech gehad. De bank, waarvan vele duizenden Farangs vinden daar een goede service te krijgen, heeft jou afgewezen. De reden waarom vind ik een beetje obscuur, we kennen uiteraard enkel jouw kant van het verhaal, de echte waarheid zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.

              Om nu resoluut de Kasikorn bank (waar ik ook al vele jaren tevreden klant ben) af te schilderen als een bende bandieten is wel heel verregaande. Nochtans, is voor wat jou betreft, de oplossing heel eenvoudig. Ga naar een andere bank, vergeet het hele voorval en ga verder met je leven.

              Je maakt je jezelf nog wat lastiger om hier voortdurend weerwerk te willen bieden. De frustraties lopen ervan af. Niemand heeft daar baat bij. Je besluit om Thailand definitief de rug toe te keren is je volste recht. Dit neemt niet weg dat vele landgenoten die zich hier definitief gevestigd hebben wel een prachtig leven hebben met uiteraard soms eens een tegenslag (maar dat is niet eigen aan dit mooie land).

  2. Willy zegt op

    Ik heb een vriend die een “criminal case” heeft lopen tegen een agent van Kasikorn bank in Pattaya. Die heeft verscheidene miljoenen THB van de rekening van mijn vriend in eigen zak laten verdwijnen, via valse bankdocumenten.
    Kasikorn zelf trachtte er van onder uit te kunnen.
    Proces loopt nog steeds.
    Oppassen dus met Kasikorn Bank!!!

  3. Jos M zegt op

    Ben al sinds 2008 klant bij Kasikorn.
    Voordat Wise (Transferwise) bestond altijd rechtstreekse overboekingen gedaan.
    Ook naar de bank van mijn schoonmoeder SCB.
    Nooit enig probleem gehad dat niet opgelost kon worden in het kleine bank filiaal in het winkelcentrum nabij Khon Kaen.
    Commutatie met Kasikorn gaat prima per email of even langsgaan.
    Het is niet voor je visum dat je een bedrag op je bank moet hebben staan maar voor de verlenging ervan, als je daarvoor kiest.
    Het kan ook met de visum ondersteuningsbrief van onze ambassade

  4. Lenaerts zegt op

    Heb daar nooit problem gehad.en zeer behulpzaam.ik vermoed dat er dan toch iets anders scheelt.

    • Rob Alberts zegt op

      De onbegrijpelijke willekeur heb ik met mijn eigen ervaringen proberen te beschrijven.
      Naar mijn idee schaadt deze onvoorspelbare willekeur de naam en faam van het Thaise Bankwezen.
      Naar mijn idee geeft dit een slechte uitstraling op de Thai en Thailand.

      Jammer genoeg zie ik geen reacties van Thaise Banken in deze draad.
      Wellicht heeft niemand binnen dit forum contact met Thaise Banken of Thaise Overheid?

      Vriendelijke groet,

      • Ger-Korat zegt op

        Ben dan wel geen bank of bankmedewerker maar kan wel aangeven wat hoogstwaarschijnlijk de reden is dat je een bankrekening werd geweigerd. Namelijk je dient daarvoor een non-immigrant visum te hebben en daarbij vergezeld te zijn van een Thai welke zich bij de bank garant verklaart. Nou lees ik niet over dat je iemand had meegenonen en dit zou de reden kunnen zijn. Beleid zoals je dat wel vaker in reacties voorbij ziet komen, in toeristenplaatsen zal het minder stringent zijn maar omdat je het over Kalasin hebt lijkt het me vrij duidelijk dat je niet aan 1 of beide voorwaarden voldeed. Klagen heeft geen zin, elk persoon kan als deze aan de voorwaarden voldoet een bankrekening openen en het helpt ook nog als je geld klaar legt om op de rekening te storten zodat men ziet dat het een actieve bankrekening is en niet loos wordt geopend voor toekomstige transacties.

      • François Nang Lae zegt op

        Ik kan het mis hebben hoor, maar ik vermoed dat dit blog niet veel volgers heeft onder Thaise bankmedewerkers (inderdaad volkomen onterecht), dus ik schat de kans op een antwoord uit die hoek niet zo hoog in.

  5. Hendrik zegt op

    Natuurlijk zijn er buitenlanders die de boel belazeren, maar ik zie niet in dat als iemand uit het buitenland een account wil openen, het vertrouwen in die buitenlanders wordt geschonden, door op te merken, dat zij hen niet vertrouwen.
    Dan short er toch echt iets aan het Thaise system. Als je kunt aantonen dat je minimaal 65000 baht elke maand op de rekening hebt, waar zit dan het probleem?
    Ben benieuwd naar de reacties!

  6. Jan Janssen zegt op

    Toen ik in Thailand ging wonen. Hebben we mijn vriendin en dochter die ook bij een bank werkte . Ook geprobeerd om bij kasikorn een bankrekening te openen. Ze weigerden het . Toen heeft de dochter verder gekeken en contact gezocht met de krungsri bank. Die waren erg hulpvaardig en daar heb ik zonder problemen een rekening geopend. Tot op heden geen spijt van gehad. Alles prima geregeld

    • Rob Alberts zegt op

      De positieve ervaringen ken ik ook.
      Waarom het soms/vaak misgaat is wat ik probeer te achterhalen.

      Tot nu toe kom ik niet verder dan onvoorspelbare willekeur …

      Fijn dat jullie met plezier in Thailand wonen.
      Dat was ook mijn streven.

      Vriendelijke groet,

  7. Frans zegt op

    Die lijst met Thaise advocaten die Nederlands spreken, zou je bereid zijn die te delen?

    • Rob Alberts zegt op

      Beste Frans,

      Dit is een overzicht van advocaten:

      https://www.nederlandwereldwijd.nl/advocaten-thailand

      Vriendelijke groet,
      Rob Alberts

    • Erik Kuijpers zegt op

      Frans, kijk eens hier, maar ik weet niet of die lijst compleet is…

      https://www.netherlandsworldwide.nl/lawyers-thailand

  8. Jahris zegt op

    Beste Rob,

    Ik denk dat je gewoon ontzettend veel pech hebt gehad met een eigenzinnig filiaal en horkerig personeel. En dat er tijdelijk geld is verdwenen is natuurlijk schandalig. Maar ik ben het wel eens met een aantal eerdere reacties dat er mogelijkheden genoeg zijn om zonder problemen een rekening in Thailand te openen.

    Ik ben een ruime maand geleden ook bij Kasikorn geweest. Ik woon niet in een grote stad of in een toeristenplaats, maar gewoon in een dorpje in Centraal Thailand. Binnen een kwartier had ik twee rekeningen, voorzien van bankboekjes, een prima bank app en begeleidende uitleg van een paar zeer vriendelijke medewerksters. Het helpt wel als je naar een filiaal gaat in de provincie hoofdstad, dus niet in het dorp zelf, je je laat vergezellen door een Thai, en direct al alle juiste documenten bij je hebt. Voor als je nog geinteresseerd bent, in mijn geval waren dat mijn paspoort, NL rijbewijs of NL identiteitskaart, kopie van e-visa (alles behalve toerist visa) en een bewijs van mijn verblijfsadres (in mijn geval TM30 formulier van huiseigenaar). Volgens de medewerksters zou dit voor alle Kasikorn filialen in heel Thailand gelden maar niet dus, gezien jouw ervaring.

    Zie ook: https://www.thailandblog.nl/visumvraag/thailand-visa-vraag-nr-165-23-bankrekening-openen-en-visum/#comments

  9. Jahris zegt op

    Ik had het eerste bericht blijkbaar niet goed gelezen want ik zie nu pas dat je gewoon nog in Nederland woont? Dat verandert de zaak want Thaise banken staan rekeningen voor niet-Thai doorgaans alleen toe indien ze over het juiste visum beschikken, en op basis daarvan al in Thailand woonachtig zijn. En het juiste visum is: alles behalve een toeristen visum. De tijd dat je als buitenlander zomaar even een rekening kon openen is toch wel voorbij. Ook in de toeristische plaatsen, al zullen er waarschijnlijk nog wel uitzonderingen zijn.

    Dus als je een Thaise rekening wilt hebben zul je eerst in Nederland een retirement visum aan moeten vragen, op basis daarvan in Thailand gaan wonen, dan snel een Thaise rekening openen, en vanaf dat moment je zaken mbt de verlenging gaan regelen.

  10. Dennis zegt op

    Ja, min of meer een oud en steeds terugkerend verhaal (hoewel het voor schrijver Rob de eerste keer was).

    Lang geleden werd er op fora op gewezen dat Kasikorn DE bank was om je bij aan te sluiten; modern en een app op de telefoon, iets wat toen nog nieuw was en vooral handig als je in het buitenland (Nederland) bent en toch je Thaise zaakjes wilt regelen. Lang verhaal (zie hieronder) kort; “Nee” zei Kasikorn, “welkom!” zei Bangkok Bank..

    Het hele verhaal; Op Petchburi Road, waar ik in een hotel verbleef met mijn gezin, zag ik de bekende groene kleuren van Kasikorn. Ik naar binnen en de vriendelijke dame die de taak had klanten naar de juiste balie te dirigeren vroeg wat ik kwam doen. “Een bankrekening openen” antwoordde ik, waarop zij vroeg of ik een verblijfsvergunning had. Toen ik ontkennend antwoordde, werd mij verteld dat ik dan in Thailand geen bankrekening kon openen. Dat vond ik vreemd, omdat op fora toch echt bij hoog en bij laag werd beweerd dat dit wel kon. Een paar dagen erna waren wij ondertussen doorgereisd naar de omgeving Surin. Daar kwamen wij om onduidelijke redenen in Lamduan terecht bij Bangkok Bank (volgens mijn herinnering omdat de ATM buiten het niet deed). Op de balie, in het Engels, een flyer om een bankrekening te nemen bij Bangkok Bank. Dus toen we aan de beurt waren heb ik ook gevraagd of ik, met 30 dagen visa waiver, ook een rekening kon openen. Ja hoor, geen probleem. Alles werd ter plaatse geregeld en na het zetten van 436 handtekeningen (TIT!) liep ik mét werkende bankpas de deur uit. Die bankpas werkt tot op de dag van vandaag, hoewel ik 99,99% van m’n bankzaken gewoon via de app doe.

    Bij terugkeer in Bangkok kon ik het niet laten even bij Kasikorn naar binnen te lopen. Zelfde vraag gesteld en zelfde antwoord gekregen; kon niet. Triomfantelijk mijn bankpas van Bangkok Bank erbij gehaald en gezegd dat het bij Bangkok Bank wel kon. De dame dacht even na en wilde mij toen naar een balie leiden om een bankrekening te openen. Maar daarvoor bedankte ik; “I have one already”.

    TIT! Nee is niet altijd nee. Wat vandaag niet kan, is morgen de normaalste zaak van de wereld. En mijn vrouw is bij KrungThai plots 1800 baht kwijt. “Fee” voor een binnenkomende betaling. Wat dat betreft heb ik geluk met Bangkok Bank, want nog nooit problemen gehad.

    • henk zegt op

      Dennis, dan heb jij je rekening zeker nog geen 3 jaar?
      Bij de KrungThai bank krijg ik telkens een pas die slechts 3 jaar geldig is. Verder geen probleem, want je meld je na aankomst in TH bij een bankfiliaal en even later sta je weer buiten met een nieuwe werkende pas.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website