In de periode van april tot en met juni 2018 is bij de productie van circa 5.000 reisdocumenten een technisch probleem in de echtheidskenmerken vastgesteld. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), die gaat over de productie van paspoorten, heeft het publiek hierover geïnformeerd.

Ongeveer 150 van deze reisdocumenten zijn door een Nederlandse ambassade uitgegeven. De documenten zijn wel geldig, u kunt er dus gewoon mee reizen, ook als de fout bij uw document is vastgesteld.

Uw paspoort checken

Met gebruik van de BZK ID app – gratis te downloaden op een Android telefoon – kunt u controleren of uw document de fout bevat (U leest in de handleiding BZK-ID app hoe de app werkt). U kunt dit ook controleren bij de Nederlandse ambassades in het buitenland.

Kosteloze vervanging

Mocht het document een fout bevatten, dan zal het kosteloos worden vervangen. U kunt hiervoor op een moment dat u schikt een afspraak maken bij uw gemeente of ambassade.

U kunt op vakantie

Het is niet nodig om een reis of vakantie uit te stellen. U kunt gewoon op vakantie gaan en bij thuiskomst controleren of het reisdocument moet worden vervangen. Mocht het probleem zich voordoen dat bijvoorbeeld een elektronische gate niet opent, dan kunt u zich wenden tot de reguliere grenscontrole. Zowel de Koninklijke Marechaussee als de buitenlandse grensbewakingsautoriteiten zijn ervan op de hoogte gesteld dat de foutmelding kan optreden.

Vragen over uw reisdocument?

Heeft u in de periode van april tot en met juni een reisdocument aangevraagd? En heeft u vragen over het reisdocument en over de ID app? Dan kunt u bellen naar telefoonnummer 0800 – 0201046. Het nummer is bereikbaar vanuit Nederland, op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur en in het weekend van 09:00 tot 17:00 uur (gratis via vaste lijn, geen extra kosten via mobiel).

13 reacties op “Probleem met 150 paspoorten uitgegeven door Nederlandse ambassades”

  1. Jack zegt op

    Dat is lekker, ik heb in die periode mijn paspoort aangevraagd en ontvangen
    Ik heb geen Android telefoon maar een Apple, dus app niet te downloaden,
    Ik woon in hua hin en heb dus niets aan dat informatie nummer wat in Nederland te gebruiken is

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Bel je toch naar de ambassade voor controle info …. ?

      Zo staat toch in het artikel “U kunt dit ook controleren bij de Nederlandse ambassades in het buitenland.”

  2. RonnyLatPhrao zegt op

    Enkele jaren terug, denk een 7-8 jaar, hebben we ook eens een probleem gehad met een serie Belgische paspoorten. Het was toen een fabrieksfout.

    Het probleem was toen die doorzichtige bladzijde na de persoonsgegevens.
    Die doorzichtige plastieken bladzijde is eigenlijk verbonden met een gewone papieren bladzijde voor visumgebruik.
    Die verbinding tussen beiden was echter niet goed bij die bepaalde serie zei men via de media en bij veel gebruik liep je het risico dat ze loste ze van elkaar. De plastieken bladzijde kon je er dan vooraan zo uitnemen en de papieren bladzijde achteraan.

    Ik had toen ook zo een paspoort uit die foute serie.
    Toen ik dat vernam via de media was ik in Thailand. Ik had er dan wel zelf nog geen probleem mee gehad, maar durfde ook niet echt te testen of die bladzijden wel goed vastzaten.
    Eens terug in België heb ik het paspoort dan gaan omwisselen.
    Toch wel benieuwd, en net voor het omwisselen, toch maar eens even aan die bladzijde getrokken (zonder extra kracht te zetten) en die lieten inderdaad al snel los.
    Was dus waarschijnlijk een kwestie van tijd voor dit vanzelf ging gebeuren.

    Het zal je maar overkomen als je net bij immigratie staat en die IO houdt in de ene hand je paspoort en in de andere hand die geloste bladzijden uit je paspoort…….

    Hoopte toen eigenlijk, met het nieuwe paspoort, ook een nieuwe geldigheidsdatum (5 jaar toen) te krijgen, maar ik had kunnen weten dat dit teveel gevraagd was van de overheid.
    Kreeg toen zonder kosten een volledig nieuw paspoort, maar de einddatum was wel dezelfde.

    Als ik nu een nieuw paspoort krijg, test ik bij ontvangst toch altijd even of die bladzijde wel stevig vast zitten 😉

    • Harry Romijn zegt op

      En u dacht, dat de Immigratie cq paspoortcontrole-ambtenaar van welk-land-dan-ook zo onprofessioneel zijn, dat ze niet op de hoogte zijn van bepaalde problemen bij bepaald paspoorten, zoals toen de Belgische en nu de Nederlandse ?
      Ik zou zeggen: het op die plaats onder die omstandigheden uit elkaar vallen is een absoluut bewijs van de echtheid van dat paspoort…

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Die fout met die Belgische paspoorten is door de paspoorthouders toen eerst zelf ontdekt, net doordat de blaadjes loste bij paspoortcontroles.
        Om het anders te zeggen, niemand, van-welk-land ook , kon op dat moment op de hoogte zijn. Pas nadien zijn die waarschuwingen doorgegeven naar landen en diensten
        Wees dus eerst op de hoogte van de situatie, voor je me verwijt die mensen van onproffesioneel gedrag te verdenken.

        En paspoorten die uit elkaar vallen is al helemaal geen absoluut bewijs van echtheid. Wat is dat voor onzin.
        Paspoorten zijn gemaakt om veelbgebruikt te worden en bij normaal gebruik vallen die niet uit elkaar.
        Net valse paspoorten zullen er zo uitzien, om de indruk te wekken dat er al veel mee gereist is.
        Hoe een paspoort er uit ziet, hangt meestal van de eigenaar af en hoe hij met zijn paspoort omgaat.

        • RonnyLatPhrao zegt op

          Correct :

          – onprofessioneel ipv onproffesioneel

          – “Hoe een paspoort er uit ziet, hangt meestal van de paspoorthouder af en hoe hij met zijn paspoort omgaat.”

          Ik heb “eigenaar” maar aangepast naar “paspoorthouder”, anders zijn daar weer opmerkingen over….

  3. Ger-Korat zegt op

    Van de site van Rijksoverheid:
    …kunt u aan het serienummer zien of uw paspoort of ID-kaart mogelijk het technische probleem heeft. Dit serienummer vindt u op de achterkant van uw ID-kaart. Of op de harde plastic pagina met persoonsgegevens in uw paspoort. De reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 met een mogelijk technisch probleem hebben een serienummer dat eindigt op 03

    Heb het voor mijn zoontje, in Thailand wonende, ook moeten controleren. In het paspoort gaat het dan om het id- nummer welke te vinden is op de voorzijde van de harde plastic pagina , helemaal bovenaan. Dus niet op de zijde waar de pasfoto staat maar de zijde ervoor.

    • Leo Th. zegt op

      Bedankt voor je informatie over het serienummer. In juni in Nederland nieuw paspoort ontvangen, serienummer eindigt inderdaad op 03, en vandaag ontving ik de brief van het min. van binnenlandse zaken. Mijn partner heeft een iPhone maar ikzelf een mobiel met Android. Dus even de app installeren en mijn paspoort scannen, dacht ik. Maar die vlieger ging niet op. De mobiel met Android versie moet namelijk ook uitgerust zijn met NFC-ondersteuning. Wist ik veel wat dan nu weer was, gaf de brief van het ministerie ook geen uitleg over, zij gaan er daar waarschijnlijk vanuit dat de term NFC algemeen bekend is. Dus gegoogled en vervolgens gecheckt of mijn telefoon over NFC beschikt. Dat blijkt dus niet het geval te zijn dus volgende week maar ‘even’ langs het gemeentehuis. Ach, het is vakantietijd dus misschien valt de drukte wel mee. Overigens, NFC betekent Near Field Communication, hetgeen in deze kwestie impliceert dat je met je mobiel contact kunt maken met de chip in het paspoort.

  4. Kevin zegt op

    Had misschien ook makkelijker geweest als bekend werd/word gemaakt waar welk land welke ambassades. Nu zit een ieder die in die periode een nieuw exemplaar heeft bekomen waar ook ter wereld of hij/zij soms ook zo’n misdruk heeft.

    • Ger-Korat zegt op

      De overheid weet precies dat er 150 paspoorten met een fout via de ambassades zijn verstrekt. Dus ze weten dan ook wie welk paspoort heeft gekregen via welke ambassade want elk paspoort heeft een identieficatienummer. Speelde binnen de afgelopen 3 maanden dan waarom niet even een brief naar het laatst bekende adres van deze 150 paspoorthouders dat er iets mis is.

  5. ruud zegt op

    Persoonlijk zou ik toch verwacht hebben, dat de Nederlandse overheid precies weet, welke burger welk paspoort geleverd heeft gekregen, of dat in ieder geval zelf na kunnen gaan.

    En iedere immigratiedienst op de hoogte?
    Zelfs als ze het probleem kennen, word je zeer waarschijnlijk toch mee naar een kantoortje genomen, om na te gaan of het inderdaad zo’n mislukt paspoort betreft, of een vervalsing.
    Daar kun je dan even bijkomen van je vlucht.

  6. teun zegt op

    En als je in die periode vanuit bijvoorbeeld Chiangmai zo’n paspoort hebt gekregen, worden dan ook de reiskosten voor aanvragen gratis nieuw paspoort op ambassade Bangkok vergoed? Toch al gauw ca E 100,- aan vliegticket om nog maar te zwijgen over hotelkosten.
    Zal vast niet zo zijn.

    • Kevin zegt op

      De trein is goedkoper en u hoeft niet perse in een hotel te verblijven u kunt ook diezelfde dag terug en als uw paspoort er is op laten sturen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website