Qatar Airways is de eerste luchtvaartmaatschappij die haar vloot laat voorzien van een systeem waarmee alle vliegtuigen continu zijn te traceren. Dit systeem, GlobalBeacon, is ontwikkeld door Aireon en FlightAware. Daarmee moeten verdwijningen zoals met MH370 worden voorkomen, zo schrijft Luchtvaartnieuws.nl.

Met de implementatie van GlobalBeacon zal Qatar Airways voldoen aan de aanbevelingen van VN-luchtvaartorganisatie ICAO voor een Global Aeronautical Distress Safety System (GADSS). Dat systeem werd eerder dit jaar aangekondigd om ervoor te zorgen dat verkeersvliegtuigen ook in afgelegen gebied kunnen worden getraceerd.

Volgens de aanbeveling van ICAO moeten verkeersvliegtuigen onder normale omstandigheden hun positie elke vijftien minuten melden aan het flight operations center van de airline. In geval van een noodsituatie moet er elke minuut een signaal worden uitgezonden. GlobalBeacon moet er voor zorgen dat ook onder normale omstandigheden elke minuut een melding wordt gedaan van de positie.

Aanleiding voor de introductie van het systeem vormt de vermissing van vlucht MH370 in maart 2014. Tot op heden is het wrak van het toestel niet getraceerd op de bodem van de Indische Oceaan. Wel zijn onder andere vleugeldelen aangespoeld op Madagascar, Reunion en het Afrikaanse vasteland.

7 reacties op “Vliegtuigen van Qatar Airways straks altijd te traceren”

  1. Nico zegt op

    Ik heb er geen verstand van, maar vindt het wel raar om een heel nieuw systeem te ontwikkelen, als er al een transponder systeem bestaat en iedereen via Flight24 een vliegtuig kan volgen. Maakt het bestaande systeem zo, dat niemand het kan uitschakelen.

    • Fransamsterdam zegt op

      Flight24 werkt met ADS-B. Het maakt gebruik van een hoge frequentie (1090MHz) waardoor de reikwijdte is beperkt tot 250-500 kilometer. Ondanks 10.000 grondstations is er met name boven de oceanen geen dekking.
      Wat u dan op Flight24 ziet is waar het vliegtuig zich, op basis van vluchtplan en laatst ontvangen gegevens, zou moeten bevinden.

    • Peter zegt op

      Net als een TomTom Navigatiesysteem, die gaat in de tunnel ook gewoon verder ondanks dat je in de file komt IN de tunnel. Hij gaat er gewoon vanuit als je daar moet zijn totdat het volgende signaal wordt opgepikt.

  2. eduard zegt op

    Heb het nooit begrepen dat vliegtuigen niet te traceren zijn. Nu praten ze nog over iedere minuut een signaal. Ik volg mijn boot al 5 jaar met een real tracking systeem…ongelooflijk dat ze dat niet in die toestellen hebben. Zie mijn boot dag en nacht liggen en zou die gestolen worden, dan volg ik hem.Geen probleem.

    • Khun Peter zegt op

      Ik denk niet dat jouw boot op 12 kilometer hoogte door de lucht gaat, met 900 kilometer per uur? Zo maar een klein detail.

  3. eduard zegt op

    Beetje rare opmerking Peter, ik bedoel dat er apparatuur genoeg is om objecten in de gaten te houden. Zolang je uit een vliegtuig kan bellen, is het ook mogelijk met real tracking te volgen, al gaat tie 2000 km per uur. Dat het vliegtuig nog niet gevonden is , vind ik een raar verhaal, maar wie ben ik.

  4. Ger zegt op

    Voor deze ene toestel welke verdwenen is in elk vliegtuig een trace system installeren ? Vindt het overdreven.

    De laatste jaren zijn verscheiden toestellen verongelukt door piloten die er genoeg van hadden. Dan ook maar een extra stress-manager in de cockpit.
    Ook maar een raketafweersysteem, bestaat ook al en sommige vliegen er mee.
    En een camera want soms krijg je meldingen van UFO’s tijdens vluchten, hebben ze het gelijk op de cam.
    En iedereen een parachute , mocht het misgaan dan overleven er genoeg mensen.

    Zomaar wat ideeën voor incidenten met een vliegtuig.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website