Beetje erg dom

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Column, Joseph Jongen
Tags: , ,
25 maart 2017

Met mijn huurscooter ga ik in Pattaya op stap maar na luttele kilometers staat een agent op mijn pad en moet ik stoppen.

Draag keurig mijn helm en ben zelfs in het bezit van een motorrijbewijs dat ik in een grijs verleden ooit heb behaald. Denk nog met veel plezier terug aan mijn Vespa 150 cc GL, waarvoor je destijds geen helm hoefde te dragen en charmant gekleed met een flamboyante pet op je hoofd en een lieftallige dame, in amazonezit met haar arm om je middel, op de buddyseat.

Droom er nog wel eens van maar de betreffende agent vraagt naar mijn internationaal rijbewijs dat ik onmiddellijk te voorschijn tover. Jammer, het is verlopen dus ga ik onherroepelijk op de bon.

Nare vent die agent, nors en erg onvriendelijk. Lomp trekt hij de sleutel uit het contactslot, geeft mij een bon en ik moet maar zien hoe ik naar het politiebureau kom om de boete te betalen.

Slimme vogels

De een na de ander wordt hier op de bon geslingerd en het gros bestaat uit buitenlanders. Enkele motortaxi-mannen slaan er een slaatje uit en brengen de overtreders naar het politiebureau. Wachten daar op je en nadat je de boete hebt betaald brengen ze je weer terug. Kiene knapen!

Politiebureau

Niet te geloven er zitten daar ruim 60 wetsovertreders te wachten op hun beurt. Het politiepersoneel die de zaak afhandelt bestaat uit twee personen. Je trekt een volgnummer en wacht heel geduldig je beurt af. De ene functionaris vult de formulieren in en heeft een twintigtal stempels ter beschikking. De tweede zit duf achter een computer en tikt daar zo nu en dan iets op of in. Zag dat een Thaise dame 200 baht betaalde voor hetzelfde ‘misdrijf’ als door mij begaan. Als het mijn beurt is om de boete te vereffenen krijg ik te horen dat ik 400 baht moet dokken. Ga meteen in de verdediging en vertel dat de verbaliserende agent mij heeft verteld dat de boete de helft bedraagt van hetgeen ik te horen krijg en dat ik als senior -noem mijn leeftijd- volgens Thais gebruik recht op korting heb. Zij -het was een dame- kijkt mij aan pakt twee stempels en Joseph telt 200 baht neer. Kan er nog om glimlachen.

Weer in de fout

De volgende dag rij ik de ondergrondse garage van mijn hotel uit en sla links af richting boulevard. Bij het politiebureau moet ik weer aan de kant. “Licence” krijg ik op gebiedende toon te horen.

Vertel de diender dat ik dat document al eerder heb getoond. “You drive one way.” Warempel de man heeft volkomen gelijk ik ben uit de garage komend de eenrichtingsstraat van de verkeerde kant ingereden. Bonboekje komt te voorschijn en maar weer betalen. Moet nu gaan uitkijken om niet als recidivist in het gevang te belanden. Geluk bij een ongeluk; ik sta bij het politiebureau en ga maar snel naar binnen en trek een volgnummer. In de ochtend is het gelukkig nog niet al te druk en ben vrij snel aan de beurt om mijn zonde te belijden. Blijkbaar heb ik toch in de ogen van de Thaise Hermandad een heel grove overtreding gemaakt want ik moet ditmaal 600 baht dokken. Kijk de diender aan en vertel hem -met een meelijwekkende blik- mijn niet meer piepjonge leeftijd en vraag om begrip. Doe hem een voorstel om de zaak voor 200 baht te schikken. Tot mijn grote verrassing gaat hij akkoord en verwijst mij naar de kamer aan de overzijde. De man die daar zit -met drie sterren op zijn epauletten- is echter minder toegevend. Roep de hulp in van de meer coulante agent.

De sterdrager wil geen gezichtsverlies lijden en is het niet eens met 200 en wijzigt het formulier in 300 baht. Uiteraard met zijn handtekening en niet te vergeten de overbekende stempel.

Tot besluit

Ben fout geweest en dat besef ik maar al te goed en hoop dat het gezegde driemaal is scheepsrecht niet aan de orde komt. Toch moet het mij van het hart dat in het algemeen de politie in Pattaya in mijn beleving lomp overkomt en de afhandeling op het hoofdbureau dilettantisch is georganiseerd. Als ik dan lees dat Thailand moet transformeren van een industriële- naar een handelsnatie en de nationale denktank TDRI in overleg met het Ministerie van Handel daaraan moet gaan werken……. Ach, ik ben een vakantieganger, woon hier niet en laat ik daarom verder maar geen commentaar leveren.

31 reacties op “Beetje erg dom”

  1. Michel zegt op

    In Nederland hadden ze een tijdje de slogan “de politie is je beste vriend”. Nou, niet die van mij, ook niet in Thailand. Eigenlijk nergens ter wereld.
    Een echt vriendelijke politieagent ben ik maar zelden tegen gekomen. Maar al te vaak voelen ze zich boven iedereen en alles verheven, en laten dat maar al te graag blijken.
    Verkeerscontroles zouden er zijn voor de veiligheid. Ja, amehoela. Het verkeer wordt er niet veiliger op als je met een nieuwer rijbewijs rond rijdt​. Ook niet als je een boete hebt betaald voor het niet dragen van een helm maar daarna zonder helm toch weer verder mag rijden.
    Het verkeer is overal ter wereld een mooie cash-cow voor politie en roverheid.

    • John Chiang rai zegt op

      Mag best zijn dat de politie niet altijd even vriendelijk,of zelfs corrupt is,toch zou ik niet graag in een land leven waar deze mensen ontbraken.
      Iedereen zou zijn eigen wetgever zijn,en binnen de korste tijd zou het land vervallen in een compleet chaos. Dat er landen zijn op deze wereld,waar niet alles goed functioneerd,ligt juist aan het feit,dat de politie zich bezig houd met andere dingen,als een goede controle op de wetgeving.
      Het voorbeeld van een z.g.n.veilig verkeer,waar de politie controle niet goed functioneerd zien we o.a dagelijks in Thailand,waar het aantal verkeersdoden de 2e plaats van de wereld ranglijst heeft.
      Een leven in een land zonder politie zou hoogstens functioneren,als men zich zelf goed bewapend,of de maffia als vriend heeft.

    • Jacques zegt op

      Beste Michel, ik ben zelf oud politiechef en na ruim veertig jaar te hebben gezwoegd voor Jan en Alleman denk ik wel een redelijke kijk te hebben gekregen op de mensheid in al zijn verscheidenheid. Overal zijn rotte appels, maar beleid handhaven en zeker als er fouten zijn gemaakt door deze of gene en men daarop wordt aangesproken, dan heeft de politie het gedaan. Kijk eens wat verder dan uw neus lang is want de verbaliserende taak is maar een van de zaken die worden aangepakt. Dat er ook zeker wat snelheidsovertredingen betreft een link ligt met het innen van extra belastingcenten, dat moet ik de klagers te na geven. Zeker bij de gevallen die net te hoog zitten kwa snelheid, want dat zou niet moeten. Een redelijke marge zou ten allen tijde moeten worden gehanteerd. De politie voert ook in grote mate hulpverlening uit aan hen die dat behoeven en wat dacht u van de strijd tegen criminaliteit zoals het terrorisme etc. Jarenlang heb ik als scheidsrechter moeten optreden en voorwaar met al die verschillende ego’s geen eenvoudige taak kan ik u delen. Dat de politie soms voet bij stuk moet houden en zich verheven voordoet of althans zo over komt heeft met de persoon maar zeker met de situaties te maken. De politie heeft nu eenmaal meer bevoegdheden en die ongelijkheid is dus niet vreemd, maar inherent aan de taak. Dus gaarne uw commentaar iets matigen of een juiste inschatting maken, want op dit soort tendentieuze berichten zitten, mag ik hopen, niet veel mensen te wachten.

      • Hendrik van Geet zegt op

        Moet zeggen dat mijn( minimale) ervaring met de Politie in Nederland is erg goed. Altijd vriendelijk en beleefd. Zal nooit een voorval vergeten dicht bij Amersfoort. Woonde in Sydney en ever terug. Huur auto op schiphol en vlak bij Amersfoort aangehouden voor een minimale snelheidsovertreding. Omdat Ik niet in Nederland woon echter wel kontant betalen men had echter geen geld terug, oplossing even naar de Shell iets verderop, agent met motor voorop en ging mee naar Binnen, bij de kassa wisselen en de agent het geld gegeven ( dacht € 50). Iedereen met grote ogen kijken maar lachen ( ook de diender) toen Ik zei, even Omkopen. Toen hand geschut en naar mijn familie op bezoek

    • Mister BP zegt op

      Iedereen heeft recht op z’n eigen mening. Zowel in Nederland als in Thailand ben ik tot nu toe bijna alleen maar vriendelijke agenten tegen gekomen. En ik loop toch al een dikke vijftig jaar mee! In AO Nang stond mijn huurauto klem door een Thaise automobilist. Ik sprak een agent aan, die direct vriendelijk en kordaat aan de slag ging en binnen twee minuten was de Thaise dader gevonden. Met een boete armer mocht hij direct vertrekken terwijl ze mij nog hielpen veilig de weg op te komen.

  2. Geert zegt op

    Het wonen in de Isan krijgt steeds meer voordelen,ik vrees echter dat de ontwikkelingen zo snel gaan,dat je binnenkort zelfs voor wildplassen bekeurd wordt.

  3. José zegt op

    Isan bevalt mij meer en meer als ik Michel zijn betoog lees. Helmplicht bestaat overal, en ja ben ook al aangehouden geweest. Het verschil hier is echter, vriendelijke agenten, en men krijgt sneller een waarschuwing dan een bekeuring. Ook is het zo dat, indien de politieagenten het bevel gekregen hebben rijbewijscontrole te doen, niet naar de helm gevraagd word, en vice versa natuurlijk ook. Tja, de wet is de wet, en de agent doet zijn job na bevel van de boss. Moet ik betalen dan is het mijn eigen schuld…en ja, men kan de prijs soms onderhandelen, in Europa lukt zoiets niet meer. Leve Thailand denk ik dan.

  4. KLAUS HARDER zegt op

    Mooi geschreven ! Als je gewoon je motor-rijbewijs hebt en voor alle zekerheid ook nog bij de ANWB een internationaal rijbewijs hebt opgehaald, je helm op hebt, niet met zijn drieën op de scooter zit en overdag alleen van zuid naar noord rijdt in Walking Street, is er niets aan de hand. Aan de zuidkant van Walking Street staat heel vaak politie om eigenwijze toeristen even wat geld te laten betalen. Wel een keer gezien dat een jonge farang met hele jonge farang vriendin en kleine slapende baby op haar arm door de agent meteen doorgewaaid werd, niet stoppen, doorrijden !! (?) Twee personen zonder helm ! Nee, geen boete, doorrijden maar. (En niet met de baby lang in de brandende zon staan) Ook Thaise politie-agenten zijn blijkbaar gewoon mensen met ‘hart’ ! ;O)

  5. macb3340 zegt op

    De bekeuring is m.i. onterecht.

    Met een geldig NL rijbewijs kan op zijn minst enige maanden in Thailand worden gereden, net zoals een Thais rijbewijs in NL geldig is voor enige maanden. Dit berust op internationale verdragen; het CBR kan u daarover meer vertellen. Pas daarna is een ‘Internationaal rijbewijs’ nodig, of een Thais, resp. Nederlands rijbewijs. Gewone agenten zijn van deze regels niet op de hoogte, en ook op politiebureaux neemt men liever het zekere voor het onzekere, maar dat is foutief.

    • Lung Jan zegt op

      Ondertussen heb ik heel wat kilometers rondgereden in Thailand…dikwijls gestopt door de politie. In het begin werd ik er meermaals op attent gemaakt dat wanneer een farang langer dan 3 maanden in Thailand verblijft dan ook een Thaïs rijbewijs moet halen.

    • KLAUS HARDER zegt op

      Inderdaad ! Maar om onnodige, tijdrovende discussies te voorkomen …… gewoon eventjes bij de ANWB een internationaal rijbewijs ophalen en …. iedereen happy !

    • John Chiang rai zegt op

      Als je bij de A.N.W.B kijkt onder de rubriek ,,reizen en documenten” ,dan zie je dat een internationaal rijbewijs ,samen met het nationale bewijs voor Thailand verplicht is.
      Ik kan mij daarom niet voorstellen dat de A.N.W.B. niet op de hoogte is,van de internationale verdragen.
      Zou daarom iedereen aanraden,in ieder geval wel een internationaal rijbewijs aan te vragen,wat overigens ook duidelijk te lezen is op onderstaande link.
      https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/informatie/reisdocumenten#rijbewijs

      • John Chiang rai zegt op

        Aanvullend op mijn bovenstaande reactie,
        Eerst bij een eventueel ongeluk zal nog duidelijker worden,waarom een internationaal rijbewijs,ook bij een verzekering beter is. Als het om de schaderegeling gaat,kan de verzekering bij ontbreken van het document niet zelden erg lastig worden.

    • Henk zegt op

      macb3340 :: Natuurlijk is de bekeuring niet onterecht ,de blogstarter schrijft zelf toch duidelijk dat het rijbewijs verlopen is .of weet jij al hoe lang de schrijver in Thailand is ?
      Ook tegen het verkeer inrijden is overal verboden .
      Gewoon jezelf aan de regels houden zoals het hoort en niet klagen over de onvriendelijke politie terwijl je zelf fout bent .
      Ben je zowel in Thailand of in waar ook ter wereld aangehouden door een politie die zegt “manneke manneke wat doe je me nou ?je hebt geen papierke dat ge magt rijden en ge doet het toch he ,de mag toch nie .als je het goed vind geef ik je daar een klein bekeurinkje voor he ,of wat denk je er zelf van ?? Denk niet dat zoiets gaat werken …Soms heb je geluk dat hier de politie zo corrupt is en je met een paar honderd Baht weer mag vertrekken .
      Ook niet klagen dat het alleen de buitenlanders zijn die aangehouden worden want ik zie regelmatig en vooral savonds laat controles waar 80% Thaise jeugd staat die gecontroleerd worden op het gebruik van alcohol en pilletjes .
      Mochten er toevallig wel veel buitenlanders zijn geweest dan zijn het de mensen die denken :: Och ik ben in het land waar alles kan en alles mag dus ik doe waar ik zin in heb .

      • macb3340 zegt op

        Correctie: het INTERNATIONAL rijbewijs was verlopen; niet het NL rijbewijs.

    • Ruud zegt op

      Ik heb uw bewering nergens kunnen verifiëren sterker nog de ANWB beweert totaal iets anders.
      Zouden zij het dan mis hebben?
      https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/informatie/reisdocumenten#rijbewijs

      • macb3340 zegt op

        U moet bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer zijn, en niet de ANWB. Gebruik van rijbewijzen in het buitenland is geregeld in internationale verdragen.

        Zie https://www.angloinfo.com/how-to/thailand/transport/driving-licences

        “To drive or lease a car in Thailand as a tourist or visitor it is necessary to have either a Thai driving licence or a valid foreign driving licence with a photograph. The foreign licence must either be in English, or be accompanied by an official translation into English or Thai. The licence needs to have been issued by a country that has a treaty with the Thai government allowing the mutual acceptance of driving licences. Most countries, including Australia, Canada, New Zealand, the UK and the USA have this agreement with Thailand under the 1949 Geneva Convention on Road Traffic or the 1968 Vienna Convention on Road Traffic. Those in doubt should contact their embassy for advice. (..) An International Driver’s License/Permit (IDL/IDP) is also valid in Thailand (…).”

        • John Chiang rai zegt op

          Als je de bovenstaande Engelse tekst goed leest,dan staat duidelijk geschreven,dat het buitenlandse rijbewijs,of in het Engels zijn moet,of toegevoegd moet zijn met een officiële vertaling in de Engelse of de Thaispraak. Het internationale rijbewijs,is niets anders als een officiële vertaling,vandaar dat de aanwijzing van de A.N.W.B. juist is.
          Landen zoals o.a Australie,U.S.A.Canada,New Zealand,zijn automatisch in de officiël verlangde Engelse taal,zodat ze in tegenstelling tot o.a een Nederlands rijbewijs,geen andere vertaling meer benodigen.

    • TheoB zegt op

      Even uitgaande van de gemiddelde lezer van dit forum (nederlander/belg):
      De regel is dat je tot en met 90 dagen ononderbroken verblijf in TH een geldig NL/B rijbewijs PLUS een geldig internationaal rijbewijs bij je moet hebben tijdens het besturen van een motorvoertuig (auto/motor/scooter). Het int’l rijbewijs is enkel een vertaling naar verscheidene talen van de tekst op het NL/B rijbewijs.
      Na 90 dagen ononderbroken verblijf in TH moet je een geldig thais rijbewijs bij je hebben tijdens het besturen van een motorvoertuig.
      Ook moet je het kentekenbewijs bij je hebben.
      Verder moet het betalingsbewijs van de basisverzekering, van buitenaf duidelijk zichtbaar, in/op het voertuig bevestigd zijn.
      Natuuurlijk moeten de motorbestuurder en de passagier (enkelvoud!) beiden een helm dragen en de autobestuurder en passagiers een veiligheidsgordel (vanaf 5 april 2017).
      Als je aan een of meer van deze vereisten niet voldoet moet je niet klagen/mopperen als je een bekeuring krijgt.
      En lest best: “wij” mogen alleen een motorvoertuig (auto/motor/scooter) voor privédoeleinden besturen, dus geen bus/vrachtauto.

      Een in NL verblijvende thai moet een geldig thais rijbewijs PLUS een int’l rijbewijs bij zich hebben. Na 185 dagen verblijf in NL is het thaise rijbewijs niet meer geldig en moet (opnieuw) rijexamen gedaan worden.
      Dus een vakantievierende thai, die maximaal 90 dagen per 180 dagen in NL verblijft (vanwege visumbepalingen), kan het geldige thaise rijbewijs blijven gebruiken.
      Een in NL wonende thai mag nog 185 dagen na vestiging het geldige thaise rijbewijs in combinatie met het int’l rijbewijs blijven gebruiken. Het thaise rijbewijs kan niet omgewisseld worden voor een NL rijbewijs.

  6. willem zegt op

    Toen ik in Nederland z,on 30jaar geleden op de fiets naar school ging (soms in het donker) en je licht deed het niet,kreeg je een waarschuwing van OOM agent.
    Tegenwoordig houden ze af en toe gewoon razzia,s om er zoveel mogelijk op de bon te slingeren!
    Nederland verschilt niet zoveel van Thailand,er moet gewoon geld in het laatje komen.
    (denk ook maar aan de flitspalen)

  7. Sjaak S zegt op

    Een paar jaar geleden toen ik nog maar pas mijn vrouw had leren kennen en ik Hua Hin nog niet goed kende (nu ook nog niet, maar wel beter), maakte ik op “aanwijzing” van mijn vrouw een U-turn waar het niet mocht. Een politieagent op zijn motor zag dat en gebaarde ons te stoppen. “Doorrijden” zei mijn schatje, maar de politieagent klopte met zijn voorwiel tegen de achterkant van onze scooter, zodat we wel gedwongen waren hem “op te merken”.
    Mijn liefste maakte zich kwaad en schold tegen de man, dat dit haar in Isaan nog nooit was overkomen en hier stellen ze zich maar wat aan om geld te krijgen… (of ze dat echt zei weet ik niet, maar zo klaagde ze wel bij mij).
    We waren vlak bij het politiebureau en ik ging naar binnen met de agent en korte tijd later zaten we voor een bureautje. De straf? 700 Baht. Ik zei dat ik dat toch een beetje duur vond en of de prijs naar beneden kon. Toen mocht ik 600 Baht betalen.
    Mijn vriendin werd toen nog op het hart gedrukt mij nooit alleen naar Soi Bintabat te laten gaan, want daar waren nare Katoys die onschuldige mannen zoals ik snel van hun geld zouden beroven. Dat beloofde zij plechtig en wij konden weer naar huis gaan… 🙂
    Verder heb ik nauwelijks problemen met de politie gehad… Bij alle controles kon ik na mijn rijbewijs te laten zien doorrijden en al twee keer gebeurde het dat ze me lieten gaan, nog voordat ik het uit mijn tas haalde. Ze geloofden het wel. Misschien kennen ze me ook al, want ik denk dat het politiekorps hier in Hua Hin klein is en het telkens dezelfde agenten zijn die de controles houden.

  8. TnT zegt op

    De bekeuring is gewoon terecht. Je hoort eeb geldig rijbewijs te hebben, wat dat is wordt door het kanf waar je de weg op gaat bepaald en tegen het verkeer in gaan doe je nergens (alhoewel het in Thailand veel voorkomt). Hou je gewoon aan de regels en dan heb je ook geen last van de politie.

  9. Nico zegt op

    Tja,

    Ook ik rij dolgraag op mijn scooter; wat is er heerlijker dan z’n zwoele wind langs je te voelen.
    Na veel gedoe, (had nooit een 90 dagen stempel gehaald, was altijd naar het buitenland gevlogen) heb ik eindelijk twee Thaise rijbewijzen.

    Ik heel gelukkig en het gevierd door koffie te drinken (en wat lekkers) bij het departement of land transport bij Chatuchak Bangkok. Om daarna met het scootertje achter de markt om, naar Lak-Si te rijden en jawel, bij het busstation Mo Chit 2 een hele grote controle, veel politie en militaire, iedereen wordt gestopt. Ik heel blij, had net één uur, mijn Thaise rijbewijs.

    En wat denken jullie? ik mocht als enigste doorrijden.

    Heb nu inmiddels een klein jaar de rijbewijzen en ben tot op heden, twee maal aangehouden en direct was het ok en een vriendelijke wai. Dus ik ben wel positief over de politie alhier. Beter dan die parkeerwachters in Nederland.

    Groetjes van Nico vanuit Lak-Si

  10. Peter zegt op

    In nederland woonde ik in de buurt van de A2 amsterdam-utrecht ,stapels bekeuringen kreeg ik
    binnen.Als je zo,n dievenbende gewend bent schrik je in Thailand niet meer van een
    Ticket van 5 euro of soms 10 euro.Iets anders is dat ik in Thailand mijn motorrijbewijs
    gehaald heb in 2 dagen,….kosten 700 Bath

  11. Peter zegt op

    Waarschijnlijk is macb3340 een gepensioneerde rijschoolhouder. Zo niet, dan is hij nooit met de politie in Thailand in aanraking geweest.
    Wat een verhaal over die Internationale verdragen. Ga dat de politie op straat maar eens uitleggen of misschien dan op hoge poten naar het politiebureau? Ook daar wordt je uitgelachen.

    Bij nagenoeg elke controle is men er op uit om wat bij te schnabbelen. Als je het goed aanpakt kom je vaak weg met een betaling van minder dan de helft van wat de boete behoord te zijn.

    Ben je in overtreding dan is het terecht dat je moet betalen. De Farang is altijd de klos en bij de Thai wordt er vaak de andere kant in gekeken.

    Ik vindt het een sport om ze tot een contante betaling te verleiden. Nog recent meegemaakt. Breng mijn gehuurde bromfiets terug naar het huurbedrijf zonder helm en mijn rijbewijs niet bij me. En natuurlijk wordt ik er uitgepikt en de sleutel wordt me afgenomen. Krijg een briefje te lezen dat het me 1000 Bath gaat kosten om zonder rijbewijs te rijden. Plus 600 Bath voor het niet dragen van de helm.
    Ik geef aan om contant te betalen en wordt meteen achter een muurtje gelokt en daar begint het handjeklap. Ik kom er af met een betaling van 400 Bath, zonder bon en het geld verdwijnt achter de kaft van zijn bonnenboekje. Agenten verdienen weinig en op deze manier proberen ze wat bij te beunen.
    Och, ik kan er alleen maar om lachten.

    Gr Peter.

  12. Peter zegt op

    Nog ’n goeie.

    In Bangkok wordt ik op de snelweg na een tolpost aangehouden. Ik ben met de auto en volgens de agent heb ik te hard gereden. De overtreding is geconstateerd door een trajectcontrole. Hebben ze die in Thailand ook al?

    Oké, ik moet betalen maar de agent spreekt geen woord Engels. Wel toont hij mij een bordje met een tekst in het Engels dat ik te hard heb gereden en 800 Bath moet betalen. Goed, het zij zo maar wààr betalen?
    Die reactie komt hem bekend voor en brabbelt iets in het Thai over een Soi ergens in het centrum van de hoofdstad Bangkok. Die locatie vindt ik nooit en hoe de weg weer terug want de sleutel heeft hij inmiddels afgenomen.

    Ben ten einde raad en vraag of ik contant kan betalen. Ook dat wordt direct begrepen en het bordje wordt omgedraaid. Ik lees de tekst 2000 Bath. Even slikken, ik had weinig keus, dus betalen. Die keer wat minder gelachen.

    Gr Peter.

  13. Ludo creten zegt op

    Ze kunnen u gelukkig maar 1 keer per dag beboeten voor dezelfde overtreding zoals rijden zonder helm bvb,gewoon de betaalde boete tonen.

  14. Mark zegt op

    Geef toe de Thaise verkeerspolitie zijn de voortrekker van Thaise handelsnatie. Hét schoolvoorbeeld van de nijvere Thai die het land welvarend maakt 🙂

  15. Peter zegt op

    Beste Ludo,

    Jou beredenering is niet helemaal waar. Met een bon in mijn zak kreeg ik nogmaals een bekeuring voor het zelfde feit. Ik bevond me in een ander district vond de agent, dus nogmaals dokken. Je bent in Thailand, niet in Nederland!

  16. lung addie zegt op

    Het niet bezitten van een geldig rijbewijs betekent meteen ook dat onverzekerd de weg op gaat. In Belgie zou zo een overtreding automatisch leiden tot verschijnen voor de politierechter met een heel zware boete als gevolg.
    Het tegen het verkeer inrijden is tevens een heel zware inbreuk op de verkeersregels. Het wordt “spookrijden” genoemd en en heeft vaak zware ongevallen tot gevolg. In normale omstandigheden merkt een ervaren bestuurder heel snel dat hij fout zit en, om zichzelf en anderen te beschermen, zal hij deze fout zo snel mogelijk trachten te herstellen en niet doorrijden tot hij tegengehouden wordt door de politie. Ook deze overtreding leidt in Belgie automatisch tot verschijnen voor de politierechter met zware boete en tijdelijk verlies van het rijbewijs als gevolg.
    Maar goed, we zijn in Thailand en daar gelden andere regels, wat niet nalaat dat, zeker als verantwoordelijk bestuurder, je jezelf aan deze regels te houden hebt al voor met een vinger naar de Thaise bestuurders te wijzen, geef dan tenminste het goede voorbeeld.

    Wat ik echter een heel flauw verdedigingsargument en motivatie vindt tot het verminderen van de boete is het inroepen van de leeftijd van de schrijver van dit artikel. Indien je zelf tot de bevinding komt dat je leeftijd een excuus is voor je flagrante overtredingen, dan neem je best zelf het besluit niet meer aan het verkeer deel te nemen. Uw leeftijd is geen excuus of vrijstelling tot het creeeren van gevaarlijke verkeerssituaties. Indien iemand dit als excuus gebruikt zou ik zeggen: lever je rijbewijs zelf in en laat je voeren.

  17. sjef zegt op

    Boetes prima, jammer tot het zo moeilijk moet worden afgehandeld en kan worden onderhandeld.
    Alhoewel een beetje handenklap haha wat zou de Wereld saai zijn met alleen maar Engeltjes.
    Uiteraard ieder land heeft een systeem van boetes, logisch ergens behoren sancties te bestaan anders kunj alles afschaffen
    Ik heb gelukkig nog nooit problemen (klop klop)met autoriteiten in Thailand

    Politie in Nederland, tuurlijk als je een verbaal krijgt ben je niet blij.
    Ik ben er wel van overtuigd tot je hier normaal gesproken een agent kunt aanspreken.(op een fatsoenlijke manier uiteraard)
    Soms zijn er ja situaties dan gaat het ff niet en moet men gewoon luisteren wat een wetsdienaar aangeeft, klaar.Moet eigenlijk ook niet moeilijk zijn, toch
    Later kan men er altijd op terug komen, maar niemand zou ze willen missen. (soms ff wel haha)

    grsjef


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website