Hoe voelt dat, wonen in Thailand?

Door Gringo
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
17 april 2021

Er wonen nogal wat buitenlanders, ook Nederlanders en Belgen, in Thailand en al die buitenlanders hebben in ieder geval één ding gemeen: zij hadden een goede reden om te verkassen. Wat die reden is, doet er in dit geval even niet toe, zij hebben ergens in het verleden besloten om naar Thailand te verhuizen voor langere tijd of zelfs voorgoed.

Daarnaast is het aantal buitenlanders, dat Thailand voor vakantie bezoekt, soms één, soms meerdere keren per jaar natuurlijk veel groter. Van deze groep zie ik regelmatig mensen uit alle delen van de wereld, die de poolhal, waar ik vaak kom, bezoeken. Als het dan tot een gesprek komt, komt ook vaak het verschil ter sprake van hoe een toerist Thailand ervaart en hoe iemand, die hier min of meer permanent woont, tegen de Thaise samenleving aankijkt.

KLM Reisblog

Dat het verschil bestaat moge duidelijk zijn, maar hoe leg je aan een vakantieganger uit hoe je leven in een ander land dan je thuisland ervaart? Op het reisblog van de KLM verscheen een verhaal van Marcella Mudde, die haar goede baan in Nederland opzegde en met haar vriend naar Zuid-Afrika verhuisde. Kaapstad was voor haar de plek met een levensstijl, dat haar bijzonder aansprak. Fijn even die afstand van Nederland en haar werk, lekker bijkomen op het strand of juist even nieuwe plekken ontdekken. Lekker iedere dag op je slippers lopen tussen de palmbomen, bijna altijd lekker weer, hiken op de meest waanzinnige bergen tussen de natuur, surfen op de allermooiste stranden en het allerlekkerste verse eten. Zij droomde ervan op zo’n mooie plek te wonen en besloot die droom in werkelijkheid om te zetten.

Waarom verhuizen naar het buitenland?
Nu ze er inmiddels al een poosje woont, geeft zij in het artikel een aantal redenen op om die beslissing te nemen. Ik noem er enkele van, want ook als je definitief naar Thailand zou verhuizen, zal men hetzelfde ervaren.

Reden nummer 1: Het geeft een kick!
De eerste periode is het wel even doorbijten – wennen aan een nieuwe omgeving, cultuur, taal, mensen, huis en ga zo maar door. Je moet er even aan wennen, alles is nieuw. Maar zodra je steeds een beetje verder uit je gemakkelijk leventje stapt en het lukt dan bijvoorbeeld om jezelf te ‘redden’ geeft dit zo’n kick!

Reden nummer 2: Het geeft je een gevoel dat je leeft!
Het gevoel hebben dat je leeft kun je krijgen als je zelf de controle hebt over dingen. En als je in het buitenland woont en dan een keuze moet maken – hoe simpel of juist hoe eng ze ook zijn – geeft dat gewoon een heel lekker gevoel als je dat hebt gedaan. Je bent door het maken van keuzes bewust van je handelen, dus dan krijg je vaak zo’n gevoel dat je echt ‘wakker’ bent en aan het leven bent. Verslavend!

Reden nummer 3: Je leert jezelf goed kennen!
Tja – waar je ook naartoe gaat in de wereld, je neemt jezelf mee. Ben je geduldig? Vraag je weleens om hulp? Bied je zelf weleens hulp aan? Tijdens het wonen in het buitenland moet je jezelf echt redden dus je leert jezelf enorm kennen. Veel dingen gaan niet zoals jij dat wilt. Het enige waar je invloed op hebt is hoe je ermee omgaat.

Reden nummer 4: Je leert dat je je ergens anders thuis kunt voelen!
Doordat je een land nu ervaart als een local, je aanpast aan een nieuwe cultuur en taal leer je je thuis te voelen op een andere plek. En dat besef is best wel fijn, dan gaat de wereld voor je open!.

Reden nummer 5: Je leeft spontaner!
Een spontaan leven is best moeilijk thuis met al je vrienden van vroeger, plus nieuwe vrienden, plus (ex)collega’s, plus (schoon)families die je natuurlijk graag wilt zien. Dus waarom niet je agenda helemaal volplannen? Helaas – ook al hebben we er een hekel aan soms – we doen het allemaal.

In een ander land waar je een nieuwe sociale kring aan het opbouwen bent is het misschien nog makkelijker om spontaner te leven. Desalniettemin is het een reden om in het buitenland te wonen – puur voor meer spontaniteit in je leven. Wat je hopelijk dan mee terug neemt – het leven met de dag. Waar heb JIJ op dit moment zin in? Dit zorgt voor een gevoel van vrijheid!

Reden nummer 6: Je leert wat kwaliteit is!
Helaas lever je momenten in met je beste vrienden en familie voor een nieuw leven vol avontuur. Soms kun je je weleens egoïstisch voelen. Maar iedereen leeft zijn of haar leven. Hopelijk volgt ook iedereen zijn of haar dromen. En de momenten dat je elkaar dan spreekt vanuit zo’n afstand, zijn zo waardevol!

Ook als je weer terug bent – of tussendoor even naar huis gaat – kies je ervoor om écht bij iemand te zijn. Die bewuste momenten samen, dat is kwaliteit. En daar draait het wat mij betreft om in het leven.

Reden nummer 7: Je leert wat je zelf belangrijk vindt!
Ben je erachter gekomen dat je echt energie krijgt van die nieuwe hobby’s? Dat je genoeg ruimte hebt voor jezelf? Dat een spontaner leven bij je past? Of die echte gesprekken die ergens over gaan met je beste vrienden of familie thuis? Je leert wat je zelf echt belangrijk vindt, je waarden. En dat neem je allemaal mee, bij de volgende keuzes die je gaat maken.

Reden nummer 8: Je groeit als persoon!
Als je even afstand doet van je veilige leven thuis, stap je uit je comfort zone. Iets wat je op het begin – vooral nog thuis bij de basis het aller engste leek – is nu gewoon een onderdeel van jouw persoonlijkheid geworden. Je bent als persoon hierdoor gegroeid.

Reden nummer 9: Je wordt zelfverzekerder!
Last but not least – door al deze ervaringen dat je groeit als persoon ben je gewoon een stuk(je) zelfverzekerder geworden. Dat is toch het aller coolste wat je kunt bereiken. Dat je in jezelf gelooft? Dat je gewoon een totaal nieuw leven kunt opbouwen ergens anders. Iets wat niemand je ooit meer afpakt. En deze boost aan energie neem je mee naar huis – of naar je volgende uitdaging.

Tenslotte
Niet genoeg redenen om te gaan? Ik ben me er zeker van bewust dat iedereen zijn eigen dromen heeft, maar wellicht zet het je wel een beetje aan het denken over het leven. Want welke droom jij ook nastreeft, je stapt daarmee uit je comfort zone en dan ga je ook allerlei fases door. En écht – Go for it – je LEEFT maar een keer!

Bron: blog.klm.com/nl/10-redenen-buitenland-wonen

– Herplaatst bericht –

92 reacties op “Hoe voelt dat, wonen in Thailand?”

  1. Martin zegt op

    Of gewoon omdat Nederland (europa) er een zooitje van maakt en de eigen burgers verjaagd. Leven voor de bank en een pensioen wat beide vrij onzekere factoren zijn op geluk op de lange termijn. Thailand is vrijheid en geen gezeik; mijn reden nummer 1. De rest komt daarna.

    • Hans zegt op

      Gemakkelijk en ondoordachte kritiek op Nederland, met een bank in Thailand zeker? en je inkomen vanuit Nederland? al dan niet met een pensioen? AOW voor iedereen,hoewel twee jaar later dan beloofd, waar heb je dat behalve in NL? Uitkeringen op basis waarvan heel wat Nederlanders in Thailand verblijven, welk ander land verschaft die?
      De Thai betalen weliswaar nauwelijks belasting, maar als iemand zijn baan verliest, moet die persoon terug naar zijn/haar moeder. Niks sociale verzekeringen. En toch dan maar weer rijst of suikerriet snijden uit bittere armoede voor 300 baht per dag. Een dag niet gewerkt is een dag geen bahtjes om te eten enz.
      Als een Thai naar het ziekenhuis moet na een ongeluk, is dat altijd een dure uitgave die niet is verzekerd. Men kan tijdelijk niet werken, heeft dus ook geen inkomen en moet de ziekenhuisrekeningen zelf ophoesten.
      Tienduizenden naar het hospital tenzij men eerst naar zijn eigen thuisdorp reist, dan is iedere Thai wel verzekerd van goedkope zorg met het 30 baht-plan. Dat wordt dus geld lenen, niet bij een bank want dat kan alleen als je een huis of condo als onderpand hebt, maar bij een zgn. Loanshark! Een uitbuiter die zonder blikken of blozen 20% dagrente vraagt of nog meer. Nog meer ellende stapelt zich op.
      Dan denk ik toch, al verblijf ik elk jaar nog zo lang in Thailand, ik blijf hier mooi ingeschreven staan, hou mijn zorgverzekering aan voor nog geen 150 per maand en ben dankbaar voor mijn Nederlandse achtergrond, waardoor ik nu in staat ben elk jaar in Thailand te genieten.
      Mensen die zo populair doen over Thailand en zoveel kritiek hebben op Nederland, denk je eens in hoe uw situatie zou zijn als u niet in NL maar in Thailand was geboren….

      • Rob V. zegt op

        Gelijk heb je Hans, we mogen ‘dankbaar’ zijn dat per toeval onze wieg in Nederland stond. Er valt natuurlijk e.e.a. te verbeteren maar we hebben tenminste een sociaal vangnet en redelijke oude dag. Staat je wieg in Thailand dan wordt het een pak lastiger als je maar van eenvoudige komaf bent. Je oude dag, je dak boven je hoofd, er zeker van zijn dat wat er ook gebeurt je in principe altijd wel een bord rijst op tafel zult hebben etc heb je heel wat minder zekerheid over. Noordwest Europese landen staan niet voor niets in volop in de top 10 landen ter wereld op allerlei gebied van geluk tot oudedag en onderwijs tot vrijheid. Menig Thai zou maar wat blij zijn met die zekerheden, vrijheden en democratie.

        Wonen of overwinteren in Thailand is mooi maar vooral als je wieg in noord west Europa stond… of je in de juiste klasse bent geboren in Thailand. Maar Thailand is helaas niet het paradijs op aarde voor de gewone man/Thai, verre van. De diverse blogs van o.a. de Inquisiteur, Tino, Gringo, Lung Addie en vele anderen mogen dat toch wel duidelijk hebben gemaakt?

      • walter zegt op

        Gemakkelijke en ondoordachte kritiek is wel kort door de bocht. Mijn pensioen heb ik zelf betaald en daar zit geen cent bij van de Nederlandse overheid. Mijn Aow krijg ik pas einde van dit jaar, meer dan 39 jaar premie betaald, maar omdat ik getrouwd ben krijg ik een lagere AOW dan een alleenstaande, terecht denkt iedereen, maar toch niet. Mijn vrouw is nooit in Nederland geweest, heeft er dus ook nooit gewerkt, dus krijgt geen AOW, dat is dan wel terecht maar ik word afgescheept met een lage AOW, eerlijk? Ik vind van niet. En dan de zorgverzekering, jarenlang premie betaald, eerst Ziekenfonds daarna Zorgverzekering, jammer meneer Walter, u woont in Thailand en dat is geen verdragsland. Dus zelf zo’n verzekering afsluiten, zeer prijzig, alleen voor een inpatient verzekering betaal ik 3 keer zoveel als in Nederland. Terwijl 10 duizenden bezoekers in Nederland gratis zijn verzekerd, inclusief gebitszorg en geen eigen risico. Eerlijk? Ik vind van niet,nou red ik me wel maar hoeveel Nederlanders worden door de overheid nog veel erger gepakt?
        Bejaarden en alle andere mensen met een minimum inkomen, die wat te eten hebben dankzij de voedselbanken want anders zouden omkomen van de honger. Ja dat is dat fijne Nederland geregeerd door fijne politici waarvan een groot aantal liegt en bedriegt.

        • khun Moo zegt op

          even een correctie op uw klaagzang.

          Ook je pensioen heb je maar voor een gedeelte zelf betaald.
          Je zit wel in een gezamelijke pensioen pot in tegenstelling met de algemene aow pot.
          Voor de meeste pensioen potten zijn er ongeveer 3 werkende nodig om jouw pensioen te kunnen uitbetalen en de komende jaren op sterkte te houden voor de komende pensioen gerechtigden. Bij ABP ligt dit op ongeveer 5 werkende op 1 pensioen gerechtigden.

          De ziektekostenverzekering in nederland wordt ook gedeeltelijk betaald doordat deze in de inkomsten belastingen meegerekend wordt.Wanner U geen inkomsten belasting in nederland betaald, betaald U ook niet mee aan de volksverzekering.Dat U een flinke premie betaald ligt aan de verzekerings maatschappij en niet aan de nederlandse staat lijkt me.

          Gehuwden krijgen inderdaad 70% van de AOW voor alleenstaande.
          Volgens mij kunt u een volledige AOW krijgen wanneer U aan bepaalde financiele eisen voldoet (beperkt vermogen en inkomen).

          • khun Moo zegt op

            Wanneer uw vrouw in nederland gewoond zou hebben, en nooit gewerkt , zou er nog steeds recht zijn op een AOW uitkering , die bij een laag vermogen van partner aangevuld zou worden tot eveneens 70%. Bij scheiding zou ze recht hebben op een volledige AOW.

            • Henk zegt op

              Dat laatste is absoluut niet waar. Iedereen, Nederlander of niet, krijgt per jaar dat hij/zij inwonend was in Nederland een opbouw van 2% AOW. Dus pas na 50 jaar in Nederland wonen een volledige (partnerdeel- of alleenstaande-))AOW. Een ‘laag vermogen van partner’ of een scheiding hebben op de hoogte van een AOW-uitkering niets van doen.

          • PEER zegt op

            Beste Moo,
            Dat is de AOW-pot, waar je over spreekt.
            Wij, baby-boomers, hebben AOW-premie afgedragen om de toen 65 jarigen de AOW-uitkering te kunnen garanderen.

            Pensioen is ‘n ander verhaal.
            Ikzelf heb mijn pensioen, dus niet de AOW, in eigen beheer opgebouwd. M’n leven dus gespaard.
            Daar is rooie cent van ‘n ander aan bijgedragen.
            Nu mag ik dat heerlijk ‘opsoeperen’, al moet ik er wel dik belasting over betalen.
            Maar dat mag de overheid wel investeren.

            • khun Moo zegt op

              nee peer.
              ik heb het niet over aow.
              ik heb het over pensioen in een pensioen pot .
              Ik had wel een reactie verwacht.
              Wanneer je een pensioen van bijv.950 euro netto wilt ontvangen en je denkt dat dit zelf gespaart hebt , zul je 500.000 € in de pensioen pot ingelegd moeten hebben.
              Pensioenen zitten in een gezamelijke pensioen pot.

              Ingangsdatum 01-05-2021 Koopsom € 500.000,-
              Einddatum Levenslang Geboortedatum 01-04-1955
              Fiscale herkomst Pensioen Partner meeverzekeren Ja
              Uitkeringstype Gelijkblijvend Overgangspercentage 70% overgang M.V.
              Uitkering perMaand
              Geboortedatum partner 02-04-1955

              Aegon € 1.657,65 per maand
              Netto € 948,01 Vrijblijvende offerte aanvragen
              zwitserleven
              € 1.650,75 per maand
              Netto € 944,84 Vrijblijvende offerte aanvragen
              logo_allianz[1]
              € 1.646,92 per maand
              Netto € 942,90 Vrijblijvende offerte aanvragen
              nn
              € 1.585,33 per maand
              Netto € 906,60 Vrijblijvende offerte aanvragen
              ASR
              € 1.554,22 per maand
              Netto € 888,94

            • khun Moo zegt op

              PEER,
              Het enige verschil tuusen AOW en Pensioenen is dat de AOW een grote pot is en dat de pensioenen uit een aantal minder grote pensioen potten komt

              Je bent bijv. lid geweest of bent lid van een pensioenfonds.
              ABP bijvoorbeeld.
              Voor je pensioen ben je dus afhankelijk van een fonds met meerder leden
              In het pensioen fonds zitten betalende leden en leden die pensioen ontvangen.
              Er zijn veel meer pensioen betalende leden in een fonds dan mensen die pensioen ontvangen.
              Bij gelijkblijvend vermogen van het pensioenfonds zal er dus evenveel geld uitgaan (naar gepensioneerde) dan er binnenkomt door de werkende..

              Zie hier ook het probleem van de lage rente die het vermogen minder hard laten groeien en langere levens verwachtingen die een langere uitkering noodzakelijk maken.doordat de uitkeringen groter zijn dan de inkomsten. Gelukkig zit de dekkings graad boven de 1.

            • Ger-Korat zegt op

              Nou als je pensioen in eigen beheer hebt opgebouwd ben je waarschijnlijk ondernemer. Over dit pensioen heb je geen inkomstenbelasting dienen de te betalen over de ingelegde premies, dus een deel van je inkomsten was daardoor belastingvrij.
              Voor werknemers geldt dat deelname aan een pensioenfonds betekent dat de werkgever tussen de 50% en 70% bijdraagt (bron: Loonwijzer.nl), dus ook die hebben niet alles bijgedragen en ook voor hen geldt dat het uitgesteld loon/inkomen is waarmee je een pensioenvermogen opbouwt en geen inkomstenbelasting over afdraagt en waarover je pas bij uitbetaling belastingplichtig bent.
              Ga je in Thailand wonen dan betaal je geen belasting over je uitbetaalde pensioenen uit het bedrijfspensioenfonds in Nederland en in Thailand krijg je relatief grote vrijstellingen waardoor de meeste bedrijfspensioenen grotendeels belastingvrij zijn (wel aangifte doen in Thailand en vrijstelling in Nederland aanvragen).

          • Anatolius zegt op

            Ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar dit is volledig uit de lucht gegrepen.

            De bedragen ingehouden tijden je loopbaan zijn meer dan voldoende om je eigen pensioen te betalen. Zoniet zou ons land al lang geen pensioenen meer kunnen betalen.

            Realistisch voorbeeld:
            Ik werk van mijn 18de tot 65ste: loopbaan van 47 jaar
            Ik ben op mijn pensioen van mijn 65ste tot mijn 80ste: 15 jaar

            Dus jij beweert dat 47 jaar belastingen en loon inhouden NIET voldoende is om 15 jaar lang je pensioen te betalen? Je moet geen deskundige zijn om die stelling te ontkrachten.

            • khun Moo zegt op

              kijk even bij mijn reactie bij peer hierboven.
              bij een inleg van 500.000€ krijg je rond de 900 € per maand netto.
              bij een inleg van 40 jaar zou je dan 500.000€ / 40/12=1042€ maandelijks aan pensioen premie hebben afgedragen, Zowel vanaf je 18e tot aan je 65e.
              ik denk niet dat jij op je 18e al 1042 € aan pensioen afdrachten gedaan hebt en wellicht zelfs niet toen je 65 was.
              Het wordt anders wanneer je geen levenslang pensioen wilt hebben, maar ergens vroeger stopt met de uitkering.(15 jaar)
              Verder is het bij een inleg van 500.000 € niet toegestaan om je pensioen in 15 jaar op te nemen.
              Deze duur is ergens rond de 18 jaar.
              Belasting die je betaald hebt gedurende je loopbaan staan hier los van.

          • Ger-Korat zegt op

            Waar komt dat sprookje vandaan dat 3 werkende nodig zijn om een pensioen uit te betalen : Een ieder bouwt voor zichzelf op, je krijgt jaarlijks een overzicht met de stand van zaken. Al deze opgebouwde rechten van alle deelnemers vormen het pensioenvermogen van een fonds, zeg maar inleg en verkregen opbrengst van al deze inleg in de loop der tijd. Daarmee wordt iedere deelnemer uitbetaald als het zijn beurt is om met pensioen te gaan. Gewoon kwestie van optellen, namelijk deelnemers x opgebouwd vermogen per deelnemer is het totaalvermogen van een pensioenfonds. En aan opgebouwd vermogen per deelnemer hangt dan de toekomstige pensioenverplichting, de uitbetaling per maand bij pensionering. Kijk naar Uniform Pensioenoverzicht en je weet wat je bruto krijgt, de stand van je pensioenvermogen kun je opvragen bij je pensioenfonds (soms nodig bij belastingaangifte bij emigratie) en weet je hoeveel je hebt opgebouwd. Dus dat verhaal van een aantal werkenden om je partikuliere pensioen uit te betalen klopt niet, kun je ook zien aan de dekkingsgraad want stel 3 personen nodig om 1 pensioen uit te betalen dat zou de dekkingsgraad zeg maar 33% zijn terwijl dat rond de 100% zit en dan vereist de toezichthouder (DNB) nog een extra marge van 10% en is 110% het vereiste vermogen per deelnemer.

            • Erik zegt op

              Ger-Korat, een juiste benadering door jou. Er zijn in Nederland ook pensioenen ondergebracht bij een levensverzekeraar, het mijne bij Zwitserleven, en daar heeft men een eigen polis en zelfs een spaarplan naar keuze mits binnen de Nederlandse wetgeving.

              Aan de hand van de gespaarde centen min kosten plus rendement wordt op het moment van pensionering het pensioen bepaald; ik kon bij vervroegde pensionering zelfs een hoog-laag keuze maken.

              Ik heb geen last van dekkingsgraad en dergelijke overheidsmaatregelen; slechts de fiscale en andere wetgeving liggen op mijn pad. Kom ik daarna jong te overlijden dan gaat het geld naar de maatschappij, word ik 100 dan komt het tekort uit de kas van de maatschappij.

              De AOW zit anders in elkaar; daar is geen ‘pot’ van en betalen de werkende mensen plus de belastingpot de uitkering van gepensioneerden. Al komt daar langzaam verandering in door de wijze van belastingheffing van AOW-ers. Maar dat is een heel ander verhaal.

      • Luit zegt op

        Gedeeltelijk met je eens, als een local vraagt hoe ik aan mij geld kom en ik zeg, van Nederland, dan snappen ze dit niet, Dus ik leg ik uit hoe dat zit met uitkeringen en pensioenen. Dan krijg ik ook vaak te horen wat een geluk ik heb, leg dan vervolgens uit dat als je werkt, de helft van je salaris naar de staat gaat…. Tsja dan zeggen ze niks meer, kortom er zitten 2 kanten aan een medaille……

      • peter zegt op

        haha nu doe je eigenlijk hetzelfde wat je een ander verwijt, gebruik maken van de Nederlandse diensten om een (hele) tijd in Thailand op ‘vakantie’ te kunnen. Ja je hebt gelijk dat we dat in Nederland redelijk goed geregeld hebben, maar het feit blijft dat die voorzieningen toch langzaam steeds slechter worden. en je ‘vrijheid’ in Nederland beperkter wordt ook de levensstandaard wordt duurder, ja klopt in Thailand ook lol

      • Geertg zegt op

        Klopt, pensioen en AOW uit Nederland. Daar hebben we gewoon recht op. We hebben er ons hele werkzame leven voor betaald. En ja we hebben kritiek op Nederland. Dat mag in een democratie, ook al probeert de regering dat recht onderuit te halen.
        En het is waar dat de sociale voorzieningen in Thailand minder zijn. Maar men helpt elkaar nog steeds, wat in Nederland niet meer gebeurd.
        En ja ik ben blij dat ik uit Nederland vertrokken ben waar je in een verzorgingshuis 1x per dag gelucht wordt, je vereenzaamd en het slechter hebt dan de criminelen in de gevangenis.
        Hier krijg ik van mijn fantastische vrouw alle zorg die ik nodig heb.

        Dus ja ik ben gelukkig in Thailand!

      • HAGRO zegt op

        Volgens mij was de vraag: “Hoe voelt dat, wonen in Thailand?”

        Volgens mij was deze vraag voor buitenlanders die in Thailand wonen?
        Hoe beleven zij dat?
        Het gaat niet over mensen die in Thailand geboren zijn.
        Ook niet waarom u uit Nederland bent weggegaan.
        Het gaat niet over pensioen of AOW.
        Dit is allemaal typisch Nederlands gezeik!

        Hoe beleeft u het wonen in een ander land?

    • Leo Bossink zegt op

      Helemaal met je eens. In Nederland (Europa) betaal je je blauw aan de Nederlandse Overheid, de provinciale overheid, de gemeentelijke overheid en de regionale belastinggroep plus voor de Europese Unie. En dat later wordt steeds en steeds meer. Daarnaast ben ik het totaal niet eens met die gigantische immigratiestroom van uit Afrikaanse landen en Islam landen. Onze eigen cultuur wordt gewoon vermoord.
      Heb je hier in Thailand geen last van. Belastingen zijn normaal en geen import va de islam. Democratie in Thailand? Waar in de wereld is er echte democratie? Nergens toch. Schijn democratie zoals b.v. i Nederland. Dan liever de militaire junta zoals in Thailand. Thailand is rustig en de Thai accepteren het gebrek aan democratie, wetende dat democratie in Thailand uiteindelijk alleen maar weer uitdraait op Hoekse en Kabeljouwse twisten tussen Bangkok (geelhemden) en de rest van Thailand (roodhemden).
      Ik voel me prettig en veilig in Thailand. In tegenstelling tot in Nederland met zijn verziekte klimaat.

      • chris zegt op

        Er wonen in Thailand meer moslims dan in Nederland; naar schatting 500.000 alleen al in Bangkok. En 90 % beschouwt zichzelf als Boeddhist; ook niet bepaald een Joods-Chriselijke achtergrond. Dat je hier dagelijks geen doodsangsten uitstaat snap ik niet. Want de junta is ook niet Nederlands.
        Als de junta net zo zou denken als de PVV (Thaise burgers eerst) zou dat een tweede reden moeten zijn voor je om als immigarant (en die stromen naar Thailand worden alleen maar groter) dit land zo snel mogelijk te verlaten.

      • John Chiang rai zegt op

        Beste Leo Bossink, Ik weet niet wat jou over de ziel gelopen is in Nederland,laat staan dat ik het begrijpen kan dat je zo afgeeft op het land van je herkomst.
        Dat iedereen in Nederland over politiek zijn eigen mening mag hebben,zelfs alzij deze nog zo absurd,is te danken,aan dat wat jij noemt, een schijn democratie.
        Zelfs al zou je van mening zijn dat te veel buitenlanders met andere achtergrond jou cultuur verziekt hebben,is dat nog steeds jou mening,die andere democraten slikken moeten.
        Alleen kan ik bij jou anti buitenlandse houding niet begrijpen,dat je nu vrij gekozen hebt,omzelf als buitenlander door het leven te gaan.
        Een buitenlander zonder rechten,die zijn thuisland nog niet eens verlaten moest voor oorlog, geweld,of armoede,en nu denkt dat de Thaise politiek om zoveel beter is als de Nederlandse.
        Dat velen de mening hebben, dat de Islam de schuldige is aan veel geweld en onrust op deze wereld,ligt gewoon aan het feit,dat velen niet scheiden kunnen tussen diegenen,die de Islam misbruiken, en diegenen die net als jij, gewoon een vredig en goed leven willen.
        Juist deze mensen die dit niet scheiden kunnen,laten zich in Europa van politische roeptoeters, die hoogstens hun eigen voordeel in blik hebben,misbruiken en hersenspoelen,en proberen nu anderen te overtuigen, van de naar hun mening,veel betere Thaise Junta politiek.
        Een politiek die bij de zelfde kritiek die ze nu uitten over het thuisland,zomaar in jarenlange gevangenis straf eindigen kan.

        • walter zegt op

          Ik snap de kritiek op de Thaise “Junta” niet ik ken niemand in Thailand die gebukt gaat onder een gesel van de Thaise regering. Er is rust en stabiliteit in dit land waar ik woon met vrouw en dochter en ik voel me hier thuis en velen met mij. En wat is er fout om kritiek op Nederland te hebben? Nederland is een schijndemocratie of mag je deze kritiek niet hebben zodra je elders gaat wonen?

          • John Chiang rai zegt op

            Beste Walter,Natuurlijk mag je zeggen dat je de mening hebt dat Nederland een schijndemocratie is,en dat er na jou mening veel niet in orde is.
            Dit heb je te danken aan het feit,wat jij een schijndemocratie noemt.
            Het wonderlijke is echter,dat sommigen nu opeens met de Thaise politiek,op een oog blind zijn, en alles goed vinden.
            Waar bij het blind zijn eigenlijk te maken heeft met het feit,dat ze van het gesprokene Thai haast toeten nog blazen verstaan.
            Velen laten zich vol laberen van vrouwtjelief,en maken het met eigen fantasie tot iets,wat men eigenlijk helemaal geen eigene mening meer noemen mag.
            De meesten zouden het verschil tussen de schijndemocratie,zo jij het noemt,en de huidige politiek meteen onderscheiden kunnen,als ze de moed hadden,over hun nieuwe bestemming het zelfde te verkonden.
            Het zou zomaar gebeuren kunnen dat ze jarenlang achter slot en grendel verdwijnen.

      • khun Moo zegt op

        Fijn dat U zich prettig voelt in een land , waar je al je rechten op een postzegel kunt schrijven.
        Dat thailand rustig zou zijn ?. Hebt U het aantal moorden per maand al eens bekeken.

    • Wim Wuite zegt op

      Martin je mag blij zijn dat je in Nederland opgroeide en bebruik kunt maken van je verworven rechten .
      Dankzij het geld dat je vanuit Nederland ontvangd kun jij hier de koning uithangen.
      Maar als je een kerel bent zeg je gewoon geef mij de uitkering zoals een thai krijgt ik denk dat je dan wel anders over je vaderland praat.
      Hier is ook niet alles vrijheid , gezeik is hier ook alleen heb jij denk ik oogkleppen op.
      Ik zou zeggen gewoon denken dat je geluk heb gehaad dat je in Nederland bent geboren en van de centjes uit Nederland hier lekker kunt wonen.

    • Leon zegt op

      Beetje onzinnig verhaal. Ook Thailand is niet het beloofde land. Voor mensen die er op vakantie gaan komt het waarschijnlijk wel zo over. Dit is een fragment opname. Ik ben 10 jaar met een Thaise samen geweest waarvan 6 jaar getrouwd. Dan leer je Thailand ook van een andere kant kennen. En moet je ook beseffen dat het leven in Nederland zo slecht nog niet is. En ja momenteel is het ook een zooitje in Nederland met al het covid gebeuren. Maar Thailand is ook nog niet klaar met dit gebeuren. Dan zijn in Nederland nog van allerlei regels zodat mensen niet in een diepe put vallen. In Thailand is dit wel iets anders.

      • luc.cc zegt op

        volledig met je eens de toerist zie het gans anders dan een lang verblijver, mijne roze bril was na 1 jaar al de vuilbak in gesmeten, woon hier 11 jaar, ben tevreden, daar de levensstandaard stijgt hier ook als in Belgie

  2. l.lagemaat zegt op

    Reden nummer 10: Je verlaat een klein kneuterig benauwd landje met een teveel aan ( democratisch!!)
    vastgestelde regeltjes en regelgeving!

    Je doet nu veel internationale contacten op met nieuwe mogelijkheden.

  3. De Inquisiteur zegt op

    Klopt allemaal.
    Persoonlijk ben ik ook veel rustiger geworden. Heb meer leren accepteren. Ook geleerd dat je na je vijftigste nog vlinders in je buik kan krijgen. Mooi toch ?

  4. Sjaak S zegt op

    Ik geloof zeker dat wat hier geschreven werd op veel mensen van toepassing is. Echter wil ik hier nog aan toevoegen dat het ook sterk afhangt wat voor soort persoon je in de eerste plaats bent en waar je naar toe verhuist. Tussen Zuid Afrika, Thailand en Brazilië zijn grote verschillen en een paar overeenkomsten. Het hangt ervan af wat je in zo’n land wel of niet mag of kunt doen.
    In Brazilië mag ik zonder problemen een beroep uitoefenen, zou ik sneller contact met de lokale bevolking hebben, die zelf ook voor het grootste gedeelte van immigranten afstammen en waarschijnlijk sociaal gezien een rijker leven hebben dan hier in Thailand.
    Echter staat er tegenover dat ik het veel veiliger vind ik Thailand (ik kan er echt over praten, want ik kwam bijna 25 jaar regelmatig in Brazilië en mijn oudste dochter is nu na vijf jaar in Salvador Bahia toch weer naar Europa teruggekeerd – ook vanwege angst om haar leven).
    Dan het type mensen dat naar een land als Brazilië vertrekt (of ook andere landen in Zuid-Amerika) is een ander dan het soort dat liever naar Azië vertrekt. Ik heb dat in mijn tijd gemerkt toen ik nog als steward over de hele wereld vloog. Het kabinepersoneel was naar werelddelen ingedeeld en je kon zelf kiezen waar je het liefst naar toe vloog. Ik vloog voornamelijk naar Japan, Thailand en Brazilië. Echter was er ook een groep die vrijwel alleen naar Zuid-Amerika vloog. Die mensen waren vaak vrolijker, temperamentvoller dan degenen die liever naar Azië vlogen. Ook heb ik op veel vluchten naar Brazilië meer, hoe moet ik het zeggen, vurige avonturen gezien tussen de bemanningsleden dan op vluchten naar bijvoorbeeld Thailand. De vrouwelijke collega’s gingen hier altijd (en nu nog steeds) shoppen en ’s avonds lekker eten, terwijl degenen naar Brazilië graag uit gingen, Samba dansen, Caipirinha drinken en mooie mensen ontmoeten…
    Ik oordeel niet, ik stel de verschillen vast. Ik vond Brazilië prachtig en heb vaak genoten van hetgeen het land te bieden had. Maar ik voel me prettiger in Thailand. Ik hoef niet echt bang te zijn dat ik bestolen word, men laat me ook voor een groot deel met rust en ik hoef niet iedere vrouw te omhelzen en te zoenen, zoals dat in Brazilië gedaan wordt.
    Ik kan niet meepraten over Zuid Afrika, ik was wel een paar keer in Kaapstad en heel lang geleden in Johannesburg. Kaapstad is mooi, maar schijnbaar ook gevaarlijk en op het ogenblik kampt men daar met een grote watersnood, die ieder jaar blijkbaar groter wordt. Niet in de wijngebieden, maar echt in de stad zelf.
    De paar keer dat ik daar was, werd ik vaak door de lokale bevolking erop gewezen voorzichtig met mijn fototas te zijn, want deze werd graag weggegrist. ’s Avonds nooit alleen op straat, altijd met een groepje en beter met een taxi rijden, en dat terwijl ons hotel nou echt niet ver van de binnenstad lag.
    Welk type daar heen wil verhuizen, ik weet het niet. Niet het Thailand type en zeker niet de Zuid Amerika fan.

    Ik vind reden nummer 3 wel erg toepassend. Toen ik voor de eerste keer met 23 naar Singapore vloog, had ik voor de reis het gevoel een ander mens te worden. Toen ik echter door de straten van Singapore in 1980 liep, merkte ik dat ik zelf nog steeds dezelfde was. Ik had mezelf meegenomen. Dat is een heel vreemd gevoel, wanneer je dat uiteindelijk beseft.
    De grootste impact was echter de tijd na mijn reis. Ik was toen een half jaar onderweg en terug thuis besefte ik dat mijn leven nooit meer hetzelfde zou zijn. Was ik altijd al van plan uit mijn geboortestad en uit Nederland weg te gaan, toen, met 23 stond het voor mij vast. Ik zou het grootste deel van mijn leven niet in Nederland doorbrengen. Mijn werk als steward was al aardig in die richting. Ik verheugde me op iedere vlucht naar Azië en was bijna ziek van verdriet, wanneer een vlucht niet door ging. In Azië had ik bijna nooit zin om terug naar Nederland te gaan. Maar ook met Brazilië verging het me zo… iedere vakantie die we daar hielden, werd tot op de laatste dag verlengd. Het was al een paar keer voorgekomen dat ik van vakantie thuis kwam en meteen de volgende dag alweer een vlucht naar Azië had…

    Hoe voelt dat, wonen in Thailand? Ik voel me thuis! Ik ben eindelijk thuis gekomen. Ik woon er nu vijf jaar, kom er al 36 jaar en hoop nog vele jaren hier te mogen blijven.

  5. Rocky zegt op

    Hoi Gringo, helemaal gelijk!!!!!!, ik heb het aan de lijven ondervonden, nu inmiddels 60 jaar (100% WAO) en nog steeds verlangend het liefst terug te kunnen keren naar Thailand. Maar hoe ik het ook probeer, het lukt me niet, het grootste probleem van mij, is de vereisten van het jaarlijks inkomen 8 ton thb in Thailand. Al mijn pogingen en ingewonnen inlichtingen draaien op niets uit , suggesties?
    Ik word er in ieder geval moedeloos van, want zoals het er nu uitziet wordt ik gedwongen mijn leven te slijten in Nederland….Ja nu ben ik letterlijk terug naar af, want wat je zegt, de Vrijheid…., Het Spontane…,
    De kwaliteit… en jezelf mogen en kunnen zijn,… ben ik inmiddels al aardig kwijt geraak (in 3 jaar tijd). En ik kan het weten, want na mijn auto ongeluk en afkeuring en dus terug keer Nederland, is er na mijn revalidatie van die; 9 door jouw genoemde punten weinig meer over. groetjes van een verdrietige en te neer geslagen ex immigrant.

    • dsm zegt op

      Rocky, waarom dan niet een METV visum waar je 9 maand kan in thailand blijven, 3 keer 2 maand, telkens te verlengen met telkens 30 dagen, dus 9 maand in totaal.
      zo hoef je niet aan die eisen te voldoen, en kan je in de zomer lekker terug naar NL

    • Jan zegt op

      Ik probeer het kort te houden… Ik kan mij volledig vinden in alle punten die vernoemd werden. Nog geen seconde spijt gehad naar Thailand verhuisd te zijn. Woon met mijn lieve (Thaise) echtgenote in een zeer aangename omgeving waar iedereen iedereen kent en haar familie mij zeer genegen is. Ik volg de Belgische en Nederlandse berichten op de voet en kom steeds maar tot het besluit: bedankt Thailand dat ik het geluk heb hier te mogen wonen.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Best Rocky,

      800 000 Baht op een Thaise bank of 65 000 Baht inkomen per maand, zijn de bedragen waaraan je moet voldoen als je enkel een bankbedrag of enkel een inkomen gebruikt om aan de financiële eisen van een verlenging te voldoen.

      Maar je kan een inkomen en een bankbedrag ook combineren, om zo aan het totaalbedrag van 800 000 Baht op jaarbasis te voldoen.
      Voorbeeld – Stel je hebt 1000 Euro inkomen per maand, dan is dat 12000 Euro of +/- 460 000 Baht per jaar. Indien je daar dan nog een bankbedrag van 340 000 Baht kan aan toevoegen dan kom je ook aan die 800 000 Baht op jaarbasis.
      In heb geen idee wat je WAO is, maar met je WAO inkomen moet je nu zelf je situatie maar eens uitrekenen en misschien is dat dan wel voldoende.

    • Wim Wuite zegt op

      Hallo Rocky .
      Je moet het even omdraaien Je word door de Thaise wetgeving voor buitenlanders gedwongen , niet door de nederlandse wetgeving dus gewoon wachten tot je pensioenleeftijd.

    • peter zegt op

      Rocky,
      het kan zijn dat je dadelijk bij je AOW leeftijd nog iets verder terugzakt in inkomen, dan word het nog moeilijker om in Thailand aan de eisen te voldoen. Je zou idd misschien 1 of 2 langere vakanties kunnen doen in Thailand, daarbij hou je je verzekering in Nederland ook nog aan.

  6. Cornelis zegt op

    Ik vindt de commentaren wel erg negatief over Nederland en België men vergeet dus dat de meeste expats door hun pensioen en AOW daar kunnen wonen En dat is toch te danken aan de goede sociale voorzieningen hier in Europa.

    • Marijke. zegt op

      Ze mopperen allemaal op nederland maar wat je zegt dank zij de aow en pensioen kunnen ze in thailand wonen.Als je echt niks met nederland te maken wil hebben en alleen maar commentaar hebt pak dan okk de euro s uit nederland niet aan.Geef ze aan iemand in thailand die het goed kan gebruiken of een goed doel zoals de kwf of zo.

      • Roger zegt op

        Marijke,

        En wat met de mensen die in Nederland blijven wonen, daar hun pensioen opstrijken en ook handenvol kritiek hebben op hun eigen land?

        Mogen wij, omdat we gekozen hebben om in Thailand te wonen geen kritiek hebben op ons land? Ikzelf ben Belg en ben er hoe langer hoe meer van bewust dat mijn eigen land er zienderogen op achteruit gaat.

        Ik ben dolgelukkig om in Thailand te mogen wonen, mijn pensioen daar heb ik keihard voor gewerkt, net zoals alle andere landgenoten. En wees gerust, Thailand is evenmin perfect hoor, daar kunnen we ook de nodige commentaar op geven.

        Aan alles zijn er voor- en nadelen. Als we soms wat mopperen over de nadelen dat noem ik vrije meningsuiting. Om dan te stellen dat ik in ruil voor mijn eigen mening mijn zuur verdiende pensioen zou moeten afgeven, dat vind ik er ver over.

    • l.lagemaat zegt op

      Voor het pensioen is wel een levenslang hard gewerkt!

      En de “goede” sociale voorzieningen worden wel weer afgeroomd door 8 jaar geen indexatie te ontvangen en alsnog wonend in Thailand belasting aan Nederland te moeten betalen.

    • Marco zegt op

      Beste Cornelis

      Pensioen is een wettelijke verplichting om te sparen voor later dit heeft niks met sociale zekerheid te maken het is je eigen geld.(je hebt er alleen niks over te zeggen dat noemen ze democratie)
      Ook al wil ik mijn pensioen op Mars uigtgeven dan is dat mijn goed recht.

      • FrancoisNangLae zegt op

        Pensioen is geen wettelijke verplichting. Het is wel vaak in de cao opgenomen. Een afspraak tussen werkgevers en werknemers dus. Meestal betaalt de werkgever een groot deel mee en fiscaal is het gunstiger dan wanneer je zelf zou sparen.

        • henry zegt op

          In belgie zijn pensioenbijdragen door werkgever en werkmemer wel degelijk een wettige verplichting,

  7. henry zegt op

    Alles hangt af van de reden waarom je naar Thailand verhuist en de voorbereiding. En goed beseffen dat naar Thailand op verlof gaan al is het jaarlijks verschillende keren of 3 maanden aam een stuk , totaal niet te vergelijken is met er effectief wonen. Voor mij was het thuiskomen. Kortom na 9 jaar is Thailand mijn thuisland geworden en Vlaanderen mijn afkomstland.
    Ik ben dan ook nooit teruggeweest en daar ook nooit de behoefte voor gehad. Ook geen behoefte aan hangouts van landgenoten of andere expats. Woon ook niet in een gesloten mooban in een farang enclave, ook niet in een dorp ergens op het platteland maar in een voorstad ten noorden van Bangkok in een 99% Thaise omgeving. I
    Mijn verhuis naar Thailand was dan ook een zeer bewuste keuze, dat ik reeds 32 jaar ,gehuwd was met een Thaise echtgenote, had in feite weinig invloed op de beslissing om naar Thailand te verkassen.
    Mijn echtgenote die een zeer verstandige vrouw was. liet mij de vrije keuze in aard van woning en woonplaats. Wat natuurlijk mijn thuisvoelen positief beïnvloedde. Misschien daarom dat ik bij haar overlijden buiten het verdriet om het verlies van een geliefde, ik mij nooit ontheemd heb gevoelt of er sprake was van heimwee.
    Wil nog meegeven dat ik 3 jaar intensief onderzoek gedaan heb naar de woonomgeving waar ik oud wou worden. Ik heb zelfs woonomgevingen uitgetest door er te gaan wonen. Dat heeft mij behoed voor grote vergissingen met de daaraan gekoppelde teleurstellingen.

  8. DJ zegt op

    Heb ik natuurlijk weer, maar ik zie totaal de overeenkomst niet van wonen in Thailand of Zuid-Afrika en Brazilië, lijkt mij nogal verschillend.
    Kijk naar Thailand en Brazilië ga je natuurlijk voor de lekkere eh maaltijden zullen we zeggen en naar Zuid-Afrika voor de scenery natuurlijk………

  9. Roel zegt op

    Vermoedelijk is voor velen vooral wat oudere mannen de hoofdreden dat ze in Thailand een mooie jonge vrouw kunnen bemachtigen wat in Nederland niet lukt.
    Het warme weer is een aantrekkelijke bonus.
    Het alternatief van in je eentje in Nederland op een flatje zitten in de kou is niet zo aantrekkelijk en doet velen de sprong wagen.
    Hoe men het leven in Thailand zal beoordelen is dan in hoge mate afhankelijk van hoe die relatie loopt.

    • brabantman zegt op

      Roel,
      Ik maak hieruit op dat u zelf niet in Thailand woont. Vooringenomenheid straalt uit uw eerste zin, een mening die de toch wel betwetende Nederlanders veelal uiten die zelf niet verder dan de jaarlijkse camping in Frankrijk komen met hun partner. Deze vanzelfsprekend met een pittig kortgeknipt kapsel.
      Ik ben zelf al jaren gehuwd met een veel jongere partner die ik trouwens ontmoet heb in Nederland. Wat mij juist opvalt dat de expats die in Thailand of een ander Aziatisch land wonen, juist vaak een partner hebben van een leeftijd die aardig in de buurt van hunzelf ligt. De lezers hier die wel in Thailand wonen zullen dat ongetwijfeld kunnen bevestigen.
      Nog zo’n onzinnige opmerking die je vaak hoort en waar ik toch wel moe van word: ‘oh, u woont in Thailand, dat is toch het land waar al die vieze oude kereltjes met jonge jongetjes rotzooien’. Het heeft weinig zin om daar een weerwoord tegen in te brengen.

    • walter zegt op

      Ik ben 20 jaar ouder dan mijn Thaise vrouw dus zij is beslist niet het type vrouw dat Roel kennelijk bedoelt. Ze is in mijn ogen mooi genoeg maar veel belangrijker is dat ze lief, zorgzaam en spaarzaam is. We zijn niet alleen geliefden maar ook dikke maatjes. Het beheer van ons geld kan ik met een gerust hart aan haar overlaten. Zij is mijn 2e Thaise vrouw, mijn 1e is na een huwelijk van 25 jaar overleden, dus ik wist voldoende van de cultuur en de diverse Thaise, soms opvliegende,karakters. Wij zijn nu 1,5 jaar welhaast 24/7 samen en er is nooit enige ruzie geweest. Natuurlijk zijn we het niet altijd eens maar daar komen we altijd uit. Het is geven en nemen in een huwelijk en zij weet dat ook heel goed. Wij zijn ook niet voor de tempel getrouwd maar voor de wet en dat doe je niet zomaar in Thailand.

      • Roger zegt op

        Mooi mooi Walter, hier net hetzelfde. Ben ruim 10 jaar gelukkig gehuwd en trek me van mijn financiën helemaal niets aan.

        Weet je, toe we naar hier verhuisd zijn heb ik haar éénmalig 1000 THB gevraagd. Datzelfde bedrag zit nog altijd onaangeroerd in mijn portefeuille. Ik heb al die tijd nog niets betaald, zij beheert mijn geld, mooi toch? Dat noem ik elkaar vertrouwen en wederzijds respect, dit is de sleutel voor een geslaagd huwelijk. En tot op heden heb ik geen enkele reden om aan haar te twijfelen.

        Ik hoor ook andere verhalen hoor, menig Thaise echtgenotes weten niet eens hoeveel hun Farang maandelijks verdient. Laat staan dat er op het eind van de maand zou gespaard worden.

        Wat mij hier gelukkig maakt is het zorgeloze leventje. Mijn lieve echtgenote zal er wel voor zorgen dat ik hier mijn oude dag kan slijten. Hier zal ik tenminste niet weggestopt worden in een bejaardentehuis waar niemand naar je omkijkt. Wat moet je nog meer wensen?

  10. Robert zegt op

    Gringo, prettig dit te lezen want is zeker herkenbaar.
    Ben 62 jaar afgekeurd 100 % door een complexe Epilepsie waardoor ik net mijn A verpleegkundige opleiding en geslaagd, maar niet meer werd aangenomen. Door toen al de problemen die ontstonden, uiteindelijk afgekeurd. Na jaren als tourist op mijn 49 e vertrokken uit Nederland, en 3 maanden later op mijn 50 e jaar mijn eerste jaar visum. Nu woon ik 5 maart 13 jaar in Thailand, heeft mijn aanvallen goed gedaan dit leven ver van Holland. Je komt jezelf zeker tegen en leert met vallen en opstaan te redden. Mijn relatie in Holland 27 jaar heeft mij o.a door mijn ziekte, en later als gewoon al mijn zelfstandigheid ontnomen. Gescheiden inmiddels woonde enkele jaren met een Thai, en dat ging compleet fout. Nooit leren omgaan met geld geen beheer over mijn eigen inkomen in Holland kon ik zonder het door te hebben 3/4 van mijn geld te verliezen.
    Toen het doordrong was het te laat, toen moest ik ineens zelf alles doen. Wist niet eens hoe ik met de bus van Sriracha naar Pattaya moest, en rekeningen en je administratie bijhouden ik wist niets.

    Nu bijna 13 jaar in Thailand door schade en schande en vaak verhuist, eindelijk het gevoel dat ik mij nu zal kunnen redden. Veel geld is weg door verkeerde beslissingen verkeerde contacten. Woon nu wat lachwekkend wel het slechte arme deel over het spoor van Pattaya, wat niet klopt altijd er zijn vele village waar de rijke Thai en Farangs wonen met kapitale huizen inclusief zwembad etc..
    Ik behoor tot die Nederlanders die net rond kan komen en als het echt fout gaat over jaren terug zal moeten.Toch is nu nog meer mijn drijfveer te slagen en niet weg te hoeven, dus leef goedkoop en spaar en gelukkig in mijn huis van 6000 per maand.

    Kijk Nederlandse tv via Euro tv, perfect. En houd mijn hart vast misschien terug te moeten, glimlach als mensen mij een lozer of mislukkeling vinden die hier nooit naar toe had had moeten komen.
    Speciaal een groep Nederlanders die het geluk hadden in Nederland, niet ziek zijn en geleerd hebben je administratie en in en uitgaven goed te beheren. Op de goede na te veel vaak met een groep soortgelijke vrienden neerbuigend kijken naar anderen.En hun mening al klaar hebben zonder iemand zijn verhaal te kennen. Daarom wilde ik weg uit Holland en heb ik bijna geen Nederlandse vrienden.

    Nogmaals Gringo jou stuk doet mij goed omdat het prettig herkenbaar en niet met de vinger wijzen is naar mensen, complimenten.

    Met de weinige vrienden, en mijn zeer goede Thaise vriend met een goed hart zie ik wat de toekomst brengt.
    Geniet van dit heerlijke land op vakantie of wanneer je hier woont, de tijd hier te mogen wonen dankzij mijn vaderland die nog steeds een warm plek in mijn hart heeft maar waar ik hopelijk nooit meer zal hoeven te wonen.

    Vriendelijke groet van een nog hier wonende Nederlander die hier hoop ik uiteindelijk nog tot het laatste moment hier kan blijven.

    Robert

    • Erwin Fleur zegt op

      Beste Robert,

      Wat een goed en open verhaal. Mijn complimenten dat jij jou zelf in een vreemd land
      toch naar zo veel problemen en onwetendheid toch je plek hebt weten te vinden.
      Het magische Thailand heeft je toch goed gedaan en veel positieve energie heeft
      gegeven.

      Ik hoop voor jou dat jou Thaise leven nog lang mag duren.

      Met vriendelijke groet,

      Erwin

      • Robert zegt op

        Erwin,

        Ten eerste dank voor je reactie, ja heb mijn plek eindelijk gevonden.
        Ja Thailand heeft mij uiteindelijk veel gegeven, en denk mijn soms harde leerschool zal zorgen dat ik hier kan blijven wonen.
        Met eindelijk een Thai te hebben die van mij houd en andersom, en een stabiel leven.

        Wens jou ook al het goeds, met vriendelijke groet,

        Robert

  11. Hans Pronk zegt op

    Met de genoemde 9 punten kan ik niet zo veel. Dat lijkt mij meer iets voor een jong iemand maar niet voor een gepensioneerde zoals ik. Maar ook voor mij voelt wonen in Thailand uitstekend. En dat komt voor een groot deel omdat je voor relatief weinig geld je leven in kunt richten zoals je dat zelf wilt en op een manier die in Nederland onmogelijk is. Duidelijke plussen zijn natuurlijk het klimaat en de vriendelijke bevolking. In ons (mijn vrouw en ik) geval ziet dat leven er als volgt uit:
    Een zeer ruime tuin plus een eenvoudig huis ergens op het platteland in Isaan maar wel op een klein half uur rijden van de grote stad. Lekker slapen met het raam wagenwijd open (op een paar koude nachten na), opstaan als de zon opkomt, direct daana een korte broek aanschieten en nog ongeschoren en ongewassen erop uit met de honden. Drie keer per dag in de buitenlucht eten op ons eiland in de zelf aangelegde vijver en daar ook nu en dan bezoekers ontvangen. Vis uit eigen vijver en fruit en groente van eigen grond. Geen last van verkeerslawaai of burengerucht, geen blaffende honden (alleen op grote afstand), geen ratten, muizen of kakkerlakken. Wel een zwembad en een fitnessruimte. Vervelen we ons? Nee, mijn vrouw en ik hebben al jaren de tv niet aangezet en de filmpjes en documentaires die ik indertijd uit Nederland heb meegenomen zitten nog in hun hoesjes. Ook met het lezen van de verhalen op thailand.blog lig ik soms dagen achter.
    Ik realiseer mij wel dat een dergelijk leven niet iedereen zal aanspreken. Sterker nog, veel mensen zullen zich nooit erg thuis voelen in Thailand. Wij wel. Wij voelen ons welkom hier.

  12. John Chiang rai zegt op

    Natuurlijk heeft iedere mens zijn eigen voorstelling van wat hij/zij onder een gelukkig leven verstaat.
    Europa verlaten kan voor iemand betekenen, een nieuwe uitdaging aangaan,een nieuwe cultuur of spraak kennen leren,of wat velen,zoniet de meesten gedaan hebben,hun echtgenoot/vriendin volgen in haar land van geboorte.
    De reden dat in Europa alles niet meer zo deugde,en door de verschillende regels de hals uithing,vindt ik persoonlijk meer een na trappen als werkelijke goede argumenten.
    De meesten vergeten graag,dat het land wat ze nu zo verduvelen, het hun mogelijk gemaakt heeft,dat ze financieel überhaupt een mogelijkheid hadden om te immigreren.
    Had jullie wieg vanaf het begin in het Thaise paradijs gestaan,dan was er van immigratie keuze geen enkele reden geweest,en waren velen net zoals vele Thais nu,afhankelijk van hun families.
    Ook de nieuw gewonnen vrijheid die sommigen in vergelijk met hun thuisland denken gewonnen te hebben,kan een erg bedenkelijke worden,als ze niet precies daar de mond houden,waar de meeste Thais dit ook gedwongen moeten doen.
    Bij alle andere mooie dingen die Thailand ook voor ons te bieden heeft,zien zowel mijn vrouw (Thai) als ook ik zeker nog 10 redenen,niet alle schepen achter ons te verbranden.
    Op die manier blijven wij o.a.genieten van twee culturen,hebben meer/of beter contact met vrienden en familie in beide werelddelen,
    Er zullen zeker mensen zijn die gelukkig zijn met andere beslissingen,die ik ook respecteer,zolang ze niet voortdurend komen met het absurde verhaaltje, dat in het thuisland alles zo verschrikkelijk was,terwijl ze nu alles opeens zo geweldig hebben,en geen enkel kwaad zien.

    • khun Moo zegt op

      John,
      helemaal met je eens
      Thailand biedt welliswaar veel vrijheid wanneer je geld hebt en je mond over alles en nog wat dicht houdt en kunt accepteren dat je weinig tot geen rechten hebt.
      ik denk dat een houding van het interesseert me niets wat er allemaal gebeurt, politiek, sociaal, omgeving, onrecht, verkeers veiligheid noodzakelijk is om er te wonen.

      ik zal het volgens sommigen ondanks mijn 40 jaar Thailand ervaring wel niet helemaal juist hebben.

  13. Dre zegt op

    Hallo, mag ik me hier nog even tussen wurmen met ’n reactie ??
    Volgend jaar definitief emigreren naar Thailand. Ben dan op pensioen en kijk er nu al naar uit om dagelijks bij m’n vrouw en haar kinderen te zijn. Het is voor mij een bewuste keuze. Heb, per slot van rekening,genoeg gewerkt en betaald om nu eindelijk van mijn zuur verdiende pensioen te mogen gaan genieten.
    Waar ik het wel soms moeilijk mee heb is het feit dat er hier soms de indruk gegeven wordt dat gepensioneerden hun geboorteland ontvluchten om nu op kosten van en dankzij ” hun land het mogelijk gemaakt heeft dat ze financieel nu überhaupt een mogelijkheid hebben om te emigreren. ( John Chiang ?? ) En dat ze van geluk mogen spreken dat hun wieg niet in Thailand had gestaan.”
    Wel, die mening kan ik geheel NIET delen.
    Reden; Heb 42 jaar hard gewerkt in een autofabriek, “aan de band” zoals men dat uitdrukt.
    Maandelijks werd er een GROOT deel van het loon ( ( 54 % ) afgehouden in de vorm van belasting en opbouw van mijn sociale voorziening. Dus vindt ik het maar logisch dat ik er uiteindelijk, zonder schroom en schuldgevoel mag van genieten, zolang moeder natuur het me gunt.
    Dat ik er in het geheel Géén schuldgevoel dien bij te hebben vermits ik nu krijg wat ik hard verdiend heb en waar ik hard heb moeten voor werken.
    Heb de fakkel doorgegeven aan jongeren in de hoop dat ze, na mij, de fakkel brandende moge houden opdat ook zij eenzelfde resultaat en vreugde mogen ervaren.
    Had mijn wieg vanaf het begin in het Thaise paradijs gestaan dan zou het er inderdaad voor mij helemaal anders uitgezien hebben.
    Had…. had …. had… .
    Had mijn tante wat méér ijzer in haar bloed, dan was ze een autobus, want ronken kon ze goed.
    Bij deze,
    Dre

    • John Chiang rai zegt op

      Beste Dre,ik zou je het nu allemaal wel kunnen uitleggen dat je mijn reactie verkeerd begrepen of gelezen hebt,maar heb het sterke vermoeden dat je zo vast gevaren bent in jou mening,dat ik mij iedere verdere uitleg beter sparen kan.
      Ik wens je daarom voor het volgende jaar alles goede,en de groeten aan je ronkende tante.

      • Louis1958 zegt op

        Ik heb de indruk dat Dré jouw reactie(s) heel duidelijk begrepen heeft.

        Hierboven zijn er heel wat mensen die ons blijkbaar met een schuldgevoel opzadelen omdat we ons thuisland ontvlucht zijn en hier komen profiteren van ons pensioen dat ons gegeven wordt.

        Laat het ergens duidelijk zijn dat wel zelf onze ganse loopbaan dubbel en dik hebben betaald voor ons pensioen. Het bedrag dat we nu ontvangen is ons EIGEN geld dat ons ontnomen werd.

        Als ik zou kunnen herbeginnen dan zou ik tijdens mijn loopbaan gerust zelf willen sparen voor mijn pensioen, wees er maar zeker van dat ik er een pak meer geld zou aan over gehouden hebben!

        Onze belastingen zijn een van de hoogste ter wereld, maar ja onze sociale zekerheid is nu eenmaal een solidariteitssysteem waar heel wat mensen kunnen mee van profiteren. Misschien moeten we dan maar eens kritiek uiten op de mensen die nooit maar één euro hebben bijgedragen aan dat systeem.

        Als we ervoor kiezen om onze oude dag door te brengen in Thailand daar zijn we totaal vrij in niet? Wat dit heeft te maken met het opperen van kritiek op ons thuisland is mij een raadsel. Laat mij maar genieten van mijn nieuwe thuis zonder dat een ander mij daar moet over veroordelen.

        Ik zou zeggen, WELKOM Dré, geniet van je verdere leven en je welverdiend pensioen.

        • John Chiang Rai zegt op

          Beste Louis 1158,Ik heb namelijk de indruk dat jij net zoals Dre mijn reactie eveneens niet goed gelezen of begrepen hebt.
          Als je toevallig in een land geboren bent,waar je na een goede kwaliteit van onderwijs, ook nog de mogelijkheid gehad hebt een menswaardig loon te verdienen,dan mag je je gerust tot de gelukkigen gaan noemen.
          Jou loopbaan en verdiende geld,waar je zelf zo hard voor gewerkt hebt is jou gegund,maar was misschien nooit mogelijk geweest in een land zoals o.a Thailand.
          Erg veel mensen in Thailand ,die nu qua verdienste geen belasting en sociale lasten betalen,die jij in Nederland zo verschrikkelijk hoog vond,hadden dit graag gedaan als ze het überhaupt konden.
          Een groot deel van de bevolking betaald geen belasting of sociale lasten,omdat deze bij hun uiterst magere verdienst mogelijkheden helemaal niet mogelijk is,en sociale opvang haast niet voorhanden is.
          Ik ben dankbaar dat ik in een land gewoont heb,die mij alle toekomst mogelijkheden geboden heeft,en waar ik later zo goed verdienen kon,dat ik best belasting en sociale bijstand voor mijn medemens betalen kon,terwijl ik nu nog steeds goed leven kan.
          Was ik in Thailand geboren en getogen,kon het zomaar gebeuren dat ik met al mijn vlijt en levenslange gezwoeg,hoogstens aangewezen was op hulp van mijn kinderen en een 600Baht per maand aalmoes van de overheid.
          Dat wij een andere mogelijkheid gehad hebben,is niet alleen een persoonlijke verdienste, van een leven hard werken zovelen dit graag vol trots noemen,maar ook een feit waar je wieg precies gestaan heeft.
          Ik wil niemand met een schuldgevoel opzadelen,zo jij dit in je eerste zin graag noemde,ik was bij al het ongerechte gezeur op je geboorteland al tevreden, een (WAARDERING GEVOEL). dat je daar überhaupt zoveel verdienen kon,dat je nu in Thailand of elders wonen kunt.

  14. Roel zegt op

    Beste Gringo,

    Er zijn toch wat meer redenen om te vertrekken of om langdurig buiten de grenzen te verblijven.

    De overwinteraars. goedkoop of anders maakt hun niet zoveel uit, gaat hun om dat ze verzekerd blijven voor de ziektekosten en laten wij wel wezen hun zeer goed recht.

    De afgestudeerden: kunnen veelal snel een goed betaalde baan verkrijgen ergens op deze wereld, gelijk hebben ze.

    De vermogende; waarom rendementsheffing betalen over je vermogen waarop al belasting is geheven maar sterker nog meer rendementsheffing dat je kunt vergaren bij welke Europese bank dan ook.

    Gepensioneerden: ze hebben gelijk, waarom 4 maanden achter de geraniums zitten als het elders iets anders bloeit met ook nog veel zon erbij.

    Kortom Gringo, er zijn zovele redenen, maar begrijp heel goed die mogelijkheid is ons niet aangereikt maar gegeven, eerder jaren nederlanders met subsidie het land uit en nu vreemdelingen erin met subsidie.
    Dat zet kwaad bloed Gringo, zeer kwaad bloed als je alles goed in je opneemt want alles heb ik natuurlijk nog niet uit de doeken gedaan.

  15. herman69 zegt op

    De rede van mijn immi naar Thailand ligt bij mij vrij simpel, ik had geen zin om mijn pensioen
    tussen 4 muren door te bregen.
    Belgie blijf bij mij nummer 1, spijtig het weer valt tegen.
    Ik zal nooit mijn mooie vlaanderen afkeuren, ik heb daar alles aan te danken dat ik nu in thailand
    of eender waar te wereld kan vertoeven.
    Hier in Thailand ben ik bijna nooit binnen, wandelen, fietsen, en zonodig een bus nemen naar
    andere streken in Thailand.
    Samengevat ik ben natuurmens.

    Negatieve punten waar ik niet van hou, het is een vuil land, en overal waar u komt stinkt het naar
    diesel uitlaatgassen.
    De wegen en het verkeer zijn een puinhoop, reizen in Thailand geef mij een onveilig gevoel.

    • Henk zegt op

      Hoe het voelt is afhankelijk van je eisen.
      Je ziet veelal de Nederlandse enclaves waar men gelukkig is.
      Ook zie je de vraag vaak op Thailand blog : waar kan ik Nederlanders ontmoeten, restaurants vinden waar je de Hollandse kost vindt en welke supermarkt heeft Europese producten.
      Voor mij persoonlijk zijn deze punten juist waardoor je je niet thuis voelt.
      Wij leven en werken met en tussen de Thai. Eten veelal buiten de deur en gewoon Thais aangepast aan mijn smaak.
      Op deze manier wen je aan een land en zijn cultuur.
      Het is soms leergeld geven maar respect wederzijds in belangrijk.
      Het “inburgeren” gaat niet in een maand maar gelukkig hoeven we niet naar Nederland om de 3 maand, hierdoor zou je nergens wennen.
      Regio pattaya is niet vergelijkbaar met Bangkok. Wij mijden dan ook de toeristische plekken.
      Mijn Thaise vriendin heeft op een paar jaar na dezelfde leeftijd. Misschien hebben we gewoon een normaal leven waarin familie niet onderhouden hoeft te worden.
      Geniet van de normale zaken en aanpassen doe je tot een bepaalde hoogte.
      Wel je eigenwaarde behouden.

  16. Eduard III zegt op

    We mogen met zijn allen die in Nederland en België geboren zijn van geluk spreken, we hebben allen meegewerkt aan een land wat zijn weerga niet kende, het waren prachtige jaren de 40-50-60-70-80er jaren, mede ook dankzij de Expats, …..tot de grenzen open gingen en de euro werd ingevoerd, en de afbraak, van onze zo geliefde land, in gang werd gezet, …..en het einde is nog niet in zicht, lees de krant er maar op na, dan laat mij hier maar in het zonnetje zitten, en op mijn oude dag de nodige vitamientjes opslaan, …geweest is geweest denk ik dan maar, Thailand is nu mijn thuis, en als we samen met lief op ons terras zitten, genietend van een bakje DE koffie, dan word ik toch nog een beetje weemoedig, op zo’n moment kies ik dan vaak dit oude singeltje van Neil Diamond en speel het af van mijn laptop, dan denk ik, …..HOME.

    https://youtu.be/N5RY97qvtzk

  17. Jacques zegt op

    Dit onderwerp is wel een belangrijk onderwerp en wordt door het individu ingevuld al naar gelang de eigen capaciteit, kunde, mogelijkheden en persoonlijk c.q., individuele voorkeur. Het is zeker niet een ieder gegeven om alles achter zich te laten in Nederland en hier een zogenaamd geslaagd leven op te bouwen. Veel is onzeker en anders en zeker de toekomst en daar moet men wel tegen kunnen. Je hebt een minimum aan geld nodig om een vergunning (visa) te krijgen zoals inmiddels bij de meesten genoegzaam bekend. Ik zag vanochtend op BTV tv, bij het programma de zwarte zwanen, dat de gemiddelde pensioenuitbetaling zo’n 700 euro betreft. Dit zal dan wel een bruto bedrag zijn. Een ieder die dit bedrag of minder uitbetaald krijgt en zeker de groep zonder aow,( te denken aan de pre pensioengerechtigden), of andere financiële middelen wordt al uitgesloten voor langdurig verblijf. Dus als je naar Thailand met dit rugzakje gaat afreizen dan is het niet zo’n goedkoop land als men wel denkt. In mijn optiek is Thailand niet goed met Nederland te vergelijken, er zijn zoveel verschillen. Individuele voorkeuren blijven hier een belangrijke factor in spelen. We kennen hier geen poldermodel en er is veel mis onder de horizon. Als je als kluizenaar een leven wilt leiden dan kan je hier zeker goed vertoeven, maar ik denk dat er in Groningen of Zeeland, om maar eens wat te noemen, ook nog wel plekjes zijn te vinden waar je je kunt afzonderen. Mensen die kritiek uitten zijn meestal niet gewild. Ook niet in Thailand. Alles met de mantel der liefde bedekken, dat moet een kernkwaliteit zijn, dan kom je het verst. In mijn jongere jaren en met vakanties had ik geen oog voor hoe het er werkelijk aan toe gaat in Thailand, nu weet ik wel beter. Uiteindelijk komt het toch neer op het nemen van je eigen beslissingen en doe je acties bewust, zodat je daardoor niet geestelijk of financieel in de knoop komt. Er zijn al zat voorbeelden u voor gegaan, dus bezint eer ge begint en ken uzelf. Voor de niet gezonden onder ons en niet voorzien van een flinke buidel eigen geld is het van belang inschreven te blijven in Nederland. Je kunt je in Thailand immers niet verzekeren voor bestaande kwalen. Een goede voorbereiding is het halve werk.Verder wens ik de meesten onder ons het beste in het leven en doe goed, want dat is hard nodig in deze wereld en zeker in Thailand.

  18. Bert zegt op

    Beste Gringo,

    Wat een leuke stoere foto van je en dan ook nog met een vlindernet op jacht!
    Ik zal bij mijn komende bezoek aan onze poolhall in P. naar je uitkijken en zo ja een pilske aanbieden.

    de Bert

  19. JanR zegt op

    Ik heb ooit overwogen om met mijn vrouw te gaan emigreren naar Thailand.
    Achteraf gezien ben ik blij dat die plannen niet zijn doorgegaan.

    Het is als Nederlander heerlijk om naar Azië te gaan (op vacantie) en na een maand of twee weer naar huis te gaan. Dat huis is mijn “home”. Ik ken diverse Nederlanders die in Thailand hun huis hebben maar kan ze niet benijden want daar is geen reden voor. De meesten hebben hun schepen achter zich verbrand (is één van de redenen). Wie rijk is zoekt zijn heil wel in een land dat meer te bieden heeft dan Thailand.

    Ook al zijn er genoeg lezers die er anders over denken: Thailand is niet het paradijs en Nederland is ondanks het terugschroeven van rechten nog steeds een paradijsje.

    • Jacq zegt op

      Volledig mee eens een thailand is een leuk vakantie land of om te overwinteren. Zelf heb ik er 4 jaar gewoond toestanden met visaruns emigratie daar werd je ook niet vrolijk van. Daarnaast begon ik me steeds meer te ergeren aan de constante hittes.
      De periodes december t m maart gingen nog wel maar daarna..

    • khun Moo zegt op

      JanR,

      helemaal met je eens.
      Menig een ziet de problemen niet en willen het ook niet zien.
      Zoeken andere nederlanders / westerlingen op en zijn niet geinteresseerd in het wel en wee van de bevolking.
      Mocht je overigens na speurwerk een goede plek weten om lang te verblijven , (zo’n 6 maanden per jaar) dan hoor ik het graag.

    • Michel zegt op

      Het onderwerp van deze discussie is duidelijk “Hoe voelt het om in Thailand te wonen” of ben ik mis?

      Ik begrijp niet waarom heel wat mensen nu opeens komen klagen en zagen waarom Thailand zoveel slechter is dan België en Nederland. Het gaat hier over Thailand hé mensen!

      Als jullie vinden dat jullie thuisland zoveel beter is blijf dan daar. De meesten die hier (Thailand) niet kunnen aarden en hier ongelukkig zijn hebben blijkbaar de verkeerde keuze gemaakt en zijn altijd vrij om terug te keren naar de plaats waar het beter is.

      Laat ons maar met rust. Ik voel me hier opperbest en heb geen enkele reden om aan mijn beslissing te twijfelen. Blijf gerust in jullie paradijsje, mijn paradijsje is hier en daar moeten jullie zich niet mee moeien, ik doe dat ook niet met jullie. Ik ben die oeverloze discussies eerlijk gezegd een beetje zat. Sorry hoor!

  20. ser kokke zegt op

    100% het zelfde als in Nederland, al 10 jaar lang, waarvan de laatste 8 jaar onafgebroken.
    Thailand is een land met wat andere gebruiken maar voor de rest niet echt anders dan Nederland.

  21. Rikkert zegt op

    Ik ben geëmigreerd geweest 3 jaar ik ben blij weer terug I Nederland te zijn
    Thailand is een vies land ze gooien alles langs de weg de ratten lopen voor je benen
    En dan het verkeer corruptie gezicht verlies
    Maar als je de hele dag met een roze bril op loop zie je het niet

    • Kris zegt op

      Perfect toch Rikkert, wat een geluk dat er bij jullie geen ratten bestaan!

      Ik vind het hier heerlijk in Thailand.
      Ik loop hier inderdaad rond met een roze bril maar dat deert me niet hoor, hopelijk stoort dit je niet? Het is maar wat je er zelf van maakt. Je leeft maar eenmaal, ik bekijk het leven positief (met behulp van mijn wonderbril).

      Anderen zijn perfect gelukkig in hun eigen land en dit waardeer ik. Dit is echter geen reden om zomaar te stellen dat Thailand niet deugt. Ieder zijn meug toch? Ik hoop alvast dat je nu perfect gelukkig bent – heel wat expats zijn dit ook – en misschien moet je dit maar aanvaarden.

  22. Rob V. zegt op

    Migratie is niet niks, en sommige keren dan ook toch weer terug naar hun geboorteland. Andere zijn maar wat gelukkig in hun nieuwe woonland en willen niet meer terug. Die vlieger gaat op voor Thai, Nederlanders en al die andere mensen die de over de grens getrokken zijn. Aanpassen en je draai vinden. Je woonland heeft invloed op jou en jij op het woonland. Dat kan mooie dingen opleveren: nieuwe ervaringen en inzichten. Zowel de persoon als het land veranderen een beetje. Kruisbestuiving, maar geen persoon of land zal zichzelf totaal veranderen (of vermoord worden zoals Leo stelt). Mensen en landen acht ik wel wat sterker dan dat. Vooral als ze positief zijn ingesteld en het goede plukken van nieuwe zaken, ook al zijn er soms wat lasten die je ongevraagd kado krijgt. Maar ik moet bekennen dat jaren lang werken in Nederland zo zijn voordelen heeft, met een doorsnee leventje, opleiding en baantje kun je toch veel dingen verwerven die menig persoon die elders opgegroeid is alleen maar van kan dromen. De wereld rond reizen en migreren gaat toch net wat makkelijker als je in Nederland opgegroeid bent ipv Thailand. Wel zo fijn he? Uiteindelijk voel ik me zowel in Nederland als Thailand thuis. Vraag mij dus niet op de 1 over de ander te verliezen. Beide hebben veel te bieden en ook zo de nodige minder fijne punten. Net als mensen. Richt je vooral op het goede, kijk niet weg voor de minpunten en probeer er samen wat moois van te maken, zolang het duurt.

  23. fred zegt op

    Vandaag onderweg met de auto. Ik hou van rijden in Thailand. Ze hebben een pak minder regels maar er is een pak minder agressie in het verkeer. In tegenstelling tot in Europa zie je hier nauwelijks een verkeersbord. Je kan je aandacht dan ook op het verkeer houden en hoeft niet constant te letten op al wat verboden is of moet
    Onderweg stoppen en overal nette mooie wc’s. Kan je in NL of België alleen van dromen. Koffie drinken bij een Amazon café. Leuke bediening door lieve meisjes . Kom je nog amper tegen in B of NL. Benzine aan 75 eurocent kan je ook alleen maar van dromen in B en of NL. Plots hoor ik iets aan mijn autowiel. Bij nazicht bleek er een nagel in mijn achterband te steken. Stoppen bij een bandencentrale (zijn er zat van). Onmiddellijk aan de beurt …twee jongens halen wiel er af en herstellen de band. Na 10 minuten klaar en rekening was u leest het goed 100 Baht.
    In B of NL ben je daar op zijn minst 20 euro voor kwijt als je al binnen het uur wordt geholpen want zonder afspraak is daar niks meer mogelijk. Parkeren alleen nog betalen als je al weet of het met een schijf moet een ticket en het systeem kent. Hier rij je overal tot voor de deur. Rij in B of NL geen 2 km meer te snel of je betaald een zware boete. Vergeet nooit je handschoenen aan te doen op je scooter in B of je betaalt nog maar eens. Ik rij hier al 12 jaar vrij als een vogel op mijn scooter en parkeer me vlak voor de zaak waar ik zijn moet. Bank of verzekering is binnenstappen en bediend worden. In B sta je sowieso meestal voor een gesloten deur. In TH iets nodig om 23 uur geen probleem…..veel is nog open en 7/11 24 op 24. Tandarts binnenstappen en geholpen worden. B maand op voorhand afspraak maken. Wat een ellende daar toch geworden.
    Neen er is geen of weinig vergelijk. Thailand is voor mij net als mijn geboorteland maar dan zoals ik het heb gekend in de jaren 60 tot diep in de jaren 70. Nu is er niks gezelligs meer aan niks menselijk meer. Veel agressie….weinig of geen dienstverlening meer en belachelijk duur. Met alles moet je maar je plan trekken. Hier probleem met internet en een uur later staan ze bij u thuis. Eergisteren een probleem met mijn telefoon naar een shop en werd direct geholpen door een vriendelijke meid. In B zou ik niet weten waar ik daar nog heen mee moet en als het je dan toch lukt sta je een uur in de file. Kapper binnen stappen en je mag kiezen welk vrouwtje je onder handen neemt. Afspraak nooit van gehoord.
    Ik woon nu bijna 12 jaar in Thailand en geniet iedere dag meer en meer. Ik mis mijn geboorteland of wat er van overblijft helemaal niet meer. Buiten een handjevol goede vrienden zou ik niet weten waarom ik er zou terugkeren. En ja een paar maanden per jaar kan het hier bloedheet zijn maar dat ben ik al heel lang gewoon . Voeding wat aanpassen en een goede airco is al een hele stap. Wie niet tegen warm weer kan is hier niet op zijn plaats dat is duidelijk. Persoonlijk hou ik van heet weer. In België steeds last van pijnlijke gewrichten en wat stramme spieren wel dat is hier helemaal verdwenen. Stramme spieren op iedere hoek van de straat een massagesalon .Voor 7 euro neemt een lekkere meid je onderhanden. Traditionele massages ook overal te verkrijgen. Ben dat nog nooit tegengekomen in B .Is er ook verboden zoals de meeste dingen denk ik. Ik ga hier al jaren uit tot soms heel laat op de avond. Heb hier nog nooit problemen gehad in een bar. Iedereen laat je met rust. Ook mijn existentiële angsten zijn hier zo goed als verdwenen. En ja er is hier wat meer kleine corruptie maar daar heb ik al meer plezier van last van gehad. Het is toch leuk en makkelijk als je alles wat geregeld krijgt met hier of daar een fooi te geven.
    En ja met de overheid moet je je hier niet moeien maar anderzijds hebben Thai een veel grotere persoonlijke vrijheid …in die mate dat ik B of NL bijna dictaturen ben vinden. Niks mag er nog en wat nog mag is er verplicht. Uw boterham opeten op een bank is waarschijnlijk al niet meer toegelaten in die dictatuur. Als men mij morgen in B of NL zou vragen om mijn mond te houden over de regering maar mogen doen wat een Thai mag ben ik daar direct bereid toe.
    Ik denk dat de meeste mensen maar alleen kunnen dromen van het leven dat we hier alle dagen mogen meemaken. Maar een ding moet je bereid toe zijn en dat is je niet profileren en je met niks moeien. Voel je het wat ontsporen zeg gewoon sorry mai pen rai en ga door. Blijf altijd kalm en beleefd en treed zo weinig mogelijk in discussie. Heerlijk leventje ga je tegemoet en vooral en misschien nog het voornaamste is dat het allemaal betaalbaar is.

    • Michel zegt op

      Perfect omschreven wat ik van mijn geliefde Thailand vind.

      Hoe jij Fred je thuisland omschrijft is helemaal geen kritiek, dit is hoe het werkelijk is heden ten dage. IK mijmer soms wel eens over de goede oude tijd. Die goede tijden zullen nimmer of te meer terugkeren vrees ik. Gelukkig heb ik in Thailand een gelijkwaardig alternatief gevonden.

  24. janbeute zegt op

    Ben sinds de dood van mijn moeder al in geen 9 jaar meer in Nederland geweest en geloof me ik mis het totaal niet.
    Ik heb mooie herrineringen aan mijn jeugd de diensttijd de loopbaan collegaas ed, maar het Nederland van mijn voorbij gegane gedachten is niet meer het Nederland van het heden.
    Volg het nieuws wat er zo al gebeurt in Holland dagelijks, maar na al dit aanschouwt te mogen hebben ben ik maar blij dat ik er weg ben.
    Een woning huren is al onmogelijk, wil je kopen moet je een grote zak met duiten meebrengen voor een hondehok.
    Hier in Thailand huur en koop objecten te overvloed.
    En dan al die benauwende regels dit moet zus en dat moet weer zo.
    En een regering die ook niet te vertrouwen is en een tweedekamer die in al die vele zinloze debatten alleen maar bezig is om elkaar de vlooien af te vangen.
    Begrijp me goed ik heb geen hekel aan ons kikkerlandje, maar ben toch maar blij dat ik nu alweer 16 jaar geleden de stap genomen heb om hier te kunnen en mogen wonen.
    Thailand is ook geen paradijs verre van dat,maar hier vind je wat en daar laat je wat.

    Jan Beute.

  25. Sjaak S zegt op

    Fred en janbeute, ik ben het met jullie allebei eens. Ook ik heb niets meer in Nederland om naar terug te gaan. Zelfs mijn dochters wonen nu in Griekenland.
    Ik heb hier ook soms dagen dat ik me afvraag wat ik in Thailand doe en dat ik zonder mijn vrouw misschien al was vertrokken. Maar dan weer: het land is groot en als het thuis te warm is, kun je lekker een paar dagen ergens op vakantie gaan en kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Hier kun je voor het geld waar je in Nederland in een klein hokje zit, een mooie kamer huren in een hotel met zwembad en ontbijt. Ja, het zijn vooral de kosten in Nederland en dat wat je ervoor terug krijgt die het leven hier veel mooier maken.
    Maar het kan ook bijna gratis: ik ga met een vriend twee keer in de week een eindje fietsen. Dan rijden we naar Pak Nam Pran, lekker langs de kust en drinken daar een kopje koffie (35 baht) en op de terugweg stoppen we bij een massageplaats, waar we geen massage nemen, maar wel lol hebben met de dames daar en waar we ook een lekker ijsje kunnen eten. Dat zijn kleine dingen, maar die het leven zo aangenaam maken. Waar vind je dit in Nederland?
    Ja, het is alles beter geregeld in Nederland. En daarvan kunnen wij gebruik maken. Ik vind het mooiste aan Nederland (en in mijn geval Duitsland), dat je na je werk een goed pensioen kunt krijgen en daarvan in een mooi land kunt leven. Ik doe dat en heb absoluut geen schuldgevoelens…
    In tegendeel… mijn inkomsten dragen een beetje bij aan het welzijn van mensen die het toch al niet breed hebben.

  26. Kris zegt op

    Wedden dat al diegene met hun kritiek op Thailand ofwel hier nog nooit geweest zijn, ofwel Thailand kennen vanuit hun hotelkamer in Phuket of Pattaya.

    Als de topic starter ons vraagt hoe het voelt om te leven in Thailand wel beste mensen, de beslissing om hier te komen wonen is de beste beslissing die ik ooit genomen heb.

    Laat al die jaloerse klagers maar in hun eigen wijsheid dat het bij hen thuis veel beter is dan in Thailand. Ik weet wel beter. Het zal mij een zorg wezen wat een ander denkt en doet. Ik geniet nu met volle teugen van het leven wat vroeger het geval niet was. Lang leve het land van de zon 🙂

    • John Chiang Rai zegt op

      Beste Kris, Ik kom reeds ca 30 jaar in Thailand,en blijf door mijn huwelijk met mijn Thaise vrouw,ook vaak maanden aan een stuk in Thailand.
      Ik kan in tegenstelling tot velen die hier permanent wonen,een behoorlijk mondje Thai spreken,en kan in een discussie met dorpsbewoners en zendingen op de Thaise TV precies horen wat er zoal leeft en gaande is,in dit vermeende paradijs.
      Geef meteen toe dat dit paradijselijke gevoel een stuk beter zou zijn,als ik niets verstaan zou,en ik mij nergens verder voor interesseren voor zou.
      Ik verblijf vaak maandenlang op het platteland,en heb ook reeds vele grote steden,en andere bezienswaardigheden bezocht,maar zie en hoor, hier helaas ook veel dingen die mij persoonlijk als woonland op den duur niet bevallen zouden.
      Ik ben niet jaloers op die mensen die dit land wel gekozen hebben als vaste permanente verblijfplaats,en respecteer zelfs mensen,die hier denken hun geluk gevonden te hebben.
      Ik krijg alleen van die mensen een enorme dikke hals,die denken dat ze hun financiële genot alleen te danken hebben aan hun werkzame leven,terwijl ze tegen alles schoppen wat hun thuisland betreft,terwijl ze in dit zelfde thuisland,alles geboden kregen waarom ze zover gekomen zijn.
      Mijn Thaivrouw kent zowel de Europese mogelijkheden, als ook de vaak barre mogelijkheden die erg veel erg Thai hebben, en kan dit gezeur van mensen die zo afgeven op hun thuisland,net als ik zelf helemaal niet begrijpen.

      • Jacob zegt op

        Ik heb de ganse discussie eens doorgenomen en merk op dat het een welles-nietes spelletje geworden is waardoor de originele vraag volledig naar de achtergrond verdwenen is.

        Wat me echter opvalt is dat bepaalde personen het echt niet kunnen laten om telkens weer, op verschillende plaatsen, HUN mening als dé waarheid te willen doordrukken. Dit betreur ik ten zeerste. Enige bescheidenheid en respect naar andere leden toe zou niet misstaan.

        Is het niet mooi om te horen dat, naar aanleiding van de vraag “Hoe voelt het om in Thailand te wonen” er toch veel mensen zijn die zich hier perfect gelukkig voelen? Dat dit geluk in vraag wordt gesteld, met argumenten die er in feite niets toe doen, doet me toch de wenkbrauwen fronsen.

        Maar wie ben ik? Een simpele ziel die je reactie waarschijnlijk niet helemaal begrepen heeft. Ik ben gelukkig hier in mijn nieuwe thuisland.

        De mensen die ervoor kiezen om niet permanent te verhuizen, wel dat is hun keuze en dat respecteer ik ten volle. Moest eenieder elkaars beslissing respecteren dan zou er heel wat minder gekibbel zijn, niet? Maar goed, genoeg geklaagd, nu ga ik nog wat genieten van het mooie weer.

        • Kris zegt op

          Inderdaad Jacob, spijtig hoor, de Farang die de Thaise taal niet beheerst, die zich in niets interesseert, die geen kennis heeft wat er leeft en omgaat onder de Thaise bevolking is blijkbaar gelukkiger dan al die ‘anderen’. Men kan dit vertalen als: “Wie niet weet, niet deert” en tot op zekere hoogte zit hier wat waarheid achter.

          Ik ben echter niet de persoon die hier komt opscheppen met het feit dat ik een aardig woordje Thais kan spreken. Ik ben evenwel goed op de hoogte wat er allemaal rondom mij en in het vermeende paradijs gaande is hoor. En dit is niet omdat ik mezelf omring met heel wat Farangs, integendeel, ik ken persoonlijk geen enkele Farang en heb daar geen behoefte aan. Ik woon en leef tussen mijn Thaise familie en ben tevreden met deze situatie. We respecteren elkaar voor wie en wat we zijn.

          De mensen die zeuren op hun thuisland daar heb ik alle begrip voor. Als ik commentaar wil geven over wat er gebeurt in mijn land van afkomst dat noem ik vrije meningsuiting. Dat iemand anders daar een ‘enorme dikke hals’ van krijgt (wat die uitdrukking ook mag betekenen) dan heeft de persoon in kwestie een groter probleem dan mezelf. Wie niet ziet wat er gaande is in veel Europese landen, wel die leeft met oogkleppen op. Gelukkig spreekt die dan wel een aardig mondje Thais.

          Laat mij maar vrij in de beslissing om te willen leven in het vermeende paradijs. Ik laat anderen die er andere ideeën op nahouden ook vrij. Iedereen gelukkig zou ik zeggen.

  27. chris zegt op

    Een van mijn Nederlandse vrienden hier, die hier al meer dan 30 jaar woont en werkt, zei eens tegen mij:
    als je de goede dingen van Nederland vergelijkt met de slechte dingen van Thailand, boek je vandaag nog een vlucht terug naar het vaderland. Als je de goede dingen inThailand vergelijkt met de slechte dingen in Nederland, ga je nooit meer terug.
    Iedereen heeft zijn/haar eigen criteria (het weer in Thailand is te heet; het weer in Nederland is te koud), geeft dat verschillende gewichten (geluk is belangrijker dan geld; verzekerd zijn in Nederland is belangrijker dan emigreren; politiek kan me niet schelen) en daardoor beslist de een in Thailand te gaan wonen en een ander in Nederland.
    Ieder zijn meug.

  28. janbeute zegt op

    Ik wil nog iets kort toevoegen aan deze boven genoemde vraagstellingmet vele reakties dus het leeft bij velen alhier.
    En dat is, als je woont in Thailand zoals ik voor vele jaren ben je en blijf je een Farang.
    En daar wen je op een gegeven moment aan, ik respecteer en tevens hulde aan het Thaise volk dan ook dat zij hun normen en gedenk dagen en cultuur nog steeds niet prijs willen geven.
    Maar als ik ooit eens weer terug zou keren naar mijn o zo geliefde vaderland, daar aan de Zuiderzee ben ik ook weer een Farang.
    Bij binnenkomst een huurwoning nee hoor er zijn vele voor je, oa status houders noemen ze dat tegen woordig.enkele muv van enkele zullen nooit ook maar een bijdrage leveren aan ons land.
    Kijk dat je vroeger voor vele jaren langs de weg hebt gesleuteld aan zware trucks bij nacht en ontij op feestdagen en zware weers omstandigheden waarbij soms je vingers afvroren van de kou om te zorgen dat het brood ed op tijd bij de winkels arriveerd doet er nu niet meer toe.
    Als je bij een bakker een negerzoen of moorkop wilt kopen , oh jee dat woord mag je niet meer gebruiken.
    Door jarenlang in de bedrijfs personeel vereniging mede met medebestuurs leden de sinterklaas viering incl zwarte piet heb georganiseerd waarbij de vele kinderen toendertijd hun fijne middag nooit zullen vergeten.
    Mag ook niet meer.
    Ze zoeken het maar uit daar.
    Ik en velen die hier nu wonen op retirement of met hun Thaise metgezel ik hoop dat jullie nog een lang en gezond leven mogen hebben hier in de Thaise zon als een FARANG zijnde.
    En mogen die 150 gekozen kamerleden maar rustig verder debateren en slapen en mobieltjes kijken tijdens de debatten over het wel en wee zijn van de staat der Nederlanden.

    Jan Beute.

    • Ludo zegt op

      Hoi Jan,

      Gelukkig zijn er hier nog heel wat mede Farangs die snappen waar het werkelijk om gaat. We hebben er ooit voor gekozen om te verkassen naar een land in het verre Azië en ik denk te mogen zeggen dat velen onder ons blij zijn met hun beslissing.

      De meesten zijn aangewezen op hun pensioeninkomsten waar ze hun hele leven hard voor gewerkt hebben. Daar hebben ze ten slotte heel wat voor bijgedragen en net zoals, diegenen die in hun thuisland gebleven zijn, wettelijk recht op hebben.

      Ik deel je mening dat, voor wat betreft ons land van oorsprong, we zelfs daar meer en meer een Farang zijn. Ons land is al lang niet meer wat het ooit geweest is. Onze cultuur wordt langs alle kanten overspoeld met dat van heel wat vreemdelingen die er hun heil komen zoeken. Veel van die inwijkelingen dragen weinig of niets bij aan ons sociaal systeem dat helaas, hoe langer hoe meer, dergelijke kosten niet meer kan dekken.

      OK wij, de Farang, zijn ook een vreemdeling in Thailand maar we zijn zelfbedruipend en kunnen hier helemaal niet mee profiteren van een sociaal systeem want dat bestaat er niet. Mijn dik verdiend pensioen heb ik enkel aan mezelf te danken en NIET aan mijn land van herkomst (wat sommigen hier hardnekkig beweren). Daar heb ik heel wat ZELF voor afgedragen gedurende mijn actieve loopbaan.

      Ik ben er fier op dat ik de Thaise economie en bevolking ergens onrechtstreeks kan/mag steunen door hier te komen wonen. Dat ik hier heel wat goedkoper kan “profiteren” van het leven dat neem ik er graag bij, trouwens iedereen is vrij om diezelfde keuze te maken.

      Heimwee naar mijn oude thuis heb ik al lang niet meer. Laat de anders denkenden maar waar ze zijn. Ik respecteer eenieders keuze, helaas is dit niet altijd wederzijds. Om op de hamvraag van dit topic te antwoorden: Het is hier zalig leven in mijn nieuwe land – laat me hier maar, samen met mijn lieve echtgenote, genieten van wat Thailand ons elke dag weer te bieden heeft. Laat me hier maar oud worden.

      • chris zegt op

        Twee opmerkingen:
        1. als je in loondienst hebt gewerkt heb je natuurlijk je pensioen opgebouwd: 1/3 jezelf en 2/3 de werkgever. Aan het eind is alles van jou. AOW krijg je als je daarvoor de gerechtigde leeftijd hebt en daar heb je zelf nooit voor betaald. Je betaalt AOW voor degenen die AOW hebben op dat moment. MIjn opa zaliger heeft nooit AOW betaald omdat het nog niet bestond maar heeft wel ongeveer 30 jaar van Drees getrokken, zoals dat heette;
        2. Nederland is al eeuwenlang een toevluchtsoord voor vreemdelingen, hetzij voor werk hetzij voor vluchtelingen zoals de joden en de Hugenoten en later de Vietnamezen (na het eind van hun oorlog) en Syriers . Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben niet de Italianen, Spanjaarden, Turken en Marokkanen vergeten die in de jaren 60 in Nederland kwamen werken. De Chinezen, die vluchten voor Mao, en de Indische Nedelanders die voor Soekarno vluchten, waren er toen al. Aan hen hebben we de pizzeria’s, Italiaans ijs, de Chinese en Indische restaurants, de nasi, bami, de loempia’s en de Donner Kebab te danken. Doen alsof Nederland voor de komst van veelal moslims een geheel witte samenleving was is in strijd met de werkelijkheid. Dat wil Wilders, zelf getrouwd met een Hongaarse (dochter van een vluchteling) ons wel doen geloven, maar het is een leugen.

        • Jacques zegt op

          De AOW en wat ons mogelijk te wachten staat. Een stukje informatie dat voor zich spreekt en weer een bedenksel van de rekenmeesters uit Den Haag. Uiteindelijk mogen we een aanzienlijk deel zelf gaan bekostigen. De groep beter gesitueerde gepensioneerden gaan hierin voorop. De rest volgt op termijn tenzij we hier iets tegen gaan ondernemen. De stichting pensioenbehoud heeft mijn steun gekregen. Aan u allen om hierin mee te gaan of dit toe te juichen.

          Fiscalisering AOW
          Nieuwsbrief van Stichting Pensioenbehoud van 12 april 2021

          Beste begunstiger/donateur,

          Er is nog een verlies aan koopkracht van ons pensioen als gepensioneerde voorgesteld in de verkiezingsprogramma’s voor 2021: de fiscalisering van onze AOW-uitkering.

          Wat betekent fiscalisering AOW?
          Fiscalisering AOW is het betalen van de AOW-uitkeringen uit de algemene middelen, ofwel uit de belasting. Dit betekent dat de AOW-premies, die nu alleen door werkenden worden betaald, worden aangevuld door extra belastingheffing bij gepensioneerden. Gepensioneerden betalen nu in de eerste twee belastingschijven geen AOW-premie (17,9%). Het is de bedoeling om het belastingtarief voor gepensioneerden in 18 jaar tijd jaarlijks te verhogen met 1% van nul procent tot 17,9%. Dat zal voor de gepensioneerden leiden tot een inkomensachteruitgang tot bijna 20 procent (berekend door het Centraal Planbureau). Een stille beroving en een geniepige nivellering van koopkracht van inkomens.

          Hoe zit het precies met de fiscalisering?
          De AOW-premie gaat deze kabinetsperiode met 1% per jaar omlaag. Aan de andere kant gaat het belastingtarief in de belastingschijven 1 en 2 met datzelfde percentage omhoog. Gepensioneerden met AOW en een aanvullend pensioen tot € 18.000 zullen er daarbij niet op achteruit gaan, want zij worden gecompenseerd. Deze compensatie vindt plaats door een verhoging van de AOW (vanwege de netto koppeling aan het netto minimumloon) en een ‘pensioentoeslag’. Hierdoor worden ouderen met een aanvullend pensioen tot € 18.000 volledig gecompenseerd in deze verschuiving van premieheffing naar belastingheffing. Vanaf een aanvullend pensioen van € 18.000 gaan gepensioneerden ten opzichte van nu wel meer bijdragen aan de AOW. Zie ook het artikel van Martin van Rooijen hierover: https://www.pensioenbelangen.nl/nieuws/nieuws/259-knvg-aow-ers-tax-kan-hele-aow-gaan-opvreten

          De AOW feiten
          Aantal AOW-ers bedraagt in 2019 in totaal 3.500.000 personen (3,5 miljoen).
          De AOW uitgaven bedragen € 41.000.000.000,- per jaar (€ 41 miljard).
          De AOW inkomsten via premieheffing bedraagt 53% en via financiering door belastingheffing 47%.
          Bron: SVB-Jaarverslag-2019

          De pensioenfondsen kunnen al jaren de pensioenen van jong en oud eenvoudig indexeren, daar zijn genoeg inkomsten voor uit de premies en de rendementen van de beleggingen. Maar het is de rekenrente voor de pensioenen die niet juist is. Dat moet veranderen: indexeren van ons pensioen moet direct worden hervat. Zeker nu de fiscalisering van de AOW haar intrede dreigt te gaan doen.
          Mee eens? teken s.v.p. de petitie op https://samenvooreeneerlijkpensioen.nl/

          • Erik zegt op

            Jacques, het plan tot fiscalisering van de AOW komt uit de koker van de Commissie Dijkhuizen en is aan het volk gepresenteerd in 2012. In dat plan staat een verhoging van de AOW-uitkering gepland naast verhoging van de dekking van de AOW-kosten uit de extra belastingopbrengst.

            Het verbaast me dat dit nu ineens als een novum wordt gepresenteerd. Dat dit zou komen is al heel lang bekend.

          • Ger-Korat zegt op

            Vanaf een aanvullend pensioen van 1500 per maand ga je er op achteruit. Nou het gemiddeld aanvullend pensioen is 900 Euro en het lijkt dan ook een maatregel om de veelverdieners wat meer te laten betalen, denk dan ook dan de grote ( !) meerderheid er geen problemen mee heeft met de fiscalisering van de AOW. Maar ja, je zal maar net elke maand relatief veel geld op je rekening krijgen en dan is het nooit genoeg; ik denk dat dit de achterliggende klaagzang is. Nou zal je er wel voor gewerkt hebben maar dat doet een ander ook en die krijgt maar 900 gemiddeld. Daarom wees eens tevreden met je relatief hoge inkomsten, zowel naar naar je mede-Nederlanders als ook de vele Thais welke het met 600 tot 1000 baht overheidspensioen moet zien te redden.

        • janbeute zegt op

          Je betaalt voor de AOW van anderen die na je komen dat klopt inderdaad, maar je betaalt toch.
          Want zou je niet betalen dan wordt je ook uiteraard gekort op je uitkering op je pensioen leeftijd, ik heb 10 jaar dat is de max vrijwillig na emigratie doorbetaalt voor de AOW.
          Toen ik nog een jongetje was wonende in een provinciaal stadje ergens in Overijssel zagen we waar ik woonde nooit iemand met een andere huidskleur, op een heel enkele uitzondering na.
          En dat waren ook nog donker gekleurde US army militairen die op de nabij gelegen kernkoppenbasis gestationeerd waren.
          De eerste keer dat we mensen zagen uit een ander wereld deel was in een opvangcenter in een nabij gelegen dorp waar geplaatste Vietnames boot vluchtelingen gehuisvest waren, ik zie ze nog zo lopen in de hoofdstraat op een Zaterdag middag.
          Maar deze Vietnamesen vonden hun weg al snel in de Nederlandse samenleving en hebben bij mijn weten nooit voor enig probleem gezorgt. Nu anno 2021 hoefje niet lang meer te zoeken en zijn er problemen in overvloed denk alleen maar aan de rellen afgelopen zomer in oa DenHaag Scheveningen Utrecht Rotterdam.
          En bij mijn weten was er geen een Aziaat bij betrokken wel lieden die een bepaalde geloofs richting uitdragen.

          Jan Beute

          • Erik zegt op

            Jan Beute, wat je net schrijft klopt niet: ‘Want zou je niet betalen dan wordt je ook uiteraard gekort op je uitkering op je pensioen leeftijd,’

            Het recht op AOW is niet afhankelijk van betalen of niet betalen, niet van werken of niet werken, niet van nationaliteit, huidskleur of religie, maar alleen van ‘ingezetene zijn’ van Nederland. Oftewel: in NL wonen. Op deze regeling zijn enkele uitzonderingen en aanvullingen, onder meer voor diplomatiek personeel en zeevarenden.

            Voor ieder jaar dat je tussen pakweg 14 en 66 jaar geen ingezetene bent krijg je 1/50-deel korting en dat is 2 procent.

          • chris zegt op

            De meeste moslims zijn helemaal geen buitenlanders maar Nederlanders. (2e en 3e generatie) en echt godsdienstig zijn ze al helemaal niet.
            Het lijkt een beetje op Thailand. Veel Thais (ook onder mijn studenten) noemen zich Boeddhist maar zien een tempel 1 keer per jaar, op hun verjaardag. En er staat geen Boeddha beeld in hun huis. Kortom: de secularisatie grijpt, net zoals in het westen gebeurde, snel om zich heen.
            De meest fanatieke Boeddhisten moet je in het westen zoeken, de meest fanatieke Christenen in Azie en de meest fanatieke moslims in het hindoeland India.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website