Melding: Wim
Betreft: Immigration Jomtien
Misschien val ik in herhaling (dit is niet mijn bedoeling). Vandaag maandag 17 juni naar Jomtien gegaan voor verlenging Retirement visum. Ik had alle nodige fotocopies bij mij maar helaas dit was niet voldoende.
De update van de bank was van zaterdag 15 juni en ik moest vandaag een klein bedrag storten op mijn deposit boekje en een nieuwe update van vandaag bij Immigration binnen brengen. Ik moest ook een papier ondertekenen, kreeg een kopie mee naar huis , dat ik op 14 sept met dit papier, + paspoort + bankbook copy (first en last pag, with update before copy ) naar Immigration moet verschijnen. Anders zou ik in de toekomst mijn retirement visum verliezen.
Reactie RonnyLatYa
Bedank voor de melding.
- Dat het bankboekje een update van de dag zelf moet hebben is meestal zo. Je kon ook geld afhalen om een print van die dag te krijgen, maar dan moet je wel opletten dat je niet onder het vereiste bedrag gaat. Geld storten is in die zin dan veiliger.
- 14 september is binnen drie maand en je zal dan moeten bewijzen dat het bedrag nog steeds op je rekening staat. Volledig volgens de nieuwe regels. Hopelijk valt je 90 dagen meldingsperiode ook rond die tijd zodat je maar 1 keer hoeft te gaan.
- En inderdaad. Als je niet aan de eisen voldoet kan je de verlenging verliezen. Dat staat ook zo in de nieuwe regels.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie.
Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”
Vriendelijke groeten,
RonnyLatYa
Over deze blogger
-
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.
Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.
Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief25 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 049/24: Invoeren van ETA (Electronic Travel Autorisation) uitgesteld
- Immigratie infobrief23 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 048/24: Reizen naar de grenslanden van Thailand (Laos, Cambodja, Maleisië en Myanmar)
- Visumvraag21 september 2024Thailand Visa vraag Nr 170/24: Kunnen we een Visa exemption verblijfsperiode verlengen?
- Nieuws uit Thailand3 december 2022Puntensysteem om verkeersovertredingen te bestraffen wordt vanaf 9 januari ingevoerd
Misschien kan iemand het bewuste formulier, het papier zoals Wim het noemt, hier tonen zodat we weten hoe eruit ziet. Begin juni in Korat mijn verlenging gedaan en er werd niets medegedeeld over melden na 3 maanden om het bankboek te laten zien. Indien ik het voorbeelddokument heb dan kan ik het eens navragen in Korat. Want indien de beambte het vergeten is te vertellen om me te melden dan loop ik de kans mijn verlenging te verliezen begrijp ik. Wel werd er de nieuwe regels omtrent 800.000 baht op de bank toegelicht.
Denk dat het eerder een lokaal geproduceerd formulier is.
Voor zover ik weet is daar geen “officieel” formulier van, omdat elk immigratiekantoor zelf beslist wanneer en hoe de controle gebeurt.
Invulling van de regels is een erg lokaal verhaal, dus het papier waar Wim het over heeft is hoogstwaarschijnlijk ook een lokaal verhaal.
Als je geen informatie hjebt gehad over terugkomen na 3 maanden zou ik me geen zorgen maken.
Hoi Steven,
Zou ik toch zo maar niet zeggen geen zorgen maken, je weet toch als je bij een andere beambte komt hij of zij er mischien wel andere regels op na houd, ik spreek van ondervinding
Beste Ronny en Ger – Korat, ik kan spijtig genoeg dit formulier niet scannen ( bezit in Th geen scanner ) Het is een papier gekoppeld aan de algemene voorwaarden om eer retirement visum te bekomen :
CRITERIA FOR CONSIDERATION AN APPLICATION FOR A STAY IN THE KINGDOM
aRRACHED TO THE ORDER OF THE ROYAL THAI POLICE No. 35/2562 dated 18 januari 2019
Dan komen de criteria : mush have been garanted NON – im , 50 years of age or cover ,monthy income of….At least 2 months after being permission …. and the remaining balance must be no less than 400.000 bath. Mush have and anual earning and fund depoited with a commercial bank in Thailand totaling of no less than 800.000 until the filing date. enz ens
CERTIFIED CORRECT POL COL NITIPAN KANOKVEJYAN COMMANDER OF DIRECTIVE DEPARTEMENT 7 DIRECTIVE DIVISION OF THE IMMIGRACION
pLEASE SHOW AN UPDATE BANKBOOK TO INMIGRACION OM 14 SEP 2019
COPY YOUR BANKBOOK AND COPY PASSPORT
Ik moest dit formulier ondertekenen voor ontvangst ( 90 Days Bank Checking for Show 90 days 800.000 Bath in your account )
Tip: iets laten inscannen (of laten uitprinten) kan zowat overal waar je kopies kan laten maken, pasfoto’s kan laten nemen… Via Line kun je zelfs foto’s doorsturen die je een paar uurtjes later, netjes afgedrukt en in een plastic hoesje kan afhalen. Dus lijkt me goed mogelijk dat men je document kan inscannen en meteen doorstuurt naar je smartphone, of e-mailadres, ….
Je zou het formulier ook kunnen ‘scannen’ met je smartphone.
Bijv. met Tiny Scanner.
Of met Fotoscan (van Google).
Die laatste werkt heel leuk. Je neemt een foto en dan verschijnen er 4 witte rondjes en een open cirkel in het midden. Je verschuift de camera 4 keer zodat de open cirkel telkens een wit rondje ‘opeet’.
Ook heel geschikt om foto’s te digitaliseren. Alle schittering wordt bijv. weggenomen.
foto maken mailen aan jezelf , opslaan en uploaden hier
Beste Wim,
Dat is een nieuw formulier dat misschien lokaal aangemaakt is met de tekst van de nieuwe regels denk ik.
De ondertekening Pol Col Nitipan Kannokvejyan is trouwens de naam van de persoon die de originele nieuwe regels heeft ondertekend. Ook dat heeft men overgenomen.
Maar misschien komt het wel landelijk. Wie weet.
De tekst ” Please show an update bankbook tot immigration on 14 sep 2019 copy your bankbook and copy passport” is er dan onder gezet om je te herinneren op welke datum ze je willen zien.
Prima en duidelijk, je weet dan wanneer men je verwacht en met welke bewijzen.
Dat je dat dan laat ondertekenen voor kennisname is normaal.
Er staat blijkbaar niet bij wat te doen indien je niet in het land bent. Heeft men daar geen info over gegeven ?
Hebben ze trouwens de originele tekst aangepast aan de “eigen” regeltjes, of is het een tikfout van diegene die dit formulier heeft opgemaakt, of een tikfout van Wim ?
Er staat hier “At least 2 months after being permission ….”
Het lijkt dan op onderstaande onderstaande originele tekst, alleen zou het dan maar 2 ipv 3 maand gaan.
“At least 2 months prior to filing date, and at least 3 months after being granted permission, the alien must have fund deposited in a bank in Thailand of no less than THB 800,000.”
Mijn devies is: Zorg dat je door de bomen het bos blijft zien. Zoals inmiddels bekend hanteert bijna ieder immigrationkantoor zo’n beetje hun eigen regels. Zo kreeg ik op 29 maart j.l. mijn extension met de mededeling dat ik op 11 juni (de dag van de 90 dagen check) met mijn bankboekje moest aantonen dat er nog 400.000 baht op de rekening stond. Uiteraard gefronste wenkbrauwen bij mij.
29 maart + 3 maanden = 29 juni. Op 11 juni mijn bankboekje getoond met ruim 8 ton. Geen probleem dus. Volgens opgave hadden het er 4 mogen zijn, maar als “eigenwijze” Nederlander houd ik veiligheidshalve maar gewoon de datum van 29 juni aan, voordat ik onder de 8 ton zak. Je weet maar nooit wie er volgend jaar bij de extension achter de balie zit. Dus…. safety first!
By the way, immigration Khon Kaen is bijna een feest. Nooit problemen, gratis (zeer goede) koffie en vriendelijke beambten. Uiteraard moet je wel je spullen op orde hebben. Voor mij betekent dat van alles 1 kopie meer dan gevraagd. Kan je overdreven vinden, maar ik sta altijd heel snel weer breed lachend buiten.
Ik heb hier en daar wel een mening over een aantal dingen, maar ik ben gast in Thailand. Een mooi land waar ik met veel plezier al een aantal jaren verblijf. En regels zijn regels, dus die respecteer ik.
By the way, ik heb meer problemen met de Nederlandse Belastingdienst dan met de Thaise Immigration!
Paul
Je zou inderdaad moeten aantonen dat er nog 800 000 Baht op staat en dit tot 3 maand na de nieuwe verlenging.Dan pas zou je mogen zakken tot 400 000 Baht.
Nu goed, ze hebben waarschijnlijk de controle laten samenvallen met je 90 dagen melding omdat je er dan toch bent en je dan maar één keer moet komen. Noem het een service.
Maar het is inderdaad verstandig het geld de volle drie maand op de rekening te houden. Je weet inderdaad maar nooit uit welke richting de wind later waait.
Ik wil toch ook even de aandacht vestigen op het volgende.
Iedereen is nu wel over die 800 000 Baht na drie maanden bezig, maar nadien kan men ook nog controleren of je niet onder die 400 000 Baht gaat natuurlijk. Er wordt wel eens vergeten dat het niet stopt na die eerste controle bij drie maand, maar men nadien ook nog kan controleren. Of dat ook zal gebeuren weet ik niet. Zal ook weer lokaal beslist worden.
Dar er nadien ook nog zal gecontroleerd worden of er al dan niet onder de 400.000THB gegaan werd daar mag je zeker van zijn. Dat zal gebeuren bij de volgende aanvraag tot verlenging van de verblijfsduur.
Bij een nieuwe aanvraag zal er sowieso een volledige controle gebeuren wat er het ganse jaar met het geld gebeurd is. Daar mag je wel van uit gaan. Er kunnen er bijvoorbeeld zijn die niet in het land waren bij vorige controles.
Ik had het echter meer over de periode die ligt tussen de eerste drie maand controle en de twee maand die een nieuwe aanvraag voorafgaan m.a.w. de pakweg 7 maand die daar tussen liggen
Beste Ronny,
Vandaag woensdag 19 juni naar Jomtien gegaan voor verlenging Retirement visum.
Ingeleverd:
@ Origineel ingevuld TM7 formulier
@ Kopieën van elke blz. paspoort
@ Bevestiging inkomen meer dan 65.000 p.m. door Oostenrijkse ambassade (zelfde dag)
@ Formulieren van bankboekje TMB bank en storting 100 Baht, z.g. update (zelfde dag door de bank)
@ Kopie huur overeenkomst
Vorig jaar het papier met de “overstay”regels ingeleverd, dat zou eenmalig zijn.
Dit keer moest dat weer gebeuren, maar de immigration dame heeft dat voor mij gedaan.
Zou men aangehouden worden met een overstay met meer dan 1 jaar voor 10 jaar niet meer welkom in Thailand. Zou men zichzelf aangeven dan worden verschillende strafmaten toegediend afhankelijk van de lengte overstay.
De vriendelijke dame deed grondig haar werk! Bijna elke bladzijde werd met een “highlighter”pen bewerkt.
Volgens haar werden de “overstay” papieren door de immigration zelf ingevuld.
Het 90- dagen formulier kon ik tegelijkertijd morgen na 14.00 uur met het paspoort regelen en ophalen.
Deze keer niet veel mensen, met een half uur stond ik buiten.
Beste, L
Waarom “Formulieren van bankboekje TMB bank” als je al een bewijs van inkomen van 65 000 Baht per maand hebt ? Is dat dan een eis in Jomtien ?
Wat “Overstay” betreft”.
Dat formulier wordt nu bijna overal voorgelegd, maar buiten je naam en handtekening voor kennisname is er weinig in te vullen. Komt jaarlijks terug.
Meestal is er dan ook nog een formulier waarop de redenen staan waarmee je de verlenging zou kunnen verliezen.
De Thaise wet zegt over “Overstay” :
“Elke buitenlander met “Overstay” kan worden gestraft met een gevangenisstraf tot 2 jaar, een boete van maximaal 20.000 Baht, of beide.”
In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat wanneer je een “Overstay” van minder dan 90 dagen hebt en je jezelf aangeeft, je een boete zal krijgen van 500 Baht per dag en dit met een maximum van 20 000 Baht. (Op de luchthaven zal bij een “Overstay” van minder dan een dag die normaal niet aangerekend worden)
Een gevangenisstraf zal bij zelf aangeven en onder de 90 dagen zelden opgelegd worden. Het zal meestal bij de financiële boete blijven.
Op 20 maart 2016 zijn er sancties aan toegevoegd, m.a.w. die 20 000 Baht zal altijd blijven en ook de kans op een gevangenisstraf blijft bestaan, maar er kunnen extra sancties opgelegd worden.
In het geval dat een buitenlander zichzelf aangeeft:
– Overstay van meer dan 90 dagen: geen toegang tot Thailand voor de periode van 1 jaar.
– Overstay van meer dan 1 jaar: geen toegang tot Thailand voor de periode van 3 jaar.
– Overstay van meer dan 3 jaar: geen toegang tot Thailand voor de periode van 5 jaar.
– Overstay van meer dan 5 jaar: geen toegang tot Thailand voor de periode van 10 jaar.
In het geval dat een buitenlander zelf geen melding doet, en wordt aangehouden:
– Overstay minder dan 1 jaar: geen toegang tot Thailand voor de periode van 5 jaar.
– Overstay van meer dan 1 jaar: geen toegang tot Thailand voor de periode van 10 jaar.
Wat de gevangenisstraf betreft.
Gevangenis straffen worden zelden uitgesproken voor “Overstay”. Tenminste ik hoor het zelden.
Meestal zal het om een uitwijzing gaan. Dat wil niet zeggen dat men je ondertussen niet in bewaring kan nemen tot je vertrekt. Dat kan wel eens lang duren en zeker indien iemand geen financiële mogelijkheden heeft om terug te keren, of de boete niet kan betalen. Maar dat is op zich geen gevangenisstraf.
Natuurlijk kan het wel zijn dat er uiteindelijk wel een gevangenisstraf volgt als men niet kan betalen maar daar beslist dan een rechter over.
Word je natuurlijk opgepakt met “Overstay” en er spelen andere zaken mee zoals een verkeersongeval, misdrijf, illegaal werken, etc dan wordt het natuurlijk misschien een gans ander verhaal.
Indertijd is mij medegedeeld dat de TMBbank een officiële verklaring/kopieën afgeeft over mijn gebruikte TMB boekje met daarbij een up date.
Op blz.2 van de overstay brief moet ook nog wat ingevuld worden,kennelijk door de immigration.
Dank voor de reactie.
Een officiële verklaring/kopieën van je bankboekje en/of update kan je toch bij elke bank krijgen.
Alleen begrijp ik niet goed waarom je dat nodig hebt of moest tonen als je al een inkomstenverklaring hebt van minstens 65 000 Baht.
Is dit een eis van immigratie Jomtien of iets dat je spontaan toont ?
Ik begrijp het ook niet. Thaise logica waarschijnlijk.
Ik had een ondersteuningsbrief van de Nederlandse ambassade.
Voldoende inkomen in euro’s. Werd nog wel even nagerekend in bahts
door de ambtenaar op het kantoor van de immigration op Koh Samui en
vervolgens wilde men kopieën van ALLE pagins’s uit mijn bankboekje.
Gelukkig had ik al op zoiets gerekend. Ik geloof, dat ze teleurgesteld
waren, dat ik de kopieën al bij me had. Zodoende geen tijd verlies.
Moest wel 3 dagen wachten voor ik mijn paspoort met de stempels
terug kreeg.
Ze willen waarschijnlijk zien dat je geld verbruikt.
Weer zo een lokaal regeltje.
In Kanchanaburi vraagt men dat niet. Daar volstaat enkel het bewijs van inkomen.
Bij Samui immigration kan je een lijstje krijgen waarop staat wat ze willen zien bij een extension of stay.
Bij punt 6 staat, copies of a bank book showing all the page.
Er staat niet bij om wat voor bankboekje het gaat. Ik maak ieder jaar kopieën van een bankboekje waarop 800000 Thb staat. Hierop kunnen ze niet zien waarvan ik leef, krijg geen commentaar dus het zal wel goed zijn.
Als je 800 000 Baht methode gebruikt moet je daarvan altijd een bewijs van tonen. Dat is normaal. Dat moet overal. Hoe kan je anders bewijzen dat je 800 000 Baht op de bank in Thailand hebt ?
Dat moet dan een bank in Thailand zijn. Dat staat ook zo duidelijk in de regels. Je moet niet met een bankboekje uit Nederland afkomen want dat zal men toch niet aanvaarden.
Bij het gebruiken van een visumondersteuningsbrief of gelijkaardig is het minder gebruikelijk dat men bovenop nog eens copies van je bankboekje wil zien.
Ik gebruik de combi methode. Heb een kleine 60.000 Bht te weinig pensioen. Ik heb een bankboekje met een goede 500.000 Bht. Iemand enig idee hoeveel ik zal moeten behouden op mijn bankrekening ?
Zal ik ook moeten teruggaan na 3 maanden om te bewijzen dat die ontbrekende 60.000 Bht nog op die rekening staan ??
Ik kan deze wel aanvullen maar hoop op een betere wisselkoers ( hoop doet leven )
Beste Fred,
Ik begrijp dat je een jaarinkomen van 740 000 Baht kan aantonen via een “Visumondersteuningsbrief” (of gelijkaardigs) en je dat aanvult met een bankbedrag van 60 000 Baht om aan de 800 000 Baht te komen.
Dan zal je enkel een bankbedrag van 60 000 Baht moeten bewijzen en aanhouden de eerste 3 maand.
Nadien mag je misschien zakken tot 30 000 Baht. Moet je eens vragen lokaal evenals of je na drie maanden moet op controle komen Dat zijn lokale beslissingen.
De rest van je bankboekje mag je gebruiken zoals je wilt, want niet noodzakelijk voor je verlenging.
Misschien is het eenvoudiger om een bankrekening met 60 000 Baht (of iets meer) te maken enkel voor je verlenging en de andere 440 000 Baht op een andere rekening te zetten. Met dat bedrag doe je wat je wil.
Gisteren 1e 90 dagen melding in udon, alleen paspoort gevraagd geen bankboekjes of dergelijke moeten tonen, 1 persoon voor mij, en ik was binnen 5minuten weer buiten
Ik ook gister in Korat, hetzelfde verhaal.
Hans zegt.
Hallo Loe,ik begrijpt het niet,
Je zegt,Ik had een ondersteuningsbrief van de Nederlandse ambassade.vervolgens wilde men kopieën van ALLE pagins’s uit mijn bankboekje.
I stuur naar de Ambasade maar 1 copi van mijn bankafsrift die ik van interenet gedwonload heb.
Uiteraard Inkomen SVB, ABP,Aanslag 2018 belasting dienst.
Men hoeft toch niet van het hele jaar een afschrift van je bankafschrift te hebben.
Hans
Het gaat niet over wat je bij de ambassade moet voorleggen maar bij immigratie.
Hans zegt.
Ronny, Loe heeft toch zijn bank in Nederland volgens mij.
Van mijn bank in Nederland,hoeft ik het toch niet over te maken naar een Thaise bank.
Daarvoor is die Affadit ,dat je genoeg maandelijkse inkomen heb.
En hoeft dat niet gebruiken,heb genoeg cash euro bij mij,niet op de bank maar wissel het bij superrich,heb hier zelf geen bank/
Wat hij zegt,dat klopt,dat ze bij de emigratie controleren of het wel aan die 65000 bath komt.
Hebben ze in November 2018 bij mij ook gedaan.
Hans
Ik geloof dat je niet mee bent met het verhaal.
Het is immigratie die zijn bankbiekje wil zien.
Ik zeg net dat dit normaal niet moet.
En natuurlijk controleert immigratie if je aan die 65 000 Bath komt. Dat is ook hun raak.
Ik geloof, dat Hans van Mourik niet goed kan lezen.
1. Ik heb in Nederland een bank, waar mijn AOW en pensioen wordt gestort.
2. De ambassade geeft een ondersteuningsbrief, die dat bevestigt.
3. Immigration op Koh Samui controleert dat en rekent de euro’s om in bahts
4. Ik maak regelmatig geld over van Nederland naar mijn rekening van de Bangkok Bank.
5. Immigration wilde kopieën van alle pagina’s uit het bank boekje van de Bangkok Bank.
6. Ze willen kennelijk weten of je wel voldoende geld uitgeeft en dat het uit NL komt.
Duidelijker kan ik het niet maken voor Hans. 🙂
Hans zegt.
Ronny zoals ik leest willen ze alle bankboekje zien
Ik heb maar 1afschrift van mijn abnamrobank.bij mij.
Maar dat hebben ze nooit opgevraagd,heb wel bij mij.
Alles wat ik opgestuurd heb naar de Ambassade en die ik weer terug heb gekregen, neem ik voor zekerheid mee.
Maar laat het niet zien.
Hans
Daar gaat het nu net over.
Als je een inkomstenverklaring hebt (visumondersteuningsbrief of gelijkaardig) zou je dat niet moeten laten zien. Dat is net het doel van een inkomstenverklaring.
En als ze het toch vragen, zal het alleen over een bankboekje bij een bank in Thailand gaan.
Ik weet niet of abnamrobank een filiaal in Thailand heeft ,maar als je het over je bankboekje in Nederland hebt zal men dat toch niet aanvaarden.
Hans zegt.
Het kan zijn,dat hij verschillende inkomsten heeft bij verschillende banken.
Dan sorry mijn fout
Ik heb al mijn inkomsten bij 1 bank.
Hans
Hallo , vandaag 21.06.2019 naar het immigratiekantoor van Nan geweest voor mijn jaarlijkse verlenging van mijn retirement visum. Had een paar dagen voordien gebeld naar hun om te vragen wat ze nu juist nodig hadden , met als antwoord # same as last year # , of ik mijn bankboekje moest meebrengen , neen was het antwoord. Dus vandaag naar ginder met de volgende dokumenten ( TM 7 en TM 8 , Affidavit van de Belgische Ambassade , attest dokter , kopij identiteitskaart echtgenote , kopij blauw huisboekje , een zelf getekend plan van woning / dorp , kopijen van alle gebruikte pagina’s in paspoort , kopij van de TM6 , pasfoto en 1900 bath voor de TM7 en 1000 voor de TM8. Het enige wat de beambte heeft gedaan is de huidige bath/ euro koers opnieuw berekend . Alles heeft ongeveer een 30 minuten geduurd en de dame was heel vriendelijk net zoals de vorige jaren. Ik wou ook mijn 90 dagen report doen , maar was blijkbaar een maand te vroeg , moest het gewoon met de post opsturen zoals gewoonlijk , geen bankuittreksels nodig .
Zie note
Hans zegt.
Alles kan veranderen Loe.
Ik heb alleen een Nederlandse Bank
Maar geen Thaise bank..
Misschien moet het dit jaar wel dat men ook een Thaise bank moet hebben.
Daarom vind ik het vreemd dat ze al je bankboekjes moeten hebben.
Hans
Wat ik wel heel grappig vind in Thailand:
Immigration eist dat je een Thaise bank hebt bij de 800.000 regeling,
maar heel veel banken weigeren een rekening te openen voor een buitenlander.
Gelukkig heb ik al een bankrekening sinds 1985, toen al die onzin regels nog noet
bestonden.
Toen ik nog gebruik maakte van de 800.000 regeling, zette ik het geld altijd ”vast” voor
een periode van 6 maanden i.v.m. de rente die je dan kreeg.
Op Samui maken ze daar geen probleem van, terwijl immigration in Pattaya eist,
dat het bedrag vrij opneembaar is.
Thailand….never a dull moment 🙂
Nooit een probleem gehad om een bankrekening te openen.
Mijn eerste was ergens in de jaren 90 bij de toenmalige Thai Farmer Bank (Kasikorn) in Pattaya.
Ondertussen ook rekeningen aangemaakt in Bangkok (SCB en Kasikorn) en vorig jaar nog in Kanchanaburi (Kasikorn). Nooit problemen ondervonden.
Probleem is niet zozeer de banken, dan wel die het filiaal uitbaten en niet altijd weten wat ze er mee aan moeten denk ik. Soms volstaat het om naar een andere filiaal te gaan en daar bekomt men het dan wel.
Volhouden zou ik zeggen 😉
Hans zegt.
Het kan allemaal wel zo zijn.
Maar als je ook nog moet tonen,dat je iedere maand geld over moet maken naar je Thaise bank.
Dan is die affidit ook niet nodig,bespaar je wel 2000 Bath.
Woont hier al ruim 15 jaar in Changmai en tot November 2018 heb ik alleen met Affidit gedaan.
Maar alles kan veranderen.
Hans
(Zucht)
Nogmaals, daar gaat het toch gans de ganse tijd al over.
Als je een Visumondersteuningsbrief hebt moet je eigenlijk ook niet tonen dat het wordt overgemaakt.