Ziekenhuis in Thailand en uw verzekering

Door Matthieu Heijligenberg
Geplaatst in Expats en pensionado, Ziekenhuis
Tags: , ,
15 april 2011

Iedereen die in Thailand al eens in het ziekenhuis opgenomen is geweest heeft het waarschijnlijk zelf al aan den lijve ondervonden. U bent goed verzekerd en toch lijkt het alsof het ziekenhuis de zekerheid van de betaling belangrijker vindt dan de patient.

Hieronder een beschrijving van wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij een ziekenhuisopname als het om een niet-levensbedreigende situatie gaat en u wil dat de verzekeringsmaatschappij rechtstreeks met het ziekenhuis afrekent.

Bij het “inchecken” zal het ziekenhuis u vragen om uw verzekeringskaart en uw paspoort. Het ziekenhuis moet namelijk uw identiteit vaststellen om er zeker van te zijn dat u dezelfde persoon bent als op de verzekeringskaart vermeld.
Vervolgens wordt u onderzocht en de arts maakt  een rapport op.

Hierna begint voor u het wachten.

U heeft al wel een bed gekregen want het ziekenhuis heeft uw creditcard gegevens gekregen of u heeft contant al een borg betaald.

Ieder prive-ziekenhuis van enige omvang heeft een afdeling (insurance desk) die de contacten legt met de verzekeringsmaatschappijen. Bent u verzekerd bij een Thaise maatschappij, dan zal dit in de regel weinig problemen opleveren omdat de ziekenhuizen daar goed mee bekend zijn. Bent u bij een buitenlandse maatschappij verzekerd of nog bij een Nederlandse zorgverzekeraar, dan kan het al lastiger worden als het ziekenhuis daar geen ervaring mee heeft. Vergeet niet, er zijn wereldwijd duizenden verzekeringsmaatschappijen die elk hun eigen regels/wensen hebben.
De insurance desk neemt contact op met uw verzekeraar en alle informatie wordt doorgegeven inclusief beoogd behandelplan en een schatting van de kosten.

U wacht nog steeds.

Bij de verzekeringsmaatschappij is de molen inmiddels ook op gang gekomen. Daar wordt  onderzocht of de aangevraagde behandeling niet is uitgesloten, of de dekking van uw verzekering afdoende is, of u niet nog een andere verzekering heeft lopen die ook medische kosten vergoed en zo ja, of het niet daaronder moet vallen, of u een eigen risico heeft, enz. enz.

U wacht nog steeds.

Is dit gedeelte afgerond, dan zal de medische afdeling van de maatschappij gaan kijken of ze akkoord zijn met het voorgestelde behandelplan/kosten. Mogelijk gaan ze nog contact opnemen met uw vaste (huis)arts of rechtstreeks met uzelf. Dat laatste is dan een welkome afwisseling, want u wacht nog steeds en u was een uur geleden al uitgepraat met degene die met u mee was gekomen naar het ziekenhuis.

En dan komt het, de eerste GOP (Guarantee Of Payment), oftewel groen licht van de verzekeringsmaatschappij. Alles geregeld.

U kunt geopereerd worden.

Daarna kunnen er tussentijds nog extra GOP’s worden afgegeven, bijvoorbeeld omdat er complicaties zijn of dat een langer verblijf in het ziekenhuis nodig is.

De dag dat u uit het ziekenhuis ontslagen wordt:
Als de insurance desk haar werk goed heeft gedaan en de tijd heeft gehad, is alles al in kannen en kruiken en kunt u gewoon vetrekken, nadat u een eventueel eigen risico en de minibar (vakkundig leeggedronken door uw bezoek) etc. heeft afgerekend.

Maar het gaat ook wel eens anders. U krijgt te horen dat er nog geen final GOP (garantie voor de eindafrekening) binnen is. Ergens stokt er dus iets. Dat kan in het ziekenhuis zijn waar ze van verschillende disciplines de kosten moeten verzamelen, maar ook bij de maatschappij. En dan krijgt u de keuze: wachten of vertrekken maar dan eerst zelf het verschil betalen tussen de laatst afgegeven en de final GOP.

Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee hoor, in de regel gaat het allemaal redelijk vlotjes, maar soms kan het wachten gek makend zijn. (Pas hier echter voor op, bij veel maatschappijen zijn psychische aandoeningen uitgesloten.) Wachten op de administratieve afhandeling is niet prettig, dat zijn we ook niet gewend vanuit Nederland. Daar tegenover staat dat hier geen wachtlijsten zijn. Zo heeft ieder systeem haar voordelen en nadelen.

Nog even om misverstanden te voorkomen: In wel levensbedreigende situaties zal het ziekenhuis ook zonder dat verder gegevens bekend zijn of toestemming door de maatschappij is verleend al starten met de eerste noodzakelijke behandeling.

Tot slot nog wat algemene tips

Tip 1: Gaat het om een niet urgente en dus planbare ingreep, zorg dan dat het ziekenhuis de GOP vooraf al regelt.

Tip 2: Laat een planbare ingreep bij voorkeur verrichten in een ziekenhuis dat veel gebruikt wordt door buitenlanders. Als u hiervoor naar een overheidsziekenhuis in een uithoek van Thailand gaat, is de kans aanwezig dat de communicatie tussen ziekenhuis en verzekeringsmaatschappij stroef of totaal niet loopt.

Tip 3: Als uw paspoortnummer op de verzekeringskaart staat vermeld, vraag dan direct een nieuwe pas aan als u een ander paspoort heeft.

Tip 4: Laat in principe geen dure ingrepen verrichten zonder dat er overleg vooraf is met uw verzekeringsmaatschappij. Sommige maatschappijen vergoeden niet als er geen overleg vooraf is geweest. Het is daarom in uw eigen belang dat het ziekenhuis eerst de verzekeringskwestie regelt.

Tip 5: Heeft u outpatient meeverzekerd, dan is het vrijwel altijd eenvoudiger om de rekening hiervoor wel eerst zelf te betalen en deze vervolgens naar ons te brengen c.q. op te sturen. Kijk echter wel eerst goed de polis na, sommige maatschappijen accepteren rekeningen alleen als er een medical certificate (een door de arts getekend rapport) bij zit. Dit zit dan bij de polis of op verzoek e-mailen we deze naar u.
Geef wel altijd uw verzekeringskaart af, sommige Thaise maatschappijen hebben ook voor outpatient behandelingen een direct payment contract met ziekenhuizen.

Tip 6: Heeft u de ziektekostenverzekering via ons lopen en voorafgaand aan een ziekenhuisopname twijfels of vragen, wij zijn 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.

Tip 7: Een beetje afwijkend van het onderwerp: Verzwijg nooit iets bij het invullen van een aanvraagformulier voor een ziektekostenverzekering. Vooral Thaise maatschappijen kunnen echt gaan spitten in uw medisch verleden als er een kostbare claim is. En daar kunnen ze ver in gaan, ook in Nederland kunnen nog gegevens worden opgevraagd.

Meer informatie omtrent ziektekostenverzekeringen in Thailand vindt u op www.verzekereninthailand.nl

14 reacties op “Ziekenhuis in Thailand en uw verzekering”

  1. Chang Noi zegt op

    Bij een laatste ziekenhuisopname van mijzelf in een prive ziekenhuis alhier in Thailand heeft inderdaad mijn NL verzekerings maatschappij alles netjes rechtstreeks betaald. Bij verlaten van het ziekenhuis moest ik wel de eind afrekening ondertekenen.

    En toen viel mij iets op (wat ik pas later goed realiseerde) : Het ziekenhuis hanteerd hogere bedragen bij rechtstreekse betalingen. De eindafrekening was ook zeer kort-bondig opgesteld waardoor vergelijk en bedragen moeilijk in te zien waren.

    In het vervolg zal ik dus gewoon eerst zelf betalen en de rekeningen zeer nauwkeurig nakijken. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat het mij toch niks uitmaakt als ik het zelf niet betaal of dat je als patient alleen maar naar huis wil en gewoon alles ondertekend en betaald.

    Chang Noi

    • Klopt Chang Noi, maar andersom gebeurt het ook. Regelmatig gehoord dat mensen een opgave van de kosten kregen en pas daarna vroegen om het met de verzekering te regelen, waarna de kosten uiteindelijk ineens een stuk lager bleken te zijn.
      Reken maar dat een verzekeringsmaatschappij die een beetje is ingevoerd in Thailand haar best zal doen (als grotere “inkoper”) om de prijs naar beneden te krijgen.

  2. Khun Kees zegt op

    2 jaar geleden had m’n kleindochter van toen 4 een acute blindedarm operatie in Kanchanaburi bij een particulier ziekenhuis, ze werd meteen geholpen zonder dat er eerst moeilijk werde gedaan over rekeningen etc. alles verliep goed in drie dagen en ze had een grote prive kamer waar we ook op konden slapen, prima verzorging ook. de rekening was belachelijk laag 200euro voor alles inclusief. in NL achteraf toch gedeclareerd bij de verzekering, daar werd maar een deel, de helft ongeveer, van terugbetaald omdat het in het buitenland was…

  3. erik zegt op

    ik was 6 jaar geleden in BKK in het Bangkok Hospital met een herseninfarct,alles perfect geregeld via de reis en kredietbrief van de ANWB,werd zelfs elke dag door een nederlandse arts van de Alarmcentrale bebeld,dus niets dan Hulde voor de ANWB en het Bangkok hospital,alles was echt perfect geregeld

    • Het Bangkok Hospital is een ziekenhusgroep die zeer goed ingesteld is op buitenlandse patienten en een goed functionerende insurance desk heeft.
      Dit is ook de reden waarom we met het Bangkok Hospital een alarmeringssysteem hebben opgezet, simpelweg omdat ze overal in Thailand zitten waar veel buitenlanders wonen en het een partij is waar je goede afspraken mee kan maken (Zie onder ziektekostenverzekering op onze website).

  4. haijjekhorat zegt op

    ik ben in St Mary in Khorat opgenomen geweest om achter de oorzaak van mijn hartproblemen te komen. Ik ben niet verzekerd en men kwam eenmaal in de 2 dagen met de rekening – die ik dan cash betaalde. Toen de oorzaak bekend was en ik mij moest laten dotteren kwam de vraag naar voren – welk ziekenhuis nu, aangezien dit in St Mary niet gedaan werd. Keuze viel op een overheidsziekenhuis t.w. Maharat ook hier in Khorat. Er is mij vooraf niet gevraagd of ik verzekerd was en hoe ik dacht te betalen. Men is aan de slag gegaan – in een goed geoutilleerde operatiekamer – ingreep was lastig heeft een 4 uur geduurd is tot een goed einde gebracht – tijdens de ingreep zei men wel – het is moeilijk en gaat ongeveer het dubbele kosten van wat wij dachten toen ik daarop antwoordde “geen probleem” verder geen vragen. Toen ik op de”verpleegafdeling” lag vroeg een medewerkster aan mijn echtgenote of zij al contact gehad hed met de familie om de rekening te betalen toen mijn echtgenote antwoordde dat dat niet nodig was omdat ik dat zelf wel kan betalen – was ook dat probleem opgelost. De kosten vielen mij erg mee 4 uur operatiekamer, 2 artsen en een staf aan operatiepersoneel + 6 stents en 3 dagen in een bed een kleine tbht 380.000,–.

  5. Peter@ zegt op

    Ik heb als begeleider van mijn partner 4 keer in een provinciaal ziekenhuis gelegen in Yasothon en daar sprak men geen woord Engels heb toen uiteindelijk een behandelend arts erbij gehaald want die spreken gelukkig haast allemaal “Thai”-Engels.

    Heb er 3 keer contant moeten betalen en de 4de keer werd het via een fax uit Nederland betaald. Elke keer een hele grote baal medicijnen meegekregen maar dat is gebruikelijk in Thailand begeep ik. Mijn ING-pas deed het niet in het ziekenhuis maar gelukkig wel in de ATM, terwijl er diverse posters van de ING in het ziekenhuis hingen.

  6. aad zegt op

    heb er zelf gelegen en alles goed geregeld zo door het ziekenhuis zelf als door de verzekering ik was in bkk pataya hospitaal heel goed
    groet aad

    • hans zegt op

      ik heb daar ook gelegen in pat bbk, Ze hadden zelfs vertalers in dienst of was dat nou weer dat ziekenhuis in chang mai

  7. jan maassen van den brink zegt op

    ik lag 5 dagen in het zieken huis pat bkk.alleen lof . sos heeft alles geregeld ook voor hen lof alleen toen ik weg ging vroegen ze of ik wilde ondertekenen dat ik het naar mijn zin had .gehad en dat was niet moeilijk .maar 4 weken geleden ben ik in reong in het zieken huis geweest waar de thai licht .gelukkig heeft zij vriendin op een 2 persoons kamer gelegen de medischemer als 100prozent verzorging was goed . maar de rest moet de familie doen .ja ik moest haar wassen enz.wat een verschil met een prive ziekenhuis

  8. Hans van den Pitak zegt op

    Tip 3: Als uw paspoortnummer op de verzekeringskaart staat vermeld, vraag dan direct een nieuwe pas aan als u een ander paspoort heeft.

    Hier begrijp ik niets van. Waarom moet ik een nieuwe pas aanvragen als ik al een ander paspoort heb. Of wordt er bedoeld dat ik een nieuwe verzekeringskaart moet aanvragen nadat ik een nieuw paspoort heb gekregen, zodat het paspoortnummer op de verzekeringskaart overeenkomt met het nummer van het paspoort?

    • Met excuses voor de onduidelijkheid, maar met pas bedoelde ik inderdaad de verzekeringskaart indien hier het paspoortnummer op vermeld is.

  9. Frank zegt op

    Heb in het Bangkok Pattaya een bypass gehad. Allse zou geregld worden door het Unive.
    Het is eeen groot drama geworden. Zit nu bij FBTO die kennen ze daar goed en alles kan nu ineens wel.

    Frank

  10. aad zegt op

    ik heb anwb perfekt gegegeld alles deden ze voor me


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website