Melder: Eddy

Dit is een vervolg op dit geplaatst artikel: www.thailandblog.nl/dossier/visum-thailand/immigratie-infobrief/.

Vanmorgen vroeg op, de ferry van Koh Chang naar het vasteland nemend om als eerste op kantoor Laem Ngop te arriveren. Het heeft helaas niet korter geduurd, totaal 1 uur 15 minuten. Zoals afgesproken bij het vorige bezoek heb ik het dossier aangevuld met kleurenfoto’s van de thuissituatie en een huurcontract per jaar opzegbaar.

Na een half uur zei de medewerker dat ze de baas moest halen voor overleg. Of ik van de visumbrief van de ambassade nog de stukken kan aantonen. Voor het eerst in 3 jaar verlengingen dat een immigratie kantoor mij dit vraagt. Natuurlijk was ik voorbereid en na kopiëren is mijn dossier 2 keer zo dik geworden. Gelukkig hoefde ik de kopietjes niet te ondertekenen. Weer wachten en overleggen met de baas. En na 20 minuten mocht ik op de foto. Ik dacht ik ben bijna klaar. Maar nee hoor. De 2 formulieren die ik reeds ondertekend had mocht ik opnieuw in tweevoud ondertekenen.

Lessons learned voor de volgende keer; verhuizen naar een “makkelijkere” provincie (wellicht in het westen van Thailand) en/of overstappen op de 800.000 baht methode, want die visum ondersteuningsbrief methode levert extra papierwerk op bij sommige provincies


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

5 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 0023/21: Immigration Trat – jaarverlenging”

  1. john zegt op

    Een wonderbaarlijk ervaring met hetzelfde immigratiekantoor. Ik kom er al jaren paar keer per jaar. Altijd zeer behulpzaam TOT NU TOE. Maar de hele bezetting was nieuw. Niemand meer in uniform maar alleen “civiele kleding” befaamde gele shirt en een sticker ïmmigration” erop.
    Voor mijn extensie of stay , gebaseerd op non o retirement is , zelfde als Eddy hierboven meldt. Daarvoor heb je een Residentie verklaring nodig.Bewijs dat je ergens woont. Oa huurovereenkomst, id eigenaar etc voor nodig. Dat wordt /werd altijd op het immigratiekantoor eerst gemaakt. Daarna kwam de jaarverlenging aan de beurt. Nu ,voor het eerst, moest je daarvoor naar de Landoffice in Trat. Half uur heen en half uur terug. Op Landoffice wisten ze van niets. Dus terug naar immigratie. Kreeg zelfde weer te horen. Vroeg of ze iets op papier hadden zodat ik op Landoffice duidelijk on maken wat ik nodig had. Antwoord was: negatief. “Men behoorde het daar te weten.” Terug op Landoffice een hogere gesproken. Die liet me allerlei papieren zien in het Thais. Maar eind van het liedje was dat ik met lege handen naar immigratie ging. Daar weer dezelfde reactie gekregen. “ze weten precies wat we willen hebben” Heb toen maar naar gevraagd naar een hogere figuur. Dat is in Thailand soms precair. Mijn ervaring is dat je soms kennelijk iemand op de tenen staat als je dat vraagt. Is me paar keer overkomen. Dan draait de persoon zich om , verdwijnt door een deur en je ziet die niet meer terug !! Hier liep het beter af maar dat was van de regen in de drup. Na enige (lange) tijd werd ik te woord gestaan door een “hogere” . De mededeling was, dat er een conflict was tussen landoffice en immigratie en dat het naar Bangkok was doorgestuurd om het op te lossen.!!!!! Mijn telefoonnummer werd genoteerd en men zou me bellen als het zover was. Ik was oveigens niet de enige bleek uit inzendingen op een website. Er was zelfs iemand die ZES keer heen en waar was gegaan. Vraag me niet hoe ik het tenslotte heb opgelost. Dat heb ik maar “op z’n Thais” gedaan.

  2. ruud zegt op

    Het landoffice werkte blijkbaar ook niet erg mee, want die hadden de immigratie kunnen bellen.
    Of het probleem bij de immigratie, of het landoffice ligt, is natuurlijk nog de vraag.
    Maar staat u niet ingeschreven bij de Amphur?
    Ik geef altijd mijn gele boekje bij de immigratie en heb niets van doen met het landoffice.

  3. john zegt op

    ik had ook nooit iets van doen met landoffice. Huurcontract met id van resorteigenaar was altijd genoeg voor het bevestigen van mijn woonadres.

  4. adje zegt op

    Kun je met een jaarverlenging onbeperkt het land uit en in? Ik vraag dit omdat ik soms een niet gepland uitje wil maken naar een buurland. Moet ik bij aanvraag van jaarverlenging dan meteen een multiply entry aanvragen?

    • RonnyLatYa zegt op

      Als je het land wil verlaten en je hebt nog een geldige verblijfsperiode die je niet wil verliezen (hoeft daarom geen jaarverlenging te zijn), dan dien je voor je het land verlaat en re-entry te vragen. Bij binnenkomst zal je dan opnieuw die einddatum van die verblijfsperiode bekomen.

      Re-entry moet je afzonderlijk bij kopen.
      Single re-entry kost 1000 Baht
      Multiple re-entry kost 3800 Baht

      Hou er rekening mee dat als je momenteel het land verlaat onder de Corona maatregelen je bij elke binnenkomst ook opnieuw aan die Corona eisen moet voldoen zoals o.a. CoE, quarantaine, Covid verzekering, …..
      Het hebben van een re-entries gaat daar niks aan veranderen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website