Enige tijd geleden is op dit blog gemeld dat de ABN AMRO de accounts van personen buiten de EU woonachtig zal sluiten. Ik heb daarover bij de ABN AMRO opheldering gevraagd. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:

“Ik heb uw klacht met betrekking tot de opheffing van rekeningen van personen die buiten de EU woonachtig zijn ontvangen.
Ik begrijp dat u onaangenaam verrast bent door deze maatregel en dat dit een vervelende boodschap is voor u.

Het klopt dat ABN AMRO heeft besloten afscheid te nemen van klanten die woonachtig zijn in een groot aantal landen buiten Europa (en enkele landen binnen Europa). Dit heeft niets te maken met persoonlijke situaties van onze individuele klanten. Dus ook niet met of zij werkzaam zijn of gepensioneerd. Van discriminatie is geen sprake.

Of klanten hun rekening kunnen behouden is in zijn geheel afhankelijk van het land waar zij woonachtig zijn. Nogmaals, dit heeft dus niets te maken met of u gepensioneerd bent of niet. Deze strategie is gebaseerd op het feit dat door toenemende wet- en regelgeving het voor de ABN AMRO bank steeds risicovoller en kostbaarder wordt om onze diensten te verlenen in de landen waar wij afscheid van nemen. De ABN AMRO is een bank met een gematigd risicoprofiel, en om dat profiel te behouden is het voor ons niet langer mogelijk onze diensten over de hele wereld te verlenen. De ABN AMRO neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus en een gematigd risicoprofiel is daar een onderdeel van. Wij moeten u daarom toch vragen uw rekeningen bij de ABN AMRO te beëindigen en kunnen hierop geen uitzonderingen maken.

Niet alle banken voeren hetzelfde beleid op dit gebied. Klanten zijn niet verplicht hun bankzaken onder te brengen in het land waar zij woonachtig zijn en het staat hen vrij om te kiezen voor een bank binnen of buiten dit land. Er zijn in Nederland banken waar u uw bankzaken onder zou kunnen brengen, waar klanten woonachtig buiten Europa klant kunnen worden. Maar u bent vrij om voor een bank in een willekeurig land te kiezen, u bent niet beperkt tot Thailand en/of Nederland in deze. Wellicht dat u bij een bank buiten deze twee landen ook wel in aanmerking kunt komen voor een creditcard.

Het klopt dat wij een uitzondering maken voor expats. Dat wil zeggen voor mensen die op tijdelijke basis verblijven in een land buiten Europa, vanwege werk en/of studie, maar die binnen 3 jaar zullen terugkeren naar een Europees land. Hun werkgever tekent hiervoor een speciale verklaring. Niet alle werkenden zijn dus uitgezonderd van dit beleid.

U wordt nog persoonlijk via een brief en/of een bankmail door ons officieel op de hoogte gesteld. Hierin staat beschreven wat de motivering is van deze strategie van de ABN AMRO en ook wat dit betekent voor uw persoonlijke situatie. Uiteraard kunt u te allen tijden persoonlijk contact met ons opnemen voor meer informatie, hulp en/of advies. Of kunnen wij op uw verzoek persoonlijk telefonisch contact met u opnemen. Wij kunnen u dan helpen met het regelen van praktische zaken waar u tegenaan loopt.

Ik kan mij voorstellen dat het antwoord u teleurstelt. Desondanks vertrouw ik erop u hiermee duidelijk en voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dan horen wij dat graag.

Kind Regards/ Met vriendelijke groet,

****** |Advisor International Clients Retail | ABN AMRO Bank | International Clients Retail
Visit address The Base 3rd floor | E.van de Beekstraat 2 | 1118 CL Schiphol, NL |
Post address E.van de Beekstraat 1-53 | 1118 CL Schiphol, NL | PAC AZ 1510
Tel +31 (0) 20 628 18 28″

Recente meldingen op dit blog dat het zo’n vaart niet zal lopen blijken ongegrond. Ik wens eenieder die hierdoor getroffen wordt een succesvolle speurtocht naar iets anders.

Ingezonden door Klaas

18 reacties op “Lezersinzending: Sluiting bankaccounts ABN AMRO van personen buiten de EU”

  1. Hans Bos zegt op

    Heeft zij zelf wel in de gaten wat voor onbegrijpelijke taal ze uitkraamt? De strategie van ABN AMRO is gebaseerd op het feit dat door toenemende wet- en regelgeving…risicovoller…en kostbaarder…gematigd risicoprofiel en ga zo maar door.

    Wat heeft dat te maken met rekeningen van Nederlanders buiten Europa bij een Nederlandse bank. Ik mag toch aannemen dat de computers in Nederland staan en niet in Afghanistan of India?
    Over welke toenemende wet- en regelgeving heeft Suzanne het dan? Deze geldt blijkens haar brief niet voor alle Nederlandse banken. En wat is in hemelsnaam het risico van een Nederlandse bankrekening waar maandelijks bijvoorbeeld AOW en/of pensioen op worden gestort?

    Van de brief kan ik absoluut geen soep trekken. Sterker nog: ik krijg de indruk dat de geadresseerde met een blabla-verhaal het riet in wordt gestuurd. De vraag is wat dan de werkelijke reden is als ABN AMRO overgaat tot deze ‘strategie’?

    • john zegt op

      Hans, hoe vervelend ook mar suzan en de amrobank kramen geen onnzin uit. Er is toenemende regelgeving voor mensen die in niet eu landen wonen. Heeft gewoon te maken met controle op geldstromen en verplichtingen om gegevens uit te wisselen en door te geven aan overheidsdiensten.
      Zelfde overkomt je als je als amerikaan (VS) bij een thaise bank rekening wilt openen. Op het aanmeldingsformulier voor een bankrekening in Thailand wordt gevraagd of je vs ingezetene bent. Als je dat bent dan heeft de bank gewoon veel extra werk aan je! Heel vervelend maar als je bankbestuurder bent maak je ook dit soort overwegingen. Daarnaast zal een bank niet zoveel aan je hebben als klant. Geen verzekeringen, geen financieringen etc etc. Dus dat zijn gewoon commerciele overwegingen. Vervelend maar daar heb je echt weinig tegen in te brengen.

      • Joost zegt op

        Die gegevensuitwisseling heeft de bank ook bij inwoners buiten Nederland, maar binnen de EU. Dus toch een kulargument.

  2. Roel zegt op

    Juridisch kunnen ze dat al helemaal niet doen,als je aan alle verplichtingen voldoet.Heb dat al nagevraagd bij een advocaat. Het is ook geen EU maatregel.
    Ik bankier bij de abn en ze kunnen er op rekenen dat ik ze voor het hekje daag als ze mijn bankrekening willen beindigen. Je kan gewoon een huis kopen etc, en dan geen bankrekening meer hebben.
    In 2015 heeft Dijselbloem dat uitgesproken en gezien abn nog grotendeels van de staat is zal er vanuit overheidswege druk worden uitgeoefend.

    Natuurlijk beter als de brief komt om dan gezamelijk tegen abn bezwaar gaan maken tegen de opzegging van bankrekeningen.

  3. Dick zegt op

    Het behoeft geen enkel probleem te zijn, wanneer je voor de ABNAMRO een postadres in Nederland aan houdt..
    Ik doe internet banking via mijn ABN rekening in Holland, terwijl ik hier al jaren woon..
    Gewoon op het adres van een familie lid in Nederland zetten ..

    • Joost zegt op

      Ook bij een postadres in Nederland, wordt de rekening opgezegd door ABN Amro.

  4. Jan-Lao zegt op

    Ik heb al eerder aangegeven dat ik een officiele brief naar ABN gezonden heb. Wacht nog op reactir. Moet binnen 3 maanden komen. Maar ik ga er vanuit dat we aan het kortste eind trekken.
    Desalniettemin denk ik dat we ons moeten laten horen. Ook al is onduidelijk of het wat oplevert.
    Al aangegeven dat je in Laos enkel een rekening ip je eigen naam kan openen als je een werjvergunning hebt. Ben je met pensioen dan heb je die normaal gesproken niet. Je kunt dan enkel een rekening openen op naam van een Laotiaan en b.c. gemachtigde voor die rekening zijn. Maar formeel staat het geld dan op een ander mans naam.
    Er werdt op het forum gesteld dat je een rekening bij Triodos Bank kan openen. Nou forget it. Mijn aanmelding voir een account wat reeds toegezegd was is alsnog geweigerd. En dat niet omdat ik een fout bij de aanmelding hebt gemaakt, maar enkel omdat ik buiten de EU woon.

    • Gerrit bkk zegt op

      Tip voor Laos: bij STB banking kun je zonder werkvergunning een rekening openen als een Lao persoon (elke) papiertje ondertekent dat die persoon je kent en je te goeder trouw bent.
      Enige wat ze me zeiden was maximaal per dag 5k $ opneembaar.
      De rekening was in USD.
      De bank leges bij binnenkomend geld waren knap prijzig 40$ 30$

  5. ton zegt op

    Ik heb dit verhaal al zo dikwijls op Thailandblog gehoord maar heb via mijn bankmail nog steeds niet gehoord dat ze dat van plan zijn, Het lijkt mij zelfs onwaarschijnlijk dat een bank op eigen initafief een rekening kan opzeggen er zijn altijd 2 partijen En als de Abnamro dat wel doet wat is het probleem om massaal te verkassen van bank ????

    • ruud zegt op

      De vraag is natuurlijk, of andere banken wel intresse hebben in klanten uit Thailand.
      En zo ja, hoe lang nog.

    • pjotter zegt op

      Ik heb onlangs ook een brief gekregen van De ABN met de mededeling dat ik binnen 6 maanden mijn tegoeden alsmede mijn effecten moet overboeken naar een andere bank. ABN biet wel aan mij de rente over de tegoeden uit te betalen (aardig he), alsmede eventuele bankkosten te vergoeden.
      Bij de SNS bank kan je wel een rekening openen, maar dan moet je wel even op het kantoor langskomen. Ik ga ABN verzoeken om de kosten voor een retourtje NL alsmede de verbijfskosten te vergoeden.

      In de voorwaarden van ABN staat dat beide partijen de overeenkomst kunnen ontbinden ( zie hieronder)

      Artikel 35: Opzegging van de relatie
      Zowel de cliënt als de bank kan de relatie tussen hen schriftelijk
      geheel of gedeeltelijk opzeggen. Als de bank de relatie
      opzegt, deelt zij desgevraagd de reden van de opzegging aan
      de cliënt mee. Na opzegging van de relatie worden de tussen
      de cliënt en de bank bestaande individuele overeenkomsten
      zo spoedig mogelijk afgewikkeld met inachtneming van de
      daarvoor geldende termijnen. Tijdens de afwikkeling blijven
      deze algemene bankvoorwaarden en de op de individuele
      overeenkomsten toepasselijke specifieke voorwaarden van
      toepassing.

  6. Joost zegt op

    Van wereldspeler op bancair gebied naar een kneuterig dorpsbankje. De voorgangers van (oud-ambtenaar) Dijkhuizen zullen er maagkramp van krijgen. Wat een afgang voor ABNAmro.
    Dan maar op zoek naar een echte bank.

  7. Walter zegt op

    Ik heb mijn adreswijziging doorgegeven en het feit dat ik in Thailand woon is geen probleem voor de Rabobank omdat mijn inkomen alleen op een NL bankrekening gestort kan worden, volgens mijn zorgverzekeraar kan ik gewoon verzekerd blijven omdat loonbelasting e.d. wordt ingehouden!

  8. Leon zegt op

    Valt me op dat ABN aan de klant verzoekt om de rekening te beindigen… zal me niet verbazen dat zij dat niet zelf doen omdat ze juridisch nogal zwak staan. Gewoon afwachten wie de langste adem heeft zou ik zeggen…..

  9. theoS zegt op

    Dit wordt interessant. Hoe wordt het dan gedaan met klanten die een creditcard met gespreide betaling hebben als de bankrekening opgezegd wordt? Als een bank dit mij flikt kunnen zij erop rekenen dat ik naar de rechtbank stap, zeker weten. Als Nederlander uit een Nederlandsche Bank geknikkerd worden, enkel en alleen omdat er niet genoeg te graaien valt (geloof mij, dat is de werkelijke reden) gaat mooi niet door.

  10. Kees zegt op

    Raar verhaal dat een bank zomaar de relatie op zou kunnen zeggen. Nog een raarder antwoord van de bank inderdaad. Het feit dat ze zelf al aangeven dat het opzeggen ‘niets te maken heeft met de persoonlijke situatie van de klant’ maakt het onmiddelijk aanvechtbaar op basis van zorgplicht. Daarnaast verlenen zij helemaal geen diensten ‘in landen buiten Europa’ (‘het is voor ons niet langer mogelijk diensten over de hele wereld te verlenen’). Ze verlenen een dienst in NL waar toevallig gebruik van wordt gemaakt door Nederlanders die buiten Europa wonen. Dat is iets totaal anders.

    http://www.wieringa-advocaten.nl/nl/weblog/2011/09/30/beeindiging-van-de-bankrelatie

    https://blog.legaldutch.nl/zorgplicht-banken-zakelijke-klanten/

  11. frans zegt op

    Ik voeg mij graag bij de mensen die een procedure of proces willen beginnen tegen de ABN AMRO. Het echte motief is kosten besparing en winstoogmerk, dus gewin. Niet de regelgeving, dan zouden alle banken dit moeten doen en er zijn geen banken in andere EUlanden dit dit momenteel doen.

  12. m. van zevenbergen zegt op

    Sinds half december heb ik al met verschillrnde banken contact gehad, maar tenslotte blijkt telkens weer het probleem.te zijn: kan alleen een nieuwe rekening krijgen als betrokken persoon zich persoonlijk op kantoor in Nederland meldt. Idee om ABN-AMRO verantwoordelijk te maken voor de onkosten van een retourvlucht Thailand. Een bankrekening opnaam van familielid levert probleem bij belastingen, want dat wordt door Nederland opgeteld bij inkomen van betreffend familielid en dus ectra elast
    Mijn vraag aan jurist is: kan men ABN-AMRO dwingen een andere bank te vinden zonder dat persoonlijk verschijnen aan balie in Nederland nodig is, door bv garantie aan andere bank dat persoon betrouwbaar is, eventueel aangevuld door familielid in Nederland. Ben benieuwd naar reactie.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website