Melder: Mee Yak

Vandaag maandagochtend 18 mei 2020 om 9.18 uur zijn wij naar de Chiang Mai Immigration gegaan voor mijn 90 dagen report. Aangekomen op het parkeerterrein moesten wij aansluiten bij de drive trhu. Wij hadden 7 auto’s voor ons en de wachttijd per auto was nog geen minuut, tot auto 8 aan de beurt was (dat waren wij) toen werd de afhandeling een beetje gecompliceerd. Ik was volgens de ambtenaar een overstayer, maar na goed en grondig alles door te hebben genomen kreeg ik mijn briefje voor mijn volgende 90 dagen verblijf.

Mijn partner wilde wegrijden maar werd gesommeerd te stoppen. Huhhhh, wat nu weer? De arm van de ambtenaar kwam door het loketraam en ons werd een grote groene mango aangeboden. Allebei waren wij verbaast want dit hadden wij hier nog nooit meegemaakt, maar mijn partner is gek op groene mango met chilli paste, dus dit was een goed begin van de dag.

Om 9.41 uur verlieten wij het terrein en ik moet zeggen “chapeau” voor de ambtenaren van Chiang Mai Immigration.

De volgende 90 days report zal waarschijnlijk als van ouds gaan, geen drive trhu maar gewoon weer binnen wachten voor een uurtje of twee.
Maar waar praten wij over? Wij verblijven hier telkens een jaar, ik heb jaren in een land (Australië) gewoond waar men slechter te werk ging dan hier in Thailand, dus wat maakt een paar uur wachten uit.

Vele Thailandblog reageerders lopen altijd te mekkeren over het slechte immigratiebeleid van de Thaise regering, maar het is een gegeven dat ieder land er een andere manier op na houdt wat het visa beleid betreft, echter door hier altijd maar over te lopen zeuren kom je geen stap verder.

Dus nogmaals “chapeau” voor de mannen en vrouwen die werken bij Immigration Chiang Mai en die normaal gesproken hun handen vol hebben met farangs die het niet met het Thaise beleid eens zijn, je zal er maar mee te doen hebben iedere dag weer.

Even voor de goede orde, ik ben geen aanhanger of voorstander van het beleid van de bij Thailandblog schrijvers zoal geprezen Prayut, maar dat is een ander verhaal, daar kan ik een boek over schrijven.

Het is lekker weer, wij (een gezin van 4) leven goed in Mae Rim Thailand en ik hoop dat de meeste farang het hier ook zo naar de zin hebben.


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel https://www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”

Vriendelijke groeten,

RonnyLatYa

15 reacties op “TB Immigration Info Brief 037/20: Immigration Chiang Mai”

  1. Hans van Mourik zegt op

    Nog een vraagje is het nu bij de Promenade.Changmai?
    Hans van Mourik

  2. Hans van Mourik zegt op

    Zelf moet 30-05-2020 mijn 90 daagse doen.
    Zoals ik leest heb men uitstel tot 31-07-2020.
    Of is dit niet meer geldig.
    https://www.thailandblog.nl/dossier/visum-thailand/immigratie-infobrief/tb-immigration-info-brief-033-20-verlenging-corona-immigratie-regels-nu-officieel/
    Had zelf ook hierop gereagerd.
    Hans van Mourik

    • RonnyLatYa zegt op

      Ja dat uitstel is nog steeds geldig, maar waarom niet gewoon langsgaan op het normaal voorziene tijdstip. Je bent dan weer goed tot eind augustus. Waarschijnlijk amper volk nu.
      Ik ga gewoon ook volgende maand mijn 90 dagen melding maken zonder rekening te houden met die vrijstelling.

      Ik weet niet hoe ze het gaan organiseren vanaf 31/07/20, maar voor hetzelfde staan daar lange rijen aan te schuiven.

      On-line is ook nog altijd een optie wat je kan proberen

  3. Otto de Roo zegt op

    Gisteren mijn 90 dagen gedaan in Jomtien. Binnen twee minuten stond ik weer buiten met een afspraak voor over 90 dagen.

    • Bz zegt op

      Hallo Otto

      Is er een speciale reden waarom je het niet via het internet (immigration.go.th) doet of via de App.(immeservice)?
      Dan heb je ook geen reistijd en/of kosten meer!

      Mvg. Bz

      • Otto de Roo zegt op

        Ja, er was een speciale reden. De internet applicatie werkte niet, omdat dit mijn eerste 90 dagen melding was. De volgende keer zal ik zeker de melding via internet doen.

        • Bz zegt op

          Hallo Otto,

          Bedankt voor je reactie en wat jij aankaart is typisch zoiets wat een hoop mensen niet weten en dan definitief afhaken.

          Daarom ook mijn vraag omdat ik aan het inventariseren ben wat zoal de mogelijke vastlooppunten zijn.
          Niet alles wordt namelijk even duidelijk aangegeven of is zelfs gewoon onbekend.

          Om bijvoorbeeld maar eens een paar vastlooppunten te noemen via immigration.go.th
          1- Je eerste melding kan niet via Internet.
          2- Je kan uitsluitend Online registreren 15 – 7 dagen voor de vervaldatum. Nu is dat 15 – 0 dagen maar ik weet niet of dat blijft.
          3- In het begin moet je in een venster helemaal naar onder scrollen en voor akkoord aanvinken
          4- Bij de vraag land van oorsprong is geen keuze Nederland, Holland of Dutch. Verder scrollend naar onderen vindt je Kingdom of the Netherlands. Niet zo voor de hand liggend natuurlijk.

          Als je iets niet correct invult of kiest dan verschijnt een venstertje met de tekst dat je contact op dient te nemen met de Local Immigration Office waarna men dan ook meestal afhaakt.

          Hopelijk reageren mensen met wat hun struikelblok of vastlooppunt was zodat ik een zo goed mogelijk overzicht kan creëren zodat het voor iedereen mogelijk wordt eenvoudig via het Internet te registreren.
          Het is natuurlijk uitermate makkelijk om dit vanuit je huis te kunnen regelen met name voor die mensen die ver van een Immigration Office vandaan wonen.

          In ieder geval wens ik jou de volgende keer veel succes bij het registreren via het Internet.

          Mvg. Bz

  4. Bz zegt op

    Hallo Mee Yak,

    Is er een speciale reden waarom je het niet via het internet (immigration.go.th) doet of via de App.(immeservice)?
    Dan heb je ook geen reistijd en/of kosten meer!

    Mvg. Bz

    • Mee Yak zegt op

      Hallo BZ,
      Inderdaad kan ik het via het internet doen, maar ik maak er een dagje uit van.
      Lunchen, kan weer en shoppen, kan ook weer.
      Zo houd ik mijn partner ook tevreden, zij is de chauffeuse en hebben we allebei wat, ik mijn 90 dagen report, een lege portemonee en mijn Nok Noi weer leuke kleding en schoenen en uiteraard kleding voor de kids.
      Tja, het kan niet leuker.
      Nog een fijne dag.
      Mee Yak

      • Bz zegt op

        Hallo Mee Yak,

        Bedankt voor je reactie en dit is inderdaad een veel gehoord argument om er een dagje uit van te maken.
        Heel gezellig natuurlijk maar bij doorvraag blijkt echter vaak dat de werkelijke reden is dat men er op het Internet niet uitkomt omdat men vastloopt.

        Daarom ook mijn vraag omdat ik aan het inventariseren ben wat zoal de mogelijke vastlooppunten zijn.
        Niet alles wordt namelijk even duidelijk aangegeven of is zelfs gewoon onbekend.

        Om bijvoorbeeld maar eens een paar vastlooppunten te noemen via immigration.go.th
        1- Je eerste melding kan niet via Internet.
        2- Je kan uitsluitend Online registreren 15 – 7 dagen voor de vervaldatum. Nu is dat 15 – 0 dagen maar ik weet niet of dat blijft.
        3- In het begin moet je in een venster helemaal naar onder scrollen en voor akkoord aanvinken
        4- Bij de vraag land van oorsprong is geen keuze Nederland, Holland of Dutch. Verder scrollend naar onderen vindt je Kingdom of the Netherlands. Niet zo voor de hand liggend natuurlijk.

        Als je iets niet correct invult of kiest dan verschijnt een venstertje met de tekst dat je contact op dient te nemen met de Local Immigration Office waarna men dan meestal afhaakt.

        Hopelijk reageren mensen met wat hun struikelblok of vastlooppunt was zodat ik een zo goed mogelijk overzicht kan creëren zodat het voor iedereen mogelijk wordt eenvoudig via het Internet te registreren.
        Het is natuurlijk uitermate makkelijk om dit vanuit je huis te kunnen regelen met name voor die mensen die ver van een Immigration Office vandaan wonen.

        In ieder geval wens ik jou natuurlijk een heel fijn dagje uit of je nu wel of niet via online registreert.
        Voordeel bij online registratie is wel dat je tijdens je dagje uit vrij kunt gaan en staan waar je wilt en niet meer gebonden bent aan een bezoek aan de Immigration Office. Volgens mij nog leuker dus.

        Mvg. Bz

  5. Hans van Mourik zegt op

    Wist niet waar Drive trhru.was.in Changmai Immigratie ,dus vandaag maar om11.00 op de.gok.naar Immigratie Bureau bii.de airport.
    De rest zoals.Mee Yak heeft beschreven
    Binnen 5 minuten.was ik klaar
    Verlengd tot 17_08_2020
    Hans van Mourik

    • teun zegt op

      Is al zo geregeld van voor 14 april jl. trouwens. Ik hoop, dat ook in na-corona tijdperk dit systeem wordt gebruikt.

  6. Dick41 zegt op

    Chiang Mai Immigration: Dinsdag 19 mei: ca. 10.30 aangesloten voor het drive-through loket. 5 auto’s voor me. Ca. 3 minuten per auto, tot de laatste (busje) voor me welke ca. 10 minuten duurde.
    Zeer vriendelijke ambtenaar die me binnen 3 minuten het 90 dagen formulier overhandigde met vriendelijke groet in het engels. Leuker kunnen ze het niet maken.

  7. hans zegt op

    Pattaya jomtien heeft goede sevice met minimale wachttijden en correcte behandeling.

  8. Roger zegt op

    Online werkt prima, ik heb twee weken geleden mijn verlenging tot 23 juli gekregen. Prima werk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website