Wie ouder wordt krijgt bijna altijd te maken met een stijgende bloeddruk. Zo wordt de vaatwand stijver bij het ouder worden. Een te hoge bloeddruk kan voor gezondheidsproblemen zorgen. Wat kan je doen om je bloeddruk omlaag te krijgen of binnen de perken te houden?

Wie in Thailand een ziekenhuis bezoekt voor een consult krijgt standaard te maken te maken met een bloeddrukmeting en ook wordt er gekeken of jij koorts hebt. Een goede preventieve maatregel zou je denken, maar er zijn wel wat twijfels. Zo is een bezoek aan een ziekenhuis voor veel mensen al bloeddrukverhogend omdat het wat stress met zich meebrengt. Er is ook een categorie mensen die last hebben van ‘witte jassen hypertensie’, de bloedruk wordt dan hoger zo gauw als deze gemeten wordt. In dat geval geeft een 24-uurs meting een beter inzicht.

Wat is hoge bloeddruk?

Bloeddruk is de druk in je bloedvaten. Als je hart samentrekt en zo je bloed het lichaam in stuwt, is de druk in jouw bloedvaten op z’n hoogst. Dat heet de bovendruk. Als je hart daarna weer ontspant, dan ontstaat er en lagere druk. Dat noemen we de onderdruk. Je bloeddruk wisselt voortdurend. Als je hard rent, is de bloeddruk hoger dan wanneer je  rustig zit.

Kan hoge bloeddruk kwaad?

Hoge bloeddruk is geen ziekte, maar langdurig hoge bloeddruk geeft wel een verhoogde kans op hart- en vaatziekten (bijvoorbeeld een beroerte, nierschade of een hartinfarct). Het is wat we noemen een risicofactor voor hart- en vaatziekten. De kans op hart- en vaatziekten wordt niet alleen door je bloeddruk bepaald. Andere risicofactoren zijn:

  • een hart- en vaatziekte hebben (gehad);
  • diabetes mellitus (suikerziekte);
  • reumatoïde artritis;
  • verminderde werking van de nieren;
  • een verhoogd cholesterolgehalte;
  • een vader, moeder, broer of zus die vóór de leeftijd van 65 jaar een hart- of vaatziekte heeft gekregen;
  • roken;
  • stress;
  • te weinig lichaamsbeweging;
  • overmatig alcoholgebruik;
  • ongezonde voeding;
  • overgewicht.

Het risico op hart- en vaatziekten neemt toe met de leeftijd en is voor mannen groter dan voor vrouwen. Sommige factoren geven meer risico dan andere; samen versterken de risicofactoren elkaar.

Wat kan je zelf doen om je bloeddruk omlaag te brengen

Afvallen
Proefpersonen die in een jaar gemiddeld vier kilo afvielen, kregen hun bovendruk omlaag met 3 tot 10 punten, en hun onderdruk met 1 tot 6 punten. Afvallen werkt erg goed, vooral vet in de buikstreek op de buik geeft problemen. Dit vet produceert hormonen die de bloeddruk verhogen. Verdwijnt het buikvet, dan verlaagt dat ook de bloeddruk.

Ontspannen
Ontspanningsoefeningen, meditatie, een diepe buikadem­haling: er is voorzichtig bewijs dat dit soort stresshanterings­technieken helpen de bloeddruk te verlagen. In ieder geval de onderdruk.

Minder zout eten
In Thailand een groot probleem, het eten is vrij zout al proef je dat niet doordat er ook suiker wordt gebruikt. Vooral vissaus is een zoutbom. Maar het gaat niet alleen om zout wat je zelf toevoegt, in veel producten zitten grote hoeveelheden zout (of natrium). Drop, pizza, kaas, brood, vleeswaren, soep, sauzen en alles van de snackbar kan je beteer laten staan.

Wanneer je per dag 4 gram zout minder eet, gaat de bovendruk gemiddeld 5 punten omlaag en de onderdruk 3 punten. Het advies is ­maximaal 6 gram zout per dag. De World Health Organization raadt zelfs maar 5 gram aan. Gemiddeld eten we dagelijks zo’n 9 tot 10 gram. Het meeste zit ‘verborgen’ in voeding: je proeft het niet, maar het is er wel.

Bewegen
Van beweging worden de bloedvaten op den duur ­elastischer en dat helpt om de bloeddruk te laten zakken. Op korte termijn gaat de bloeddruk met sporten natuurlijk omhoog: het hart moet bij inspanning harder pompen. Maar op lange termijn raken de vaten in betere conditie. De bovendruk zakt gemiddeld met 5 tot 8 punten als je per dag een half uur meer wandelt dan je normaal doet. Of als je drie keer per week een uur gaat fietsen of gaat joggen.

Stoppen met roken?
Of de bloeddruk hierdoor zakt, is niet onomstotelijk bewezen. Dat de schade aan hart, bloedvaten, longen en nieren ermee wordt beperkt, staat vast.

Minder alcohol te drinken?
Het verband ­tussen alcohol en bloeddruk is niet helemaal duidelijk. Hoge bloeddruk lijkt vaker voor te komen bij mensen die drinken. Maar sommige onderzoeken onder patiënten met een hoge bloeddruk doet vermoeden dat af en toe een glaasje het risico op hart- en vaatziekten bij hen juist verláágt.

Bronnen: Gezondheidsnet en Thuisarts


» Laat een reactie achter


3 reacties op “Wat kan je zelf doen tegen hoge bloeddruk?”

  1. Mr Bojangles zegt op

    Dank je. Precies het artikel wat ik nodig heb.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. Wim van Beveren zegt op

    Ik heb 12 jaar geleden een zwaar hartinfarct gehad, ben toen gedotterd en er is een stent geplaatst.
    Kreeg een mooi aantal medicijnen te slikken met aardig wat vervelende bijwerkingen.
    Op mijn vraag aan de cardioloog, “wat als ik ze niet neem ?” Dan is het wachen op de volgende grote klapper.
    Ben toch volledig gestopt met alle medicijnen, wel ook gestopt met roken en leef nu al 12 jaar heel prettig, waarvan 6 jaar nu in heerlijk Thailand waar het eten kennelijk heel gezond is.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. eric smulders zegt op

    Hardere vaat wanden , een normaal ouderdom verschijnsel , maken een hogere bloed druk nodig en als medicijnen de bloed druk te laag maken i.e. naar het niveau van een jonge man brengen , dan is dat slecht en maakt dat mensen zich energieloos en slap voelen ….dus voor een ouder persoon , zeg 70 plus , moet de bloeddruk rond de 135/145 zijn ……een paar borreltjes maken je relaxed en dus zakt de bloeddruk altijd bij mij van 140 naar 120 …..dus blijven drinken ( ? ) .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website