By ผู้สร้างสรรค์ผลงาน/ส่งข้อมูลเก็บในคลังข้อมูลเสรีวิกิมีเดียคอมมอนส์ – เทวประภาส มากคล้าย – Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9935539

Bangkok Post publiceerde onlangs een interview met een bekende beroemdheid, de heer Surachate Hakparn (alias Big Joke), over het onrecht dat hij leed toen zijn auto vol met kogels zat. Toen hem naar zijn situatie werd gevraagd, zei hij dat hij er vertrouwen in had dat de feiten van zijn zaak naar voren zouden komen en verklaarde: “Thailand wordt beschermd door de beschermgod Phra Siam Devadhiraj. Corrupte mensen zullen uiteindelijk de consequenties dragen van wat ze deden.”

Het verhaal ging niet verder om uit te leggen wie deze godheid is, dus veel westerse lezers bleven verward door de verwijzing. Het helpt niet dat een zoekopdracht op internet alleen de meest Spartaanse informatie over deze godheid oplevert. Dus voor dit nummer van All About Buddhism dacht ik dat het nuttig zou zijn als we het verleden van deze deva zouden onderzoeken.

Phra Siam Devadhiraj – in het Thais พระสยามเทวาธิราช (Phrá Sàjǎam Thewa-thi râat) – is beter bekend onder de Engelse naamgeving. Deze godheid is wat een ‘beschermende godheid’ kan worden genoemd, of met andere woorden, een geest die een bepaalde plaats verdedigt. Veel oude westerse culturen, zoals Griekenland en Rome, hadden ook hun eigen spirituele beschermers.

Technisch gesproken bestempelen Engelstalige teksten vaak Phra Siam Devadhiraj als een hindoe-boeddhistische godheid. Toch kwam deze godheid pas officieel op nadat het Bowringverdrag van 1855 in Siam werd ondertekend. Dit was een tijd waarin een groot deel van Zuidoost-Azië het risico liep te worden gekoloniseerd.

Birma en de Maleisische staten werden Britse koloniën in respectievelijk 1886 en 1786. Cambodja werd onderdeel van een Frans protectoraat in 1887 en Siam ruilde Laos naar de Fransen nadat hij een verloving met Franse kanonneerboten in 1893 verloor.

De Thaise geschiedenis is uniek omdat het niet alleen herhaaldelijk is hersteld van een aantal eerdere invasies, maar Thailand is het enige Zuidoost-Aziatische land zijn dat aanhoudende kolonisatie door westerse mogendheden wist te vermijden. Het vooruitzicht op een beschermengel is dus gemakkelijk voor te stellen. Een gouden standbeeld van Phra Siam Devadhiraj werd gegoten tijdens het bewind van koning Mongkut (1851-1868). Dit prachtige beeldje bevond zich oorspronkelijk in de koninklijke kapel van het Grand Palace, maar werd later verplaatst naar de troonzaal van Phaisarn Thaksin.

Het beeldje zelf is vrij mooi. Gegoten in puur goud, was oorspronkelijk bevestigd op een sandelhouten sokkel die was gesneden met behulp van traditionele Thaise ambachtelijke houtsnijkunst. De sokkel draagt trots een afbeelding van een grote Naga (hemelse draak), evenals een Thaise feniks.

Het standbeeld draagt ook de afbeeldingen van vier oppergoden die bekend staan als Vishnu, Uma, Narayana en Srasvati, allemaal afkomstig uit de hindoeïstische tradities. Dat gezegd hebbende, kan ik me alleen maar voorstellen dat sommige lezers zich heel begrijpelijk zouden afvragen of dit eigenlijk een Hindoe-heiligdom is.

Mijn antwoord zou echter zijn dat het echt een uniek Thais boeddhistisch heiligdom is, niet alleen omdat Phra Siam Devadhiraj is opgestaan om de beschermengel van Thailand te worden, maar ook omdat sommige concepten in het boeddhisme eigenlijk voor het eerst in het hindoeïsme zijn ontstaan, zoals karma en de waterrituelen van Sǒngkraan.

Bovendien geloofde de Siamese cultuur talloze eeuwen in een opperste beschermengel. Koning Mongkut componeerde echter een Pali-gezang en gaf een hernieuwde kracht en engelachtige naam voor een oude traditie die uit de oudheid voortkwam. Tijdens het traditionele Thaise Nieuwjaar in april wordt nog steeds een gala gehouden bij het standbeeld van Phra Siam Devadhiraj.

Ongeacht de etymologie blijft de rol van Phra Siam Devadhiraj als een grote beschermende geest bestaan. Verwijzingen naar Phra Siam Devadhiraj verschijnen nog steeds, van tijd tot tijd, in het moderne Thaise nieuws en het is niet ongebruikelijk voor Thais om een beroep te doen op deze beschermende godheid/engel in tijden van wanhoop.

Thailand is inderdaad een mysterieus land, maar de ongebruikelijke manieren waarop Thaise mensen moderniteit benaderen, beginnen echt volkomen logisch te worden wanneer wij, nieuwsgierige westerlingen, erin slagen het transcendentale verleden van Siam te ontrafelen. Het is een flinke uitdaging, maar wel een met grote beloningen.

All About Buddhism is een maandelijkse column in The Phuket News, waar ik lezers meenam op mijn exotische reis naar het Thaise boeddhisme en een aantal mythen over het boeddhisme ontkracht. Laat het ons weten als u specifieke vragen of ideeën voor artikelen hebt. E-mail [email protected], en we zullen ons best doen om aan uw interesses tegemoet te komen.

By The Phuket News By David Jacklin – Vertaling en bewerking Ronald Schütte

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website