Alweer een poosje geleden zag ik hem op een ongebruikelijk tijdstip in Pattaya. Patrick, een goede kennis uit de poolhal, die in Rayong woont en werkt, zat met zijn vrouw en zoon buiten bij een Belgische restaurant op een namiddag. Ik vroeg naar de reden van zijn bezoek, vrije dag?, winkelen?, maar nee, hij had een afspraak met een delegatie van de consulaire afdeling van de Belgische ambassade in een nabij kantoorgebouw.

Paspoort aanvragen

Het doel van dat bezoek was het aanvragen van een nieuw Belgisch paspoort en om dat in Pattaya te kunnen doen was wel zo gemakkelijk dan een bezoek aan Bangkok te moeten brengen. Ik kende deze mogelijkheid niet en zocht vergeefs op de website van de ambassade naar meer informatie.

Tijdens mijn recent gesprek met ambassadeur Philippe Kridelka noemde ik dit voorval en hij liet zijn ambassadesecretaris komen, die mij vertelde, dat alleen :”door ons gekende” Belgen van deze mogelijkheid op de hoogte worden gebracht. Men kon er over lezen in een speciale Nieuwsbrief.

Facebook nieuws

Ik vlei mijzelf met de gedachte, dat mijn vraag over dit onderwerp van gesprek mede aanleiding is geweest voor het volgende bericht (in het Engels), dat de Belgische ambassade op Facebook heeft geplaatst:

“Al meer dan twee jaar heeft de Ambassade van België speciale bezoeken aan meerdere steden onder haar verantwoordelijkheid georganiseerd voor het registreren van biometrische persoonsgegeven (vingerafdrukken, foto en digitale handtekening), die noodzakelijk zijn voor de uitgifte van een nieuw paspoort. Dit voorkomt, dat Belgische burgers, die geregistreerd zijn op de ambassade, naar Bangkok moeten reizen voor de vernieuwing van hun paspoort.

Consulaire assistentie

Deze speciale bezoeken zijn ook een goede gelegenheid om meer informatie over de consulaire diensten, die geboden kan worden aan Belgische burgers, die in het buitenland verblijven, te verstrekken. Bezoekers hebben dus de gelegenheid om algemene vragen te stellen, over bijvoorbeeld assistentie in geval van een crisis of over meer kwesties van administratieve aard, zoals de procedure van het aanvragen van een paspoort of over het verkrijgen van de Belgische nationaliteit. Het is ook een mooie gelegenheid voor onze vertegenwoordigers bij dat bezoek om met Belgische landgenoten te praten over hun “alledaagse” problemen. .   

Programma

In maart waren er drie missies, één in Chiang Mai door Laurent Frédérickx, Vice-consul, en twee andere in Udon Thani en Vientiane (Laos) door Patrick Govaert, Consul.

De volgende missies zullen plaatsvinden op 5 april aanstaande in Yangon (Myanmar) en op 24 april 2017 in Hua Hin.

Voor meer informatie over onze “Mobile Kit missions” zie de website

 www.diplomatie.belgium.be/thailand (consular services > passports.

Bron: Facebook pagina van de Belgische Ambassade, Bangkok


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

7 reacties op “Consulaire hulp van Belgische ambassade”

  1. Jan VC zegt op

    Deze service van onze ambassade is een prachtig initiatief! Vorig jaar was de informatievergadering, georganiseerd in Udon Thani bijzonder interessant. We kregen een boeiende uiteenzetting en konden met al onze vragen terecht. De vergadering werd met een drankje en een zeer goed verzorgd hapje beëindigd.
    Ook dit jaar gingen wij in op deze uitnodiging. Ik kon mijn biometrische gegevens laten opmaken en kan binnen het jaar gewoon per post mijn nieuwe paspoort aanvragen. Voor de informatieve vergadering zijn we niet gebleven omdat we voldoende op de hoogte waren van het reilen en zijlen.
    De zeer vriendelijke consul nam de nodige tijd voor een gesprekje en ja….. ik was blij en had het goede gevoel van betrokkenheid met dit stukje Belgenland.
    Ik kan maar alleen hopen dat we ieder jaar op deze service kunnen rekenen! Met het ouder worden is een reis naar Bangkok immers niet meer zo vanzelfsprekend.
    Bedankt Belgische ambassade en doe zo voort zou ik zeggen.

  2. Eric zegt op

    Dan had u geluk in udon, in Phuket pover!

    Heb gisteren een mail gestuurd voor assistencie voor een visa probleem met de finse ambassade waar ze ons konden helpen. Vandaag om 14u 30 heb ik gebeld want er was geen teken van leven en ik kreeg te horen dat alle belgen op de ambassade met vakantie waren???Allen tegelijk???In een bedrijf gaat dat niet zomaar daar wel???

    Wat als er iets ernstigs gebeurt? Gaat het lokale kantoor personeel ons bijstaan?

  3. Ger zegt op

    Goed initiatief. Echter…als kritische Nederlander…..is het nou echt zoveel gevraagd om 1 x per 5 jaar ( Nederland 1 x per 10 jaar ) een trip richting Bangkok te maken voor een nieuwe paspoort ?
    Krijg dan altijd visioenen van mensen die zich levend laten begraven, of wachtend achter de geraniums op hun overmijdelijke dood en zo. Zelf ben ik al blij als ik 1 x per week een uitstapje, trip of iets dergelijks kan maken en het liefst nog vaker.

  4. fons zegt op

    ik ben ook van khon kaen naar udon thani geweest heel vriendelijke consul biomtrische gegevens gedaan en een goed gesprekje trouwens op de ambassade in bankok ook altijd correct behandeld geweest en goed geholpen.

  5. eugeen zegt op

    Vandaag (5 april) is de consul Laurent Frédérickx zelfs uitgebreide informatie komen geven over VISA bij de Vlaamse club van Pattaya.

  6. Luc Vanleeuw zegt op

    Ik ben aangenaam verrast om dit ” nieuwtje ” te vernemen. Vroeger was de dienstverlening van onze ambassade in Thailand echt pover te noemen rn zeker niet gericht op het bijstaan van landgenoten. De laatste positieve ervaringen welke ik had dateren van in de jaren 1982-83 (met mevrouw Ida Verlinden en later ambassadeur Nothomb) die beiden uiterst professioneel waren en ook zeer gedienstig voor wie hun bijstand nodig had. Later mocht ik geen positief nieuws meer ervaren en ik mocht dit ook niet van andere belgen vernemen…. Er komen er nochtans genoeg bij mij om advies.
    Blijkbaar waait er nu met gunstig gevolg een nieuwe wind door onze delegatie. Ik juich dit luidop toe en ik zal mij er liefst zo spoedig mogelijk zelf van vergewissen. Wat goed is, mag en moet ook gezegd worden!

  7. Daniel zegt op

    Ik ben ook op de laatste bijeenkomst geweest in Phuket. Alles prima geregeld en documenten voor pasport zo geregeld. Met nog wat pintjes en een hapje bovenop. Wat wil je nog meer ?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website