Het verhaal lijkt een beetje op het cliché ‘Van krantenjongen tot miljonair’, maar het klopt wel. Kritsada Jangchaimonta (66) groeide op in een achterbuurt in Bangkok en leefde met zeven anderen in een kamer van drie bij vier meter.

Nu is hij directeur van NatureGift, een bedrijf dat met 70 werknemers voedingssupplementen produceert, zoals collageen capsules, cocoa en ginger drankjes en – wat goed is voor 80 procent van de omzet – dieetkoffie.

Het verhaal in een notendop: Kritsada haalde een engineering graad aan de Chulalongkorn universiteit, werkte bij de Metropolitan Electricity Authority en een particulier bedrijf, en zette in 1976 zijn eigen bedrijf op. Hij begon elektrische apparaten te verkopen en daarna tal van andere producten, zoals garnalenvoer en hydrocultuur groenten.

In 2002 lanceerde zijn bedrijf voedingssupplement capsules. Het was geen onmiddellijk succes dus probeerde hij andere producten als koffie, zeep en tandpasta. Krisada had toen een schuld van 20 miljoen baht. Het gouden idee was de combinatie van de bekende 3-in-1 oploskoffie, het gegeven dat veel mensen koffie dronken en de grote belangstelling voor het verliezen van een paar overtollige kilootjes.

200.000 pakjes dieetkoffie per uur

Eind 2003 kwam het bedrijf met een eigen recept en nu is de dieetkoffie op tal van plaatsen te koop: voor 11 baht per pakje bij 7-Eleven en 7 baht bij Tesco Lotus. Ze komen uit een fabriek in Nakhon Pathom, die een capaciteit van 200.000 pakjes per uur heeft. Vijf procent van de omzet gaat naar Australië, het Midden Oosten, Afrika, Europa en de VS. Op het verlanglijstje staan Laos en Myanmar, want ook daar steekt obesitas de kop op.

Kritsada heeft zo zijn eigen ideeën hoe overgewicht te lijf te gaan. ‘Het verliezen van gewicht is moeilijk. Als mensen obese worden, is hun eerste impuls minder eten, wat erg pijnlijk is want dat lukt niet. De frustratie drijft hen naar klinieken. Daar krijgen ze pillen om gewicht te verliezen, maar die veroorzaken een tekort aan energie. De beste manier om gewicht te verliezen, is om driemaal per dag na de maaltijd NatureGift producten te consumeren in combinatie met oefeningen.’

Elk jaar organiseert het bedrijf een wedstrijd, waarbij degene die het meeste gewicht heeft verloren, 100.000 baht mee naar huis mag nemen. De eerste drie jaar waren alle deelnemers vrouwen, maar inmiddels treden ook mannen in het strijdperk.

(Bron: Bangkok Post, 26 maart 2013)


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

1 reactie op “Een achterbuurtjongen schopt het tot fabrieksdirecteur”

  1. Sjaak zegt op

    Haha, zou iets voor de vele Duitsers hier zijn…. maar ja, dan moesten ze ook hun “Bierchen” laten staan… dat zal wel te moeilijk zijn.
    Ik heb 8 kilo verloren, omdat ik gestopt ben met overdadig snoepen: van 91 kg toen ik in december hier kwam tot nu 83 kg. Mijn doel is 76 kg (bij 178 cm lengte).
    De drie in 1 koffie drink ik ook, maar één kopje tot hooguit 2 per dag. Verder een glas sap ‘s morgens of papayasap uit eigen tuin. Voor de verdere rest veel water. En ja, ook af en toe een Hong-Tong of Mekong Coke… of zelfs een caipirinha… Heerlijk.
    Een kennis van mij met wie ik ‘s twee keer in de week ‘s ochtends ga “joggen” geeft ook de schuld aan zijn dagelijkse biertjes…. dus…. ik denk in de meeste gevallen ligt het toch maar aan jezelf of het je lukt of niet…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website