Opgelicht en een oplossing daarvoor

Door Dick Koger
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
8 november 2017

De televisie van Ardie doet het niet meer, het toestel is 16 maanden oud, te vroeg om vervangen te worden, te laat voor de garantie. Dus regelt Ardie een auto en gaat met het toestel naar een televisiewinkel op Sukhumvit Road in Pattaya.

Reparatie is mogelijk, volgens het winkelpersoneel, maar uitsluitend bij een LG reparatieshopWaar is die dan? vraagt Ardie. Die is ver weg, is het antwoord, helemaal in Naklua maar wij zullen hem daar wel brengen. Dat is niet nodig, zegt Ardie, ik ga zelf wel. De winkel houdt vol dat het veel eenvoudiger is dat zij dit doen, dan kan ze het toestel ook weer hier halen. Ze laat zich overtuigen en laat het toestel achter,

Na een paar dagen haalt ze het toestel op en het werkt weer naar behoren. De rekening bedraagt 3.580 Baht. Ardie is toch enigszins wantrouwig en besluit de
reparatieshop in Naklua op te zoeken. Die kan ze niet vinden en dat klopt ook,  want die bestaat helemaal niet, althans niet in Naklua. Op de terugweg valt haar oog bij toeval op een grote LG reparatieshop op Sukhumvit Road, niet ver van de winkel waar ze haar toestel heeft laten repareren.

Ze gaat naar binnen en laat daar de rekening zien met de productinformatie. Snel blijkt dat de reparatie inderdaad hier heeft plaatsgevonden en dat hiervoor 2.035 Baht in rekening is gebracht. Het is duidelijk dat Ardie opgelicht is en dat zint Ardie niet. Ze vertelt dit verhaal aan kennissen en die hebben weer Thaise kennissen en zo krijgt ze een oplossing voorgeschoteld, die bij mij, maar waarschijnlijk bij veel mensen, niet bekend was.

In het stadhuis aan de Noord Pattaya Road is een afdeling met de naam Customer Protection. Ardie gaat hierheen en vertelt haar verhaal. Ter illustratie legt ze beide rekeningen op tafel. Dan gaat het snel. De man die haar te woord staat, pakt de telefoon en belt de eerste zaak. Na het gesprek hoort Ardie dat ze het teveel betaalde bedrag terugkrijgt, wanneer ze nu naar de bewuste zaak gaat.

Dat doet Ardie. Ze vraagt naar de manager en zonder probleem wordt er een nieuwe rekening gemaakt, nu van 2.236 Baht. Het kleine verschil komt door een berekende provisie. Voor Ardie allerzins acceptabel.

Kortom, heb je een soortgelijke ervaring, dan is hier de oplossing. In het stadhuis op de Noord Pattaya Road, in het tweede gebouw, op de vijfde verdieping, vind je vanzelf de afdeling Customer Protection. Mijnheer Thammanoon spreekt uitstekend Engels. Zijn telefoonnummer is 087 9580465. Het zou leuk zijn om je ervaring even met ons te delen.

– Herplaats bericht –


» Laat een reactie achter


8 reacties op “Opgelicht en een oplossing daarvoor”

  1. Aad zegt op

    Weet iemand misschien waar een dergelijke afdeling is te vindenjn Chiang Mai?
    Ll
    Bij voorbaat dank.l

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. gerard zegt op

    Kijk aan zulke informatie hebben we aan, want tenslotte hebben dit allemaal al eens mee gemaakt. neem ik aan.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  3. jos zegt op

    Weer informatie rijker, bedankt hier voor adres genoteerd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Jan zegt op

    Achter op tv van lg staat een sticker met telefoon nummer bellen en hij word aan huis gemaakt nieuw printplaat prijs 1200 baht

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  5. Sjaak S zegt op

    Ja, voor 1000 Baht opgelicht. Naar verhouding veel. In Nederland moet je al op zijn minst 100 euro betalen voor het laten nakijken (service kosten) en dan is er nog niets gedaan.
    Dat is weer het mooie hier in Thailand. Je kunt nog iets laten repareren…mits je niet opgelicht wordt.
    Ik heb ook een LG die plotseling over het beeldscherm verdeeld, grote witte stippen laat zien…heb hem nog niet weggebracht…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. jan scheys zegt op

    opgelicht??? dat is bij ons ook dagelijkse kost hoor!!!
    een vriend die op een appartement woont vertelde me dat een firma iets moest komen plaatsen of herstellen en buiten de kosten rekenden ze natuurlijk ook verplaatsingsvergoeding aan…
    tot zover geen probleem tot hij op een dag met een van de andere huurders sprak en ontdekte dat ze bij die anderen op dezelfde dag eveneens die verplaatsingsvergoeding aangerekend hadden…
    dus het bestaat overal!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  7. lung addie zegt op

    “Opgelicht” ? Ik zie hier eigenlijk weinig oplichting in. Dat die mensen het toestel liever zelf wegbrachten zie ik eerder als een poging om hun eigen zaak te beschermen en ook iets te kunnen verdienen. De winstmarges op de nieuw verkochte toestellen zijn zodanig krap dat je wel in de dienst naverkoop iets moet trachten te verdienen. Maar ja, voor sommige mensen moet alles zeer goedkoop en liefst gratis zijn, een ander moet zijn brood, of in dit geval zijn potje rijst, niet kunnen verdienen. En hoeveel een ander mag verdienen, ja dat maken wij niet uit. Indien je de totaalkost te hoog vond kon je nog steeds het toestel achter laten en een nieuw kopen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  8. lomlalai zegt op

    Er is in Thailand blijkbaar geen wet die zegt dat een product zo lang mee moet gaan als je redelijkerwijs mag verwachten (zoals in Nederland), dat is wel jammer.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website