Lezersinzending: Dossier ABN-AMRO

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Achtergrond, Bankzaken, Expats en pensionado
Tags: ,
25 september 2017

Meerdere mensen hebben over de opzegging door ABN-AMRO van hun bankrekening hier een posting gedaan. Ook ik zelf was stomverbaasd over de opzegging, speciaal omdat ik in april nog had gevraagd bij een ABN-AMRO filiaal over de opzegging, nee niet voor u, uw rekening is actief door de vele afschrijvingen en ontvangsten. Maar toch ook ik kreeg de brief op 19 juli die was gedateerd op 29 juni. Dus 1 maand bijna onderweg.

Ook stond er vermeld dat ik eerder op een soortgelijke brief niet had gereageerd en dat ze nu na 3 maanden de rekening gingen blokkeren, maar had nooit eerder een brief ontvangen. Ze moeten dit feitelijk ook aangetekend doen om te bewijzen dat je bent geïnformeerd. Zolang dat niet is gebeurt en je geen reactie geeft moet ABN-AMRO de rekening instant houden.

Zoals eerder gemeld zou ik erop terug komen wanneer in in Nederland zou zijn en of ik dan een andere bankrekening kon openen bij een andere bank.

Alvorens ik naar Nederland vertrok heb ik contact gelegd met Rabo, ING en van Landschot bank. ING werd gelijk afgewezen. Bij de Rabo kreeg ik e-mail terug dat ik mij persoonlijk moest melden bij een bankfiliaal en die moest dat dan beslissen.
Ook bij van Landschot kreeg ik mail terug en moest telefonische afspraak maken om vanuit Thailand te bellen, dit heb ik gedaan. Ik kon zonder meer een rekening openen bij van Landschot bank. Nadien verkreeg ik een mail met voorwaarden waaraan ik moest voldoen. Die voorwaarden gingen mij veel te ver, moest zelfs een notaris of advocaat inschakelen om iets te bewijzen. Ik had een afspraak gemaakt op kantoor maar heb die in Thailand nog geannuleerd.

Goed de dag na aankomst naar de Rabo gegaan, aldaar overlegd en wat bescheiden laten zien en ook vermeld dat ABN-AMRO mijn rekening had opgezegd. Ze vermelde nog dat dit nog wel eens door alle Europese banken gedaan kon worden met betrekking op Europese regels, maar nu nog niet bij Rabo. Ze moesten eerst alles onderzoeken alvorens ze mij konden toezeggen dat er een bankrekening geopend kon worden. Wel wilden ze graag een Nederlands adres op de bankrekening. Dat kon eventueel ook bij familie zijn. Ook even daarna naar Regio bank, zelfde verhaal feitelijk.

Daarna toch maar naar een bankfiliaal van ING, keurig te woord gestaan, overigens bij alle banken. Mijn probleem uitgelegd en ook dat ik in het verleden wel bij ING had gebankierd maar dat was jaren geleden. Ze heeft in het systeem gekeken en alwaar mijn naam kwam nog voor en ook mijn Thaise adres stond daar vermeld. Moest nog wel mijn Thaise belasting nummer vermelden, maar die had ik bij mij. Binnen 10 minuten verkreeg ik eerst een tijdelijke betaalpas en ook werd er een overstapservice ingesteld voor mijn automatische betalingen. Dus prima geregeld zo. Alleen mij originele betaalpas wordt naar Thailand verstuurd, wel geblokkeerd maar ja de post is het probleem, dus dat even afwachten.

Een dag nadat ik nieuwe ING bankrekening had belde ook de Rabo, dat het in principe mogelijk was om een rekening te openen. Ook Regio bank belde na 2 dagen dat ik een rekening kon openen op mijn Thaise adres.

Er zijn dus duidelijk wel mogelijkheden, maar nadeel is dat je wel zelf naar een bankfiliaal moet in Nederland om je daar persoonlijk te melden.

Zo nu ga ik afwachten of ABN-AMRO wel mijn rekening stop zet op de datum die ze hebben opgegeven, ik zeg de rekening niet zelf persoonlijk op en laat er wat geld op staan.

Wil nog wel opmerken dat ABN-AMRO niet alle buiten EU wonende mensen een brief heeft gestuurd, en ook dat sommigen ruim de tijd krijgen, zelfs meer dan 1 jaar, beetje raar allemaal.

Ingezonden door R.G van H.


» Laat een reactie achter


28 reacties op “Lezersinzending: Dossier ABN-AMRO”

  1. koos zegt op

    Ik heb ook een brief gehad en heb onderhand het meeste geld overgebracht naar de rabo bank.
    Hier had ik al een rekening dus dat was makelijk.
    Ik verwijt de Abn wel dat ze niet alle rente vergoeden.(Van hun moet ik de rekening opheffen)
    De vermogens spaarrekening bestaat uit een rente + bonus.
    Van te voren nagevraagd en ik zou alles krijgen dus geld overgemaakt en wat denk je?
    Juist alleen de standaard rente ontvangen en niet de bonus rente.
    2 weken geleden een brief gestuurt en uiteraard nog geen antwoord.
    Dat is dus gewoon een schop na krijgen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  2. ruud zegt op

    Voor wat het waard is, heb ik met internetbankieren een 10-jaars deposito van 500 Euro geopend, bij de ABNAMRO.
    Ik heb geen idee, of het ergens goed voor is, maar misschien dat zij dat deposito niet zomaar kunnen sluiten en de hele looptijd af moeten wachten.
    Per slot van rekening heb ik een contract van 10 jaar met ze afgesloten en ik wacht wel af, wat zij vervolgens gaan doen.
    En als ze het toch sluiten ben ik niet slechter af, dan voor die tijd.
    En daarna kan ik dan bezwaar maken tegen het sluiten van het deposito.

    Tot op dit moment geen reactie gehad van de ABNAMRO hierop.
    Ook niet op mijn bezwaar dat ik heb aangetekend tegen het opheffen/ blokkeren van de rekening, als ik die niet zelf ophef.

    Let wel, blokkeren staat er in de brief.
    Het geld blijft wel gewoon bij de ABNAMRO blijkbaar.
    Het geld in een zak voor de deur van het hoofdkantoor zetten kan blijkbaar niet zomaar.

    Mensen met betrouwbare familie, die een bedrijfje hebben, zou dat bedrijf misschien kunnen machtigen, om dagelijks 1 eurocent te incasseren met een automatische machtiging.
    Transacties genoeg dan lijkt me om een actieve rekening te hebben.
    Mogelijk is automatisch overmaken naar familie ook mogelijk, maar daar heb ik me nooit zo in verdiept.

    Of dit ergens goed voor is, weet ik ook niet, maar als het bedrag wat geloofwaardiger is, dan een eurocent, kunnen ze die automatische incasso mogelijk ook niet zomaar stopzetten, al staat het anders in die brief van de bank.
    Per slot van rekening zou de bank dan geld waar een derde partij recht op heeft blokkeren.
    Geld, dat wel op de rekening staat.
    Die derde partij wordt dan door de bank schade berokkend.
    Die kan dan vervolgens een klacht tegen de bank indienen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Jan (Laos) zegt op

      Beste Ruud,

      *Graag zou ik weten hoe je dit deposito kunt afsluiten. Ik heb internetbankieren van ABNAMRO. Wellicht kun je dat via dit dossier uitleggen. Zo hebben anderen er dan ook wat aan en blijft alle informatie over ABNAMRO op ‘e’e’n plaats

      mailen mag ook naar lao1234@outlook.com .Als je daar je emailadres achterlaat dan stuur ik mijn nasw gegevens,.

      groet. Jan

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. walter zegt op

    Toen ik naar Thailand verhuisde was ik al klant bij de Rabo. Persoonlijk op de bank mijn adreswijziging door- gegeven.De man van de bank vertelde mij dat een aantal pensioenfondsen geen betalingen verrichtten op buitenlandse rekeningen en dat ze bankrekeningen dus gewoon handhaven. Rabo stuurt geen rekeningafschriften, ook niet nodig met internetbankieren en nieuwe pasjes moet ik naar een adres in Nederland laten sturen. Prima geregeld wel

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. Rob Tha Mai zegt op

    ABNAMRO is zeer kortzichtig, ik ben 1 jaar geleden (tijdelijk) teruggekomen in Nederland met 2 kinderen. Het 3e kind studeert nog in BKK. Nu is zij in maart in Nederland geweest, heeft bij deze bank 2 rekeningen. 1 rekening staat op mijn adres in Nederland ivm. bankpassen, de andere staat nog op Thailand.
    Nu wordt door ABN deze in Thailand staande rekening opgeheven en nu komt het, hij kan niet overgeschreven op haar ander (Nederlandse) rekening: Ze staat niet bij de Gemeente ingeschreven, dit wordt dus gecontroleerd met het BSN nummer.
    Dit is trouwens het 2e negatieve met deze bank, in 1975 ben ik geemigreerd naar Zuid-Afrika en moest ik een NIET ingezetene rekenening, deze kostte bij elke handeling 5 gulden. Bij Rabobank geen problemen, geen extra geld ondanks adres in Pinetown.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. cees1 zegt op

    Inderdaad de Asociale Bank Nederland heeft totaal geen fatsoen.En ook geen systeem.Het is echt te gek voor woorden. Ook op emails krijg je geen antwoord. Zelfs geen bevesteging van ontvangst. Nu 3 maar gemaild 2 maal gebeld en nog geen enkel bericht terug.En dat is een bank die dankszij belasting geld is gered. Geeft een ” goed gevoel ” dat de voormalig Baas van deze bank nu de informateur van het te vormen kabinet is.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  6. nico bruinekreeft zegt op

    Ik heb nog geen brief gehad van de ABN maar kan ook weggeraakt zijn bij de post.
    als je een brief krijg,krijg je dan ook een bank mail.zo kan ik controleren of er een brief is gestuurd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • nico bruinekreeft zegt op

      ik heb nog geen antwoord.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Roel zegt op

      Nico,

      Je krijgt geen bericht in je mailbox hierover, alleen een brief welke gewoon per post wordt verstuurd.
      Zelf heb ik een accountmanager als Preferred banking maar ook van accountmanager niets gehoord.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  7. Jan Lao zegt op

    Beste mensen,
    Ook ik heb een rekening bij ABNAMRO . Al jaren !!! Was daar ook een goede klant. Naast betaal en spaarrekeningen had ik er ook al mijn verzekeringen lopen. .
    OP ADVIES van ABNAMRO een pensioenplan afgesloten. Dat keert nu in juni 2018 uit. Maar ABNAMRO steltdat ik mijn rekening binnen 6 maanden NA 29 juni op moet heffen.
    Na daarover gereclameerd te hebben kreeg ik de mededeing dat als gemotiveerd kon aantonen dat opheffing problemen op leverde kon ik onder bepaalde voorwaarden 2 maand uitstel krijgen. (dus tot begin febr.2018) .
    Dat antwoord kreeg ik trouwens pas na 5 weken ( ABNARO antwoord binnen 5 werkdagen op uw email) en nadat ik me via whatsapp tot hun klantenservice heb gewend. TOEN ben ik na een week door een medewerkster gebeld met het verzoek de brief nogmaals te mailen omdat die niet ontvangen was en dan zou ik binnen 1 week antwoord krijgen. ( wat ook geschiedde) .
    Deze email was zeer zakelijk en riep gelijk weer een aantal vragen op die ik dezelfde dag per email gesteld heb. ZOWEL gemaIld naar de betreffende medewerkster als naar de afdeling die daarvoor in het leven geroepen is. NU wascht ik alweer 4 weken op antwoord.

    – Mijn vraag is of ABNAMRO wel de rekening kan opheffen . Je hebt toch een overeenkomst met ze ?
    – Rekening houdend met deze situatie moet je je afvragen ofje nog wel klant bij ABNAMRO wilt zijn. ( dus niet , zij willen je niet als klant,maar jijwil hen niet als bank,
    – is er p de een of andere manier gezamelijk aktie tegen dit besluit te nemen. (Het is een duidelijk ANM beleid en heeft niets met Nederlandse of Europeese regelgeving te maken, want anders zoudenandere banken het zelfde gaan doen. SNSbank en ING zijn voor zover mij verteld niet van plan het zelfde te doen.
    – de rekening bij ABNaan houden tot april 2018 (dus langer dan 6 maand na de brief is door ABNAMRO geweigerd. IN April 2018 kom ik naar Nederland en kan dan een rekenig bij een andere bank openen. Daarvoor moet je in persoon verschijnen voor legitimatie. Ook was ABNAMRO niert bereid mij de te maken kosten
    (vliegticket ZVK-BKK-AMS + een 2 tal nachten hotel te vergoeden om in Nederland een andere bankrekening te openen . ( en ikzou niet eens bussiness vliegen maar economy !)

    Los van alles heb ik het idee al lang afgeschreven te zxijn bij ABNAMRO. Ik was prefred banker bij hen met een eigen accountmanager . Maar het laatste jaar merk ik daar weinig tot niets van.

    Ik ben benieuwd naar de reactie / ervaringen van andere blog lezers

    Groet,
    Jan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Cees1 zegt op

      Ja je hebt volkomen gelijk. Ik denk ook dat de ABN bewust het sluiten van de rekeningen over een langere periode spreid. Zodat niet iedereen op het zelfde moment gaat protesteren. De eerste mensen zijn vorig jaar al aangeschreven. Zo dat het nu geen nut meer heeft om je nog te verenigen. Want als iedereen op het zelfde moment was aangeschreven,en aktie had ondernomen. Bv door de ombudsman er bij te betrekken. Hij de clienten in het gelijk zou hebben gesteld. Omdat die belangen zwaarder zouden wegen dan die van de ABN.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  8. ruud zegt op

    U hoeft de rekening niet op te heffen, maar dan blokkeert de bank de rekening.(staat in de brief)
    Waarschijnlijk is dat alles wat kunnen doen, of voorlopig zullen doen.
    Waarschijnlijk mogen zij uw geld niet zomaar naar een bekende rekening van u sturen, anders zouden ze dat waarschijnlijk wel doen.
    Maar een geblokkeerde rekening is nog steeds een bestaande rekening.

    Mogelijk dat een fase 2 in werking treedt als u de rekening niet hebt opgeheven, bij de ABNAMRO, maar daar gaat in ieder geval tijd overheen.
    Misschien komt er eerst nog een laatste waarschuwing.
    En u kunt ook nog een klachtenprocedure opstarten, die mogelijk een opschortende werking heeft.
    Misschien dat die tijd voldoende is als u een tijdje zonder die rekening kunt, als die wordt geblokkeerd.

    Maar dit zijn alleen maar idee-en, hoe goed ze werken weet ik ook niet.
    Ikzelf heb na het ontvangen van de brief een 10-jarig deposito afgesloten (vanaf 500 euro kan dat) en bezwaar gemaakt tegen het willen opheffen van de rekening en wacht nu eerst maar gewoon af, wat er verder gaat gebeuren.

    Tot op dit moment in ieder geval weinig.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  9. peter zegt op

    Hallo
    Waarom geen sociale media gebruiken facebook of twitter aktie gestarten.
    En de ABN zo laten voelen en weten dat dit geen goede reclame voor ze is.
    De Nederlander ondersteund de ABN ondersteund de ABN de Nederlander.

    succes

    peter

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  10. janbeute zegt op

    Ik zelf ben na meer dan 50 Jaren trouwe klant geweest te zijn , deze bank meer en meer dan spuugzat .
    En ben nu bezig om al mijn rekeningen en aandelen voorlopig over te boeken naar 2 andere banken in Nederland waar ik ook al rekeningen had staan .
    En ook naar een Thaise bank , want tenslotte woon je en leef je toch ook hier , of zie ik dat verkeerd .
    Maar voor hoelang is de vraag die geld , voor de andere Nederlandsche banken .
    Want ook zij kunnen met dank aan onze geweldige Europesche Unie , ook over een niet al te lange tijd met het zelfde verhaal aankomen .
    Van mijn preffered banker afdeling zelfs geen enkel mailtje oid gehad .
    Wat ik overigens niet begrijp , wat ik las in de reaktie van de inzender is dat hij schreef dat hij na 2 dagen gebeld werdt dat hij bij de Regiobank wel een rekening kon openen op een Thais adres .
    Ik ben daar oa ook klant , en zij vertelden mij een tijdje geleden dat als ik nu een rekening zou willen openen dit niet meer mogelijk is als je buiten Nederland woont .
    Het zelfde geld ook voor de ASN bank beiden zijn onderdeel van de volksbank .
    SNS – ASN en Regiobank .
    Het mooiste van dit alles is dat deze ABN AMRO heel wat geld ziet verdwijnen , want dit geld niet alleen voor klanten die in Thailand wonen maar ook elders wereld wijd .
    Ik hoop dan ook van ganse harte dat ze dit goed zullen voelen in hun bankiere portemonee .
    Want neem maar aan dat er ook vele grote vissen de bank zullen gaan verlaten .

    Jan Beute .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Roel zegt op

      Jan,

      Lees even goed, bij de Rabo moest ik een NL adres hebben en bij Regiobank kon het op mijn Thaise adres. Zelf heb ik nog een eigen huis in NL dus adres geen probleem.
      Nu bij ING en ook op mijn Thaise adres.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  11. Marc zegt op

    Gewoon een Nederlands adres gebruiken (familie, kind of vriend opgeven). Verder gaat alles bij de banken toch via interne; post is altijd alleen reclame, dus die kun je laten open maken. je hoeft niet ingeschreven te staan bij een gemeente.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Jan R zegt op

      Vorig jaar heb ik mijn Thaise adres veranderd (via internet) in dat van mijn zus. Probleem opgelost in 5 minuten. En ook veiliger als er weer eens een betaalpas wordt opgestuurd.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Roel zegt op

        Ja dat kan je doen, via internet je eigen adres veranderen, doch je wordt dan weer fiscaal Nederlands ingezetene volgens de bank. Ik had dat ook overwogen maar niet gedaan.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Stevenl zegt op

          De bank heeft ongelijk. Ik heb mijn rekening op een nederlands addres, van mijn broer, al jaren en jaren, en dat heeft echt geen gevolgen voor mijn belasting status.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  12. Rakisaan zegt op

    Als je niemand in Nederland hebt die je kunt of wilt lastigvallen met een postadres, kun je ook een postadres huren (zoals je ook een postbus kunt huren). Dat is wel een duurdere optie, dit kost ongeveer 35% meer dan een postbus, maar hebt dan wel een ‘gewoon’ adres. Er zijn commerciele kantoren die dit aanbieden, zoals http://www.schuttershof.eu.

    Je kunt dan afspreken dat post wordt doorgestuurd, ingescand of voor je wordt bewaard.

    Aangezien ‘de bank’ verder niet nagaat of je ook bij de gemeente staat ingeschreven zou dit een uiterste oplossing kunnen zijn.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Roel zegt op

      Je moet ingeschreven staan bij de GBA, ik wilde een en/of rekening met mijn zoon maken of mijn rekening omzetten naar een en/of maar beide mensen moeten dan ingeschreven staan, ze trekken dat na of kunnen dat doen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Bert Schimmel zegt op

      Ik heb een postbus in Nederland, al voordat ik uit Nederland vertrok, desondanks heeft de ABN-AMRO mijn bankrekening opgezegd.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  13. Nico van Kraburi zegt op

    Heb meerdere rekeningen bij de Abn-Amro ben al 11 jaar uitgeschreven uit Nederland, heb een postadres in Nederland. Nooit verteld waar ik woon omdat het mij tot op heden niet is gevraagd.
    Mijn postadres kost ongeveer 10 euro per jaar.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Fransamsterdam zegt op

      En u weet zeker dat u in de BRP nog niet bent uitgeschreven?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Fransamsterdam zegt op

        Nee, ok, u hebt alleen een postadres voor de bank, en die slapen rustig verder.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Jan (Laos) zegt op

      Beste Nico,
      Klinkt interessant ! Ik moet n.l. volgend jaar een Nederlands adres hebben voor o.a. een lijfrente. Wil;hier de familie niet mee lastig vallen.
      Wist wel dat de mogelijkheid bestond om een postadres in Nederland aan te schaffen ,maar had begrepen dat de kosten daarvan enorm hoog zijn.

      Dus Nico, kun je me wat meer gegevens melden. Wellicht via dit blog / dossier. In dat geval heeft iedereen er wat aan en blijft de informatie mooi op ‘e’en plaats..

      Levert dat problemen op mail me dan op ; lao1234@outlook.com Ik neem dasn contact met je op.

      Groet,
      Jan

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Cees 1 zegt op

      Ik zou, ook al kan het via een “truc” beslist geen rekening meer willen hebben. Wat een hufterige bank is dat ! Ze bestaan nog dankzij belasting geld.
      En als dank schoppen ze je er uit. Dus via sociale media familie, vrienden en kennissen hierover inlichten. Want in Nederland weten waarschijnlijk maar heel weinig mensen dat dit gebeurd.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website