Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen en schrijft over medische wetenswaardigheden.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals:

  • Leeftijd
  • Klacht(en)
  • Voorgeschiedenis
  • Medicijngebruik, ook supplementen etc.
  • Roken, alcohol
  • Overgewicht
  • Eventueel: laboratoriumuitslagen en ander onderzoek
  • Eventueel bloeddruk

Foto’s kan je sturen naar info@thailandblog.nl dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.

Let op: De reactiemogelijkheid staat standaard uit om te voorkomen dat er verwarring wordt gezaaid met niet-medisch onderbouwde adviezen door goedwillende lezers.


Beste Maarten,

Ik kreeg eind oktober een stekende pijn in mijn linkerkuit. Vrijwel direct na die tijd begon mijn onderbeen, enkel en voet op te zwellen. De pijn verzachte als ik mijn voet omhoog hield. Op 22 oktober ben ik naar een privékliniek geweest, daar medicijnen gekregen en deze arts verwees mij naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis werd een, zoals men dat noemde, kleine scan uitgevoerd aan mijn linker been, waar men constateerde dat de bloedsomloop verstoord was. Ik kreeg daarvoor het medicijn DAFOMIN 500mg. Er werd een afspraak gemaakt om een “grote scan” te laten doen op 27 november door een specialist. Op 3 december terug voor de uitslag en ik kreeg het medicijn WARFARIN 3 mg. Een tablet in te nemen voor het slapen. Op 24 december controle en bloedprikken waaruit bleek dat de bloedwaarde te hoog was, 5 in plaats van 2/3.

Dezelfde medicijnen mee gekregen maar nu drie dagen een hele tablet en vier dagen een halve. Verder kreeg ik voor vochtafdrijving het medicijn LASIX 40mg. Op 4 januari weer voor controle en nu was de bloedwaarde weer goed en de arts adviseerde door te gaan met dezelfde medicijnen. Volgende controle op 24 januari.

Mijn vraag aan u is, zijn dit wel de goede medicijnen want ik zie geen verbetering? Bij het opstaan is mijn been normaal maar een uur later na wat inspanningen zwelt ie weer op. Indien dit niet het geval is welke medicijnen zou u voorschrijven en zijn deze in Thailand verkrijgbaar?

Mijn leeftijd bijna 72 jaar, de klacht en medicijnen heb ik omschreven. Rook niet en sinds drie maanden geen alcohol. Voor die tijd ook weinig. Lengte 1.84 en 87 kg. Bloeddruk is thuis gemeten normaal 132-79, in het zieken huis aanmerkelijk hoger.

Hoop dat deze informatie voldoende is om een beeld te vormen van mijn kwaal. Graag hoor ik van u of ik misschien beter over kan gaan op een ander medicijn.

Ik vraag dit omdat wij te horen kregen dat de arts waar ik de laatste twee keren geweest ben geen hart- en vaatziekte arts was maar een longarts.

Bij voorbaat dank,

vriendelijke groet,

W.

******

Beste W,

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk hebt u trombose gehad en hebt u nu last van wat we een trombosebeen noemen. Uw verhaal past daar heel goed bij. De pijn in de kuit in de en het opzwellende been doet bij iedere arts een alarmbel rinkelen.

De longarts is er bij betrokken, om te kijken of u geen longembolie hebt opgelopen doordat een bloedstolseltje uit het been in de longen is geschoten. In Nederland zou het verder worden afgehandeld door een internist, maar ‘s-lands wijs ‘s-lands eer.

In plaats van de Dafomin, die u heeft gehad, zouden laagmoleculaire Heparine-injecties waarschijnlijk beter zijn geweest, bijvoorbeeld Enoxiparine. Dosering afhankelijk van gewicht (15 mg per 10 kilo per dag). Dafomin wordt meestal gebruikt voor aambeien, overigens zonder dat is bewezen, dat het werkt. Die heparine-injecties kunt u zelf onder de buikhuid geven rond de navel. Daarna even een ijsblokje. Dat kan een blauwe plek voorkomen. Pas op, dat u geen twee middelen tegelijk neemt, zoals warfarin en heparine. Dat is gevaarlijk.

U kunt daar altijd nog mee beginnen, maar waarschijnlijk is het te laat. Wel heb ik sporadisch succes gehad met langdurige heparine behandeling (3 maanden), maar die successen zijn meer anekdotisch. Het was een laatste redmiddel bij een reeds lang bestaand probleem, dat door een specialist niet onderkend was.

Een nadeel van Heparine is de mogelijkheid, dat bloedplaatjes gaan klonteren, hetgeen een ernstige, maar zeldzame bijwerking is (HIT(T))-syndroom. Heb het gelukkig nooit gezien. De andere medicijnen hebben echter ook ernstige, maar zeldzame bijwerkingen.

De behandeling met Warfarin is de juiste vervolgbehandeling. Ook Pradaxa (Dabigatran) 2x 150 mg per dag komt in aanmerking. Dan hoeft uw stolling niet gecontroleerd te worden

De Lasix zal uw been niet genezen. U loopt echter wel de kans op uitdroging, hetgeen weer een risicofactor is voor trombose. Veel drinken dus, mocht u dat blijven nemen.

Laat tevens een totale check-up doen in verband met mogelijk onderliggende oorzaken.

Veel lopen is goed. Ga regelmatig enkele malen op de tenen staan. Het effect van steunkousen is omstreden, maar zeker is, dat in de tropen steunkousen niet erg aangenaam zijn.

Verander uw medicatie niet zonder uw arts te raadplegen.

Minimale behandelingsduur is 3 maanden, afhankelijk van eventueel onderliggende oorzaken.

Nogmaals wil ik er op wijzen, dat voldoende alcoholvrij vocht een must is in dit klimaat. Daarmee kunnen allerlei kwalen en pijntjes worden vermeden.

Meer informatie: /www.trombosestichting.nl/trombose/wat-is-trombose/

Met vriendelijke groet,

Dr. Maarten


» Laat een reactie achter


Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website