De Belgische “bridge over troubled roads” (Nut Witchuwatanakorn / Shutterstock.com)

De Thai-Belgian Friendship Bridge, die ooit is gebouwd om de congestie op de Rama IV Road in Bangkok te ontlasten heeft een kleurrijke geschiedenis. Op dit moment wordt de brug gerenoveerd en gerepareerd en terwijl automobilisten grommen en spugen vanwege de lange files, die deze renovatie teweeg brengt, denkt Jumpol Sumpaopol van de Bangkok Metropolitan Administration nog eens met trots terug aan hoe de brug ooit tot stand kwam.

De heer Jumpol ziet in de brug nog altijd de voorbeeldige samenwerking van destijds, die de constructie van de brug, ’s nachts, 25 jaar geleden tot een onvergetelijke gebeurtenis maakte. De huidige reparaties en renovaties, die op 5 maart jl. begonnen, zullen ongeveer twee maanden in beslag nemen, terwijl de oorspronkelijke bouw van het 390 meter lange viaduct toen minder dan 1 (één) etmaal vergde. Jumpol spreekt over het ongekende niveau van samen- en medewerking van de Belgische overheid, de Thaise autoriteiten en de betrokken ondernemers, die de constructie van de brug in no-time mogelijk maakten.

In 1986, Jumpol was toen sectie-chef bij Openbare Werken in Bangkok, zocht de toenmalige regering, onder leiding van Gen. Prem. Tinsulanonda naarstig naar een oplossing voor de verstopte verkeersstroom op Rama IV Road. Bangkok had toen minder wegen en andere voorzieningen dan vandaag de dag. Er waren maar enkele snelwegen, zoals die van Tha Ruea naar Bang Na, Din Daeng en Dao Khanong, terwijl de Ratchadipisek ringweg rondom het centrum van Bangkok nog niet gereed was. Een oplossing voor het toen bestaande probleem op Rama IV was niet eenvoudig.

Toen schoot België als eerste buitenlands land te hulp. In België werden talrijke ijzeren viaducten op kruispunten vervangen door tunnels en de Thaise regering werd gevraagd of er interesse was in de metalen delen van die viaducten om in Thailand weer als viaduct te worden gebruikt. “Die ijzeren bruggen in België waren zo geconstrueerd, dat die snel konden worden opgebouwd, maar ook snel verplaatsbaar waren. Het was een technologie om in korte tijd viaducten te kunnen bouwen”, zegt Jumpol.

De Thaise overheid aanvaardde het aanbod en besloten werd om een viaduct te bouwen op de kruising van Rama IV en Sathon. In België ging men aan de slag en er werd een viaduct gedemonteerd, genaamd “Viaduct Leopold”. Er moesten wel enkele reparaties worden uitgevoerd en sommige delen werden versterkt om ook het gewicht van een 27-tons vrachtwagen aan te kunnen, maar in januari 1988 kwam het schip met alle onderdelen in Thailand aan.

Intussen was in Bangkok het nodige grondwerk gedaan met de funderingspalen voor de montage van de vierbaanse brug, die de naam Thai-Belgian Friendship Bridge kreeg.

“We begonnen met de montage op 21 maart 1988 om half vijf ’s middags en de klus werd voor twaalf uur de volgende morgen geklaard”, zegt de heer Jumpol. “De montage duurde slechts 19 uren”, vertelt hij verder, “hoewel bijkomende werken, zoals het installeren van de lichtmasten, het plaatsen van verkeersborden, het testen van de draagkracht van de brug de totale bouwtijd tot 72 uren verlengden. De brug is niet alleen het symbool van hulp van de Belgische regering, maar ook een teken van vriendschap van de Thaise ambtenaren en mensen uit het bedrijfsleven, die bij het project betrokken waren”

Voor dit project stelden de Electricity Authority of Thailand en de Port Authority of Thailand hijskranen ter beschikking, die materialen met een gewicht van tussen de 160 en 200 ton konden tillen, twee andere bedrijven, Empire en Sahachot Beton stuurden meer dan 300 technici en constructeurs naar het project, terwijl de politie zorgdroeg voor een ongestoord verloop van de werkzaamheden. De heer Jumpol had namens het stadhuis de supervisie over dit project.

Vandaag de dag voldoet de brug niet meer aan de eisen des tijds. Ambtenaren besloten om de brug na 10 jaar trouwe dienst een nieuw aanzien te geven en o.a. metalen delen te vervangen door beton. Het metalen oppervlak was glad geworden na dit langdurig gebruik er werd voor beton gekozen, dat beter bestand is tegen de eisen, die het wegverkeer tegenwoordig stelt. De restauratiewerkzaamheden zullen volgens planning op 15 mei aanstaande voltooid zijn.

Tijdens de renovatie kan niet voorkomen worden, dat het verkeer hinder ondervindt. Steeds is maar de helft van de weg beschikbaar, de uitgaande rijstroken naar Klong Toey zijn tot 5 april niet beschikbaar, terwijl de inkomende rijstroken naar de Sam Yan kruising tussen 5 april en 15 mei worden afgesloten. Daarna is de decennia-oude, historische brug weer voor het wegverkeer beschikbaar.

Op dit moment brengen Prins Filip van België en zijn echtgenote, prinses Mathilde een bezoek aan de Thaise Koning en Koningin. Volgende week donderdag vindt er onder voorzitterschap van Prins Filip aan heropeningceremonie plaats. Het koninklijk bezoek uit België staat in het teken van de 116-jarige relatie tussen de Thaise en Belgische Koninklijke families, dat ooit begon toen koning Rama V in 1897 een bezoek bracht aan België. Ook wordt hierna de vriendschap tussen beide landen benadrukt, waarvan de gift van de brug door België een mooi voorbeeld is.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


12 reacties op “De Belgische “bridge over troubled roads””

  1. RonnyLadPhrao zegt op

    De tekst Thai-Belgian Friendship Bridge staat op de zijkant geschilderd als ik me niet vergis. Eigenlijk wel best grappig dat je kan zeggen dat je zowel in Belgie als in Thailand over dezelfde brug hebt gereden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  2. pratana zegt op

    inderdaad ik werkte toen op 100m van de brug ( naast Citroën-Yzerplein) maar dat is héél lang geleden moest elke dag boven richting Rogierplein – Botanique richting huiswaarts !
    En geloof me in die tijd in Brussel was het als nu een en al rot-ti-maak maar minder erg dan Bangkok ik geraak daar niet op uitgekeken elk jaar in Bayoke Sky waar we ons terugreis inzetten na het te korte verlof.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  3. Gringo zegt op

    Voor de Belgische lezers is het misschien interessant te weten waar die brug oorspronkelijk in Belgie vandaan komt.
    Ik vond op de website van Koekelberg het volgende verhaa uit Het Nieuwsblad:
    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G6A746JB

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • RonnyLadPhrao zegt op

      Er stonden wel meer van die nood viaducten in België.
      Een hele bekende (beruchte ?), voor de mensen die een beetje vertrouwd zijn met Antwerpen, stond aan de F.Rooseveltplaats maar is, ik denk een jaar of 7-8 geleden, afgebroken. Stond er ook “tijdelijk” als noodoplossing gedurende een jaar of 30.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
      • Gringo zegt op

        Dat heb ik ook van een Antwerpse vriend gehoord, hij noemde er een op de Frankrijklei.
        Wat dat tijdelijk betreft, wat is er niet tijdelijk?
        Ooit op kantoor kwam er een dame van een uitzendbureau, stelde zich voor als tijdelijke hulpkracht. Een collega, die al bijna 40 jaar in dienst was zei: “‘Dat is ook toevallig, ik ben hier ook maar tijdelijk”!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
        • RonnyLadPhrao zegt op

          Hij zal wel dezelfde bedoelen want de Frankrijklei begint (of eindigd) op de Rooseveltplaats.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Sven zegt op

    In Gent stond er ook zo een nood brug aan het Dampoort station . Het zou ook maar tijdelijk zijn maar ze stond er wel een jaar of 25 denk ik dat was de beruchte “fly over’ je kon als je erover reed tot in de huiskamers kijken zo dicht op de huizen stond ze

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. robert vereecke zegt op

    Belangrijk om te vermelden dat het Prinsenpaar een belangrijke handelsmissie leidt met een uitgebreide delegatie van 150 belgische zakenlui. Brussels Airlines en Thai Airways, beide lid van het Star Alliance-netwerk, hebben vandaag in Bangkok een belangrijk akkoord ondertekend dat van de luchthaven van Zaventem een hub maakt voor Thai Airways die naar Afrika, Europa of de Amerikaanse oostkust moeten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  6. RonnyLadPhrao zegt op

    Het nieuwe logo van de Thai-Belgische brug werd gisteren ingehuldigd door Prins Filip en Prinses Mathilde.
    (Bron – Het Laatste Nieuws van 22 maart 2013)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. 2ekeer zegt op

    Een aantal jaren geleden was dit viaduct aan hoognodige renovatie toe en ook toen is er met veel grotere traffic jams als anders een paar weken het viaduct daarvoor afgesloten.
    Er is ook nog Italian-Thai, maar dat is een aannemersmij. die vooral in spoorviaducten doet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. De Ridder Piet zegt op

    Het is wel Koning Philip en koningin Mathilde

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • RonnyLatPhrao zegt op

      Het artikel is van voor hij Koning werd .
      Het is trouwens Filip of Philippe.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website