Beroemdheden uit de showbiz krijgen steeds meer betaald voor hun reclameschnabbels. Enkele jaren geleden rekenden ze 100.000 baht als ze moesten opdraven bij een productpresentatie, nu zijn bedragen van 300.000 tot 350.000 baht normaal voor 2 tot 4 uurtjes werk.

En als gezicht van een merk valt nog meer te halen. Het hoogste bedrag gaat momenteel naar hartebreker Jirayu ‘James’ Tangsrisuk. Hij is gecontracteerd door telefoonmaatschappij AIS en vangt daarvoor 14 miljoen baht. En dan te bedenken dat hij slechts in één soap schittert, namelijk Supap Buruth Jutathep.

De fel begeerde sterren maken slim gebruik van de moordende concurrentie in sommige sectoren. Bedrijven bieden torenhoge bedragen om te voorkomen dat de concurrent met dezelfde ster aan de haal gaat. Concurrent True Move moet het met Nadech Kugimya doen; hij vangt 7 miljoen baht. En met tv-commercials valt ook goed geld te verdienen. Populaire tv-presentatoren verdienen 3 tot 5 miljoen baht voor één tv-commercial.

Pitsinee Jitpleecheep vraagt zich in Bangkok Post af of al die lui hun geld waard zijn. Marketingplanners zeggen van wel. De supersterren trekken klanten , ze stuwen de verkoopcijfers op en ze versterken het merkimage.

Chalit Limpanavech, vice-president van de Thailand Marketing Association, is daar niet van overtuigd. ‘Er is geen effectief middel om te bewijzen dat het inzetten van celebrities voor reclamedoeleinden gerechtvaardigd is. Ze rekenen torenhoge bedragen; ik vraag me af of ze dat geld waard zijn.’

James was dit jaar het gezicht van de Wuttisak Clinic. Pollapat Junvimaloung, oprichter van de Wuttisak Clinic Intergroup, is in zijn nopjes met hem. ’James is een sterke magneet om klanten te trekken temidden van de felle concurrentie in de schoonheidssector.’

Ook Piyawan Leelasompop, vice-president marketing bij Central Department Store Co, zegt dat supersterren niet alleen merkbekendheid  bevorderen, maar tijdens promoties trekken ze klanten naar het warenhuis, waardoor de omzet toeneemt.

Maar niet alle zakenmensen denken er zo over. Ichitan ready-to-drink tea en Tao Kae Noi seaweed snacks maken geen gebruik van beroemde gezichten. Niet alleen omdat het goedkoper is, maar ook omdat ze niet geloven in het nuttig effect. De oprichter van Ichitan, Tan Passakornnatee, prijst zijn product zelf aan: ‘Ik boek dezelfde resultaten en soms zelfs beter dan verwacht.’

De Saha Group van ICC International Plc doet het weer anders. De marketingafdeling voor mode en schoonheidsproducten ontwikkelt in samenwerking met sterren producten die hun naam draagt en ze delen de winst. Mai Charoenpura heeft bijvoorbeeld haar eigen merk mineraalwater Mai en Pnadda ‘Boom’ Wongpudee heeft haar naam verbonden aan valse wimpers.

(Bron: Bangkok Post, 30 september 2013)

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website