Kopieergedrag in Thailand

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags: ,
2 juni 2017

In eerste instantie denkt men bij het kopiëren in Thailand aan merkhorloges en aan merkkleding. Maar heel veel andere zaken worden ook gekopieerd, denk maar eens aan de recreatieplekken met een Italiaanse uitstraling. Nabij de Vineyard wordt een Italiaans dorpje gebouwd met de fraaie naam Cita del Como. De bedoeling is nog wat onduidelijk. Wordt dit een resort of een nieuwe recreatieplek met shops?

Onderweg naar Korat is eveneens een Italiaans aandoend dorpje te zien. Dorpje is een te groots woord, omdat het maar een paar straatjes heeft met veel (souvenirs) winkeltjes. Wel met waterpartijen en een paar gondels. Leuk om te zien en te fotograferen met een zeker “Anton Pieck”gehalte. Mimosa, vlakbij Jomtien, is een nagebouwd Duits dorpje. Het is leuk om te zien en als decor voor een filmset zou het zich goed lenen. Het beleid hier is onduidelijk, een aantal keren kan men zo naar binnen wandelen, om op een andere dag weer entree te moeten betalen. Ook de (ladyboy) shows ’s avonds hebben wisselende toegangsprijzen, momenteel 600 Baht. Daarvoor kan men ook op een goede stoel in het theater van Tiffany of Alcazar zitten.

Een nieuwe trent, die begint op te komen, zijn de sneeuw- en schaatsmogelijkheden. De eerste was in Bangkok te zien, nu is een schaatsbaantje geopend in het Harbor winkelcentrum aan de Pattaya Klang (Pattaya Centraal) nabij Foodland en Wattana. De laatste aanwinst op sneeuwgebied is bij de Pattaya Sheep Farm, waar een groot complex geopend is.

De Pattaya Sheep farm heeft weer opvolging gekregen door de Swiss Sheep Farm aan de weg die van de Sukhumvit naar de Silverlake leidt. Deze laatste Farm toont meer het boerenleven door middel van uitgestalde gereedschappen, oude tractoren en dergelijke. Ook hier weer kunnen kinderen schaapjes voeren.

Als laatste zouden de waterparken genoemd kunnen worden, die overal als paddenstoelen uit de grond gestampt worden. Naast het Pattayapark aan de Sukhumvit is een ander waterpretpark, Ramayana, bij de Silver Lake geopend. Ondanks de toegangsprijs van het Pattaya zwempark, 1400 Baht, is het er vaak druk.

Er zijn nog wel meer voorbeelden aan te halen van kopieergedrag, zie het aantal koffieshops en massagesalons, maar dat zou te ver voeren. Voor de klant en de toerist is er keuze genoeg, of dit de kwaliteit ten goede komt, is een andere vraag. Evenals het aantal shops dat weer na enige tijd verdwenen is. Maar kwaliteit komt boven drijven!

2 reacties op “Kopieergedrag in Thailand”

  1. Slagerij van Kampen zegt op

    Bi ons in Nederland werd er zeker in het verleden ook heftig gekopieerd. Stadhuizen met een meditairrane zuilengalerij er voor. Korenbeurs Groningen enz In Valkenburg heeft men zelfs een deel van de Romeinse catacomben vrij exact nagemaakt. Agrarisch vertier doet het hier ook goed net als in Thailand. Denk aan open boerderijen, lammetjes kijken enz. Wat kopiëren betreft: Een Thai zei me eens: Als een Thai ziet dat de groentewinkel van de buurman het goed doet, begint hij er ook aan. De buur daarnaast ook enz. Maar de Chinees in de buurt speelt anders in op de toeloop en begint juist iets anders omdat er al te veel groentezaken zijn.

    • l.lagemaat zegt op

      In Nederland hadden de gekopieerde huizen functie en waren niet bedoeld voor toeristen e.d.
      Boeren proberen te overleven door extra activiteiten.

      Hier zie ik goedbedoelde (gekopieerde) projecten weinig mensen meer trekken, helaas.
      Zondagsbezoekers uit Bangkok en soms een paar busladingen Chinezen.

      Van veel kanten hoor ik dezelfde opmerkingen: “Weinig klanten!”
      Misschien dat na de verkiezingen volgend jaar de toeristen industrie weer aantrekt?! Als het doorgaat!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website