De kleine ergernis (2)

Door Hans Bos
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , , ,
7 juni 2010

Bankpas

door Hans Bos

Al enkele jaren heb ik een rekening bij de Bangkok Bank. Als buitenlander zónder werkvergunning kun je daarvoor in Bangkok alleen terecht op het hoofdkantoor op Silom Road. Inmiddels weet ik dat Kasikorn Bank veel minder moeilijk doet, maar destijds wist ik dat nog niet.

Enfin: ik had een uur eerder nog met mijn bankpas (die ze in Thailand ‘debet card’ noemen zonder problemen getankt,. Toen ik even later geld wilde opnemen, werd mijn pas door de ATM’s van elke bank geweigerd. Dus naar het dichtstbijzijnde filiaal van de Bangkok Bank. Daar ontspon zich achter de balie een hele discussie. De filiaalhoudster sprak wat Engels en legde mij uit dat ik in het bezit was van een oude bankpas. Op het stukje plastic stond overigens dat het ding nog geldig was tot ergens in 2013, maar goed…Had de bank mij niet even van dit feit op de hoogte kunnen stellen?

Ze kon mij een nieuw pas verstrekken als ik mijn werkvergunning, bankboek en paspoort kon overleggen. Dat laatste document had ik toevallig bij me, maar doorgaans loop ik niet met mijn bankboek op zak en een werkvergunning heb ik nu eenmaal niet. Bovendien was het ruim 10 kilometer rijden naar huis. Na een half uur palaveren, had ik de dame overtuigd van het feit dat ik écht geld nodig had. Ze belde het hoofdkantoor, gaf de hoorn aan mij en zei dat ik moest waarschuwen als het call center antwoord gaf. Dat kan bij de nogal ouderwetse en bureaucratische Bangkok Bank wel eens een uurtje duren (en bovendien zit je dan vast aan afschuwelijke muziek).

Uiteindelijk is mijn nieuwe bankpas met veel vijven en zessen geregeld. Het ding is geldig tot eind 2019. Voor die tijd zal ik wel weer ergens problemen ondervinden met afrekenen of geld opnemen, maar wie dan leeft, die dan zorgt.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website